U Hrvatskoj gospodarskoj komori – Županijskoj komori Split, vlasnici tvrtki iz različitih branši aktivno djeluju kroz više od trideset sekcija, a najživlja gospodarska grana u tom smislu je, naravno, turizam.
– Koji se, zbog njegova silnog razvoja, već "raslojio" po cehovima, pa u Komori imamo aktivne brodare, čarteraše, vlasnike putničkih agencija i hotelijere, privatne iznajmljivače, kao i one koji se bave pustolovnim turizmom, ronioce... I svi oni nas u HGK – Županijskoj komori Split, vide kao jednu vrstu "poluge" koju aktiviraju da bi riješili probleme s kojima se susreću u svakodnevnom poslu, i koje mogu riješiti tek onda kad su zajedno, i kad ih Komora kao takve zastupa pred nadležnim institucijama – kaže Joze Tomaš, predsjednik HGK – Županijske komore Split.
Tomaš navodi primjer zdravstvenog turizma, za koji njegovi dionici misle da je perspektivan i da kao takav nudi silne mogućnosti za razvoj.
– Predlaže se tako, na primjer, veći angažman vlasnika naših klinika i poliklinika u zdravstvenom turizmu, njihovo jače oglašavanje na svjetskom tržištu, jer osim, recimo, dentalnog turizma ili pružanja medicinskih usluga kad su sportske ozljede u pitanju, postoji cijeli niz medicinskih usluga ili tretmana, poput nutricionizma, na primjer, takve stvari valja podupirati – kaže Tomaš.
Osim toga, štošta ovisi o međusobnoj povezanosti branši, a Komora je upravo to mjesto na kojem se susreću vlasnici i odgovorne osobe brojnih tvrtki koje, unatoč tome što se bave različitim djelatnostima, jedna o drugoj ovise.
Štite interese poduzetnika
– Kad jedan poduzetnik ima određeni problem, teško da će ga institucije riješiti ako im se on sam obrati za pomoć ili će mu za to trebati puno više vremena. Kad to ide preko Komore, sve je drukčije. Nas se respektira. No, mi bez poduzetnika ne možemo. Oni su ti koji znaju što ih muči i što treba prioritetno rješavati, a mi smo ti koji onda guramo tu temu kroz državne institucije i kucamo na vrata dok se to definitivno ne riješi – kaže Tomaš i navodi primjer ugostitelja i putničkih agencija, struka koje su zbog "lockdowna" bile u vrlo teško situaciji, a upravo su se na sastancima u Komori artikulirali njihovi zahtjevi prema Vladi i Stožeru.
Posljednjih godina građevinari imaju veliki problem jer je turistička sezona sve dulja, što znači da im ostaje sve manje vremena za njihov posao.
– I sada se traži balans između njihovih zahtjeva i onih koji žive i rade u turizmu, a Komora je pravo mjesto za to. U jednom trenutku predstavnici gradova i općina, štiteći interese turističkog sektora, zaustavili su cijelu jednu branšu zabranivši radova u sezoni. Zato smo kao Komora reagirali, kao i prije nekoliko godina kad su u Gradu Split odlučili drastično poskupiti parking u blizini Dioklecijanove palače, no to smo u zadnji tren zaustavili. I tu nije bilo loše namjere, samo se radi o brzopletoj odluci koja nije sagledana iz rakursa onih koji se bave turizmom i koji s poslovnim partnerima dogovaraju cijene i po godinu dana unaprijed, a upravo je Komora ta koja zastupa njihove interese – veli Tomaš.
Komora, ističe, u Splitu djeluje više od 210 godina! Zgrada na Šperunu, izgrađena početkom dvadesetog stoljeća, djelo arhitekta Fabjana Kaliterne, građena je upravo za tu namjenu.
– Komora danas mora postati Google za poduzetnike. Na svako pitanje oni u Komori moraju dobiti odgovor i ona im, čim naiđu na bilo kakav problem, mora postati prva adresa za pomoć – veli Tomaš, i dodaje da je to tako jer upravo ova institucija raspolaže sa svim potrebnim alatima koji im omogućuju da se ti i takvi problemi zaista i riješe.
– Mi, recimo, na najveći sajam kamenara u svijetu, u Veroni, vodimo naše kamenare i financiramo im izlaganje kako bi došli do novih poslovnih partnera. Puno njih je u tom smislu našlo partnere u Kini i Indiji. Tako smo prije nekoliko godina vodili hotelijere i turističke agente na sastanke u Booking.com u Amsterdamu, što je rijetka prilika – kaže Tomaš.
Jedanaestog listopada proizvođači hrane će se, pod paskom Komore, sastati s hotelijerima da bi već sada dogovorili suradnju za iduću sezonu.
Žilavo gospodarstvo
– Jer jedino se na taj način, kad proizvođač hrane zna da će plodovi njegova rada biti na trpezi tih hotelijera iduće sezone, može upustiti u posao bez brige da ih poslije neće imati kome prodati. Da ne govorim o tome da stalno potičemo kupnju hrvatskih proizvoda. "Tommy" je lani, u jeku pandemije, svaki proizvod koji je ovdje napravljen jasno označio kao hrvatski i tako poručio da moramo čuvati svoje. Svake godine prije Božića senzibiliziramo naše ljude da razmišljaju o božićnim darovima na način da kupe hrvatske proizvode jer tako podupiru domaću ekonomiju – kaže Tomaš.
Na koncu smo otvorili i temu radne snage u turističkoj sezoni.
– Naši su radnici odradili vrhunski posao u jednoj vrlo zahtjevnoj godini. Pokazali su izvjesnu žilavost. Statistika govori da se, ako gledamo sve gospodarske subjekte na našem području, poslovalo dobro jer je broj fiskaliziranih računa u prvih osam mjeseci u odnosu na rekordnu 2019. dva posto veći – ističe Tomaš, koji je uvjeren da će dobri rezultati dati vjetar u leđa našim poduzetnicima.
Tomaš kaže kako želi vjerovati da se u Dalmaciji neće razvijati samo turizam. I da će novac koji su oni koji u njemu sudjeluju zaradili, biti uložen ne samo u nove smještajne kapacitete, vozila ili brodove, nego prije i poslije svega u edukaciju.
– Istina je da je turizam prilično fragilna grana čije su oscilacije velike. Sjećam se kad je jednom dim koji je bio posljedica erupcije vulkana na Islandu zaustavio zračni promet iznad cijele Europe. Tko takvo što može predvidjeti? Tada sam shvatio koliko je turizam osjetljiv. No, činjenica je da će svi oni koji su u toj branši ovih godina zaradili, nekakva sredstva ipak usmjeriti i u nešto drugo – nada se Tomaš, koji priliku za razvoj Dalmacije vidi u činjenici da u svijetu mnogi razmišljaju ili već uvode radni tjedan u trajanju od četiri dana.
– To ostavlja mogućnost za putovanja, a Split je, zbog svoje odlične zračne, cestovne i morske povezanosti, u tom smislu idealna destinacija. Turizam će rasti na temelju te činjenice, koja je već zaživjela u skandinavskim zemljama, a mi tu nišu svakako moramo iskoristiti – zaključio je Tomaš.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....