StoryEditor
SplitVLAK SLOBODE

Na današnji dan prije 25 godina: cijeli se Split okupio na Rivi, klicalo se, slavilo, pjevalo, a onda je Tuđman pitao okupljene što da im još obeća...

26. kolovoza 2020. - 10:03

Muzej grada Splita do sada se uglavnom bavio povijesnim temama iz starije splitske prošlosti, no ove srijede postavlja izložbu posvećenu 25. obljetnici dolaska "Vlaka slobode" iz Zagreba u Split nakon akcije "Oluja", čime su stvoreni uvjeti za stavljanje pruge u funkciju nakon točno četiri godine, jednog mjeseca i dva dana, a u dalmatinsku metropolu stigao je 26. kolovoza 1995. godine.

- Ovom izložbom posvećujemo pozornost važnom događaju iz suvremene povijesti i potvrđujemo važnost splitskog zaleđa kroz stoljeća, u obrani i u miru. Tim je događajem na simboličan način ujedinjena cijela Hrvatska već dvadesetak dana nakon oslobodilačke vojno-redarstvene akcije "Oluja" i hrvatske pobjede u Domovinskom ratu, spojen je sjever s jugom Domovine. U čast 25. obljetnice "Vlaka slobode", izložbenim multimedijalnim projektom obnavljamo sjećanja na povijesni događaj kojim je, nakon oslobađanja Knina, nastavljen proces dovršetka stvaranja samostalne, nezavisne i suverene Hrvatske.
Pobunjeni Srbi okupirali su 1991. godine dio hrvatskog teritorija, prekinuli prometne veze i podijelili Hrvatsku na sjever i jug.

Dolaskom u Split "Vlaka slobode" kojim je stigao hrvatski predsjednik Franjo Tuđman u pratnji prognanika i obitelji branitelja te zaslužnih za našu slobodu i međunarodno priznanje, potvrđen je i ponovno uspostavljen ustavnopravni poredak Republike Hrvatske – navode autori izložbe, ravnateljica Muzeja Branka Brekalo i kustos dr. Marijan Čipčić, a u timu su još i Matej Gabrilo, Petra Ugrin i Renata Veličan, podsjećajući kako je na svim postajama "Vlak slobode" dočekan s velikim uzbuđenjem, suzama radosti i nade.

image
Govor predsjednika Tuđmana na Rivi
Matko Biljak

Povijesni govor

- U Splitu su ga dočekale tisuće sretnih i ponosnih ljudi, a kada je Tuđman pri kraju povijesnoga govora upitao: "Što mi preostaje da vam još obećam?", Splićani su glasnim, odlučnim odgovorom: "Vukovar, Vukovar" potvrdili snažnu simboliku zajedništva "Vlaka slobode". Nakon "Oluje" i prolaska "Vlaka slobode" oslobođenim krajevima, počeo je postupan gospodarski, politički i društveni razvoj Splita, Dalmacije, ali i čitave Hrvatske.

Obećanje predsjednika Tuđmana Splićanima ostvareno je "Vlakom mira" koji je 8. lipnja 1997. godine iz Zagreba stigao u Vukovar – ističu autori izložbe ostvarene pod pokroviteljstvom Grada Splitu i HŽ Infrastrukture.
Renata Veličan iz Hrvatskog željezničkog muzeja opisala je pripreme i tijek putovanja iz rakursa željezničkih službenika, koji su u nevjerojatno kratkom vremenu osposobili prugu za prometovanje tzv. posebnog vlaka za koji postoji i poseban protokol.
- "Vlak slobode" prometovao je kao poseban vlak broj 131 iz tri dijela, u točno određenom i definiranom vremenskom razmaku, na relaciji Zagreb – Karlovac – Oštarije – Gospić – Knin – Split.

Vremenski razmak od 10 minuta morao se strogo poštovati i održavati tijekom cijelog trajanja putovanja od Zagreba do Splita, uz sva predviđena i nepredviđena stajanja i različite brzine kretanja vlaka, ovisno o karakteristikama i mogućnostima željezničke pruge. Najboljih šest lokomotiva koje su u tom trenutku imale Hrvatske željeznice bilo je pripremljeno i osposobljeno za posebni "Vlak slobode" – navodi Veličan, dodajući kako su svi djelatnici koji su sudjelovali u ovom prijevozu nosili posebna, svečana odijela i bijele rukavice.

Rekordna obnova pruge

- Kao i kod svakog posebnog vlaka, i kod "Vlaka slobode" materijali i dokumentacija komisijski su bili spaljeni, o čemu je napravljen i zapisnik. Registrofonska vrpca sa snimljenim razgovorima u poveznici s prometovanjem vlaka nakon tri dana morala je biti komisijski izbrisana. Uz veliku požrtvovnost, znanje, iskustvo, entuzijazam i ljubav, željezničari su uspjeli, u vrlo kratkom vremenu, u samo tri tjedna nakon vojno-redarstvene operacije "Oluja" i nakon više od četiri godine nefunkcioniranja pruge u cjelokupnoj duljini od 423,7 kilometara osposobiti ne samo prugu, već i infrastrukturu te prijevozna sredstva i sredstva vuče za takvo zahtjevno putovanje tada još uvijek u ratnim uvjetima. Pruga je tijekom okupacije na nekoliko mjesta bila minirana, postojala su brojna oštećenja signalno-sigurnosnih uređaja i sredstava komunikacije, pruge, kolodvorskih zgrada, a uz kolodvore bilo je i nezaposjednutih službenih mjesta, posebno na dijelu pruge od Josipdola do Splita – objašnjava Veličan.

Prof. dr. Aleksandar Jakir s Odsjeka za povijest Filozofskog fakulteta u Splitu, među ostalim, u osvrtu na izložbu i katalog ističe kako je za tadašnju Hrvatsku ovaj povijesni događaj značio trenutak sreće i olakšanja jer je označavao kraj rata, kad je ponovnim povezivanjem Zagreba i Splita željezničkom prugom na simboličan način ujedinjena cijela Hrvatska.

‘Split je nadvisio sve‘


Dva dana nakon putovanja, 28. kolovoza 1995., predsjednik Tuđman napisao je u svom dnevniku:

'U subotu 26. kolovoza, stavio sam točku na Oluju. Na moju inicijativu organizirali smo Vlak slobode Zagreb - Knin - Split. Ispraćaj iz Zagreba, doček u Karlovcu, Gospiću, Kninu i Splitu. Tisuće, deseci tisuća i napokon Split i više od sto tisuća ljudi! Usput u svim mjestima skupine sa zastavama ili razdragani ljudi. Govorio sam u svim tim mjestima. Split je nadvisio i ono oduševljenje koje sam doživio u Argentini i u Australiji.'

image
Izložbeni eksponati u muzeju grada Splita
Mgs
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. siječanj 2022 12:35