Na izvanrednoj konferenciji za medije u splitskoj Gradskoj upravi zamjenik gradonačelnika Antonio Kuzmanić i direktor gradske tvrtke "Promet" Stanko Sapunar otkrili su katastrofalnu situaciju koja trenutno vlada u splitskom javnom prijevozniku.
- Prema konačnom obračunu neto financijskog učinka za 2023. godinu koji smo dobili na Skupštini, suvlasnici Prometa su za prošlu godinu dužni tri milijuna eura. Naši dugovi prema dobavljačima na današnji dan iznose 2,5 milijuna eura. INI je naš najveći dobavljač i bez njih ne možemo, a dužni smo im milijun eura. Zamolio sam ih za odgodu plaćanja za desetak dana jer bez goriva ne možemo. Grad Split je danas ulio financijsku injekciju da možemo i dalje funkcionirati. Zbog trenutne financijske situacije nismo imali mogućnost pokriti poreze i doprinose za plaće u ožujku i jučer nam je došla porezna inspekcija. To ćemo kroz par dana riješiti. Sa svih strana smo opterećeni. Nadamo se da će biti razumijevanja ostalih suvlasnika i da će prihvatiti trošak koji je realan i da nećemo morati ići na najgoru varijantu za građane tih gradova i općina da obustavljamo za njih prijevoz - kazao je Sapunar.
Najveći dužnik je Grad Kaštela i dug iznosi 869.066,16 eura, slijedi Solin s dugom od 621.629,51 eura te Omiš koji je Prometu dužan 295.928,74 eura. Trogir duguje 284.181,90 eura, Podstrana 230.991,46 eura, a Općina Marina 200.874,28 eura.
Naime, svi gradovi i općine u kojima tvrtka javnog gradskog prijevoznika prometuje, obvezali su se sufinancirati prijevoz sukladno ugovoru o pružanju komunalne usluge prijevoza putnika te nadoknadi troškova prijevoza putnika u javnom prometu, na temelju europske uredbe 1370.
Dogradonačelnik Kuzmanić je istaknuo kako Grad Split neće dozvoliti da Promet bude u financijskim problemima. Poslao je i jasnu poruku na izvanrednoj konferenciji, ali i na održanoj Skupštini tvrtke.
- Do ponedjeljka svi gradovi i općine koji imaju duga moraju napraviti sporazum s "Prometom" u kojem će definirati plan otpade, dio će uplatiti odmah, a ostalo u ratama. Onaj tko to ne napravi, od 1. svibnja će im se ukinuti linije koje prometuju u tim gradovima i općinama – najavio je Kuzmanić i naglasio kako je nedopustivo da se uopće došlo u situaciju da gradovi i općine nekoliko mjeseci ne plaćaju svoje obveze.
Dodao je da su na Skupštini rekli da nisu znali za dugove, a Kuzmanić je istaknuo da ih je upozorio još prošle godine.
- Prije godinu dana smo imali istu situaciju i opet je Grad Split uskakao. Dosta je više! Ne mogu dozvoliti da građani Splita plaćaju njihovu nesposobnost. Kad ukinemo neke linije, nemamo prihode, ali nemamo ni trošak vozača, goriva i slično – rekao je zamjenik gradonačelnika.
Na novinarsko pitanje je li se moglo ranije reagirati Kuzmanić je odgovorio kako se moglo, ali da je, nažalost, politika takva da su morali čekati da prođu izbori.
- Da smo s ovim izašli ranije, svi bi rekli da je korišteno u političke svrhe - kazao je Kuzmanić.
Osim prošlogodišnjeg nepodmirenog duga od 3,1 milijun eura, otkrili su kako se u 2024. godini već nagomilalo 1,4 milijuna eura duga.
- Primjerice, ako Solin, Kaštela i Trogir ne plate dugove odnosno dogovore način otplate, mi svejedno moramo voziti za Slatine koje spadaju pod Split. U najgorem scenariju to će izgledati da autobus neće stajati na stanicama u tim općinama i gradovima koji nisu platili. Ne zakidamo mi građane, već jedinice lokalne samouprave koje ne podmiruju račune. "Promet" može pokrenuti ovrhu i naplatit će samo dio, ne može sve. A novi dug se dalje gomila. Na kome je odgovornost što drugi ne plaćaju svoje obveze? - rekao je Kuzmanić istaknuo da nije dogovornost Grada Splita ako građani budu uskraćeni za linije.
- Neka građani idu ispred svojih gradova i općina i neka prosvjeduju pred svojim gradonačelnicima zato što ne plaćaju svoje obveze - zaključio je Kuzmanić.
Direktor "Prometa" je podsjetio da je jedno vrijeme za Općinu Dugi Rat bio ukinut ugovor.
- Linija broj 60 je vozila do Omiša, ali autobus nije stajao na stanice koje se nalaze u Općini Dugi Rat. Trošak tog autobusa tada je plaćao Split, Podstrana i Omiš. To će biti rješenje i u ovom slučaju, ali nadam se da se to neće dogoditi i da će svi shvatiti da su građani najbitniji i da će podmiriti dugovanje - rekao je Sapunar.
Što se tiče radne snage u splitskom gradskom prijevozniku, Sapunar je otkrio da su se sve linije koje su bile reducirane u siječnju, vratila u normalnu.
- Od prosinca je stalno objavljen natječaj za vozače. Od početka godine smo primili 29 vozača, a negdje 18-19 ih je otišlo u mirovinu ili na drugo radno mjesto. Zadovoljavamo trenutne potrebe, ali nam nedostaje još 30 do 35 vozača da bi mogli pokriti sve nove linije koje su najavljene i lani iskomunicirane s građanima Splita. S obzirom na to da ovim tempom zapošljavanja ne možemo doći do te brojke, pokrenuli smo kampanju u kojoj financiramo školovanje budućim vozačima. Oni će se školovati o našem trošku i po završetku početi raditi. Nakon završetka školovanja moraju dvije godine raditi za "Promet ili vratiti sredstva koja su uložena. Nakon nekoliko dana kampanje stiglo nam je 20-ak prijava i očekujemo da će stvoriti dobar efekt. Također, pokrenuli smo kampanju poziva našim starijim vozačima koji su otišli u mirovinu. Naravno, moraju proći sve testove i plan je da voze četiri sata dnevno. Javila su nam se četiri stara vozača koja su se vratila u Promet - objasnio je Sapunar i dodao da plaća vozača iznosi oko 1500 eura s prekovremenim satima.