Dr. Joško Kalilić ni u mirovini nije prestao biti aktivan i ukazivati na probleme koji tište građane Splita i okolice. Ovaj put je umirovljeni splitski liječnik, aktivist i ekolog, uputio priopćenje u kojem tvrdi kako su stanovnici istočnog dijela Splita ugroženi "u sanitarnom, zdravstvenom, protupožarnom, prometnom i turističkom pogledu".
- Dugo očekivana izgradnja kanalizacijske i vodovodne mreže u istočnom dijelu Splita, poglavito u Žrnovnici i Korešnici, potencijalno će te dijelove Splita zbog manjka pravovremene organizacije javnih službi Splita dovesti do paralize i opasnih poremećaja života s teškim posljedicama, ne samo za stanovnike tog područja, već indirektno i za stanovnike ostalog područja Splita.
Stanovnici Žrnovnice, Korešnice, Kamena i ostalih djelova Splita su desetljećima priželjkivali izgradnju tako važne infrastrukture kao što je kanalizacijska i vodovodna mreža te odobravaju njenu realizaciju ali pod uvjetom da grad formira stručno Povjerenstvo koje će organizacijskim mjerama spriječiti paralizu života stanovnika tog dijela Splita, tim više, što će ta teška situacija trajati tjednima i mjesecima pa čak kako se čuje i godinama što je ne samo nespojivo s normalnim životom već ugrožava sve vitalne dijelove života ljudi na tom području Splita.
Očito je da gradska uprava, javne ustanove kao što su Vodovod i kanalizacija i vodovod, Čistoća, Civilna zaštita, Dom zdravlja, Ustanova za hitnu medicinsku pomoć i ostali nisu na vrijeme organizirali svoje službe da se prilagode novim uvjetima kako, bi ne samo olakšali život, već i spriječili nepoželjne teške posljedice po stanovništvo tog dijela Splita.
Radove na uspostavi kanalizacije i novog vodovoda izvodi, prema ugovoru s gradom, tvrtka "Roco Commerce" d.o.o. iz Livna s glavnim uredom u Zagrebu. Stotine njihovih djelatnika obavljaju radove po Žrnovnici, Korešnici itd.
Veliki i akutni problem je nastao zbog toga što građevinski radovi onemogućavaju prilaz vozila stambenim objektima tjednima i mjesecima zbog potpune blokade prilaznih puteva koji vode do tih objekata koji nemaju nikakvih alternativnih puteva.
Što takva neprimjerena blokada ulica i stambenih objekata donosi stanovnicima tih područja može se jasno vidjeti iz sljedećeg.
1. Otežana je mogućnost normalnog odlaska i dolaska s posla i u školu jer je prilaz stambenim objektima onemogućen, a teško je ili skoro nemoguće naći bilo kakvo alternativno parkirališno mjesto izvan zone u kojoj se odvijaju građevinski radovi.
2. Vozila Čistoće više ne dolaze preuzimati smeće jer je njihovom vozilu zbog građevinskih radova pristup onemogućen pa Split nije daleko od sindroma Napulja što se tiče odlaganja otpada što će negativno utjecati, ne samo na život stanovnika, već i na dolazak turista u Split.
3. Posebno velika opasnost leži u nemogućnosti dolaska autocisterni za pražnjenje septičkih jama (sve kuće u Žrnovnici i Korešnici imaju septičke jame a radi se o više tisuća jama) pa nismo daleko od scenarija kad se sadržaj ispunjenih septičkih jama počme izlijevati po ulicama i ostalim površinama te ih u epidemiološkom smislu opasno zagaditi što se u zdravstvenom smislu može vrlo loše odraziti ne samo na lokalno stanovništvo već indirektno i na ostali dio Splita. U takvim situacijama može se očekivati da će se dio fekalnog materijala zbog punih septičkih jama djelomično vraćati unutar stambenih objekata što će ekološki i zdravstveno ugroziti cijelu obitelj, posebno djecu i starije osobe.
Ako strane turističke agencije budu izvještavale čitatelje preko interneta da ulicama Splita plivaju sadržaji septičkih jama to će se vrlo loše odraziti na dolazak turista u Split.
4. Veliku opasnost predstavlja eventualni veći požar na stambenim objektima u tom području i nemogućnost brzog gašenja vatre jer vatrogasna kola neće moći voziti do objekta kojeg treba gasiti jer građevinski radovi to tehnički ne dopuštaju.
5. Kod akutnih zdrastvenih problema stanovnika tih područja (npr. srčani infarkt, moždani udar, teže fizičke ozljede, trudnice u trudovima pred porod itd.) kola hitne pomoći nemaju nikavu mogućnost dolaska do objekta s bolesnikom. U tim slučajevima morali bi se angažirati Gorska služba spašavanja, djelatnici Hitne medicinske pomoći i Crvenog križa da bi takve bolesnike mogli prevesti nosilima po razrovanom putu i to po kiši, vjetru, zimi itd. U nekim težim slučajevima možda će čak i hrvatska vojska morati pružiti tehničku pomoć za prijevoz oboljelih.
Poseban problem su bolesnici na dijalizi koji se svaki dan moraju prevoziti u bolnicu sanitetskim vozilima za provođenje dijalize i vratiti ih svojim kućama.
