
Nepodnošljive vrućine, nerealne cijene i loša usluga. Tako su prošle godine stranci opisali boravak u Splitu na društvenim mrežama. Dok su brojke i ministar turizma i sporta govorili jedno, ugostitelji i iznajmljivači tvrdili su sasvim nešto drugo. Selfie junaci zamijenili su odavno turiste željne autentičnog iskustava, a prošle godine masovni turistički stampedo na kojem je počivala splitska ekonomija odjednom je nestao. Razlog? Previše ih je za nabrajanje. Samo mjesec dana prije "predsezone" svi se pitaju što nas očekuje...
– Mislim da će turistička sezona biti lošija nego lani, postali smo skupi, a tako postajemo i svima nepovoljni. Mislim da je ovo sezona koja će biti pokazatelj realne slike turističke sezone u Hrvatskoj. Prošle godine bilo je i Europsko prvenstvo i Olimpijada pa se tješimo da je to razlog loše sezone – govori nam ugostitelj i poduzetnik Franjo Milaković, inače vlasnik jednog restorana u strogom centru Splita pored Zlatnih vrata.
Cijene svakodnevno divljaju, pa tako i u turizmu, a umjesto da država preuzme odgovornost, ona svaljuje krivicu na ugostitelje. Dok ugostitelji s druge strane, pak, optužuju dobavljače i radnu snagu za nagli skok cijena. Svi se međusobno optužuju, no nitko ne nudi konkretna rješenja.
– Grad nam odmaže tako što nam je skratio radno vrijeme za sat vremena, smanjen je broj štekata, a ovi što ostaju očekuje se da će bolje raditi, ali ne vjerujem. Jedan svoj lokal zatvorio sam upravo zbog strogih pravila o štekatima – dodaje Milaković koji je već više od dvadeset godina u ugostiteljskom biznisu.
Razlog smanjenog broja posjetitelja prošle godine, prema tvrdnjama ugostitelja, još uvijek je misterij. Iako se spominje niz faktora, među najistaknutijima su loša usluga i neprivlačna ponuda.
Ugostitelji, nažalost, nisu uočili da kvaliteta više nije luksuz, već nužnost. Da bi se privukla pažnja modernog turista, potrebno je mnogo više od rutinskog pristupa.
– Vidim Split kao elitnu turističku destinaciju, međutim, mislim da smo bliži masovnom turizmu, zato što je sve stihijski napravljeno. Imamo Ultru, imamo milijun posjetitelja, ali mogli bi imati nešto razvijeniji fokus na Dioklecijanovoj palači i samoj povijesti, baš slično kao Dubrovnik – govori nam također ugostitelj Siniša Matić, koji se slaže s tezom da nam, između ostalog, nedostaju i elitniji hoteli, kojih u gradu podno Marjana ima tek nekoliko.
Osim toga, Splitu za bolju turističku sezonu nedostaje i vrhunska usluga, koja je prema riječima stranaca zasad upitna.
– O uspjehu sezone i same zarade nas ugostitelja ovisi, naravno, i radna snaga. Dobri i kvalitetni kuhari su u deficitu, baš kao i konobari. Vi možete otići bilo gdje i posjetiti bilo koje mjesto, no ako usluga nije na kvalitetnom nivou takvo mjesto ćete odmah i zaboraviti ili će vam ostati u lošem sjećanju – kaže nam Matić koji vodi ugostiteljski objekt točno na Rivi.
Ono što Splitu, ali i svim primorskim gradovima, nedostaje tijekom turističke sezone je radna snaga. Primorani su zapošljavati strance jer "domaćih ljudi" za poslove u ugostiteljstvu i turizmu nema dovoljno.
– Najveći je problem motivirati ljude. Većina ugostitelja se tijekom prethodnih mjeseci organizirala i pripremila. Što se tiče strane radne snage... Situacija ide nabolje – objašnjava nam Jelena Tabak, predsjednica Udruženja ugostiteljskih djelatnosti HGK-a.
Trenutna geopolitička situacija u Ukrajini drži cijeli svijet u neizvjesnoj poziciji, pa tako i hrvatski turizam.
– Ugostitelji se ne žale, očekujemo odličnu turističku sezonu, ono oko čega su zabrinuti i ugostitelji i iznajmljivači u gradu Splitu je da bi trenutna geopolitička situacija mogla znatno utjecati na turističku sezonu – kaže nam Jelena Tabak, koja je predsjednica Udruženja ugostiteljskih djelatnosti HGK-a postala još 2022. godine.
Prema svemu sudeći, turizam u Splitu već neko vrijeme luta bez jasne strategije, a situacija je još nestabilnija s visokim cijenama, nekvalitetnijom uslugom i neprestanom političkom igrom između ugostitelja i gradske vlasti. Ipak, postoji još uvijek nada da će ova turistička sezona donijeti promjene.
S obzirom na nužnost prilagodbe ponude potrebama modernih putnika, postoji šansa da Split, iako kasni, može pronaći pravi smjer. Ako se usmjere na kvalitetu usluge, lokalnu ponudu i autentičnost, sezona bi mogla rezultirati boljim rezultatima, a Split bi mogao ponovo postati mjesto gdje turizam nije samo broj, nego i iskustvo vrijedno ponovnog dolaska.
Komentari (0)
Komentiraj