StoryEditorOCM
SplitKONGRES

Sastale se stotine splitskih iznajmljivača, nije im lako: ‘Jedan dan ste čistačica, drugi dan vas ubi papirologija...‘

Piše Mirela Goreta
Nikola Vilić/Cropix
14. ožujka 2024. - 13:35

Predstavljanje domaćih platformi, porezno savjetovanje iznajmljivača, promocije proizvođača, kao i iskustva iz Grčke tek su dio programa III. Kongresa obiteljskog smještaja, koji se na temu autentičnog i održivog turizma, održava danas i sutra u splitskom hotelu "Radisson Blu" u organizaciji Hrvatske udruge obiteljskog smještaja (HUOS) i nazočnosti oko 700 sudionika.

- Najveći problem koji muči naše iznajmljivače je kako se istaknuti u prevelikoj konkurenciji, a drugi dio se odnosi na adminstraciju koja sve opsežnija i zahtjevnija. Na trenutke ste čistačica, a onda knjigovođa ili se bavite marketingom i prodajom.

Nema toga čega se ne dotiče iznajmljivanje. Zato je našim iznajmljivačima i potrebna vizija kako dalje napredovati ako ćemo ići na kvalitetu i odskočiti od konkurencije. Najvažnije nam je da se naši iznajmljivači brendiraju - kaže Barbara Marković, predsjednica HUOS-a komentirajući i problem rentijerstva.

image
Tom Dubravec/Ilustracija/Cropix

- Velik broj smještajnih jedinica u stambenim zgradama, koji ne spada u klasu obiteljskog smještaja, nažalost, može utjecati da se cijene počnu snižavati. To nam je najveći problem. Rentijeri su business za sebe - dodala je Marković.

- Želimo iskonski dalmatinski doživljaj privatnog smještaja. Ne želimo rentijerstvo, da se grade zgrade u kojima će se nuditi privatni smještaj. Neke stvari smo davno pokrenuli poput Studije nosivih kapaciteta, a prvi smo napravili u Hrvatskoj analizu privatnog smještaja cijele županije. Krećemo u brendiranje obiteljskog smještaja, a to znači da želimo da top obiteljski smještaj bude jedan od razloga dolaska u destinaciju - istakao je Joško Stella, zamjenik direktorice Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije.

image

Joško Stella

Saša Burić/Cropix

Njegova kolegica iz Grčke, dr. Lemonia Papadopoulou-Kelidou progovorila je o izazovima vlasnika obiteljskog smještaja u toj popularnoj mediteranskoj državi.

- Grčki turizam puno manje ovisi o obiteljskom smještaju. Ali preporučujem svima, koji je namjeravaju posjetiti da izaberu upravo privatni smještaj, koji jedini nudi istinsku Grčku. Trendovi u turizmu se mijenjaju, gosti žele iskusiti život lokalaca, zato vi imate moć - poručila je dr. Papadopoulou-Kelidou iznajmljivačima na kongresu progovorivši i o top destinacijama u svojoj zemlji referirajući se na brojke koje je zabilježila popularna online platforma Airbnb. Prva je, uvjerljivo, Atena, a slijedi je Kreta, dok su najskuplje grčke turističke adrese Mikonos i Santorini.

- Mi ne smatramo da je obiteljski smještaj crna ovca hrvatskog turizma nego jedan izuzetno važan segment koji diferencira hrvatsku turističku ponudu, pa tako i onu u SDŽ, od naše konkurencije – apostrofirala je dr. sc. Renata Tomljenović, znanstvena savjetnica na Institutu za turizam, govoreći o Strategiji upravljanja obiteljskim smještajem u SDŽ.

image
Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix

- Riječ je o proizvodu kojemu treba podizati kvalitetu s jedne, a brendirati ga i promovirati s druge strane. Sada imamo Zakon o turizmu koji afirmira održivost kao osnovnu paradigmu i daje alate jedinicama lokalne uprave za kvalitetno upravljanje turističkom ponudom, pa tako i ponudom obiteljskog smještaja – kazala je Tomljenović.

Renata Tomljenović: ‘Ne smijemo se dovesti u situaciju da sebi režemo granu na kojoj sjedimo‘

- Obiteljski smještaj je smještaj kod domaćina, koji je veći dio vremena u kontaktu sa svojim gostima. Rentijerstvo je ključ u ruke. Osamdeset posto smještaja u SDŽ je smještaj kod domaćina. Oko 50 posto tih domaćina kaže kako ima učestali kontakt sa svojim gostima.

Lobisti privatnog smještaja smatraju kako bi trebalo isticati smještaj kod domaćina kao nešto što je specifično, ali mislim da bi bilo dobro prije toga napraviti istraživanje potencijalnih korisnika tog smještaja.

Ako previše stavimo naglasak na smještaj, koji uključuje kontakt s domaćinom, ne smijemo se dovesti u situaciju da sami sebi odrežemo granu na kojoj sjedimo. Ključno je ispitati potražnju – smatra dr. sc. Renata Tomljenović iz instituta za turizam.

Tonči Glavina: ‘Moramo poticati domaćine‘

- Hrvatska njeguje obiteljski smještaj što je, vjerujemo, jedna od naših najvećih prednosti. Ogromni benefit obiteljskog turizma je što je velik dio turističkog prometa, koji se realizira u Hrvatskoj, ostaje hrvatskim obiteljima. Praktički 50 hrvatskog turizma su hrvatske obitelji, koji rade ekstenzije iz svog doma na ovaj ili onaj način.

Domaćine planiramo poticati i dodatno brendirati takav koncept smještaja. No, od njega moramo odvojiti čisti rentijerizam, koji ne može biti stavljen pod isti kišobran, jer to nije naša strateška prednost.

Moramo razmišljati o turizmu koji pomaže hrvatskim obiteljima, a ne da im odmaže. A to znači daljnji razvoj smještaja kod domaćina i poticanje razvoja visoke dodane vrijednosti – kazao je Tonči Glavina, državni tajnik u Ministarstvu za turizam.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. studeni 2024 03:26