Splitski studenti, donedavni stanari Studentskog doma "Dr. Franjo Tuđman" na Kampusu, obratili su nam se, revoltirani odlukom Studentskog centra (SCST).
Naime, prije nego što su nedavno, na kraju akademske godine, napustili svoje sobe, obaviješteni su da će morati platiti štetu nastalu na zavjesama u velikom broju smještajnih prostorija u domu. O svemu su se oglasili i iz SCST-a.
Studente je ova situacija, očekivano, iznenadila, a kažu da su zavjese bile samo kap koja im je prelila čašu. Polaznicima fakulteta je ponuđeno da zavjese plate ili ih sami kupe i donesu zamjenske.
Ono što ih je šokiralo bio je iznos koji su iz SCST-a tražili za zavjese - 76 eura. Ako bi ih sami donijeli, ispalo bi to ipak povoljnije jer ustanova mora pribaviti tkanine putem javne nabave, što podiže cijenu.
- Da se radilo o nekom razumnom iznosu, i to bismo, vjerojatno šutke, po onom dobrom običaju "neću se nikome zamjerati", platili i razdužili svoje sobe. No, težina štete u odnosu na onaj iznos koji smo morali platiti bila je minorna!
Udruženo smo zatražili pomoć i rješenje od Uprave SCST-a. Dobili smo sastanak s ravnateljem Centra osobno, kojemu smo izložili svoje argumente, a to je da su te iste zavjese nalaze u domu već tri akademske godine, kako u sobama preko ljeta borave turisti te kako je šteta mogla nastati u bilo kojem trenutku ne nužno našom krivicom i gotovo nemoguće identično u desecima soba - tuže se studenti.
Problematično im je što vrijednost zavjesa nije definirana cjenikom, a navodno ne postoji zapisnik povjerenstva kojim se utvrđuje razina štete. Također, kažu da za oštećene, a plaćene zavjese nisu dobili račun kojim im se pruža mogućnost podrmirivanja troška u roku od 15 dana, već su to mogli obaviti samo na licu mjesta pri izlasku iz sobe.
- Nakon što smo istaknuli da visina naknade u slučaju oštećenja zavjese nije definirana cjenikom od 2. listopada 2023., nije ni moralno, a ni ljudski tražiti od nas da plaćamo takvu štetu - dodaju studenti i kažu da im je ravnatelj na istu tvrdnju na sastanku rekao da na jesen, početkom nove akademske godine, "neće dobiti smještaj u domu".
Turisti isplativiji od studenata?
Osim situacije sa zavjesama, studenti se žale na to što se u menzi održavaju vjenčanja jer ih to ometa u učenju, a posebno ih smeta što se smještaj ljeti iznajmljuje turistima.
- Podsjetimo, mjesečni iznos studentskog davanja za dom je otprilike 100 eura, a turisti za jednu noć plate toliko. Računica našeg ravnatelja je jasna, turisti su isplativiji.
Štoviše, kad bi SCST zaista htio riješiti problem studenata koji nemaju gdje biti, primio bi ih u svoje smještajne kapacitete koji se svakako dobrim dijelom u to vrijeme isprazne. Oni koji rade i imaju posao upravo zbog studenata tako lako zaboravljaju da ovo nije turistički centar Split, nego Studentski centar Split! - kažu naši sugovornici.
Studenti dodaju da su za velik dio oštećenja po sobama "zaslužni" radovi koji su se tijekom godine obavljali (ugradnja senzora na prozorima, ličenje...) pa studenti vjeruju da je šteta nastala upravo od strane radnika SCST-a. Kažu da im na ovu tezu nije ponuđen odgovor.
Opravdanja iz Studentskog centra
Kako bi priča bila potpuna, obratili smo se i Studentskom centru. Za početak smo ih upitali kako je moguće da je u velikom broju soba evidentirano isto oštećenje, a zanimalo nas je i jesu li u nekim sobama evidentirana oštećenja drugog inventara.
- Osim zavjesa navode se i druga oštećenja, ali najvećim dijelom su ta oštećenja navedena u Izjavi o zaduženju sobe i sobnog inventara (koju vam šaljemo u privitku), dok oštećenja zavjesa većina studenata nije navodila prilikom potpisivanja Ugovora o smještaju i potpisivanja Izjave o zaduženju sobe i sobnog inventara, pa možemo pretpostaviti da u tom trenutku oštećenja zavjesa nije niti bilo, već da su ta oštećenja zavjesa nastala prilikom korištenja sobe od strane studenata u tijeku akademske godine. Sve stavke inventara, koji je popisan u Izjavi o zaduženju sobe i sobnog inventara, student je dužan pregledati i sva oštećenja upisati u tu izjavu - rekli su nam iz SCST-a.
