StoryEditor
Biznisposlovni dribling

Debeljak nije Debeljaku isporučio brod, kredit nije vraćen, a nije teško pogoditi ni tko će platiti 32 milijuna eura duga banci. ‘Časti‘ jamac, dakle, država, tj. vi, poštovani porezni obveznici!

17. svibnja 2022. - 08:55

Izgleda da će Hrvatska – dakle, svi njezini građani – platiti 32 milijuna eura duga koji Tomislav Debeljak, vlasnik "Brodosplita", ima prema banci VTB Bank (Europe) SE, iz Frankfurta u Njemačkoj. Lako je moguće da su bankari već i naplatili taj naš novac. Govoreći u kunama, oko 250.000.000.

A to bi mogao biti tek početak. Nemojte se iznenaditi ako uskoro čujete da je Ministarstvo financija, koje vodi ministar Zdravko Marić, platilo još barem 82 milijuna eura (615.000.000 kuna) jer Debeljak to nije u stanju učiniti sam. Pa bismo mogli mi. Ah...

Brod za polarna krstarenja o kojemu ovdje govorimo nosi ime "Janssonius", škverske oznake novogradnja 485.

Najprije prvo: "Predstavljajući prijedlog rebalansa proračuna, Marić je na sjednici Vlade kazao kako se povećava jamstvena pričuva, jer je protestirano jedno jamstvo. Na novinarski upit nakon sjednice Vlade koje je jamstvo iznenada došlo na naplatu, Marić je odgovorio da je to od strane VTB-a, za Brodosplit, u iznosu od 32 milijuna eura."

Upravo citirane rečenice objavila je Vlada 12. svibnja. Nekidan.

O toj neugodnoj vijesti čuli smo i sami. Iz potaje. Nešto prije nekidan. Iz izvora u Marićevu ministarstvu. Onda smo poslali i pitanja, prije više od dva tjedna. Pa požurnicu. Zvali su nas i obećali odgovoriti. Povjerovali smo. Ha-ha...

Nema veze, sami su priznali koliko su htjeli. Još nisu obznanili je li banka samo protestirala državna jamstva (32.000.000 eura) ili ih je već i naplatila. Priznat će već.

image

Porinuće novogradnje 485 za koju je država dobila račun

Duje Klaric/Cropix

A o čemu se radi?

Kada sve ogolimo do kosti, ovako stoje stvari: Tomislav Debeljak, vlasnik tvrtke "Polaris Expeditions Inc." (Marshall Islands, Reg. No. 94597), svojedobno je, 28. prosinca 2017. godine, zaključio s Tomislavom Debeljakom, vlasnikom "Brodosplita" (Put Supavla 21, Split, Hrvatska), ugovor o gradnji polarnog kruzera vrijednog 50 milijuna eura.

Majčinska država

Onda je Debeljak s Maršalovih Otoka, porezne oaze duboko u Tihom oceanu, gdje ima još više od 20 drugih fikus-kompanijica, zatražio kredit kojim će gradnju avansno platiti Debeljaku iz splitske uvale Supaval. Kredit je dao VTB Bank (Europe) SE, čiji vlasnik je tada bio VTB iz Rusije. S njima splitski škver radi dugo i najveći im je kreditor.

No banci u Frankfurtu netko treba jamčiti da će pacifički Debeljak vratiti taj kredit od 32 milijuna eura, pođe li – ne daj bože – išta naopako s gradnjom broda u srcu Dalmacije. Pa se splitski Debeljak obratio majčinskoj državi Hrvatskoj: neka ona jamči za nj. Da ne piše sada baš svakom poreznom obvezniku.

I, država mu je dala jamstvo. Nešto kasnije, a to je ovih dana, pokazat će se kako se gadno prevarila. Na račun svih nas.

Ako ne vjerujete nama, evo kako je to država sročila, jamčeći bankarima u Njemačkoj da će hrvatski građani srediti sve što dva Debeljaka uprskaju. Možete pronaći i sami na netu, samo upišite ključne riječi.

image

Na škverskim porinućima nikad nije nedostajalo dobrog raspoloženja 

Duje Klaric/Cropix

Dakle, evo:

"Brodograđevna Industrija Split d.d., Split potpisala je ugovor za gradnju putničkog broda za polarna krstarenja s društvom Polaris Exploration Inc., Marshall Islands – Reg. No. 94956 (Naručitelj), a koje je u vlasništvu društva Brodosplit-Plovidba d.o.o.. Brodosplit-Plovidba d.o.o. je u 100-postotnom vlasništvu društva Brodograđevna industrija Split d.d..

Ugovorna cijena broda iznosi 50.000.000 EUR, a ugovorena su avansna plaćanja od strane Naručitelja tijekom gradnje broda u visini 80 posto prodajne cijene broda u iznosu od 40.000.000,00 EUR, te ostatak od 20 posto na isporuci broda, što iznosi 10.000.000 EUR.

