StoryEditorOCM
Zagorakatastrofalno stanje

Je li ovo najopasnija cesta u Dalmaciji? Prošli smo tuda, treba je hitno zatvoriti! Tragedija se može dogoditi svaki čas

Piše Braco Ćosić
2. listopada 2024. - 17:44

Županijska prometnica 6158 od Imotskog Crvenog jezera prema Bušanjama i Ričicama u općini Proložac, koja je i alternativni pravac za zapadni dio Imotske krajine prema Studencima i Lovreću, na nekim svojim dijelovima gotovo je nemoguća za normalnu vožnju.

Dionica kroz Bušanje i dio od Parlova do središta Ričica nalazi se na već aktiviranim klizištima, koji su do sada nekoliko puta dovodili u pitanje normalno funkcioniranje prometa, srećom, bez težih posljedica za vozače.

No, kako taj dio zemljišta na kojemu je prometnica stalno prijeti urušavanjem u sam kanjon Badnjevice, svakim danom mijenja se izgled same prometnice, a posebno nakon većih oborina. Upravo nakon posljednjih oborina, a na intervenciju tamošnjih mještana, prošli smo tom prometnicom i neugodno se iznenadili njenim stanjem.

Jednom rječju, tu bi prometnicu trebalo hitno zatvoriti, jer svaki trenutak su moguća urušavanja. Posljednje urušavanje bilo je krajem siječnja prošle godine i trebalo je više od godinu dana da se sanira uz izuzetne napore izvođača radova.

Kratko možemo opisati stanje na toj prometnici ovako. Onome tko se imalo boji, savjetujemo da koristi druge pravce. Prometnica kroz same Bušanje je na desetak mjesta toliko raspukla i nagnula se prema kanjonu Badnjevice, da se u vožnji osjetno nagne i automobil, a cijelom svojom dužinom od zaseoka Mandići pa sve do ulaza u Ričice je zapuštena obrasla travom a obje strane, nezaštićena prema kanjonu.

Potporni zidovi kod zaseoka Katavići, koji su već odavno izgrađeni da se ne aktivira već jednom aktivirano veliko klizište, su popucali i iz njih izlazi voda. S južne strane prometnice kod crkve Srca Marijina u Bušanjama trafostanica iz koje se električnom energijom opskrbljuju Bušanje i okolni zaseoci nagnula se prema provaliji kanjona, a njeni temelji pomjereni su petnaestak centimetara.

Njena statika prema tvrdnjama mješana je skroz poremećena i svakim danom se može urušiti. Sa strane prometnice su otvorene šahte od vodovoda, i druge podzemne infrastrukture. K tome neki mještani ostavljaju drva, staru bijelu tehniku i time ugržavaju promet.

Nije lijepo vidjeti ni okružje na kojemu je postavljeno poprsje prvog hrvatskog predsjednika dr. Franje Tuđmana koji je upravu tu prometnicu otvorio davne 1993. godine, obraslo travom. Nešto manja, ali isto tako opasna oštećenja te prometnice su od zaseoka Parlovi u Ričicama, pa sve do samog ulaza u središte Ričica.

Jednom rječju, vrlo opasno i neugledno pa je mještani s pravom nazivaju najopasnijom županijskom prometnicom u Splitsko dalmatinskoj županiji, a vjeruju, i u Hrvatskoj. Upravo zbog svega toga, ali i zbog permanentnog upozoravanja mještana Bušanja i Ričica o opasnosti koja vreba tom prometnicom, pitali smo čelnog čovjeka Županijske uprave za ceste Petra Škorića, kani li se i kada izvršiti rekonstrukcija te prometnice.

-Svjesni smo stanja i problema na županijskoj cesti ŽC 6156 Imotski – Ričice, osobito na dionici Bušanje – Ričice, gdje je došlo do ozbiljnog urušavanja kolnika. Ova cesta je izgrađena početkom 90-ih godina, ali, nažalost, tada se nije dovoljno pazilo na sanaciju pokosa i procjednih voda, što je dovelo do klizišta koja ugrožavaju stabilnost ceste.

image

Petar Škorić

Tom Dubravec/Cropix

Trenutno su u tijeku radovi na sanaciji kolnika, a prošle godine smo već sanirali klizište na kritičnoj dionici u Bušanjama, za što smo utrošili oko 150.000 eura, uključujući i sanaciju lokalnih oštećenja.

