StoryEditorOCM
Obalasporne čestice

Sud poništio novu ‘nacionalizaciju‘: Grad im prisvojio parcele i proglasio javnim dobrom, odvjetnici dobili bitku!

Piše Dijana Turić
17. veljače 2025. - 23:18
U postupku ocjene zakonitosti općeg akta pokrenutog po zahtjevu Župe svetog Marka Visoki upravni sud je presudio da se ukida Odluka o proglašenju Kačićeva trga - javnim dobrom u općoj uporabi

Prije nepune dvije godine Grad Makarska je počeo koristiti blagodati Zakona o komunalnom gospodarstvu pa je amenovanjem većine u Gradskom vijeću javnim dobrom u općoj upotrebi, među ostalim, upisao Kačićev trg, javni parking Žbare, Rivu, Trg 156. brigade, Bračku ulicu na Zelenki, Prolaz Ivana i Ilije Despota i pomoćno nogometno igralište na Gradskom sportskom centru. 

Kačićev trg je glasovima SDP-ovih vijećnika i njihova koalicijskog partnera Stjepana Zelića, na sjednici Gradskog vijeća javnim dobrom u općoj upotrebi proglašen prije godinu dana i četiri mjeseca.

image

Bez 12 metara četvornih zemljišta na glavnoj pjaci ostao je i Makaranin Radoslav Jurić, vlasnik restorana ‘Point‘ na Kačićevu trgu

Ivo Ravlić/Cropix

Usvajanjem ove odluke, bez 12 metara četvornih zemljišta na glavnoj pjaci ostao je Makaranin Radoslav Jurić, vlasnik restorana "Point" na Kačićevu trgu, a oko 350 kvadrata zelene površine – đardina nije više u vlasništvu crkve sv. Marka koja je zadnjih 50-ak godina bila u posjedu tih dijelova terena.

Inače, prilikom proglašenja Trga 156. brigade javnim dobrom, čestica od 370 metara četvornih, također je pripadala Župi sv. Marka. 

Imamo i primjer iz Bračke ulice na Zelenki gdje su neograđeni dijelovi privatnih parcela uključeni u nove čestice ulice, odnosno prije su bili u posjedu privatnih vlasnika. 

Međutim, presudama Visokog upravnog suda RH u Zagrebu od 27. siječnja, Župa sv. Marka, koja je ostala bez oko 350 kvadrata zelene površine na Kačićevu trgu, i Makaranin Damir Rakić, čije je zemljište bilo dio parkinga na Žbarama, sada će ista ponovno dobiti u posjed jer su se žalili na zakonitosti odluka Grada, odnosno Gradskog vijeća, s time da su prethodno zemljištu Župe "velikodušno" pridodani dijelovi njezina posjeda, i to nakon intervencije župnika, dok su ostali dijelovi izuzeti.

Tako je na Kačićevu trgu novoformirana katastarska čestica 4168 površine 345 metara četvornih, a koja je nastala od oduzetih privatnih vlasničkih čestica te se sada vodi kao javno dobro i putovi. 

U ovu novu česticu se ubraja šest dijelova štekata među kojima je i dio vlasnika Radoslava Jurića, ‘‘Susvida‘‘, kao i dio gradske galerije i prolaz prema Ulici makarskih biskupa.

Zanimljivo je da se u novoj katastarskoj skici u režiji Grada, a koja bi služila kao podloga za uknjižbu, sada nalaze i dvije nove vlasničke čestice s dvorovima koji nisu bili njihovo knjižno vlasništvo, već su se vodili kao javno dobro, a riječ je o dijelovima ispred ‘‘Strelicije‘‘ i ‘‘Lanterne‘‘. 

Po pitanju dvije ukinute odluke Gradskog vijeća, sudsko vijeće je u postupku ocjene zakonitosti općeg akta, pokrenutog po zahtjevu Župe svetog Marka evanđeliste Splitsko-makarske nadbiskupije, koju zastupa splitski odvjetnik Filip Ivan Žuro, na sjednici presudilo da se ukida Odluka o proglašenju Kačićeva trga – javnim dobrom u općoj uporabi od 6. listopada 2023. godine. 

