StoryEditor
Više od sportalegendarni ‘iceman‘

Nepristojnost je njegovo drugo ime: svoj debi na velikoj sceni dočekao je spavajući u garaži, a zbog ‘čašice više‘ je gala večer pretvorio u cirkus

2. svibnja 2021. - 21:30

Svijetom Formule 1 prodefiliralo je nebrojeno mnogo osobenjaka, među kojima je najpoznatiji velikan koji je izgubio život na jučerašnji datum prije 27 godina, a o kojem smo već pisali u serijalu 'Više od sporta' - Ayrton Senna.

No malo je koji vozač bio toliko neopterećen svojim ponašanjem, interesom javnosti i onime što se oko njega događa kao Kimi Räikkönen.

Ron Dennis Fincu je zbog njegovog karaktera nadjenuo nadimak “Iceman”, a Räikkönenove izjave za javnost te odnos prema kolegama i konkurentima ušli su već u domenu legendi. Bez dlake na jeziku, bez obzira prema drugima i bez osjećaja za situaciju, Räikkönen se dokazao kao osoba koju jednostavno nije briga za društvene norme i koja je općenito neopterećena životom.

- Dok sam bio dijete, gledao sam utrke. Svi su sanjali o tome da postanu vozači utrka, ali ja sam o tome počeo ozbiljno razmišljati tek kad sam imao 18 ili 19 godina. Prije toga sam stalno mijenjao što bih želio postati. Prvo sam htio jedno pa onda drugo – prisjetio se Finac svojih mladih dana.

Ta njegova izjava možda i najbolje opisuje njegov karakter, jer Kimi se utrkivanjem bavio od svoje 10. godine i ne samo da je bio uspješan u tome, već je još od mladih dana bio poznat po nevjerojatnom natjecateljskom porivu i nadasve bizarnim potezima.

Zadivio je sve na prvoj testnoj vožnji

“Iceman” je nizao uspjehe u finskom karting svijetu, a sa 15 godina je imao prvi nastup izvan domovine, u Monacu. Tijekom utrke mu je puknuo volan, a o tome je obavijestio svog mehaničara u boksu mašući volanom u zraku dok je nastavio voziti po pravcu. I u sljedećoj utrci u Monacu dogodio mu se problem, a ovoga puta ga je riješio na spektakularan način. U prvom krugu se sudario s drugim vozačem i završio na pogrešnoj strani staze, ali je nastavio voziti dok nije došao do barikade. Njegov mehaničar je mislio da je Räikkönen odustao od utrke, ali on je podigao svoj go-kart i vratio ga na stazu te utrku završio na trećem mjestu.

Räikkönen je 1999. i 2000. osvojio oba britanska Formula Renault prvenstva, pobijedivši u 13 od ukupno 23 utrke, a to je nagnalo Petera Saubera da bu da priliku na testnoj vožnji. “Iceman” je Saubera zadivio već na drugom danu, kada je na Mugellu odvozio krug samo sekundu sporije od Pedra Diniza. Sauber je taj rezultat pokušao prikriti od konkurencije, kako ne bi zavladala navala na Räikkönena, a nakon daljnjih testnih vožnji odlučio je Fincu ponuditi ugovor za Formulu 1.

Taj potez naišao je na mnoge kritike, uključujući one tadašnjeg predsjednika FIA-e Maxa Mosleyja koji je izrazio zabrinutost dodjeljivanjem licence za natjecanje među elitom vozaču koji je iza sebe imao samo 23 utrke, i to u Formula Renault seriji, umjesto u kompetitivnijim Formula 3 ili Formula 3000 natjecanjima. No Sauber je Mosleyju garantirao da zna što radi.

image
Kimi Räikkönen i Nick Heidfeld na predstavljanju Sauberovog bolida 2001.
Steffen Schmidt

Pred svoj debi zaspao je u garaži

I tako je došla Velika nagrada Australije 2001. godine i Räikkönenov debi. Finac je kvalifikacije u Melbourneu završio na 13. mjestu i postojala je šansa da dođe do bodova na svojoj prvoj utrci. To bi vjerojatno svakom drugom vozaču nanijelo pritisak, ali ne i Räikkönenu. Pola sata prije početka utrke inženjeri i mehaničari su vršili zadnje pripreme prije nego što bolidi napuste garažu, a Fincu nije bilo ni traga. Jedan od inženjera krenuo ga je tražiti i pronašao ga u kutu garaže kako spava.

Čovjek koji je iza sebe imao samo 23 ozbiljne utrke i koji je za pola sata trebao debitirati na najvećoj sceni, spavao je kao mala beba u kutu garaže. Inženjer ga je probudio, a Finac je sjeo u bolid, odvozio utrku, završio je na 6. mjestu i osvojio bod.

Räikkönen je u svojoj prvoj sezoni među elitom četiri puta osvajao bodove i ukupno osam puta završio među osam najboljih vozača, čime je Sauberu pomogao doći do četvrtog mjesta na ljestvici konstruktora, što je tada bio njihov najbolji rezultat.

“Iceman” je sljedeće godine prešao u redove McLarena i zabilježio solidnu sezonu, a 2003. je došao i do svoje prve pobjede u Formuli 1 na Velikoj nagradi Malezije. Sljedećih nekoliko sezona nije bilo uspješno za Räikkönena i McLaren, a onda se 2007. Michael Schumacher umirovio i Finac je preuzeo njegovo mjesto u Ferrariju. Räikkönen je u svom debiju u talijanskoj momčadi ostvario pobjedu, a u prvoj sezoni u crvenom boldiu došao je i do svog jedinog naslova svjetskog prvaka.