Osim ugovora i izjave, studenti su na početku akademske godine svu štetu koju uoče tijekom sedam dana mogli prijaviti preko Google formulara i aplikacije. Dodaju da im je sve detaljno objašnjeno na sastanku na početku godine, koji se održao u tri različita termina kako bi svi mogli prisustvovati. Svu nastalu štetu studenti su dužni prijaviti i tijekom godine ako do oštećenja dođe na bilo koji način.
- Ove godine smo uz pokidane i oštećene zavjese imali i slučaj išaranih i oštećenih zidova, izrezbarenih i oštećenih radnih stolova, uništenih kreveta, te peglom zapaljenog madraca-jogija i radnog stola. Kod 15 posto studenata su evidentirane štete koje su morali platiti. Od toga je osam studenata podnijelo prigovor u kojem neosnovano osporavaju štetu, problematizirajući da je šteta možda bila prije njihova useljenja, a možda je ipak nastala za vrijeme njihova boravka, ali ne njihovom krivnjom. Prilikom iseljenja iz doma studentu se detaljno pregleda soba. Sav inventar koji je novooštećen student je dužan popraviti ili platiti - nastavljaju.
Kažu da kontinuirano ulažu u poboljšanje uvjeta u studentskim domovima pa im je nedopustivo da se pojedinci nemarno ponašaju prema inventaru SCST-a. Važno im je potaknuti svijest o nužnosti brige i očuvanja inventara sobe pa često obavljaju kontrole i upozoravaju na uočene nedostatke, šalju edukativne mailove, pružaju mogućnost konzultacije s domaćicama smještaja te inzistiraju na sanaciji počinjene štete.
Priznaju da to možda ranije nije bio slučaj, što su istaknuli i sami studenti, učestalo se šteti “gledalo kroz prste”. No, dolaskom novog vodstva, zahvaljujući ujedno i obnovi domova, stvari se mijenjaju.
- Iz godine u godinu u sobama borave nove generacije studenata i naša dužnost i obaveza je da objekt sačuvamo u što boljem stanju za buduće generacije. Stoga imamo nulti prag tolerancije na uništavanje imovine - poručuju iz SCST-a.
Tvrde da studentima koji su pri ulasku u sobu primijetili oštećenja na zavjesama i naveli ih u Izjavi o zaduženju sobe i studentskog inventara šteta nije naplaćena. Budući da su studenti izrazili sumnju u to da će se zavjese koje su naplaćene zaista promijeniti, pitali smo hoće li studente u rujnu dočekati nove zavjese.
- Zavjese će se svakako mijenjati, naravno, nakon što studenti iziđu iz svojih soba. Donosimo zapravo i primjer oštećenja zavjese: ako student otvori balkonska vrata na kipu, a netko upravo tada uđe i otvori vanjska vrata od sobe, tada se stvori podtlak zraka i zatvore se balkonska vrata, koja sa sobom povuku zavjesu i oštete zavjesu. To se očito događa u vrijeme kada su vanjski uvjeti loši, a studenti ne paze na zatvaranje i otvaranje balkonskih vrata i izlaznih vrata, pa se dogodi oštećenje zavjesa.
Dakle, zavjese će se svakako promijeniti nakon provedenog postupka nabave te isporuke od odabranog dobavljača. Nove generacije studenata koji u listopadu useljavaju u domove zaslužuju primjerene uvjete stanovanja - kazali su nam.
‘Nismo pokrenuli disciplinski postupak‘
Navodna prijetnja koja je studentima upućena na sastanku, kažu iz SCST-a, nema smisla jer oni nemaju ovlasti nekome uskratiti smještaj u domu. To mogu napraviti samo ako se pokrene disciplinski postupak, što im u ovom slučaju, kažu, nikada nije bila opcija jer bi brojni studenti izgubili pravo na dom, iako im je smještaj u njemu odobrio MZO. To nisu napravili i to dovoljno govori o cijeloj ovoj temi, smatraju.
- To apsolutno nije točno. Većina tih studenata koji su bili na sastanku ove godine izlaze iz doma jer su završna godina studija i više nemaju prava na dom sukladno Pravilniku MZO-a, odnosno više neće imati pravo prijave na Natječaj za dom, jer završavaju svoje studije. Nadalje, Pravilnik ministarstva jasno propisuje kriterije za ostvarivanje prava na subvencionirani smještaj pa ne vidimo kako bismo mi kao studentski centar mogli utjecati na njihovo ostvarivanje prava na smještaj u studentskom domu - dodaju.
Što se tiče turista i kontrole soba nakon njihovog boravka, iz SCST-a navode da se nakon svakog turista soba detaljno provjerava. Pitali smo ih i zašto se studentske sobe uopće iznajmljuju tijekom ljetne sezone, ali i zašto se menza iznajmljuje za raznorazne događaje, primjerice vjenčanja. Navode da je to jedini način da pokriju troškove prehrane i smještaja studenata. Pravilnik o studentskoj prehrani nije se mijenjao godinama, a troškovi su značajno narasli, kažu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....