U ovom procesu se Gradu Makarskoj nalaže da Župi svetog Marka nadoknadi troškove spora u iznosu od 2340,18 eura. 

image

Presudama Visokog upravnog suda RH u Zagrebu, Župa sv. Marka koja je bila ostala bez oko 350 kvadrata zelene površine na Kačićevu trgu, sada isto ponovno dobiva u posjed

Ivo Ravlić/Cropix

U obrazloženju koje potpisuje predsjednica Vijeća dr. sc. Sanja Otočan, među ostalim, navedeno je kako je opunomoćenik Župe istaknuo da je ovom pobijanom Odlukom dio katastarske čestice 4167 k.o. Makarska – Makar, a koja je zaštićeno kulturno dobro i vlasništvo Župe, nezakonito proglašena komunalnom infrastrukturom – javnim dobrom u općoj uporabi u vlasništvu Grada Makarske. 

Sporna čestica u cijelosti predstavlja konkatedralu svetog Marka, odnosno pojedinačno zaštićeno kulturno dobro upisano u Registar kulturnih dobara RH, a odlukom koja je sada ukinuta, nezakonito se proveo svojevrsni postupak djelomičnog izvlaštenja na prostoru dvorišta, koji je u cijelosti ograđen zidovima i drugim jasno vidljivim oznakama, a namijenjen je za nužnu upotrebu crkve.

 

Za nacrt Odluke nije provedeno javno savjetovanje

 

– Osporena Odluka temelj je za provođenje parcelacije – kojom bi se nezakonito oduzela ili izvlastila površina od 695 metara četvornih od katastarske čestice 4167 čiji je posjednik crkva svetog Marka te pripojila drugoj čestici označenoj kao 4168 čiji je posjednik Grad Makarska. 

Time bi predmetno kulturno dobro bilo umanjeno za 695 kvadrata te bi umjesto površine 1414 ostala površina od 714 metara četvornih, dok bi razlika površine, prema osporenoj Odluci postala javnim dobrom u općoj uporabi u vlasništvu Grada – naveo je odvjetnik Župe, koji je naglasio da ograđeno dvorište crkve nije i ne može biti javno dobro u općoj upotrebi kako to proizlazi iz osporavane Odluke jer je riječ o privatnom crkvenom dvorištu, a pozvao se na ugovor između Svete Stolice i Republike Hrvatske o pravnim pitanjima.

image

Gradska odluka je donesena protivno Zakonu o pravu na pristup informacijama jer nacrt osporavanog akta nije bio objavljen na web-stranici Grada Makarske radi provođenja javnog savjetovanja sa zainteresiranom javnošću

Ivo Ravlić/Cropix

Osim toga, gradska odluka je donesena protivno Zakonu o pravu na pristup informacijama jer nacrt osporavanog akta nije bio objavljen na web-stranici Grada Makarske radi provođenja javnog savjetovanja sa zainteresiranom javnošću niti je objavljeno izvješće o provedenom javnom savjetovanju iz kojeg bi bili razvidni eventualni prijedlozi i primjedbe zainteresirane javnosti, kao i očitovanje nositelja izrade nacrta o razlozima za neprihvaćanje pojedinih prijedloga i primjedbi.

Nakon svega je Sud na temelju Zakona o upravnim sporovima, ukinuo osporenu Odluku zbog njezine nezakonitosti u formalnom smislu.

 

Rakić osporavao geodetski elaborat kojim se ‘lažira stvarno stanje‘

 

Visoki upravni sud je također na sjednici Vijeća održanoj 27. siječnja ove godine, donio presudu kojom se ukida Odluka o proglašenju javnog parkinga Žbare – javnim dobrom u općoj uporabi od 17. ožujka 2023. godine. 

Naime, Makaranin Damir Rakić je posredstvom svog odvjetnika Ivana Babića iz Splita, jednako kao i Župa sv. Marka, podnio zahtjev za ocjenu zakonitosti navedene odluke. 

Kako se navodi, odlukom koja je sada pobijena, obuhvaćena je i Rakićeva nekretnina zbog čega je bezuspješno osporavao geodetski elaborat izvedenog stanja tvrdeći da se njime lažira stvarno stanje. 

