
Nemilo se krade po splitskim dućanima, mnoge smo obišli, priupitali prodavačice, napravili i top listu lopovima najdražih artikala. Neke su nam se trgovkinje potužile kako je lopovluk koji doživljavaju na svakodnevnoj bazi, prešao sve granice. Vezano je to, smatraju, i uz cjenovna poskupljenja koja lete u nebo. Ono što se u zadnje vrijeme po splitskim dućanima često uočava su mlađahni dečkići i momci od 12 do 16 godina, koji se u stilu grupa protiv grupe natječu tko će biti uspješniji u krađi zadanog artikla. Pažnja trgovkinja uvijek mora biti usmjerena i prema teenagericama koje se u trgovinama kozmetičkog asortimana prije ili poslije škole, ili netom prije izlaska dođu besplatno našminkati i namirisati. Pritom ne biraju testere, one radije otvaraju skupa pakiranja za prodaju. Neke imaju i po 12, 13 godina, i niti malo se ne srame kada ih se upozori na neprilična ponašanja.
Pričali smo s puno trgovkinja koje nam potvrđuju kako bi se puno sigurnije osjećale da u trgovini imaju zaštitare, koji bi preuzeli kontrolu nad tim segmentom posla. No s obzirom da ih puno dućana nema, one uz sve ostale poslove obavljaju i nadzor. Riskiraju tako, kažu nam, potencijalne neugodne situacije kada lopove suoče s krađom. Zato radije zauzimaju stav: ‘što sam vidjela, vidjela sam, neću se miješati‘. To bi značilo da često od lopovluka okrenu glavu na drugu stranu, kako bi se sačuvale od fizičkog nasrtaja, agresije.
-Pratimo koliko možemo, nadziremo, uočavamo ima li grupiranja oko polica, gledamo pokušava li netko privući našu pažnju da bi ostatak iz tima mogao nešto lako ukrasti, radimo dodatne zaštite skupljih artikala... Ponekad se osjećamo kao psiholozi koji promatraju ponašanja kupaca. Ponekad kao policajci koji kontroliraju sve. Najgore je što nikada ne znamo kako će reagirati uhvaćeni na djelu. Bilo je prijetnji, nasrtaja, najava da će nas dočekati nakon posla, nabubetati. Puno je lopova agresivnog ponašanja, to bi se tuklo, to se počne gurati, želi pobić, nemaju srama. Misliš se, dočekat će me kad se po mraku vraćam doma, pribit će me, triba li mi zaustavljat ga, možda je bolje okrenit glavu... A kradu svi, od dice do starosti, iz raznih razloga. Nervira nas puno kada krade obijesno dite ili huliganska ekipa koja se tako natječe ko će više pokupit - kaže nam prodavačica iz jednog frekventnog dućana.
Top lista najtraženijih stvari
I zato trgovkinje često šute kada nalete na takve situacije, a ima ih skoro pa svakodnevno. Bolje je zato, kažu ne stavljati glavu na pladanj. Što se najviše uzima, pitali smo ih? Više manje u svim je dućanima top lista ista.
-Unučići, alkoholna pića, visoko energetska pića, slatkiši, skupi sirevi, salame, riblje paštete, žileti, mali uređaji, skuplja kozmetika i parfemi, tjestenina, cedevita, vegeta, rezani pršut, kava, nescaffe, kreme za brijanje, skupe paste za zube, vegeta, nutella ...Ima tu nekoliko tipova lopova, neki kupuju za sebe, neki kupuju iz obijesti, a ima i onih što rade po nalogu naručitelja. Ukradu za njih proizvode koji se dobro prodaju po pazarima ili oglasnicima. To su te takozvane naručene krađe – govore nam to u brojnim dućanima.
No ono što zabrinjava je pojava lopova među djecom starosti od 12 do 17 godina, za koje se po odjeći vidi da dolaze iz bogatijih obitelji. Nose skupe markirane trenerke, Yeezy tenisice koje ne može svaki roditelj priuštiti svom djetetu. U novčaniku zasigurno imaju nekoliko eura džeparca. Ali ne, oni radije kradu čokoladice za vrijeme najvećih gužvi, kada pažnja prodavača neminovno slabi. Ili dok čekaju u redu brzo koju šćepaju, i poskrivećki pojedu. Prodavačice nam kažu kako iz takvih malih lopova koji imaju kući sve, progovara čista obijest, đir, hir, potreba za zabavom.
-Takvih je primjera sve više, često to čujemo i od drugih nam kolega i kolegica. To je degutantno. Ima doma sve što poželi, ali njemu je gušt ukrasti čokoladu ili sok. Ima i slučajeva da se podijele u grupe, pa se natječu tko je više ukrao, dobivaju tako između sebe bodove, komentiraju to u u svojim grupicama, šalju tako jedni drugima poruke. Teeenageri su postali strašni, problematični, neki kradu i da bi se dokazali, dobili status u tim malim divljim skupinama – priča nam trgovkinja čije riječi potvrđuju u nekoliko dućana.
