Splitska gradska uprava godinama je odbijala ishoditi dozvole za izgradnju cestovnog priključka koji bi predio Mejaše i trgovački centar Mall of Split povezao na ulice Zbora narodne garde i Domovinskog rata.
Isto tako je Grad izbjegavao pokrenuti postupak izvlaštenja zemljišta na kojem je bespravno izgrađena kuća Svaguša, a na kojem treba niknuti taj cestovni priključak.
Za ishođenje dozvola i pokretanje postupka izvlaštenja Grad Split je imao punomoć "Hrvatskih cesta", a njegovo nepostupanje uzrokovalo je brojne skupe parnice.
Naime, zbog nepoduzimanja radnji radi ishođenja dozvola za cestovni priključak i nepokretanja postupka izvlaštenja zemljišta, tvrtka "Mejaši prvi", inače investitor centra Mall of Split, najavljivala je tužbu protiv Grada. Objasnila je kako Grad ne želi ispuniti ugovorne obveze koje je preuzeo oko cestovnog priključka i da zbog toga njihov ugovor o reguliranju međusobnih odnosa vezano za izgradnju trgovačkog centra Mall of Split ne proizvodi pravne učinke.
Isticali su da će im zbog toga Grad morati platiti prometnice koje su izgradili kao investitori trgovačkog centra, a koje prometnice su predali Gradu koji im je potom dao nazive - Ulica 158. brigade Hrvatske vojske i Ulica 6. domobranske pukovnije Hrvatske vojske.
Kada radi cestovnog priključka Grad i dalje nije ništa poduzeo, "Mejaši prvi" su ga tužili tražeći da im nadoknadi 8,76 milijuna eura za izgrađene javne prometnice.
Grad je uzvratio tužbenim zahtjevom da "Mejaši prvi", među ostalim, moraju izgraditi prometnice prema projektima, predati ih u posjed Grada i dostaviti mu tehničku dokumentaciju potrebnu za ishođene uporabnih dozvala, a sve sukladno ugovoru o reguliranju međusobnih odnosa vezano za izgradnju trgovačkog centra Mall of Split.
Ako to ne učini, tvrtka "Mejaši prvi" treba mu platiti 3,6 milijuna eura – tvrdio je Grad.
Trgovački sud je prošle godine donio presudu kojom je prihvatio takav tužbeni prijedlog Grada. Banovina je tada prijavila da ima čak 203 tisuće eura troškova parničnog postupka.
No, sada mu se dogodio "hladan tuš" - Visoki trgovački sud ukinuo je tu presudu koja je bila donesena u korist Grada Splita.
Ukinut je i onaj dio presude koji se odnosi na to da "Mejaši prvi" moraju Gradu nadoknaditi 206 tisuća eura parničnih troškova.
Naime, Visoki trgovački sud prihvatio je žalbu odvjetnika Mladena Parčine koji zastupa tvrtku "Mejaši prvi" koja je prije više godina izgradili prometnice zbog kojih ih se tuži i predala ih Gradu, što joj je bio uvjet da trgovački centar Mall of Split dobije uporabnu dozvolu.
"Mejaši prvi" tu su žalbu podnijeli zbog, kako su naveli, neodređenosti i neizvršivosti presude jer su dio presuđenih obveza već ranije izvršili, a Trgovački sud na tu okolnost nije prihvatio izvođenje dokaza. Investitorska tvrtka ustraje u tvrdnji da njihov ugovor s Gradom ne proizvodi pravne učinke jer gradska uprava nije ispunila svoju ugovornu obvezu oko izgradnje cestovnog priključka.
Samo odgovor na žalbu u kojem je Grad naveo da je žalba neosnovana i da je viši sud treba odbiti koštala ga je 16.590 eura.
No, žalba "Mejaša prvih" je ipak osnovana – presudio je Visoki trgovački sud.
- Tvrtka "Mejaši prvi" osnovano u žalbi navodi da prvostupanjski sud nije utvrdio odlučne činjenice vezane za ispunjenje njegovih obveza. Također, tvrtka "Mejaši prvi" osnovano ističe da je s Gradom ugovorila obveze kao investitora centra Mall of Split vezane za izgradnju tzv. nužnih pristupnih prometnica i izgradnju tzv. potrebnih prometnica, odnosno prometnica za ostvarivanje prometno funkcionalne cjeline, a da prvostupanjski sud u obrazloženju svoje presude nije naveo razlike u preuzetim obvezama za izgradnju tih dvaju vrsta prometnica, nije naveo razlike o rokovima u kojima je obveze trebalo ispuniti te obveze, te koje je obveze tvrtka ispunila, a koje nije - navodi Visoki trgovački sud.
- "Mejaši prvi" navode da su u cijelosti ispunili svoje obveze vezane za izgradnju tzv. nužne pristupne prometnice i kao dokaze su dostavili zapisnik o primopredaji za prometnice od 8. prosinca 2015., izjavu o predaji u posjed prometnice od 14. siječnja 2016. i zapisnik o primopredaji dokumentacije za prometnice od 8. prosinca 2015...
Iz nalaza i mišljenja stalnog sudskog vještaka za geodeziju od 1. veljače 2022. proizlazi da je od 5.974 kvadrata planirane površine jedne prometnice izgrađeno 5.940 kvadrata, a od 4670 kvadrata planirane površine druge prometnice izgrađena sva površina.
Iz priložene uporabne dozvole trgovačkog centra od 2. veljače 2016. i od 15. rujna 2020. proizlazi da je ta građevina priključena na prometnu površinu, a iz Službenoga glasnika grada Splita broj 56 od 2. studenog 2016. da je Gradsko vijeće Splita na sjednici održanoj 14. listopada 2016. donijelo rješenje o određivanju imena ulica na predjelu Mejaši u Splitu: Ulica 158. brigade Hrvatske vojske i Ulica 6. domobranske pukovnije Hrvatske vojske. Iz dopisa Grada "Mejašima prvim" od 22. siječnja 2016. u vezi predaje u posjed gradu Splitu tzv. nužnih prometnica
Grad je iznio razloge zašto ne može preuzeti u posjed tzv. nužne prometnice. Međutim, iz obrazloženja prvostupanjske presude proizlazi da tuženik nije izvršio niti jednu ugovornu obvezu, iako iz nalaza i mišljenja stalnog sudskog vještaka za geodeziju proizlazi da je tzv. nužna prometnica gotovo u cijelosti izgrađena, iz priloženih uporabnih dozvola proizlazi da je građevina priključena na prometnu površinu i da je Gradsko vijeće Splita donijelo rješenje o imenovanju tih ulica - naveo je Visoki trgovački sud i dodao:
- U ponovnom postupku prvostupanjski sud će utvrditi odlučne činjenice vezane za ispunjenje obveza "Mejaša prvih" i utvrditi jesu li prometnice izgrađene prema glavnom i izvedbenom projektu i potvrdi glavnih projekata, jesu li predane u posjed Gradu Splitu i je li Gradu predana tehnička dokumentacija za ishođenje uporabnih dozvola.
Također je potrebno utvrditi jesu li "Mejaši prvi" ispunili svoje obveze za tzv. potrebne prometnice... Nakon utvrđenja odlučnih činjenica, prvostupanjski sud će donijeti novu, na zakonu utemeljenu odluku.
I dok će se cestovni priključak ipak graditi jer su postupak ishođenja dozvola preuzele "Hrvatske ceste" koje su izradile novi projekt i već ishodile lokacijsku dozvolu, skupe parnice se nastavljaju, a u slučaju da ih Grad izgubi, visoke troškove sudovanja platit će – građani.