Prema navodima, Grad Makarska zloupotrijebio je postojanje dviju izmjera za katastarsku općinu – staru sudsku i novu katastarsku, pogrešno prikazujući, lažirajući, stvarnu činjeničnu situaciju na licu mjesta, u naručenom geodetskom elaboratu i osporenoj odluci. 

I ova je odluka "pala" jer Grad prethodno nije proveo postupak savjetovanja s javnošću. 

Nakon što je Sud ukinuo obje odluke, kontaktirali smo pravne stručnjake jer nas je zanimala daljnja procedura vezana za izvlaštene nekretnine Župe sv. Marka i Makaranina Rakića. 

Kako su kazali, tu nije samo riječ o jednostavnom postupku i provedbi javnog savjetovanja. 

– Presude Visokog upravnog suda kojima su ukinute obje odluke sada se trebaju dostaviti Odjelu za katastar nekretnina Makarska Državne geodetske uprave kako bi se i Župa sv. Marka i Damir Rakić ponovno upisali kao posjednici izvlaštenih nekretnina koje sudskom odlukom više nisu javno dobro u općoj upotrebi, već su opet njihove. 

Potom Grad mora provesti javno savjetovanje na nacrt odluke i tek nakon toga se odluka može staviti na dnevni red sjednice Gradskog vijeća, a onda je pitanje hoće li biti usvojena – kazali su nam pravni stručnjaci.

 

Mileta: ‘Odluke su ukinute, a ne poništene‘

 

Ukinute odluke o proglašenju crkvenih i privatne nekretnine javnim dobrom, bile su na repertoaru sjednice Gradskog vijeća pa je vijećnik Jure Brkan (HDZ) gradonačelnika upitao hoće li iz svog džepa platiti troškove spora. 

Prema riječima Bojana Milete, zamjenika pročelnice Upravnog odjela za opće poslove i imovinu grada Makarske, riječ je o odlukama Suda koje ukidaju odluke Gradskog vijeća koje nisu prošle postupak savjetovanja sa zainteresiranom javnošću.

image

Bojan Mileta: ‘To je proceduralna pogreška kod donošenja ovih odluka Vijeća, a druga bitna stvar je da se odluke samo ukidaju, a ne i poništavaju‘

Ivo Ravlić /Cropix

– To je proceduralna pogreška kod donošenja ovih odluka Vijeća, a druga bitna stvar je da se odluke samo ukidaju, a ne i poništavaju. 

To je vrlo važna stvar u ovom postupku jer poništenje upravnog akta podrazumijeva i poništenje svih posljedica koje je taj akt proizveo, i to od donošenja tog akta.

Pojam ukidanje znači da se poništavaju samo posljedice nastale nakon donošenja tog akta. 

Ove točke za Gradsko vijeće sam pripremao ja kao zamjenik pročelnice Upravnog odjela pa bi eventualnu odgovornost, ako uopće postoji, mogao snositi ja – kazao je Mileta. 

Prema informacijama dostupnim na pravnom informacijskom portalu ius.info, postoji razlika između poništavanja i ukidanja određenog pravnog akta.

‘‘U slučaju da je nadležno tijelo poništilo neki pravni akt, on nije nikada niti proizvodio pravne učinke, a odluka nadležnog tijela samo je deklaratorne prirode.

Naprotiv, ako je nadležno tijelo odlučilo neki pravni akt ukinuti, tada pravne posljedice ukidanja djeluju od dana donošenja odluke, odnosno od dana kada je nadležno tijelo odlučilo da će njegova odluka početi proizvoditi pravne učinke. 

Za razliku od poništavanja gdje pravni učinci akta koji se poništava uopće ne nastupaju, kod ukidanja akt je proizvodio pravne učinke do donošenja odluke, a sama odluka u tom slučaju je konstitutivne prirode‘‘, navedeno je na pravnom informacijskom portalu.