Legendarni ispadi i veze s manekenkama

No osim sjajnih vožnji, Räikkönen je poznat i po nebrojenim ispadima, na stazi i izvan nje. Jedan od najpoznatijih je onaj iz 2006., kada je u sklopu Velike nagrade Brazila legendarni Pelé Schumacheru dodijelio nagradu za životno djelo. Räikkönen nije prisustvovao ceremoniji, a kada ga je ITV-jev voditelj Martin Brundle kasnije pitao zašto ga nije bilo, Finac je odgovorio: “Sr*o sam”.

Nešto ranije te godine, Räikkönenu se na Velikoj nagradi Monaca zapalio motor te je zbog toga bio prisiljen ranije završiti utrku. Finac je bez previše nervoze izašao iz bolida i u trkaćem odijelu otišao na svoju jahtu koja je bila privezana u blizini te se opustio u jacuzziju. Ni prekid utrke u Maleziji 2009. ga nije previše uzbudio pa ga se tako u pauzi moglo vidjeti kako jede sladoled i pije Coca-Colu.

image
AFP

Legendarna je i njegova komunikacija s inženjerom Simonom Rennijem na Velikoj nagradi Abu Dhabija 2012. kada Finac nije bio raspoložen za njegove upute. Rennie mu je prvo javio da ima pet sekundi prednosti ispred Fernanda Alonsa, na što mu je Räikkönen odgovorio “da ga ostavi na miru, jer zna što radi”, a zatim je na upozorenje da pripazi na temperaturu guma odgovorio još bezobraznije: “Da, da, da, radim to cijelo vrijeme. Ne moraš me podsjećati svakih deset sekundi”.

“Iceman” nakon utrke nije ponudio ispriku svom inženjeru (barem ne javnu), što i nije čudno s obzirom na to da je tijekom godina stekao imidž nekoga tko može raditi što hoće.

- Moj zadatak nije zadovoljiti ljude, nego dati sve od sebe – rekao je jednom prilikom Räikkönen.

Finac poznat i specifičnom glasu, a on je rezultat biciklističke nesreće koju je imao s pet godina. Kako je sam otkrio, pao je vratom na ručku od bicikla i ozlijedio glasnice koje nikada nisu sasvim zacijelile.

Kimi je veliki ljubitelj snowboardinga i hokeja na ledu, kao i svih vrsta automobilskih utrka, pa je tako u ožujku 2007., prije nego što će osvojiti svoj jedini naslov svjetskog prvaka, sudjelovao u utrci motornih saonica u Finskoj pod pseudonimom James Hunt. Razlog za to je što su mnogi Räikkönenov privatni život uspoređivali s onim legendarnog britanskog vozača, a Fincu se to očigledno svidjelo.

Također se u svojoj karijeri okušao i u rallyju te NASCAR-u i tamo zabilježio nekoliko solidnih rezultata između 2010. i 2011., ali se na kraju ipak vratio u puno glamurozniju Formulu 1, u okruženje u kojem se najugodnije osjećao.

image
AFP

Iako je njegov karakter težak, a njegovi javni nastupi djeluju kao da je riječ o introvertu, Kimi je poprilično aktivan na ljubavnom planu te ga prati glas pravog “playboya”. Finac je 2002. započeo vezu s bivšom Miss Skandinavije Jenni Dahlmann i s njom bio u braku do 2014. A nakon toga se zaručio za manekenku Minna-Mari Virtanen s kojom se vjenčao 2016. i s kojom danas ima dvoje djece.

Večer kad je Kimi pretjerao sa šampanjcem

Koliko god bio neraspoložen za komunikaciju s medijima, Räikkönen je izuzetno zabavna pojava, bez obzira bio ozbiljan ili se šalio. Jedna od najkomičnijih situacija s Fincem dogodila se 2018. u Sankt Peterburgu na FIA-inoj gala večeri.

Kimi je malo pretjerao sa šampanjcem te je u vidno dobrom raspoloženju prvo “davio” Sebastiana Vettela pričom za stolom, a zatim teturao po pozornici kada je došao primiti nagradu za treće mjesto u ukupnom poretku te sezone, grleći svakoga tko bi mu se našao na putu. Hvatao se za zbunjenog Vettela i nešto mu došaptavao cijelo vrijeme, a njegov performans naišao je na zbunjene poglede i smijeh diljem dvorane. Da stvar bude gora, na kraju je slučajno otkrio da sljedeće sezone prelazi u redove Alfa Romea.

image
Räikkönen i Jenni Dahlmann na Imoli 2003.
AFP

Kimi Räikkönen zaista je jedan od najvećih osobenjaka u Formuli 1, ali i u svijetu sporta općenito. Svojim izjavama i ponašanjima često zabavlja javnost, iako uvijek bježi od središta pozornosti i zapravo se ni ne trudi biti zabavan. U svojoj 20-godišnjoj karijeri, koja još uvijek traje, uzeo je samo jedan naslov svjetskog prvaka i ima ukupno 21 pobjedu, ali o kakvom vozaču se radi možda bolje govori činjenica da Finac ima najviše započetih utrka u povijesti Formule 1 (332 uključujući današnji nastup na VN Portugala).

"Iceman" je nebrojeno mnogo puta dokazao svoju hladnokrvnost i neopterećenost svijetom oko sebe, a iako zbog svog ponašanja možda nije stekao puno simpatija među svojim kolegama, među ljubiteljima Formule 1 definitivno jest.

Ostale tekstove iz serijala 'Više od sporta' pročitajte OVDJE.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. svibanj 2021 21:33