Oglasna ploča Financijske agencije (Fine) puna je poziva blokiranim građanima koji su se, pretpostavlja se, iselili iz Hrvatske, odnosno koji, prema evidenciji MUP-a, u Lijepoj našoj nemaju evidentirano boravište ni prebivalište, da policiji dostave svoju adresu kako bi im ta državna agencija mogla uručiti poziv da se očituju o provođenju jednostavnog postupka stečaja potrošača.
Fina je u 2023. godini uputila 2576 poziva za dostavu adrese, a u 2024. godini 2210.
Na stranicama Fine navodi se objašnjenje što je to stečaj potrošača. Pa piše: "Ako u razdoblju od najmanje 90 uzastopnih dana ne možete podmiriti novčane obveze veće od 2654,46 eura, možete pokrenuti stečaj potrošača pred nadležnim općinskom sudom. Nakon zaključenja stečaja potrošača trajno se brišu svi dugovi koje ste imali do početka postupka, neovisno o tome jesu li ovrhe pokrenute na Fini, sudu ili kod javnog bilježnika."
Predobro zvuči da bi bilo istinito. Zbog toga smo upitali Općinski sud u Splitu kako to zapravo izgleda u praksi.
Za početak zanimalo nas je u kojim slučajevima sudovi u praksi oslobode osobu preostalih dugova, pri čemu se obrišu svi dugovi.
– Ako sud utvrdi da je vrijednost imovine potrošača koja bi se mogla unovčiti kao stečajna masa jednaka ili manja od 1327,23 eura, sud će po službenoj dužnosti donijeti rješenje o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača, dakle, osloboditi potrošača od preostalih obveza za iznos glavnice do 2654,46 eura – kazala nam je sutkinja Dunja Rumora, glasnogovornica Općinskog suda u Splitu.
U kojima slučajevima sud obustavlja postupak stečaja potrošača? – pitali smo glasnogovornicu i zamolili za primjer.
– Zakonom je propisano da će Fina u pozivu na očitovanje obavijestiti potrošača da u roku za davanje suglasnosti za provođenje jednostavnog stečaja nad imovinom potrošača mora dostaviti popis svoje imovine. Također je zakonom propisano da za davanje neistinitog ili nepotpunog popisa imovine potrošač odgovara kao za davanje lažnog iskaza u postupku pred sudom. Dakle, ako sud utvrdi da je potrošač propustio u svom očitovanju dostaviti istinite i potpune podatke o svojoj imovini, a po službenoj dužnosti utvrdi da je potrošač vlasnik, primjerice, osobnog vozila, prema ocjeni suda ponašanje potrošača je nepošteno i u tom slučaju donosi se rješenje o obustavi postupka – odgovorila nam je glasnogovornica Dunja Rumora.
No postoje slučajevi kada će sud uskratiti oslobođenje od ostalih obveza pa samo zamolili za objašnjenje.
– Sud će odbiti prijedlog Fine za provedbu jednostavnog postupka stečaja nad imovinom potrošača ako zbroj tražbina vjerovnika prelazi iznos od 2654,46 eura te ako je razdoblje u kojem je potrošač imao jednu ili više evidentiranih neizvršenih osnova za plaćanje neprekinuto kraće od tri godine. Sud će odbaciti prijedlog Fine za provedbu jednostavnog postupka stečaja nad imovinom potrošača ako iz dostavljenog Očevidnika redoslijeda osnove za plaćanje proizlaze obveze potrošača iz određene zakonske obveze na uzdržavanje djece, roditelja i drugih osoba koje je po zakonu dužan uzdržavati, vraćanja imovinske koristi ostvarene kaznenim djelom ili prekršajem, naknade štete nastale kaznenim djelom ili prekršajem, naknade štete zbog smrti ili teže tjelesne ozljede – kazala nam je sutkinja Rumora, te nastavlja:
– Treba naglasiti da jednostavni stečaj potrošača nije namijenjen zloupotrebi. Sud pažljivo razmatra svaki slučaj, uzimajući u obzir ponašanje potrošača prije i tijekom postupka. Cilj je osigurati da se olakšice pružaju onima koji su stvarno u potrebi i koji su pokazali dobru vjeru u pokušaju rješavanja svojih financijskih problema. Oslobođenje od preostalih obveza u jednostavnom stečaju potrošača nije automatsko. Sud mora utvrditi da je potrošač postupao pošteno tijekom cijelog procesa. To uključuje razmatranje potrošačeva ponašanja prije podnošenja zahtjeva za jednostavni stečaj potrošača, kao i tijekom samog postupka. Sud će također uzeti u obzir da potrošač nije namjerno smanjio svoju imovinu ili povećao svoje obveze prije pokretanja postupka. Nakon što je postupak jednostavnog stečaja potrošača završen, i ako je sud utvrdio da su ispunjeni svi uvjeti, potrošač se može proglasiti oslobođenim od preostalih obveza. Ovo znači da potrošač više nije pravno odgovoran za dugove koji su postojali prije pokretanja postupka jednostavnog stečaja potrošača. Ovo oslobođenje pruža potrošaču priliku za novi početak, bez tereta dugova koji su ga prethodno opterećivali. Potrošačima se pruža šansa da se rekonstruiraju financijski i ponovno postanu aktivni sudionici u gospodarstvu, bez stigme i ograničenja koje donose prekomjerni dugovi.
Prema podacima Fine, u 2023. godini potrošači su ukupno oslobođeni za iznos glavnice od 18.342.448,45 eura, a u 2024. godini za 22.090.344,83 eura. U 2023. godini ukupno je deblokiran 4061 potrošač, a u 2024. godini 5712 potrošača.
Evo nekoliko primjera:
Općinski sud u Splitu nedavno je donio rješenje kojim istodobno otvara i zaključuje jednostavni stečajni postupak nad imovinom potrošača. Sud je odlučio da se taj stanovnik Ugljana, koji nema imovine ni dohodak tri godine, oslobađa nešto manje od 200 eura duga prema jednom osiguravajućem društvu, te gotovo 600 eura prema jednoj banci. U obrazloženju sud navodi da je Fina sudu podnijela prijedlog za provedbu jednostavnog postupka stečaja nad imovinom potrošača. Objašnjava da se prema zakonu jednostavni postupak mogao provesti jer je u Fininu očevidniku plaćanje evidentirane obveze manje od 2654,46 eura dulje od tri godine, u kontinuitetu. Stečaj nije obuhvatio obvezu te osobe u iznosu od 6000 eura koja je po posebnom zakonu izbrisana iz Očevidnika.
Zanimljivo je, ako se osoba na poziv Fine ne očituje je li suglasna da se na sudu provede jednostavan postupak stečaja potrošača, da se smatra da je ta osoba suglasna da se provede stečaj nad njezinom imovinom.
Tako je nedavno stanovnik Trolokve, čija su primanja rijetka i ispodprosječna, oslobođen obveze prema dva teleoperatera od oko 950 i 1150 eura (od čega se najveći dio tih iznosa odnosi na kamate). Sud mu s druge strane nije oprostio 3306 eura novčane kazne.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....