Stanje u splitskoj "Čistoći" nije dobro. Živopisnije, možemo citirati naše sugovornike koji su situaciju ukratko opisali s - ‘zaj.. sa svih strana‘.
A direktor Ivica Karoglan je na godišnjem odmoru do početka rujna, kažu nam dobro informirani, što je praktički nezabilježeno bez obzira na sve, jer prethodni šefovi ove komunalne tvrtke gotovo nikad nisu išli na ljetovanje usred najtežeg dijela godine. Zna se da je ljeto, turistička sezona, Ultra Europe, da nosi povećanje posla i povećanu količinu otpada za najmanje 30 posto, što u kombinaciji s bolovanjima i ‘bolovanjima‘, ali i godišnjim odmorima radnika, zahtjeva povećanu pažnju direktora.
To se pogotovo donosi na današnje vrijeme, kada je Karepovac (nakon što su prethodne gradske vlasti, nakon puno muke, uspjele osposobiti to brdo smeća za daljnje korištenje, limitirano doduše) doista pred zatvaranjem, kada će njegovi konačni kapaciteti biti popunjeni za godinu, godinu i pol najkasnije. O tom golemom, najvećem gradskom komunalnom problemu nešto kasnije...
Dio problema je zasigurno vjerojatno ‘tankiranje‘ posla od strane dijela zaposlenika. Kako smo već pisali, dobar dio zaposlenih u "Čistoću" je došao po političkoj liniji, u vrijeme kada su primanja u ovoj komunalnoj tvrtki bila znatno, znatno iznad prosjeka.
A ta politička linija nije bila Puljkova, dapače aktualni gradonačelnik je upao i u određeni sukob sa zaposlenicima "Čistoće" u proljeće prošle godine kada su predvođeni sindikalistima krenuli u štrajk. Pa nam dobro informirani kažu kako dio radnika koristi sve mogućnosti pa i ‘bolovanja‘, ali i jedan opušteni, gotovo nonšalantni pristup samom poslu (pa se jednostavno ignorira otpad pored spremnika ili kontejnera, na primjer), u nadi da će se na skorim lokalnim izborima promijeniti "stanari" u Banovini.
Pobuna radnika
Nekadašnja dobra primanja inflacija je u međuvremenu poništila pa su se radnici pobunili. I to je u redu, da se ljudi bore za svoj status i plaće. A kako nam je nekidan kazao zamjenik gradonačelnika Bojan Ivošević, čelnicima sindikata je ‘dana izdašna ponuda od 2,5 milijuna eura‘, no tek će se vidjeti kako će završiti kolektivni pregovori.
U međuvremenu, od nekih 370 zaposlenih u ovom trenutku (u taj broj se kunu naši izvori, makar se po izvješćima dostupnim javnosti – a nota bene, na internetskim stranicama "Čistoće" još uvijek nema Godišnjeg izvješća za 2023. godinu?! - broj radnika prethodne dvije godine kretao između 319 i 322) upravo je na bolovanju 50-60 radnika. Taj broj je potvrdio sam direktor Karoglan dok je još bio dostupan javnosti, a sam gradonačelnik je najavio kontrole bolovanja i otkaze za radnike koji ih koriste za neke druge ciljeve ili poslove.
Upravo je naknada za bolovanja, koja je trenutno 90 posto plaće, izvor nezadovoljstva u pregovorima sa sindikatima jer uprava izričito zahtjeva smanjenje na zakonski minimum od 70 posto. To bi, možda, donekle smanjilo neopravdana bolovanja, ali i kaznilo potpuno nevine radnike koji su stvarno u zdravstvenim problemima. Zbog toga je možda oportunije (a u tom smjeru je davao izjave i gradonačelnik) da se ide obrnutim smjerom, da se zapravo nagrađuju radnici koji nemaju ili minimalno koriste bolovanje...
No, čini se da podmetanje poslovičnih klipova u kotače od strane dijela nezadovoljnika nije jedini problem u "Čistoći" – kao čak i veća nevolja dobro obaviješteni izvori naglašavaju lošu organizaciju posla za koju direktno smatraju odgovornim direktora, kao i za nekoliko propusta u opremanju firme neophodnim sredstvima za rad.
