Turizam
Dragan Kostadinović, predsjednik Strukovne grupacije putničkih agencija HGK Županijske komore Split, Joze Tomaš, predsjednik HGK Županijske komore Split, Ivan Malada, predsjednik Strukovne grupacije ugostiteljskih djelatnosti HGK Županijske komore Split, Sara Douzzan Županović, voditeljica Grupacije pružatelja usluga smještaja na charter plovilima HGK Županijske komore Split i Davina Ljubičić Đirlić, predsjednica Strukovne grupacije hotelijera HGK Županijske komore Split<br />
JOZE TOMAŠ, HGK

Komora je Google za poduzetnike

Piše Saša Ljubičić
Foto Bozidar Vukičević/Cropix
28. rujna 2021. - 14:07

U Hrvatskoj gospodarskoj komori – Županijskoj komori Split, vlasnici tvrtki iz različitih branši aktivno djeluju kroz više od trideset sekcija, a najživlja gospodarska grana u tom smislu je, naravno, turizam.
– Koji se, zbog njegova silnog razvoja, već "raslojio" po cehovima, pa u Komori imamo aktivne brodare, čarteraše, vlasnike putničkih agencija i hotelijere, privatne iznajmljivače, kao i one koji se bave pustolovnim turizmom, ronioce... I svi oni nas u HGK – Županijskoj komori Split, vide kao jednu vrstu "poluge" koju aktiviraju da bi riješili probleme s kojima se susreću u svakodnevnom poslu, i koje mogu riješiti tek onda kad su zajedno, i kad ih Komora kao takve zastupa pred nadležnim institucijama – kaže Joze Tomaš, predsjednik HGK – Županijske komore Split.
Tomaš navodi primjer zdravstvenog turizma, za koji njegovi dionici misle da je perspektivan i da kao takav nudi silne mogućnosti za razvoj.
– Predlaže se tako, na primjer, veći angažman vlasnika naših klinika i poliklinika u zdravstvenom turizmu, njihovo jače oglašavanje na svjetskom tržištu, jer osim, recimo, dentalnog turizma ili pružanja medicinskih usluga kad su sportske ozljede u pitanju, postoji cijeli niz medicinskih usluga ili tretmana, poput nutricionizma, na primjer, takve stvari valja podupirati – kaže Tomaš.
Osim toga, štošta ovisi o međusobnoj povezanosti branši, a Komora je upravo to mjesto na kojem se susreću vlasnici i odgovorne osobe brojnih tvrtki koje, unatoč tome što se bave različitim djelatnostima, jedna o drugoj ovise.

Štite interese poduzetnika

– Kad jedan poduzetnik ima određeni problem, teško da će ga institucije riješiti ako im se on sam obrati za pomoć ili će mu za to trebati puno više vremena. Kad to ide preko Komore, sve je drukčije. Nas se respektira. No, mi bez poduzetnika ne možemo. Oni su ti koji znaju što ih muči i što treba prioritetno rješavati, a mi smo ti koji onda guramo tu temu kroz državne institucije i kucamo na vrata dok se to definitivno ne riješi – kaže Tomaš i navodi primjer ugostitelja i putničkih agencija, struka koje su zbog "lockdowna" bile u vrlo teško situaciji, a upravo su se na sastancima u Komori artikulirali njihovi zahtjevi prema Vladi i Stožeru.
Posljednjih godina građevinari imaju veliki problem jer je turistička sezona sve dulja, što znači da im ostaje sve manje vremena za njihov posao.
– I sada se traži balans između njihovih zahtjeva i onih koji žive i rade u turizmu, a Komora je pravo mjesto za to. U jednom trenutku predstavnici gradova i općina, štiteći interese turističkog sektora, zaustavili su cijelu jednu branšu zabranivši radova u sezoni. Zato smo kao Komora reagirali, kao i prije nekoliko godina kad su u Gradu Split odlučili drastično poskupiti parking u blizini Dioklecijanove palače, no to smo u zadnji tren zaustavili. I tu nije bilo loše namjere, samo se radi o brzopletoj odluci koja nije sagledana iz rakursa onih koji se bave turizmom i koji s poslovnim partnerima dogovaraju cijene i po godinu dana unaprijed, a upravo je Komora ta koja zastupa njihove interese – veli Tomaš.
Komora, ističe, u Splitu djeluje više od 210 godina! Zgrada na Šperunu, izgrađena početkom dvadesetog stoljeća, djelo arhitekta Fabjana Kaliterne, građena je upravo za tu namjenu.
– Komora danas mora postati Google za poduzetnike. Na svako pitanje oni u Komori moraju dobiti odgovor i ona im, čim naiđu na bilo kakav problem, mora postati prva adresa za pomoć – veli Tomaš, i dodaje da je to tako jer upravo ova institucija raspolaže sa svim potrebnim alatima koji im omogućuju da se ti i takvi problemi zaista i riješe.
– Mi, recimo, na najveći sajam kamenara u svijetu, u Veroni, vodimo naše kamenare i financiramo im izlaganje kako bi došli do novih poslovnih partnera. Puno njih je u tom smislu našlo partnere u Kini i Indiji. Tako smo prije nekoliko godina vodili hotelijere i turističke agente na sastanke u Booking.com u Amsterdamu, što je rijetka prilika – kaže Tomaš.
Jedanaestog listopada proizvođači hrane će se, pod paskom Komore, sastati s hotelijerima da bi već sada dogovorili suradnju za iduću sezonu.