Odgovor Grada Makarske

Nakon objave teksta, iz Grada Makarske su nam putem odvjetnika Mare Mihočevića poslali odgovor koji prenosimo u cijelosti:

„U naslovu spornog članka navodi se pojam nacionalizacije te se našu stranku označuje kao provoditelja nacionalizacije. Takve navode poričemo jer naša stranka nije provodila nacionalizaciju niti nacionalizaciju može provoditi.

Nacionalizacija predstavlja postupak države kojim se imovina privatnika pretvara u državno ili društveno vlasništvo (zemlja, nekretnine, obrtna sredstva i sredstva za proizvodnju); podruštvljenje, podržavljenje. I Nacionalizacija je pojam usko vezan uz Socijalističku Federativnu Republiku Jugoslaviju (u nastavku: SFRJ) za vrijeme čijeg postojanja je imovina državljana SFRJ otimana bez kriterija. Nacionalizacija kao pravni institut ne postoji u hrvatskom pravnom poretku pa je istu nedopušteno i nemoguće provoditi.

Obala sporne česticeSud poništio novu ‘nacionalizaciju‘: Grad im prisvojio parcele i proglasio javnim dobrom, odvjetnici dobili bitku!Pročitaj više

Obala PLAN PRIJMAGradu Makarskoj nedostaje osam službenika na neodređeno vrijeme, u posljednje četiri godine događa se nešto neobičnoPročitaj više

Naša stranka je odluke o proglašenju Kačićevog trga i javnog parkinga Žbare javnim dobrom u općoj uporabi donijela temeljem odredbi Zakona o komunalnom gospodarstvu (u nastavku: ZKG).

Odredbom čl. 59. st. 1. toč. 2. i 3. ZKG-a propisano je da komunalna infrastruktura jesu javne prometne površine na kojima nije dopušten promet motornih vozila i javna parkirališta.

Odredbom čl. 60. st. 2. ZKG-a propisano je da su javne prometne površine na kojima nije dopušten promet motornim vozilima trgovi, pločnici, javni prolazi, javne stube, prečaci, šetališta, uređene plaže, biciklističke i pješačke staze, pothodnici, podvožnjaci, nadvožnjaci, mostovi i tuneli, ako nisu sastavni dio nerazvrstane ili druge ceste.

Čestice sadržane u Odluci o proglašenju Kačićevog trga javnim dobrom u općoj uporabi predstavljaju trg kao javnu prometnu površinu na kojoj nije dopušten promet motornim vozilima, a time i komunalnu infrastrukturu.

Odredbom čl. 60. st. 3. ZKG-a propisano je da su javna parkirališta uređene javne površine koje se koriste za parkiranje motornih vozila i/ili drugih cestovnih vozila s pripadajućom opremom na zemljištu u vlasništvu jedinice lokalne samouprave.

Čestice sadržane u Odluci o proglašenju javnog parkinga Žbare javnim dobrom u općoj uporabi predstavljaju javno parkiralište, a time i komunalnu infrastrukturu.

Odredbom čl. 61. st. 1. ZKG-a propisano je da je komunalna infrastruktura javno dobro u općoj uporabi u vlasništvu odnosno suvlasništvu jedinice lokalne samouprave i/ili osobe koja obavlja komunalnu djelatnost.

Odredbom čl. 61. st. 4. ZKG-a propisano je da komunalna infrastruktura stječe status javnog dobra u općoj uporabi danom njezine izgradnje, uređenja odnosno stupanja na snagu odluke o proglašenju javnog dobra u općoj uporabi, a ako je riječ o komunalnoj infrastrukturi koja nije u vlasništvu odnosno suvlasništvu jedinice lokalne samouprave i/ili osobe koja obavlja komunalnu djelatnost, nakon što su riješeni imovinskopravni odnosi.

Dakle, čestice koje čine Kačićev trg i javno parkiralište Žbare su u trenutku izgradnje trga i javnog parkirališta postale komunalna infrastruktura, a time i javno dobro u općoj uporabi čiji je vlasnik naša stranka.

Navedene odredbe dokazuju da se u konkretnom slučaju nije radilo o postupku nacionalizacije, već o postupku proglašenja komunalne infrastrukture sukladno jasnim odredbama ZKG-a. Obzirom na to, povezivanje naše stranke s nacionalizacijom i označavanje naše stranke kao provoditelja nacionalizacije nema činjenični niti pravni temelj.

