"Živahni starci mladenačkog sjaja", opisivale su tadašnje novine oldtajmere koji su 11. listopada 1998. godine izloženi na Gatu sv. Nikole, blizu zgrade Lučke kapetanije. Bilo je to prvo povijesno okupljanje oldtajmera u Dalmaciji u organizaciji Kluba klasičnih automobila "Split". Klub je osnovan zahvaljujući entuzijastima "MG Car Cluba" 3. rujna 1998. godine, a tim povodom organizirana je spomenuta izložba pod nazivom "Oldtimer Show ‘98". Jedan od najvećih entuzijasta u Hrvatskoj je definitivno Slobodan Jelić, splitski arhitekt i strastveni kolekcionar automobila.
– Na izložbi su prikazani modeli automobila proizvedeni od 1924. godine do kraja 60-ih u originalnom stanju ili u raznim fazama restauracije, kao i neka potpuno restaurirana auta. Bilo je ukupno 49 vozila, od kojih su neki prvi put prezentirani javnosti. Takva manifestacija bila je novost za građane Splita koji su po lijepom vremenu uživali u svojevrsnim muzejima na kotačima – govori Jelić.
Vratio nas je i u dosta ranija vremena, a sve svoje znanje sabrao je u knjižici naziva "Splitski automobilistički memento". Ističe da se počeci automobilizma u Dalmaciji vežu za 1901. godinu.
– Tada su braća Meštrović u Zadru kupila automobil francuskog proizvođača Bollée Tricar, a iduće godine u Sinj je stigao automobil marke Peugeot, dok je u Drnišu 1907. godine postojalo već nekoliko automobila. Preteča automobilima u Splitu su svakako bili motorni tricikli, a na jednoj od prvih fotografija početka motorizacije u Splitu vide se Ante Katunarić, Ivan Rendić, Emanuel Vidović kako na svojim triciklima odlaze u Trogir na nogometnu utakmicu – kaže Jelić.
Prvi automobil u Split stigao je 1907. godine kada je Vicko Mihaljević nabavio automobil francuske marke Darracq, koji je korišten u kultnom filmu "Genevieve" iz 1952. godine. Nakon Mihaljevića, Dubrovčanin Nikola Gjivović nabavlja milanski automobil Isotta Fraschini, a nešto kasnije auto nabavlja i hotel "Bellevue".
– Kupovina automobila postaje sve veći izazov imućnim građanima, simbol napretka. Vincenzo Montana bio je vlasnik prve garaže i servisa tvornice "Fiat i Om". Auto klub "Split" osniva se 1907. godine, a za to je najzaslužniji prvi predsjednik kluba Nikola Gjivović koji je obnašao tu dužnost sve do Prvog svjetskog rata kada odlazi u Rijeku. Članovi kluba bili su iznimno aktivni te su organizirali brojne susrete i izlete. Jedna od prvih garaža u Splitu nalazila se u Zrinsko-frankopanskoj gdje je danas smješteno Društvo pravnika. Kuća je bila u vlasništvu obitelji slikara Ante Katunarića. Prema izjavi njegova unuka, u Katunarićevu vlasništvu tada je bio i Mercedes, nabavljen oko 1907. godine, koji je vrijedio kao tri obiteljske kuće u Splitu – navodi Jelić.
Kao prvi izučeni vozači spominju se Ivo Senjanović i Stjepan Kolombatović. Tada su automobili bili izuzetno skupi i komplicirani za vožnju pa su bogati vlasnici zapošljavali profesionalne vozače. Prema zabilježenoj izjave Ive Senjanovića, prije Prvog svjetskog rata u Splitu je bilo 10 do 12 automobila, u Sinju šest, a u Drnišu pet. Kasnije se osnivaju tvrtke za najam automobila, garaža, taksi-službe, a nude se i organizirani izleti. Tvrtka "Olivia & Cipici" 1911. godine objavljuje oglas u kojem nudi izlet automobilom do Plitvičkih jezera. Tada je put od Splita do Plitvica trajao 26 sati.
Prva asfaltna površina u gradu napravljena je 1921. godine, a u idućih pet godina popločane su i obližnje ceste kako bi se bolje povezale gradske četvrti. Propisi o prometnoj regulaciji donose se 1922. i 1923. godine, određuju stajališta za autobuse. Godine 1926. u Splitu je bilo ukupno 127 automobila. Autobusi prometuju Splitom od sredine 20-ih godina, a gradski kolodvor postoji od 1927. godine. Tada je poslovao SAP ("Splitski auto prevoz"), a 1927. godine osniva se i "Narodno društvo autobusa" jer je postojala potreba za uvođenjem reda zbog učestalih prometnih nezgoda.
Počeci oldtajmerstva u Splitu počinju oko 1970. godine. Slobodan Jelić je, još za vrijeme studija. nabavio svoj prvi oldtajmer: sportski dvosjed marke MG proizveden 1934. godine, koji je obnovio i doveo u originalno stanje. Taj automobil je i danas dio njegove vrijedne zbirke.
– Nakon post-studijskog angažmana u Njemačkoj i konačnog povratka u Split, zaposlio sam se krajem 1976. godine i počeo s radovima na obnovi devastiranog dvosjeda. To je potaknulo i druge vlasnike MG vozila u Splitu, kojih je za ondašnje prilike bio nemali broj – oko 15 do 20 vozila marke MG. Shvatili smo da nas spajaju iste želje, ali i iste poteškoće u procesu nabave dijelova pa su se prijateljstva proširila i izvan granica Splita. Posljedica druženja, razgovora, zajedničkih izleta dovela je do osnivanja "MG Car Cluba". Osnivačka skupština održana je u hotelu "Park" 10. siječnja 1977. godine – prisjeća se Jelić.
Naglašava da je tadašnja svijest o očuvanju pokretne kulturne baštine bila nepostojeća pa su se trebali namučiti kako bi dobili službenu potvrdu registracije kluba. Nakon duge borbe, konačno je 1981. oformljen " MG Car Club Dalmatia Centre".
– Klub je imao članove iz svih dijelova Jugoslavije, a izdavali smo i list "MG Bulletin". Brojili smo 40-ak stalnih članova i održavali kontakt s isto toliko zaljubljenika u automobile, a s posebnom radošću se prisjećam relija na kojima smo sudjelovali. Opadanje broja engleskih vozila na našim cestama i sve veći broj drugih marki automobila, dovelo je do logične odluke da proširimo članstvo i na vlasnike drugih marki – govori Jelić, a nakon konačnog osnivanja "Splitskog Oldtimer Auto Kluba sudjelovali su i organizirali brojne izložbe i relije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....