Peti po redu Aromafest, manifestacija u organizaciji Lokalne akcijske grupe Škoji, održan je na otocima Hvaru i Šolti. Po prvi puta, uz tradicionalnu lokaciju u Vrisniku na Hvaru, dio programa preselio se i na Šoltu, čime je ova manifestacija dodatno proširila svoj utjecaj na otočku zajednicu.
Proizvodno-edukativni centar Vrisnik, obnovljen u sklopu projekta O-kupi otok, ponovo je bio domaćin radionica i predavanja na Hvaru. Ovaj centar, koji je kroz projekt rekonstruirao i opremio LAG Škoji smješten je u prostorima PZ Vrisnik, a opremljen je za proizvodnju kozmetičkih proizvoda, kao i za edukacije i praktične radionice. Dostupan je članovima LAG-a Škoji i suradničkim dionicima, čime pruža infrastrukturu za razvoj lokalne proizvodnje.
Prirodna sredstva za čišćenje i maslinovo ulje u kozmetici
Poseban naglasak ovogodišnjeg Aromafesta bio je na edukaciji o prirodnim sredstvima za čišćenje i mogućnosti primjene eteričnih ulja domaće proizvodnje u svakodnevnoj upotrebi. Mirela Ilenić, stručnjakinja iz kozmetičke industrije, već treću godinu zaredom održala je izuzetno praktičnu radionicu u Vrisniku, educirajući OPG-ove i sudionike o prednostima prirodnih sredstava za čišćenje, uključujući lavandu, ružmarin i limun. Bilo je riječi i o tržišnim prilikama koje se otvaraju za ekološki osviještene proizvode, kao i na primjenu maslinovog ulja u kozmetičkoj industriji.
Na Šolti je pažnja bila usmjerena na maslinovo ulje, s posebnim fokusom na njegovu primjenu u njezi kože. Mirela Ilenić istaknula je hidratantna i antioksidativna svojstva maslinovog ulja, koja pomažu u obnovi kožne barijere. Uz to, govorila je o globalnim trendovima u kozmetici te kako proizvođači maslinovog ulja s otoka mogu proširiti poslovanje ulaskom u ovaj brzorastući segment tržišta.
Jedan od ključnih ciljeva LAG-a Škoji je razvijati proizvodnju poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda visoke dodane vrijednosti. U tome posebnu ulogu imaju autohtoni proizvodi poput agruma s Visa, samoniklog ljekovitog bilja s Hvara te maslina sa Šolte. Kroz manifestacije poput Aromafesta, LAG Škoji nastoji povezati lokalnu zajednicu, potaknuti održivi razvoj i ojačati prepoznatljivost lokalnih proizvoda na širem tržištu.
Nove mjere potiču cjelogodišnje gospodarstvo na otocima
Tijekom Aromafesta predstavljene su i nove mjere i intervencije iz operativnih dokumenata LAG-a i FLAG-a Škoji za razdoblje 2023.-2027. Ove strategije obuhvaćaju poticaje za OPG-ove koji žele kombinirati poljoprivrednu proizvodnju s preradom i jačanjem prepoznatljivosti svojih proizvoda, kao i poticaje za projekte koji uključuju suradnju javnog, civilnog i privatnog sektora. FLAG-ove mjere također uključuju financiranje ribarskog sektora i povezanih usluga, čime se nastoji podržati cjelogodišnji održivi razvoj otočnih gospodarstava.
“Nama kao organizaciji bilo je također veoma važno predstaviti mjere koje će doprinijeti gospodarskom sektoru LAG-a i FLAG-a Škoji te upoznati posjetitelje s intervencijama koje smo kreirali u našim operativnim dokumentima, našim lokalnim razvojnim strategijama, kako bismo potaknuli održivo i konkurentno cjelogodišnje gospodarstvo naših škoja. Naime, po prvi puta u novim strategijama za razdoblje 2023.-2027. mogli smo kreirati intervencije koje zaista smatramo svojstvenim i potrebnim na našem području pa će se tako na našim natječajima moći javljati primjerice OPG-ovi s projektima koji mogu kombinirati primarnu poljoprivrednu proizvodnju s preradom i diverzifikacijom uz obvezu ulaganja u jačanje prepoznatljivosti svog proizvoda, obrti koje bi nudili cjelogodišnje usluge, zatim pravi partnerski projekti javnog, civilnog i privatnog sektora koji doprinose direktno i indirektno razvoju neke gospodarske djelatnosti i na kraju u FLAG-u smo predstavili intervencije namijenjene kako ribarskom sektoru tako i primjerice ugostiteljima i samim servisnim uslugama u ribarstvu koje će se moći financirati putem naših natječaja.” - rekla je Adela Duboković, voditeljica LAG-a i FLAG-a Škoji.