Nakon što je Policijska uprava splitsko-dalmatinska objavila vijest o incidentu na Hvaru, gdje su policajci intervenirali zbog dojave o nekontroliranom kretanju broda koji je prevozio goste, utvrđeno je da je 24-godišnji skiper, pod vidljivim utjecajem alkohola i droge, napustio brod na otočiću Galešniku, ispred hvarske luke, i odvezao se dalje gliserom.
Pronašli su ga u uvali Stipanska na Paklinskim otocima, gdje mu je utvrđena koncentracija alkohola u krvi od 0,91 promila i bio je pozitivan na kokain. S ljudima iz struke provjerili smo koliko su česti voditelji brodica koji zaboravljaju da je pomorski promet i dalje promet koji ima svoja pravila, imovinu, prirodu i ljudske živote koje treba čuvati.
Obratili smo se Hvaraninu koji je definicija starog morskog vuka, s 30 godina iskustva kao ribar i skiper, a i vlasnik je brodova koji su u biznisu s turistima. Pitali smo ga događa li se često da skiperi zaborave na svoju odgovornost:
– Velika većina ih je okej i dok su s gostima, profesionalni su i odgovorni. No, kad se vežu za kraj, znaju se opustiti i okupiti međusobno, ali sve je većinom u granicama. Budući da je velika potražnja za voditeljima brodova, može se naći svakakvih ljudi i svakakvih ekscesa.
Znam jednoga koji je popio nekoliko piva pa je “puhao”, ali je zato platio kaznu. Smatram da kontrole na alkohol i drogu nisu česte, ali kazne su pristojne. Ovakve su situacije stvarno rijetkost, tako da ne mislim da ostavljaju lošu sliku na cijeli sektor. Dogodi se, jer stvarno ih ima svakakvih, ali slučajevi poput ovoga velika su rijetkost.
Kako se bira posada?
Pitali smo još jednog otočnog vlasnika brodova, koji je donedavno bio skiper i sada “uskače” svojim zaposlenicima kada zatreba, kako bira posade te što bi učinio da mu se jedan od skipera na poslu pojavi pijan:
– Mala smo tvrtka pa biramo kadrove koje već poznajemo. A da dođe pijan, poslao bih ga doma i sam odvozio turu s gostima. Ovo za Stipansku ni ne znam, ali ako se stvarno otišao otrijezniti, to i nije najgora odluka koju je mogao donijeti kao skiper, samo nije smio napustiti brod.
A to što se uopće opio tijekom ture... To rade oni koji nikad nisu doživjeli pravo more pa dopuste sami sebi da spuste gard, dok su zapravo odgovorni za živote ljudi koje prevoze na brodu.
Još jednog hvarskog poduzetnika u nautičkom sektoru pitali smo što bi učinio da mu se skiper pojavi pijan te kako bira radnike:
– Prvenstveno ciljam na domaće momke, jer klijentima uvijek želim pružiti taj insajderski i lokalni doživljaj. Kad gost pita kako se zove neka biljka, riba, selo ili otok, da ne izvali neku glupost...
Isto tako, biram djelatnike s iskustvom u ovom poslu i prolaze dosta rigorozan program edukacije. Bitno mi je da su odgovorni, točni i da imaju dobre komunikacijske vještine.
Mislim da nema šanse da netko od mojih zaposlenika napravi išta slično kao skiper koji je ostavio brod pokraj Galešnika, jer su većinom svi već dugi niz godina u mojoj tvrtki. Ali da se netko pojavi alkoholiziran, vjerojatno bi mu to bio zadnji radni dan kod mene, a ja bih okrenuo svijet naopako da to izgladim s gostima.
Struka se zgraža
Očito je da se struka zgraža i da nedostatak (kvalitetne) radne snage ili pogrešne procjene prilikom zapošljavanja kandidata mogu imati neugodne, pa čak i katastrofalne posljedice. No nisu svi koji upravljaju brodovima profesionalni skiperi.
Na Hvaru ima dosta obitelji koje svojim brodovima odlaze na kupanje. Jednu takvu zatekli smo u Vrboskoj, upravo su se spremali isploviti gumenjakom, ali su pristali dati izjavu:
– Nikada nismo vidjeli da je član posade na nekom brodu pijan ili drogiran. Nikada nismo vidjeli ni neki brod koji djeluje kao da ga vozi netko pijan. Ne, ne.
Hvala Bogu, nismo se našli ni u kakvoj opasnoj situaciji na moru, a sigurno ne u incidentu koji je uzrokovao pijani skiper. Ali moram reći da se može naići na bezobrazne skipere oko otoka Hvara, često na brodovima makarskih registracija.
Za kraj smo za izjavu pitali Lučku upravu Splitsko-dalmatinske županije i doznali da nesreće nisu rijetke, kao što bi se na prvu reklo.
– Ove godine dogodilo se čak 17 nesreća na otoku Hvaru, većinom se radilo o alkoholiziranim ili pijanim osobama. Nažalost, toga ima koliko god želite. Naša ustanova nema ovlasti testirati nekoga na alkohol i drogu, mi se brinemo o luci. No ovo je odlična tema jer bi trebalo pojačati kontrole na moru, a to su pitanja za policiju i kapetaniju.
Kontrole bi morale biti jače jer se nesreće često događaju zbog neiskustva skipera, a brodovi postaju sve jači i jači, te samim time i opasniji – kaže ravnatelj Domagoj Maroević.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....