Umjesto da bude razglednica grada – daleko od vreve centra, a tik uz more i plaže – Žnjan i Duilovo dugo su figurirali kao gradski karijes.
Hotel "Zagreb" i žnjanski plato bili su (hotel Zagreb je to i dalje) krajnje uvjerljiv dokaz zapuštenosti tog dijela grada kao i nebrige njihovih gradskih i državnih upravljača.
Takva sporost i odsustvo inicijative ne krasi privatne investitore građevinare koji su oduvijek prepoznavali vrijednost tih splitskih kotareva. Posljednjih godina grade se elitni stambeni kompleksi te najavljuju luksuzni hoteli.
Nema sumnje da će započeto uređenje žnjanskog platoa, kao i gradnja šetnice Duilovo-Stobreč samo pojačati privlačnost tog dijela grada u očima građevinara. Kad bi se tome pridodala izgradnja Bračke ulice, višedesetljetnog projekta u "leru", gdje bi nam bio kraj...
Da se nikada ne može ugoditi svima, dokaz je naša prva sugovornica s kojom smo razgovarali ispred stambenog kompleksa na Duilovu u kojem živi. Pored toliko glasova masovnog odobravanja projekta koji će građanima pribaviti još jedno šetalište i još jednu cestovnu vezu Splita i Stobreča, našao se i jedan skeptičan glas.
– Ne znam što bih Vam rekla. Ozelenjavanje žnjanskog platoa podržavam, ali u vezi šetnice Duilovo-Stobreč imam stanovite rezerve. To će, bojim se, biti još jedno uništavanje prirodne obale i stvaranje obale od šodera. Tu se više ljudi poput mene više neće moći kupati, ako nabacaju velike stijene poput onih na Žnjanu – požalila se.
O novogradnji u ovom dijelu grada jednostavno nemam riječi. Kada investitora pitate kako može graditi tako nakaradno oni vam odgovore: "pa urbanisti su dozvolili". Očekujem da će se nastaviti takav trend gradnje koji će ostati kao simbol pohlepe i neukusa – nastavila je u pesimističnom tonu.
Našu iduću sugovornicu, stanarku jedne od kuća u sklopu bungalova pokraj hotela "Zagreb" koji su u vlasništvu Ministarstva obrane, vesele projekti uređenja žnjanskog platoa i gradnje šetnice koja će spojiti Duilovo i Stobreč. Ali, s druge strane, očekuje da će, kako taj dio grada bude postajao sve "ulickaniji", MORH dobiti ponudu koja se ne odbija.
– Daj Bože da se što prije napravi, i šetnica i cesta pa da bude sve ljepše. S druge strane, ovo je sve od Ministarstva obrane, ako im se ponudi dobra ponuda, neće oni ni trepnuti. Tu se sad grade u nastavku visoke zgrade, vjerojatno ćemo vidjeti iste ili slične njima i na ovom mjestu.
Ali, to je sve kovanica sa dvije strane. Oni misle da, ako ovdje imate stanove čiji metar kvadratni vrijedi po 5 tisuća eura, da svi automatski mogu sebi priuštiti sve. Da svi imaju aute, na primjer. Meni muž ima auto, ali ja ne vozim. Ovisna sam o autobusu ili vlastitim nogama. A pošto sam malo teretnija i sve starija, nije to tako lako. Zimi još i mogu, ali ljeti nije baš ugodno – veli naša sugovornica.
U blizini hotela "Zagreb", malo sjevernije, nalazi se Put Orišca. Ta cesta u jako lošem stanju, odnedavno poznata i po skandalu s uzgojem borbenih pasa, predstavlja jedini sporedni put kojim se zasad može doći do Stobreča. Ispred jedne od privatnih kuća uz cestu dočekao nas je nasmijani vlasnik.
Unatoč veselom raspoloženju, našeg sugovornika nervira svakodnevna zakrčenost ceste pored koje se nalazi njegov dom. Malo tko tako željno iščekuje izgradnju nove ceste koja bi povezala Duilovo sa Stobrečom te smanjila prometnost na Putu Orišca.
– Mislim da će cesta zajedno sa šetalištem Duilovo-Stobreč biti izgrađena za jedno dvi godine. Nadam se da će proći i Bračka ulica i da će to sve povezati s TTTS-om. Tako bi se trebale rasteretiti sve ove sporedne male ulice. To je novac iz europskih fondova, pa će vjerojatno biti i izgrađeno, da je do naših, tko zna kad bi to bilo gotovo – uvjeren je naš sugovornik.
Bojazni poput one hoće li na tom dijelu grada racionalnu cestogradnju pratiti neracionalna stanogradnja, ne uznemirava barem ovog stanovnika Puta Orišca.
– Ja mislim da priobalni dio nije pogodan za visoku gradnju. Barem desna strana kad se gleda od Put Orišca prema Omišu, tako je, uostalom, i po prvotnom urbanističkom planu koncipirano, a lijevi dio je nešto drugo. Tako je koncipiran Grad Split od početka, neboderi su bili uvijek na Kmanu, Pujankama, a Bačvice i Meje su ostale niska gradnja. Meni je lijepo ovdje, pomalo na osami. Ali, tko sam ja da se žalim na napredak grada – zaključio je.
Mario Pulić, sin pokojnog splitskog "ministra za komunalu" Ivana Pulića, direktor je poznate građevinske tvrte "Quatro Company". Pulićeva tvrtka upravo dovršava objekt BEL ETAGE 2 istočno od hotela Zagreb, te ima dva projekta u fazi ishođenja građevinske dozvole na području istog kotara. Po mišljenju našeg sugovornika, novom valu gradnje na tom dijelu grada najviše bi doprinijela izgradnja Bračke ulice.
– Novi val gradnje u istočnom dijelu Splita (potez prema Stobreču) može potaknuti izgradnja prometne, odnosno komunalne infrastrukture. Bračka ulica bi, u tom kontekstu, bila izvrstan početak predmetne teme.
Izgradnja šetnice uz more nije tip komunalne izgradnje koja može donijeti preduvjete širenja grada na istok. Uređenje žnjanskog platoa je, prema mom mišljenju, projekt izuzetno vrijedan za grad u cjelini, ali njegovo uređenje nema bitnu vezu sa definiranjem neke nove zone izgradnje – rekao je Pulić.