Žilavo gospodarstvo

– Jer jedino se na taj način, kad proizvođač hrane zna da će plodovi njegova rada biti na trpezi tih hotelijera iduće sezone, može upustiti u posao bez brige da ih poslije neće imati kome prodati. Da ne govorim o tome da stalno potičemo kupnju hrvatskih proizvoda. "Tommy" je lani, u jeku pandemije, svaki proizvod koji je ovdje napravljen jasno označio kao hrvatski i tako poručio da moramo čuvati svoje. Svake godine prije Božića senzibiliziramo naše ljude da razmišljaju o božićnim darovima na način da kupe hrvatske proizvode jer tako podupiru domaću ekonomiju – kaže Tomaš.
Na koncu smo otvorili i temu radne snage u turističkoj sezoni.
– Naši su radnici odradili vrhunski posao u jednoj vrlo zahtjevnoj godini. Pokazali su izvjesnu žilavost. Statistika govori da se, ako gledamo sve gospodarske subjekte na našem području, poslovalo dobro jer je broj fiskaliziranih računa u prvih osam mjeseci u odnosu na rekordnu 2019. dva posto veći – ističe Tomaš, koji je uvjeren da će dobri rezultati dati vjetar u leđa našim poduzetnicima.
Tomaš kaže kako želi vjerovati da se u Dalmaciji neće razvijati samo turizam. I da će novac koji su oni koji u njemu sudjeluju zaradili, biti uložen ne samo u nove smještajne kapacitete, vozila ili brodove, nego prije i poslije svega u edukaciju.
– Istina je da je turizam prilično fragilna grana čije su oscilacije velike. Sjećam se kad je jednom dim koji je bio posljedica erupcije vulkana na Islandu zaustavio zračni promet iznad cijele Europe. Tko takvo što može predvidjeti? Tada sam shvatio koliko je turizam osjetljiv. No, činjenica je da će svi oni koji su u toj branši ovih godina zaradili, nekakva sredstva ipak usmjeriti i u nešto drugo – nada se Tomaš, koji priliku za razvoj Dalmacije vidi u činjenici da u svijetu mnogi razmišljaju ili već uvode radni tjedan u trajanju od četiri dana.
– To ostavlja mogućnost za putovanja, a Split je, zbog svoje odlične zračne, cestovne i morske povezanosti, u tom smislu idealna destinacija. Turizam će rasti na temelju te činjenice, koja je već zaživjela u skandinavskim zemljama, a mi tu nišu svakako moramo iskoristiti – zaključio je Tomaš.

