Nakon prometne nesreće u Livanjskoj ulici gdje je vozač u smartu pokosio pješaka na pješačkom prijelazu oglasio se Marko Gaj, građanin koji je, kako kaže, godinama upozoravao MUP na probleme vezane za pješačke prijelaze bez semafora.
- Vjerojatno im je u resornim službama policije promakla činjenica da čak i turistički operateri europskih zemalja upozoravaju turiste koji dolaze u Hrvatsku da se pripaze prilikom prelazaka ulica. Trenutna situacija u Splitu podsjeća na Divlji zapad, gomila neobuzdanih vozača luduje gradskim ulicama.
Vrijeme je za sustavnu višemjesečnu akciju kontrole i kažnjavanja diskretnim postavljanjem policajaca iza raskrižja, prelaza, postavljanjem kamera... Ovako će se uvesti red, napuniti proračun, a što je najvažnije spasiti ljudski životi - naveo je u svom otvorenom pismu.
Prije posljednje izmjene Zakona o cestovnoj sigurnosti 2022. godine poslao je prijedlog za izmjenu članaka zakona, odgovor od MUP-a je uskoro stigao.
- Nažalost, svjesni smo činjenice da pješaci stradavaju u prometu na cestama, iako u manjem broju nego proteklih desetljeća. Međutim, moramo istaknuti da bi vaš prijedlog mogao unijeti konfuziju u ponašanje vozača motornih vozila, budući da bi vozači motornih vozila morali tumačiti namjere pješaka o prelasku ceste. Tumačenja namjera bi moglo dovesti do različitih procjena prometnih situacija te neočekivanih usporavanja i zaustavljanja, a posljedično i do eventualnog nastanka prometnih nesreća.
Kao što smo već istaknuli, osim obveza vozačima vozila, Zakonom je propisano da i pješaci moraju obratiti dužnu pažnju kod prelaska kolnika ili biciklističke staze, te da prelazak istih mogu izvršiti na siguran način, uzimajući u obzir ponajprije svoju vlastitu sigurnost - stoji u odgovoru MUP-a.
Uporan
Marko Gaj ostao je uporan u svojoj namjeri da osigura sigurnost pješaka.
- S obzirom na upitno pravo prvenstva na pješačkom prijelazu zakonodavac je člankom 129. stavkom 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama na pješaka prebacio odgovornost o prelasku preko kolnika, biciklističkih staza, traka (podrazumijevajući, ali ne navodeći obilježeni pješački prijelaz), a sve po sistemu tko mu je kriv što nije pazio, što je krivo procijenio, što je forsirao prednost protiv jačeg...
Samo obrazloženje da bi promjenom zakona došlo do konfuzije u ponašanje vozača motornih vozila, budući da bi vozači motornih vozila morali tumačiti namjere pješaka o prelasku ceste, te neočekivanih usporavanja i zaustavljanja, a posljedično i do eventualnog nastanka prometnih nesreća također je upitno.
Vozači su dužni držati odstojanje od drugog vozila kako bi i u iznenadnim situacijama mogli sigurno zaustaviti svoje vozilo. Najvažnije od svega je pitanje koliko je vozača poginulo i teško ili lakše ozlijeđeno u kontaktu s pješacima na pješačkom prijelazu - stoji u njegovom prigovoru na odgovor.