Redovito pratimo stanje na ovoj cesti te provodimo redovno održavanje u okviru raspoloživih sredstava. Za trajno i kvalitetno rješenje, potrebna je sveobuhvatna rekonstrukcija većeg dijela ove dionice, posebno na nestabilnim pokosima i područjima sklona klizištima. Takvi zahvati zahtijevaju značajna financijska sredstva, koja, nažalost, ŽUC Split trenutno nema na raspolaganju iz vlastitih prihoda.

image
Snimio: Braco Ćosić

Važno je napomenuti da ŽUC Split upravlja mrežom od 1.700 km cesta u Splitsko-dalmatinskoj županiji, a naši prihodi, nepromijenjeni od 2003. godine, nisu dovoljni za izvođenje ovako velikih i zahtjevnih projekata bez dodatnih financijskih izvora.

Ipak, unatoč ograničenim sredstvima, već smo na tom prometnom pravcu proveli rekonstrukciju dijela prometnice Imotski – Ričice – Studenci, a trenutno je u tijeku rekonstrukcija preostalih 2,5 kilometara ceste koja dosad nije imala potrebne elemente za dvotračni promet.

Pratimo stanje na prometnici, obavljamo redovno održavanje i izrađujemo tehnička rješenja za najugroženije lokacije. Međutim, za veće rekonstrukcijske zahvate potrebna su značajna financijska sredstva. Naš ključni izvor prihoda dolazi iz dijela troška registracije vozila namijenjenog cestarini, no taj prihod je u posljednja dva desetljeća smanjen s 25 na samo 8 posto ukupnog troška registracije.

U međuvremenu, troškovi tehničkog pregleda, osiguranja i naknada su rasli, dok je cestarina ostala nepromijenjena, a uz rast cijena na građevinskom tržištu i opći porast životnih troškova, došlo je do značajnog smanjenja mogućnosti ulaganja u cestovnu infrastrukturu.

image
Snimio: Braco Ćosić

To nas onemogućava u provedbi rekonstrukcije ove, ali i brojnih drugih prometnica koje su u slično lošem stanju. Unatoč ovim problemima, aktivno radimo na pronalaženju alternativnih izvora financiranja, uključujući projekte sufinancirane iz državnih i EU fondova, kako bismo osigurali prijeko potrebne rekonstrukcijske radove te poboljšali sigurnost i funkcionalnost naših prometnica - odgovor je Petra Škorića.

Promet i drugom i još frekventnijom županijskom prometnicom onom od Glavine Donje do Prološca, također je izuzetno težak, ali i za vrijeme jačih liša vrlo opasan zbog zadržavanja vode, mnogih oštećenja na samom kolniku.

Obnova te prometnice koja je “nastradala” prvo kopanjem za postavljanje kanalizacijeke mreže iz Prološca prema glavnom pročišćivaću u Glavini Donjoj, pa priključenja domaćinstava na tu mrežu, potom radovima na aglomeraciji, obećana je odmah nakon blagdana Velike Gospe. Do današnjih dana radovi na rekonstruciji još nisu započli. Što je uzok tome, pitamo ravnatelja ŽUC-a Petra Škorića.

- Županijska uprava za ceste ugovorila je radove na rekonstrukciji županijske ceste ŽC 6157, dionica Vrljika – Suvaja, duljine oko 2,3 km, s tvrtkom Colas Hrvatska d.o.o. Ugovorena vrijednost radova iznosi približno 2,2 milijuna eura. Prometnica, koja je već dotrajala, dodatno je oštećena zbog radova na aglomeraciji, koji su sada završeni.

Ovo je složen projekt za koji su ishođene čak tri građevinske dozvole.Rekonstrukcija obuhvaća potpunu obnovu kolnika s nogostupima, izgradnju sustava oborinske odvodnje te sanaciju raskrižja ŽC 6157 sa ŽC 6156 (Donji Proložac – Gornji Proložac) i raskrižja ŽC 6157 s Ulicom Ante Starčevića.

Nažalost, postupak ishođenja građevinskih dozvola i rješavanje imovinsko-pravnih odnosa produžili su početak radova.Nakon koordinacije s izvođačem, dogovoreno je da radovi započnu sredinom listopada, s planiranim rokom završetka do kraja 2025. godine,dobivamo odgovor od Petra Škorića.

Sve u svemu,ona najopasnija prometnica u županiji od Imotskog do Ričica,a posebno njen dio kroz Bušanje i dijelom u Ričicama, čini se da će pričekati rekonstrukciju. Ostaje, dakle, tamošnjim mještanima, ali i svim vozačima koji je svakodnevno koriste, vjera da se neće aktivirati neko klizište.

Što se tiče same trafostanice, njeno premještanje je itekako hitno. Ono najbitnije, ŽUC nema novca za sveobuhvatnu rekonstrukciju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. studeni 2024 04:25