Mjere za očuvanje radnih
mjesta su i dalje potrebne

Sezona je bila zahtjevna i, sa pozicije putničkih agencija, borba za preživljavanje. Za razliku od svih ostalih iz turističkog sektora, putničke agencije nisu imale problem radne snage. Naprotiv, radi specifične uloge i nedostatka organiziranih grupnih dolazaka u pred i posezoni, agencije su bile u nezavidnom položaju i borile su se na sve načine kako zadržati postojeću radnu snagu koja je mukotrpno i dugotrajno educirana za rad u agencijama. U očuvanju tih, specifičnih, radnih mjesta ogromnu pomoć pružila je Vlada svojim potporama. Rijetke su osigurale sredstva za preživljavanje do proljeća kada bi trebale početi dolaziti grupe sa dalekih tržišta: USA, Australije, Japana, Južne Koreje, Kine. Iduća će sezona biti izvanredna, za pamćenje, sva navedena tržišta koja su ove godine izostala radi kasnog otvaranja iduće sezone će nadmašiti sve rekorde, posebice američko. Radi toga treba, ako je ikako moguće, nastaviti s postojećim mjerama za očuvanje radnih mjesta koliko god je to moguće, kaže Dragan Kostadinović, predsjednik Strukovne grupacije putničkih agencija HGK Županijske komore Split

Ovakvoj se sezoni nitko nije nadao
Ovogodišnja sezona je očekivano bila neobična. Veliki je izazov bio pred svima u turizmu - planiranje radne snage i pronalazak iste. Dugo je bilo neizvjesno hoće li biti posla, a onda je skoro pa preko noći popunjenost u smještajnim objektima porasla do maksimuma. Osobno sam se vodila se razmišljanjem – ako primimo veći broj djelatnika a ne bude posla stvaramo gubitak – ako bude posla će profitirati samo onaj tko je spreman. Odlučili smo se biti spremni. Iako se ovolikoj potražnji nitko nije nadao. Sve u svemu - posao se odradio, gosti su zadovoljni i tim je stoički podnio pritisak.
Povećana potražnja za radnom snagom u sezoni, a drastični pad potražnje u zimskim mjesecima je bio i ostao problem. Kvantiteta nije isto što i kvaliteta. A kvaliteta može biti upitna, nekada i samo radi manjka iskustva. Bitno je razmišljati o kvaliteti usluge u našem sektoru i na koji način se može reflektirati na zadovoljstvo gosta s direktnim pružateljem usluge ali i destinacije u kojoj boravi, kaže Davina Ljubičić Đirlić, predsjednica Strukovne grupacije hotelijera HGK Županijske komore Split

Okrugli sto o radnoj snazi u turizmu
Radna snaga – preduvjet uspješne i kvalitetne sezone 2022., tema je okruglog stola koji će se održati u ponedjeljak, 27 rujna s početkom u 11 sati, u prostorijama HGK-a. U raspravi o zanimljivoj temi na Svjetski dan turizma sudjelovati će Davina Ljubičić Đirlić, predsjednica Strukovne grupacije ŽK Split, Dragan Kostadinović, predsjednik Strukovne grupacije putničkih agencija ŽK Split, Ivan Malada, predsjednik Strukovne grupacije ugostiteljskih djelatnosti ŽK Split, Dragana Buzdovačić i Adriana Bošnjak, predstavnice Grupacije pružatelja usluga smještaja na plovilima – charter ŽK Split, te Neli Prolić, predsjednica Strukovne grupacije hostelijera ŽK Split.
Uzvanicima konferencije obratit će se i Diana Jakšić, načelnica Odjela za državljanstvo i statusna pitanja stranaca PU Splitsko-dalmatinske, MUP, Jelena Gogić, predstojnica Područne službe Split, HZZ
Alijana Vukšić, direktorica Turističke zajednice grada Splita, Joško Jakus iz Anenias agencije za zapošljavanje j.d.o.o., te Elvir Toholj iz Centra za obrazovanje Gastroid iz Sarajeva. Skup će otvoriti Joze Tomaš, predsjednik HGK Županijske komore Split.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. prosinac 2024 16:47