Brodograđevna industrija Split d.d., Split ovim Zahtjevom traži izdavanje državnog jamstva za osiguranje avansnih uplata društva Polaris Exploration Inc. (Naručitelj) u iznosu od 32.000.000,00 EUR, što predstavlja 80 posto ukupnih avansnih plaćanja. Ostatak, do punog iznosa avansnih plaćanja, Brodograđevna industrija Split d.d. (Graditelj) će osigurati iz vlastitih izvora."

Shvatili ste: Debeljak gradi Debeljaku, a plaćamo mi!

U međuvremenu, potrošila se kreditna lova koju je njemački VTB dao Debeljaku s Pacifika. Debeljak s Jadrana nije dovršio brod ni dandanas, tko zna i kada će. Kaže da mu treba još osam milijuna eura. A Marić mora u Frankfurt poslati vreću novca.

Kako je uopće moguće da Hrvatska jamči Debeljaku za Debeljakov posao s Debeljakom samim?!

Evo kako to objašnjava Vlada:

"Prema navodima predstavnika društva Brodograđevna industrija Split..., društvo Polaris Exploration Inc. (Naručitelj), koje je u 100 % vlasništvu društva Brodosplit-Plovidba d.o.o. (100 % vlasništvo društva Brodograđevna industrija Split d.d.) ugovorilo je dugoročni charter s JANSSONIUS SHEEPSREIZEN B.V. na način da odmah po isporuci broda isti preuzima u dugoročni charter na najdulje deset godina po cijeni od 420.000 EUR/mjesečno."

Znači, ako mini polarni kruzer ikada bude završen, odmah će ići u dugoročan najam navedenoj nizozemskoj tvrtki, koja brod mora i otkupiti nakon deset godina. Slično je prethodno već izvedeno s prvim sestrinskim krstašem, nazvanim "Hondius", isporučenim istom unajmitelju koncem svibnja 2019. godine.

image
Duje Klaric/Cropix

Prolongiranje isporuke

Ali ovaj naš drugi kruzerić ("Janssonius") još nije ni blizu završetka. Vlada početkom studenoga 2021. godine – sto dana prije ruske invazije na Ukrajinu – piše kako su se Debeljak i Debeljak složili da se rok isporuke broda pomakne s 15. listopada 2021. na 15. travnja 2022. godine.

Čini li se i vama da sve to nekako baš i nema veze s višom silom, ratom i svim ostalim što Debeljak navodi tražeći pomoć?!

Ističe Vlada da je i s nizozemskim unajmiteljem sklopljen dogovor o prolongiranju isporuke, ali nigdje se ne navodi ništa o tomu traži li "Nizozemac" penale ili odštetu za izgubljeno vrijeme. A kada mu tvrtku, JANSSONIUS SHEEPSREIZEN B.V., upišete u tražilicu – ne dobijete ništa!

Zanimljivo, Vlada Andreja Plenkovića 4. studenoga 2021. produljuje ono svoje jamstvo od 32.000.000 eura i navodi:

"BRODOSPLIT d.d. i POLARIS EXPEDITIONS Inc. su 4. lipnja 2021. godine sklopili Dodatak 5 Ugovora o gradnji, te 10. lipnja 2021. godine Dodatke 6 i 7 Ugovora o gradnji kojima je dogovoren prijenos vlasništva na Kupca broda."

U brodogradnji je uobičajeno da je tijekom gradnje brod upisan kao vlasništvo brodogradilišta. Do isporuke i kupčeve isplate. A upravo smo vidjeli da Vlada zna kako je vlasništvo nad nedovršenim polarnim krstašem prebačeno sa splitskoga na pacifičkog Debeljaka.

Hm, država vraća Debeljakov kredit VTB banci u Frankfurtu, a brod je u vlasništvu Debeljakove tvrtke na Maršalovim Otocima.

U istom onom poreznom raju i na istoj adresi gdje je registrirana još jedna Debeljakova tvrtkica: "XB Ahts Hero Shipping". Čija direktorica je Vedrana Debeljak, Debeljakova sestra. A toj kompanijici je Debeljak prodao onaj čuveni jedrenjak "Golden Horizon" (nov. 483). Na kojemu isti onaj VTB Bank (Europe) SE ima upisane dvije hipoteke (50.000.000 eura + 32.000.000 eura). Tko li će još i sve to platiti, sigurno se pitate?!

Reći će Vlada da se osigurala založnim pravima na novogradnjama. Uh, to će nas zaštititi. Srećom!

image

Na škverskim porinućima nikad nije nedostajalo dobrog raspoloženja 

Duje Klaric/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. svibanj 2022 08:55