Recimo, cijeli projekt postavljanja polupodzemnih spremnika za otpad po gradu krenuo je jednim ubrzanim tempom, počeli su takvi spremnici nicati na brojnim lokacijama po gradu. Taj tempo, međutim, "Čistoća" nije mogla pratiti – tako trenutno imaju tek tri kamiona za pražnjenje polupodzemnih spremnika, a s trenutnim brojem instaliranih spremnika bilo bi ih potrebno najmanje šest! Još tri se, dakle moraju kupiti, no nije riječ o prosječnim osobnim vozilima ili kamionima, njihova nabavka traje, naglašavaju naši sugovornici.
- Zbog toga je dio instaliranih polupodzemnih spremnika dugo bio izvan funkcije, jer ih jednostavno nisu mogli prazniti na vrijeme. Sada kasne i s fazom nabavke tih kamiona, a tako je i s puno drugih stvari, kasni se i problemi se rješavaju stihijski, bez dugoročnog plana. Evo, svi znamo da će odlagalište na Karepovcu vrlo skoro prestati s radom.
To je činjenica, i činjenica je da će to biti vrlo brzo, jedino je pitanje točnog datuma, svojevrsnog Dana D. I pustimo sad Lećevicu, i činjenicu da se ona rješava evo već skoro dva desetljeća, to je sasvim drugi problem iste ove priče. U svakom slučaju, u "Čistoći" nemaju blage veze, nemaju pojma niti imaju ikakav B plan za taj trenutak kada kamioni prestanu voziti na Karepovac! - šokirani su naši sugovornici.
Jer u tom trenutku naglo se cijela situacija mijenja, i to drastično. "Čistoća" ostaje bez prihoda koje je donosio Karepovac, a odjednom se pojavljuju golemi troškovi odvoza otpada na neku drugu adresu. Hoće li to biti Šibenik, Zadar ili Samobor, to nitko nema pojma, ali problem je što nikakvi pregovori po tom pitanju nisu započeli s predstavnicima odlagališta otpada koji bi bili voljni prihvatiti, za masnu naknadu naravno, oko 55 tisuća tona splitskog otpada.
Nisu krenule ni pripreme za taj neminovni trenutak, ne planira se nabavka stroja (tzv. balirka) koji će pripremati otpad za transport, kao ni nabava većih kamiona koji će otpad voziti na novu adresu...
Biostabilizator još nije u pogonu iako se najavljuje godinama. Za njegovo funkcioniranje potrebna je značajna količina energije, a kako direktor nije želio HEP uključivati u cijelu priču, odlučio se na nabavku 40-ak godina starog agregata. Hoće li to biti dovoljno dobro rješenje – navodno se već pokvario – za ipak trajne potrebe za električnom energijom, ostaje vidjeti.
‘Rotirajuće bure za braon đubar‘, kako biostabilizator zovu njegovi proizvođači iz Smedereva, i kada krene s radom, pod pretpostavkom da se ne gasi, godišnje može obratiti oko sedam tisuća tona biootpada. Što je niti polovica ukupnog biootpada kojeg na godišnjoj razini generira Split i turisti, trenutno nekih 17 tisuća tona. A čak i kada završi svoj posao, biostabilizator je proizveo poluproizvod. Ali dobro, barem se može koristiti kao međusloj između otpada na Karepovcu, za koji sada služi zemlja...
Grajfer, stroj za sakupljanje krupnog otpada (kamion s hvataljkom), trenutno je fiksiran u sjedištu tvrtke gdje služi za punjenje ‘rezača‘ krupnim otpadom pa ste ga tako mogli puno rjeđe vidjeti u akciji po gradu. Sve više postaje problem i zbrinjavanje starih kontejnera kako se širi mreža polupodzemnih spremnika (koji se povremeno moraju i prati), a činjenica da, recimo, spremnika za sitni otpad na splitskim plažama prazni druga gradska tvrtka zadužena za održavanje plaža, sa svojim vozilom, te potom taj (nesortirani naravno, iako je riječ o malim količinama ipak se stvara dojam prilične gungule i nekoordiniranosti) otpad voze direktno na Karepovac.
Više se ne poštuju ni rasporedi za odvoz krupnog otpada (doći će na poziv građana), donedavno se raspored s dva odlaska mjesečno po svakom gradskom kotaru poštivao bespogovorno. Sada je situacija na nivou gašenja požara.
U cijeli ovaj nered se izvrsno uklopila, moramo i to reći, većina naših sugrađana. Ostavljaju škovace gdje stignu, odvajanje otpada je još uvijek nevjerojatan napor. Ponašanje je katastrofalno pa je teško reći da ćemo biti nevine žrtve u onom trenutku kada računi od "Čistoće" poskupe za dva ili tri puta...