6. Prenošenje umrle osobe od kuće do mrtvačnice je također poseban problem jer pogrebna kola ne mogu voziti do kuće da preuzmu preminulu osobu (taj posao će vjerojatno morati odraditi Crveni križ ili HGSS).
7. Kućni posjeti lokalnog liječnika, patronažne sestre, fizioterapeuta oboljelim osobama također nije omogućen jer vozila nemaju pristup kućama.
8. Dostava kućnog namještaja ili većih i težih kućnih uređaja postaje iz istih razloga nemoguća misija.
9. Dostava hrane na kućnu adresu također nije moguća kao ni dolazak turista jer ni taksi vozila također nemaju mogući prilaz kućama.
10. U slučaju kvarova na kućnim aparatima nema mogućnosti ni za dolazak servisera za njihov popravak.
11. Da bi svi stanovnici, zatećeni građevinskim radovima, mogli naći neko slobodno pa makar i udaljeno mjesto za parkiranje svojeg osobnog vozila, treba imati puno sreće, a ako ga i nađu i ostave na gradsku ulicu, postoji mogućnost da pauk odnese vozilo ili da dođe do oštećenja ili krađe djelova ili cijelog vozila. Ako se djelatnike izvođača radova pita gdje parkirati vozilo kad se iskopani kanal i bager ispriječe nasred ulice, odgovor je vrlo brz i jasan „to je vaš problem a ne naš, mi samo brinemo o stručnom izvođenju radova“.
Mislim da je očito s koliko ozbiljnih objektivnih problema su stanovnici suočeni na područjima gdje se obavljaju navedeni građevinski radovi. Cjelokupna situacija bi donekle bila podnošljiva kad bi radovi trajali nekoliko dana ili čak i koji tjedan. Međutim, po vidljivim radovima koji su očito složeni, oni će trajati ne samo tjednima već i mjesecima pa čak i godinama. Put Kučine-Žrnovnica je potpuno blokiran za duže vrijeme što će se uskoro dogoditi i na svim glavnim cestama u Žrnovnici i Korešnici - navodi dr. Joško Kalilić koji gradskoj vlasti upućuje i svoje prijedloge:
Uprava grada Splita je prije početka navedenih opsežnih radova trebala formirati stručno krizno Povjerenstvo (koje bi uključilo i Civilnu zaštitu) koje bi izradilo plan s gradskom tvrtkom Vodovod i kanalizacija i izvođačima da se radovi odvijaju na način da ne ugrožavaju stanovnike do te mjere kako je navedeno u ovom dopisu.
Budući da svi stanovnici Žrnovnice i Korešnice imaju trenutačno izgrađenu vodovodnu mrežu i zadovoljavajuću opskrbu vodom (osim nekih uzvišenih područja za koje je nužna pumpa)) te izgrađene septičke jame, organizacija građevinskih radova je trebala biti takva da se oni odvijaju ne na cijelom području istočnog Splita odjednom, već ulicu po ulicu, s tim, da se umjesto jednog tima građevinara od 4 djelatnika (bagerist, vozač kamiona i dva radnika na cijevima i šahtama) postavi istovremeno najmanje 5-6 timova koji bi istovremeno obrađivali jednu ulicu koju bi na taj način završili vrlo brzo u roku od nekoliko dana pa strpljivi stanovnici ne bi bili toliko ugroženi kao što su to sada.
Npr. zbog loše organizacije rada na ulici kao što je Put Vrbica trebat će pola godine da se svi radovi završe što je neprihvatljivo za sve stanare te ulice. Treba posebno naglasiti da se građevinski radovi ne izvode vikendima što znači 8 neradnih dana mjesečno, te za vrijeme kiše što znači u prosjeku još 5-10 izgubljenih dana mjesečno što iznosi oko 15-ak neradnih dana mjesečno.
Zbog trenutačne sanitarne, zdravstvene i epidemiološke opasne ugroze stanovništva Žrnovnice i Korešnice te i drugih djelova Splita trebalo bi dovršiti građevinske radove koji su u toku i privremeno na nekoliko dana obustaviti sve građevinske radove da se stanovnicima omogući pražnjenje septičkih jama te opskrbu i servisiranje time spriječi eventualnu epidemiološku ugrozu stanovnika istočnog područja Splita. Također bi to omogućilo ugroženim stanovnicima opskrbu raznim artiklima te servisiranje raznih kućnih uređaja posebno u ovo predblagdansko vrijeme.
Također, krizno Povjerenstvo treba organizirati najbrži način pružanja pomoći kod hitnih medicinskih intervencija ili prijevoza umrlih osoba.
Stanovnici istočnih dijelova Splita su desetljećima strpljivo čekali uspostavu kanalizacijske i vodovodne mreže (postojeća vodovodna mreža relativno dobro funkcionira osim na uzvišenim djelovima za koja, posebno u ljetnim mjesecima, treba uključiti i pumpu za dovod vode). Pohvalno je da su konačno radovi na uspostavi kanalizacijske i vodovodne mreže započeli, ali ne pod uvjetom da životi stanovnika zbog izostanka dobre organizacije radova budu u većoj mjeri ugroženi - zaključuje dr. Joško Kalilić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....