Nadalje, u članku se navodi da je naša stranka provela izvlaštenje, odnosno djelomično izvlaštenje čestica u vlasništvu Župe svetog Marka evanđeliste i Damira Rakića. Takav navod poričemo jer naša stranka nije provodila postupak izvlaštenja niti djelomičnog izvlaštenja, već postupak evidentiranja i proglašenja komunalne infrastrukture sukladno odredbama ZKG-a.

Izvlaštenje je pravni institut reguliran odredbama Zakona o izvlaštenju i određivanju naknade (u nastavku: ZION).

Odredbom čl. 2. st. 1. ZlON-a propisano je da se nekretnina može izvlastiti, ako posebnim zakonom nije drukčije propisano, kada je to potrebno radi izgradnje građevine ili izvođenja radova u interesu Republike Hrvatske, kada se ocijeni da će se korištenjem nekretnine, za koju se namjerava predložiti izvlaštenje, u novoj namjeni postići veća korist od one koja se postizala korištenjem te nekretnine na dosadašnji način. Odredbom čl. 2. st. 2. ZlON-a propisano je da se nekretnina u smislu stavka 1. ovog članka može izvlastiti radi izgradnje građevine ili izvođenja radova gospodarske infrastrukture, groblja i drugih objekata komunalne infrastrukture, zdravstvenih, prosvjetnih, kulturnih i sportskih građevina, industrijskih, energetskih, vodno gospodarskih, prometnih i objekata elektroničkih komunikacija, građevina za potrebe hrvatskog pravosuđa, vojske i policije te istraživanja i eksploatacije rudnog i drugog blaga. Odredbom čl. 2. st. 3. ZlON-a propisano je da se nekretnina u smislu stavka 1. ovog članka može izvlastiti i kad je to potrebno radi izgradnje drugih građevina ili izvođenja drugih radova određenih uredbom Vlade Republike Hrvatske od državnog i područnog (regionalnog) značaja ili radi provedbe strateških projekata koje je Vlada Republike Hrvatske proglasila strateškim investicijskim projektima.

Dakle, postupak izvlaštenja provodi se kada je to potrebno radi izgradnje građevine ili izvođenja radova u interesu Republike Hrvatske. U konkretnom slučaju, čestice koje predstavljaju Kačićev trg i javno parkiralište Žbare nisu proglašene komunalnom infrastrukturom i javnim dobrom u općoj uporabi s ciljem izgradnje građevina ili izvođenja radova na istima, već radi usklađenja zemljišnoknjižnog i katastarskog stanja tih čestica s njihovim stvarnim stanjem.

Konačno, u članku se navodi „Osim toga, gradska odluka je donesena protivno Zakonu o pravu na pristup informacijama (...)”. Iz citiranog sadržaja rečenica proizlazi da su odluke o proglašenju Kačićevog trga i javnog parkirališta Žbare komunalnom infrastrukturom i javnim dobrom u općoj uporabi ukinute zbog više razloga, a da je jedan od njih neusklađenost sa Zakonom o pravu na pristup informacijama (u nastavku: ZPPI).

Takav navod poričemo jer su odluke o proglašenju Kačićevog trga i javnog parkirališta Žbare komunalnom infrastrukturom i javnim dobrom u općoj uporabi ukinute isključivo iz razloga neusklađenosti s odredbama čl. 11. ZPPl-a, a ne i zbog drugih razloga, što je razvidno iz obrazloženja odluka Visokog upravnog suda Republike Hrvatske posl.br. Usoz-268/2023 od 27.1.2025. godine i posl.br. Usoz-303/2023 od 27.1.2025. godine.

 

Grad Makarska

Pp odvjetnik Maro Mihočević

OD Mihoćević&Bajs“

 

Odgovor se također može pronaći na sljedećoj poveznici: Grad Makarska: ‘Nismo provodili nacionalizaciju niti nacionalizaciju možemo provoditi‘

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. ožujak 2025 01:59