Gradonačelnik Ivica Puljak je, uz pročelnika Tea Vojkovića i profesora Dražena Cvitanića, u četvrtak u Banovini novinarima predstavio "Idejno prometno rješenje gradskog projekta Istočna obala u Splitu". Ovim potezom trebao bi se riješiti problem gužvi na cestama oko Gradske luke.
Od svih radova koji su se prijavili na urbanističko-arhitektonski natječaj, izabran je onaj koji je dobio četvrtu nagradu. Razlog je taj što je jedini zadovoljio predviđenu prometnu potražnju i razdvojio lokalni promet od tranzitnog prometa. Obuhvaća zonu Zvonimirove ulice, Bijankinijeve ulice, Pojišanske ulice, Gat Svetog Duje, Obalu kneza Domagoja, Zlodrinu poljanu, Ulicu Majstora Radovana i Ulicu Svetog Petra starog, dio Trga Mihovila Pavlinovića i Bregovitu ulicu. Iako je van zone obuhvata, predloženo je i idejno rješenje za raskrižje Zagrebačke ulice i Poljane kneza Trpimira.
Prometni krkljanac gradonačelnik planira riješiti ključnim nadvožnjakom koji će se od Koteksovog nebodera spuštati do Obale kneza Domagoja, a na kraju nadvožnjaka, uz Obalu, predviđen je veliki dvotračni rotor koji će spajati sve prometne pravce važne za luku.
- Za razliku od drugih radova, on je išao s nadvožnjakom od Koteksovog nebodera, gdje je visina 16 metara, do obale koja je visoka dva metra.To je omogućilo da izlaz iz garaže i Prometovog autobusa ide ispod te prometnice prema istoku, prema Pojišanskoj, i može se vratiti prema Zvonimirovoj - objasnio je prof. dr. sc. Dražen Cvitanić s Fakulteta građevinarstva, arhitekture i geodezije, koji je bio zadužen za prometnu analizu svih potencijalnih rješenja.
Taj dvotračni kružni tok spajat će prometnicu s autobusnog terminala, prometnicu prema jugu uz novopredloženi cestovni objekt do Gata Svetog Duje i cestu koja od Gata ide do autobusnog terminala, ulaz i izlaz u garažni objekt te prometnicu prema sjeveru (do Pojišanske ceste)
Kako kaže Cvitanić, ovaj projekt predviđa više ulaza u Luku, jedan preko Zelene poljane namijenjen za ulaz u garažu i prometovanje Prometovih autobusa, glavni tranzitni ulaz kraj Koteksovog nebodera kojim se nadvožnjakom dolazi do glavnog kružnog toka na području lučkog terminala, a do druge garaže će se dolaziti (i iz nje odlaziti) lokalnom mrežom ulica.
Dvije nove garaže
- Prometna komunikacija (motornih vozila) u smjeru sjevera, osim što je omogućena novo predloženim cestovnim objektom, osigurana je i servisnim prometnicama i spojevima od raskrižja s kružnim tokom prometa na Obali kneza Domagoja do raskrižja s kružnim tokom prometa u zoni autobusnog terminala te kretanjem ispod zapadnog kraka novog cestovnog objekta do Pojišanske ulice u dva prometna traka u jednom smjeru.
Projektom su predviđena i dva garažna ulaza, od kojih se jedan nalazi u zoni autobusnog terminala i spaja se na raskrižje s kružnim tokom prometa te je predviđen za garažu kapaciteta 500 PM, dok se drugom pristupa iz Bregovite ulice u garažu kapaciteta 250 PM - navedeno je u Idejnom rješenju.
U sklopu projekta gradit će se, dakle, i dvije garaže. Jedna kapaciteta 250 parkirnih mjesta, a druga 500. Projektom je predviđen i pješački te biciklistički promet, a nakon njegove realizacije otvara se mogućnost za pretvaranje Toća u pješačku zonu.
U cijeloj priči status kolodvora izgubili bi i autobusni i željeznički kolodvor, oni bi postali stanice, a kolodvore bi se prebacilo u Kopilicu. Vlak bi pri dolasku u Split, po novom režimu, išao do trajektne luke i vratio se u Kopilicu, na kolodvor. Slična situacija je i s autobusnim kolodovorom. Ovaj postojeći, čiji je vlasnik Mate Jujnović, zatvorio bi se, a novi bi se napravio u Kopilici. Na mjestu trenutnog autobusnog kolodvora planirana je izgradnja velike garaže.
Kada možemo očekivati novo prometno rješenje?
Gradonačelnik nije htio govoriti o roku završetka projekta, ali dodaje da će za njegovu realizaciju sigurno trebati nekoliko godina jer se radi o kompleksnom pothvatu. Radovi koje obuhvaća Idejno rješenje procijenjeni su na 20 milijuna eura, dok će Grad (ili Split parking) za garaže, koje nisu obuhvaćene Rješenjem, trebati nadodati još 15 milijuna. Prometno rješenje radit će se u suradnji s Hrvatskim cestama i Hrvatskim željeznicama.
- Mi smo u ponedjeljak bili u Ministarstvu i pričali smo s predstavnicima Hrvatskih cesta i Hrvatskih željeznica, isto tako smo im prezentirali projekt, uz nešto više arhitektonskih detalja. Zaključak našeg sastanka je da im je ovo prometno rješenje zanimljivo i podloga za daljnji rad.
Mi ćemo sada Hrvatskim cestama uputiti i službeni dopis i od njih zatražiti stručno mišljenje. To ide k tome da mi u partnerskom odnosu dalje razvijamo ovaj projekt, s obzirom na to da su neke ceste državne, neke nerazvrstane, dakle lokalne, a tu su i dvije velike garaže... - kazao je Puljak.
Za realizaciju projekta neće trebati rušiti velik broj postojećih građevina. Rušit će se samo objekt kraj Pojišanske u kojem se trenutno nalazi "Tommy" i barake uz samu prugu. Imovinsko-pravni odnosi koji su, kako je kazao gradonačelnik, često komplicirani, rješavat će se kad za to dođe vrijeme.
Autor "Idejnog prometnog rješenja" i glavni projektant je arhitekt Vedran Duplančić, a u projektiranju je sudjelovao i inženjer građevine Alen Miklaužić.