Sve su kao velike dame
Treću kategoriju, za mnoge prodavače najgoru, čine fino uređene žene srednjih godina, savršene manikure, tip top frizure i šminke, trendy obučene. A bogu bi bradu ukrale da mogu. Prodavačica u popularnom lancu dućana s kozmetikom i kućanskim potrepštinama nam je navela kako se ježi od takvih kao dama, koje po dućanu paradiraju noseći u rukama skupe brendirane torbe. I čekaju prvu prigodu da prodavačici popusti pažnja, kako bi u Marc Jacobsa ubacile skupu kremu za lice. Puno su takvih žena uhvatili s prstima u pekmezu.
-Nedavno smo mi kolegice baš pričale na tu temu, i usaglasile smo se kako su očito naučile kupovati skupe stvari. A onda je standard pao, te su skupe stvari postale još skuplje, pa su počele krasti jer ne žele izgubiti način života kakav su imale. Takvih lopovica ima puno po Splitu. Užasno se puno krade, i bit će toga i više – kaže nam prodavačica iz centra s istoka grada.
Pojasnili su nam trgovci i sisteme kojima se lopovi služe, primjerice, nose kesu iz dućana kozmetike koji se nalazi blizu mjesta akcije, pa kada u nju ubace ukradenu skupu kremu ili parfem, pravdaju se da za nju imaju račun. Al eto taman je negdje ispao kada ih se pita da ga pokažu. Ciljano u krađu dolaze u širim jaknama s puno džepova ispod kojih mogu ubaciti veće salame, pakiranja sireva, limenke paštete i riblje konzerve. A u džepove ubace slatkiše ili manje artikle. Stavlja se što se može i u grudnjake. Vrlo često se manji artikli pokušaju skriti u torbicama popularno nazvanim pederušama.
-Često djeluju timski, pri čemu osoba na blagajni odvlači pažnju prodavačici, dok se druga pokušava s ukradenom robom izvući sa strane. Ima i onih koji hranu iz toploteke pojedu putem do blagajne. Ili otvore pakiranje, pojedu što im se sviđa, ambalažu ubace iza polica. Svega su se trgovkinje u svom radnom životu nagledale – kažu nam.
Obratili smo se i trgovačkim lancima informirajući se o stanju na terenu. Između ostalog iz dm-a su nam, vezano uz naš upit o krađama koje u Ruđera Boškovića u Splitu 3 rade grupice golobradih dječaka glava skrivenih pod crnim kapuljačama, ovako odgovorili:
Sigurna otkupna mjesta
-Ponekad kupci koji žele isprobati proizvode umjesto testera koriste proizvode namijenjene prodaji, pri čemu ih ljubazno zamolimo da to ne rade. I napomenemo kako postoje testeri namijenjeni upravo toj svrsi. S obzirom na to da su provjera izloženih proizvoda i nadopuna polica sastavni dio radnog dana u prodavaonici, tijekom dana nastojimo pravovremeno zamijeniti sve oštećene ili potrošene testere, i proizvode koji su otvarani. Kupcima želimo osigurati ugodnu kupnju i pomoći im da nađu proizvode koji im najbolje odgovaraju. Govoreći o krađama općenito, s obzirom na kategorije proizvoda koje nudimo, najčešće se otuđuju proizvodi veće prodajne vrijednosti kao što su na primjer parfemi, nakit i proizvodi dekorativne kozmetike - naveo nam je Ivan Horvat, voditelj marketinga i OCR-a dm-a za regiju Adria.
I Ribola se susreće s lopovima, iz njihove su nam Uprave potvrdili kako se najčešće kradu stvari koje se lako mogu sakriti u torbu ili pod jaknu. Riječ je o kavama, narescima, sirevima, čokoladnim namazima, paštetama, pićima...Primijetili su i kako postoje određena razdoblja u kojima se planski i ciljano otuđuju određene skupine artikala. Često takvi oblici lopovluka u pozadini imaju sigurna otkupna mjesta, preko kojih se ukradena roba plasira dalje. No usprkos svemu, eskalacije krađa nema, štoviše, primijećeno je i prorjeđivanje broja drskih krađa. Vjerojatno je tome razlog i kontinuirano praćenje stanja na terenu. Samim tim i uočavanje učestalosti pojavljivanja određenih uvijek istih osoba, počinitelja takvih djela koje se zbirno, nakon što iznos ukradene robe prijeđe određenu granicu, mogu prijavom policiji zakonski procesuirati.
-Podizanjem prijave se otvara mogućnost naše naplate zbog napravljene štete. Uporni smo u postavljanju zahtjeva prema nadležnim tijelima, kao i zaštiti naših djelatnika – vele nam iz Uprave Ribole.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....