Znate onaj osjećaj kada se vozite, koncentrirani ste na vožnju i pičite naprijed, a odjednom "hop" - na automobilu iza vas (ili ispred vas) upali se oznaka "slijedi me". Za one koji to nikada nisu doživjeli, to znači da se iza vas nalazi policijski presretač, a mi smo prošloga petka dobili priliku na svoje oči vidjeti kako stvari izgledaju iz druge perspektive, kada ste vi ti koji se nalaze u presretaču.
Omogućili su nam to ljubazni djelatnici Policijske uprave splitsko - dalmatinske, odnosno zaposlenici splitske Prometne policije. Oni trenutno provode akciju pojačanog nadzora prometa s naglaskom na manja mjesta u Zagori, u kojima policijski službenici nadzor provode rjeđe nego što je to slučaj, recimo, u Splitu.
Naš “kratki izlet” među čuvare zakona i sigurnosti na cestama izgledao je ovako: prvo smo se s cijelom splitskom ekipom našli u Dugopolju, među kojima su bila tri presretača i dva motorista, sve na čelu s Petrom Karinom. Gospodin Karin je policijski službenik u Službi temeljne policije, bivši djelatnika Postaje prometne policije Split, koji je zadužen za rukovođenje ovom akcijom, a za početak nam je otkrio neke detalje o akciji, zašto se ona provodi, koliko policijskih službenika sudjeluje i što time žele postići.
- Radi se o pojačanim aktivnostima kontrole prometa na cestama na području Policijske uprave splitsko- dalmatinske, znači cijele naše županije. Cilj nam pojačana vidljivost policije na terenu, posebno kontrola prometa na cestama gdje nismo uobičajeno intenzivnije nazočni zbog količine ostalih zadaća. Najviše smo usmjereni na najteže prekršitelje u prometu, posebice recidiviste s obzirom na to da te osobe posebno ugrožavaju sve ostale sudionike u prometu.
Policije u nekim mjestima nema tako često, ljudi nisu navikli na dolazak policije i baš tijekom provođenja ove akcije primijetili smo da su ljudi iznenađeni našim dolaskom, upitali bi nas odakle mi tu sada. Cilj nam u kontinuitetu biti vidljivi i nazočni na svim cestama Splitsko-dalmatinske županije radi čega ćemo i u buduće ćemo planirati ovakve akcije - govori nam Karin.
Glavni cilj im je, naglasio nam je još jednom Karin, s cesta maknuti recidiviste i najteže prekršitelje.
- Zadnjih godina je možda malo povećan broj težih prometnih nesreća, baš zbog toga smo i krenuli s ovim akcijama i provodimo ih cijelo ljeto, a provodit ćemo ih i ubuduće. Mislim da će akcije imati pozitivan učinak na trenutno stanje sigurnosti cestovnog prometa. To nam je pokazalo i iskustvo, već drugi put kad bismo se vratili u neko mjesto broj prekršitelja bi bio značajno manji. U nekim mjestima u kojima smo provodili akcije prvi put zatekli dvadesetak vožnji pod utjecajem alkohola, drugi put bi ih zatekli tek par. Već sada je vidljiv pozitivan učinak - govori nam.
U jednoj večeri otprilike uhvate od 50 do 100 prekršitelja, na alkohol ide 20-30 posto prekršaja, a 60-70 posto prekršaja naprave motociklisti, prema kojima postupaju policijski službenici motociklisti uključeni u ovu aktivnost. Nađe se i tehnički neispravnih vozila, vozača koji nemaju pravo na upravljanje vozilom...
"Svemirski brod"
Nakon razgovora o akciji, vidjeli smo kako sve izgleda u praksi. Sjeli smo u jedan od presretača, a “domaćini” su nam bili uigrani duo Ivan i Klara, koji su prošli edukaciju za obavljanje poslova s policijskim vozilom presretačem. Ivan je, kako nam pričaju, gotovo uvijek zadužen za vožnju, dok Klara sa suvozačkog mjesta pazi na kamere, provjerava tablice. Oni su tim koji poslove obavlja zajedno i oslanjaju se jedno na drugo u svakodnevnom poslu.
- Ona odlično vozi, ali brža je i spretnija na laptopu pa smo se tako podijelili - kaže nam Ivan.
Ono što je ključno je da jedno u drugo imaju stopostotno povjerenje, rade zajedno od samog početka, uigrani su i znaju kako u datom trenutku razmišljaju.
Posao im, dakako, olakšava i tehnologija, od ekrana na kojem se emitiraju upute za vozače, primjerice “slijedi me” (a kako smo saznali, ti ekrani imaju 30 opcija), do kamera koje za njih provjeravaju tablice i alarmiraju ih ako nešto nije u redu.
Nakon što su nam objasnili kako funkcionira sva dodatna oprema u presretaču, a ima je zaista dosta pa automobil izgleda kao nekakav “space shuttle”, bilo je vrijeme da vidimo kako obavljaju posao na terenu. Dok smo bili s njima zaustavili su tri automobila, pri čemu je samo jedan od vozača bio u prekršaju - istekla mu je vozačka dozvola.
Pitali smo domaćine po kojem principu uopće znaju koga treba zaustaviti, imaju li špurijus ili to rade potpuno nasumično.
- Jednostavno znamo, kada se dugo bavite ovim poslom odmah možete prepoznati po stilu vožnje - rekli su nam.
Kažu nam i da po vožnji točno znaju kad netko ima više od jednog promila alkohola u krvi. Ne čudi to, ovi ljudi gotovo svaki dan provode na cesti i znaju prepoznati obrasce vožnje.
Među zaustavljenim vozačima bio je i Ivan, koji je prihvatio s nama prozboriti koju rečenicu. Pitali smo ga smatra li da su ovakve akcije korisne, posebice kada se u obzir uzme broj nesreća na našim cestama.
Sigurno su korisne, a mene policija ne zaustavlja često. Dosta sam na cesti, posebno u tranzitu s posla i na posao pa mislim da nije pretjerano kada se u obzir uzme koliko vremena provedem na cesti - rekao nam je Ivan.
Nakon još nekoliko zaustavljanja, Ivan i Klara morali su ići dalje, put Makarske, gdje su ih čekale ostale kolege. Taj dan cirkulirali su tim područjem, dok su dan ranije bili na području Imotskog i Sinja. Osim Splićana, u akciji sudjeluju i kolege iz drugih gradova Splitsko-dalmatinske županije, što samo potvrđuje da se radi o velikoj policijskoj akciji.
Tijekom provođenja operativne akcije „Pojačan nadzor vozila i vozača MTC-a i mopeda“, koja je trajala od 9. do 22. rujna, policijski službenici su na području Splita, Solina, Sinja, Trilja, Imotskog, Trogira, Vrgorca, Omiša, Makarske, te općina Klisa, Dugopolja, Muća, Neorića, Dicma, Otoka, Glavica, Hrvaca, Primorskog Dolca i Radošića zabilježili više od 500 prekršaja.