Nakon šest sati otkad je jutros isplovila iz brodogradilišta u splitskoj Vranjici 32 metarska konstrukcija novog pješačkog mosta preko trogirske Foše teška 65 tona tegljačem je uplovila na mjesto gdje će se postaviti i ponovo otvoriti pješački koridor od parkirališta na kopnu do parka Fortin i povijesne jezgre.
Od ranih jutarnjih sati dolazak mosta bio je središnja tema u Radovanovu gradu, stotine građana među kojima i brojni turisti dočekalo je maonu s impozantnom građevinom koja je polako ulazila u morski kanal da bi zabilježili taj povijesni trenutak.
Među građanima su prštale emocije, a ništa manje uzbuđenje nisu krili gradonačelnik Ante Bilić i njegovi suradnici te Luka Cvitan iz ureda "Prostorne taktike2 d.o.o, autor pobjedničkog projekta na javnom natječaju za idejno rješenje na kojemu je sudjelovalo njih 26 i Ivan Radeljak, predsjednik žirija koji je odabrao najbolji rad. Raspisivanje natječaja Grad Trogir povjerio je Društvu arhitekata Split sa ciljem da se iznađe najbolje rješenje i da ono bude odabir stručnjaka.
Konstrukcija je u Foši čekala 500 tonsku dizalicu, koja nažalost zbog tehničkih problema nije stigla istodobno s njom. Radnici građevinske tvrtke Marana“ d.o.o. iz Splita s kojom je Grad Trogir u prosincu prošle godine potpisao Ugovor o izgradnji toga mosta vrijednog oko milijun eura, koje je cijelosti osigurao Grad, vršili su pripremne radnje za montažu, nakon koje slijedi opremanje mosta u koje je uključeno postavljanje gumirane podloge, rasvjete, sjedalica…. kako bi on za dva tjedna bio spreman za prolaz pješaka.
Nakon uplovljavanja mosta i radnji koje prethode montaži, postupak prenošenja mosta na kopno specijalnom dizalicom planiran je za predvečer ili četvrtak ujutro, ovisno o vremenskim uvjetima. U narednim danima slijedi postavljanje gumirane podloge, rasvjete, sjedalica i druge opreme te bi most trebao biti otvoren za prolaz pješaka za dva tjedna.
Sama konstrukcija ukupno će biti teška 65 tona. Najveća širina mosta iznosi 10,40 metara, a visina je nešto preko 4 metra. Raspon je 25 metara, a ukupna dužina 30.
- Svi dijelimo zadovoljstvo što je most napokon u Trogiru. Iako smo redovno posjećivali radionicu u kojoj se izrađivao i sve to kontinuirano pratili, ovo je sasvim drugačiji i poseban osjećaj. Nedostajao nam je ovaj most posljednje tri godine. Suvišno je reći koliko će smanjiti gužve oko tržnice i koliko je potreban stanovnicima jezgre, a tome svjedoči i velik broj sugrađana koji su došli vidjeti i snimiti ovaj trenutak“, rekao je gradonačelnik Ante Bilić.
Dodao je još kako mu je drago što su proveli ovaj projekt po svim stručnim procedurama i najvišim europskim standardima, od javnog arhitektonskog natječaja na koji je stiglo 26 radova, pa do dobivanja svih potrebnih suglasnosti, provođenja javne nabave.
- Trajalo je malo duže, ali vrijedilo je. Vrijednost investicije je oko milijun eura, sigurno da nije jeftino, no to je jedan objekt koji treba trajati 50-60 godina i sigurno će se pokazati opravdanim. Osim funkcionalne, dat će i jednu dodatnu vrijednost gradu u smislu estetike i novih sadržaja. Moderni objekt koji će i budućim generacijama služiti i koje će moći proučavati njegovu vrijednost - zaključio je gradonačelnik.
Poznati trogirski ugostitelj Vanja Vanjaka koji živi u staroj gradskoj jezgri Trogira cijeli dan kao „napeta puška“ iščekivao je dolazak mosta.“ Ovo je sjajan posao.I grad i Foša dobit će novu modernu vizuru. Dugo se čekalo, ali je vridilo - rekao je.
Dolasku mosta svjedočili su brojni znatiželjni građani i turisti. Cijelim putem most je pratio i njegov projektant, arhitekt Luka Cvitan iz ureda "Prostorne taktike", čiji je rad ocijenjen najboljim na javnom arhitektonskom natječaju.
- Ovaj projekt u mnogočemu se razlikuje od standardnih projekata. Prva stvar za pohvaliti je javni natječaj i stručni žiri koji je birao rješenje. Imali smo tu sreću da je naš rad odabran kao pobjednički, što je sigurno razlika u odnosu na situacije kada projekti samo dođu na stol investitoru.
Također, lokacija je specifična jer je izložena oku javnosti, a UNESCO-va markica također u nekoj mjeri diktira kako intervenirati u prostor, da se poštuje tradicija, a bude u suvremenom duhu. Zadatkom je traženo da se most ne tretira isključivo kao infrastrukturna građevina nego i točka u prostoru za okupljanje i zadržavanje, na što smo odgovorili s dvije dodatne teme.
To su grupa sjedalica koja može "isprovocirati" jedno manje događanje na parkingu koje bi se gledalo s mosta te velika rupa u samoj konstrukciji u koju će se postaviti mreža za izležavanje, igru i spontano zadržavanje“, objasnio je arhitekt Cvitan te dodao kako je bilo fascinantno vidjeti s kakvom lakoćom su radnici izradili jednu asimetričnu i složenu konstrukciju.
Ivan Radeljak, dipl.ing.arh., predsjednik ocjenjivačkog suda koji je izabrao ovo rješenje, također je došao svjedočiti ovom povijesnom događaju.
- Drago mi je da konačno vidimo novi most u prostoru. Osnovni kriterij pri odabiru pobjedničkog rješenja bio je da most mora biti korisna i funkcionalna građevina, odnosno da se može proći ispod i iznad njega.
No, ono što je najvažnije je da se most skladno uklopi u kontekst, da poštujemo povijesno naslijeđe, ali i da nije anakronizam ni faksimil nego rješenje 21. stoljeća. Dugo sam živio u Trogiru i kao članu žirija mi je donijeti odluku svakako bilo emotivno. Mislim da je ovo najkvalitetnije i jedno jako uspješno rješenje te da će građani u konačnici biti zadovoljni - istaknuo je Radeljak.