
Profesor geografije Stipe Martinović jedan je od najomiljenijih profesora u Srednjoj školi fra Andrije Kačića Miošića u Makarskoj. Razloga za to ima mnogo, pa zajednička druženja uz kavu i večere s bivšim učenicima (sadaṣ̌njim studentima) nisu rijetkost. Ono što Stipu izdvaja od većine su projekti. Naime, na njegovu inicijativu, SŠ fra Andrije Kačiča Miošića je skupila dovoljno novca za gradnju bunara u Ugandi, zemlji gdje godiṣ̌nje zbog zagađenosti i teške dostupnosti vode umire oko 3000 djece.
- Naša škola, a pritom mislim na djelatnike, učenike i roditelje, uključila se u "Uganda water project", čiji je idejni začetnik Mario Mandarić.
Mario Mandarić je 2021. svojim novcem i donacijama odlučio sagraditi dva bunara u Ugandi, a nakon što je prikupio sredstva stupio je u kontakt s Amarom Gaderom iz Ugande, koji već više od desetljeća vodi projekt "Water Wells Uganda". Do danas je u sklopu projekta "Uganda water project" izgrađeno gotovo stotinu bunara s pitkom vodom, čime su stanovnicima tamošnjih sela omogućeni osnovni životni uvjeti.
Za gradnju bunara potrebno je skupiti 1800 eura, a mi smo proṣ̌le godine financirali jedan bunar u selu Katiryo u istočnoj Ugandi. Ove godine se nadamo financirati četiri bunara jer su se u naš projekt "Voda koja život znači" uključile i OŠ "dr. Franjo Tuđman" iz Brela, OŠ "Vrgorac", Vrgorac i OŠ "oca Petra Perice" iz Makarske - navodi Martinović.
Mijenjaju živote
Kako su na vašu ideju reagirali učenici i roditelji?
- Izvrsno! Projekt je pridonio dobrobiti škola, kao i cjelokupne zajednice, jer na ovaj način potičemo dobrotvorni rad i volonterstvo te podižemo svijest o potrebitima u svijetu. Učenike ćemo potaknuti i na razmišljanje o tome da sve što je njima dostupno, nije dostupno i drugoj djeci, čime ćemo direktno utjecati na njihovu spoznaju o različitostima svijeta u kojem živimo.
Svi sudionici projekta, a posebice učenici, osvijestit će činjenicu da svojim doprinosom zaista mogu ljudima mijenjati živote jer samo jedan bunar direktno utječe na život 300 ljudi.
Stipe nije samo profesor, već i suradnik Školske knjige, a njegove power point prezentacije gotovo su umjetnička djela.
- Sudjelovao sam na mnogim edukacijama i radionicama, a na jednoj od njih me primijetila urednica Školske knjige za geografiju, Snježna Bakarić Palička, te mi ponudila da radim kao vanjski suradnik. Izradio sam panel prezentacije za profesore te digitalizirao dio sadržaja za I., II., lll. i lV. razrede gimnazije.
Profesor Stipe Martinović je naveden i kao jedan od autora dijela dodatnog digitalnog sadržaja u udžbenicima Školske knjige. Ne čudi toliki Stipin angažman jer kao profesor i zaljubljenik u geografiju daje 110 posto od sebe, no toliko i traži.
- Već u startu postavim pravila igre kojih se držimo i učenici i ja. Ako nema mobitela tokom sata za njih, nema ni za mene. Smatram da imate pravo nešto tražiti jedino ako i sami toliko dajete.
Od moje profesorice, a kasnije i kolegice, Cvijete Srzić-Savić sam usvojio pravilo kojeg se pridržavam, a to je da petica treba imati "težinu". Naime, ono što je petica djetetu sad, u budućnosti će mu biti rad i zalaganje. Ne možete očekivati nagradu ako se niste potrudili i stoga nisam pobornik davanja ocjena šakom i kapom jer to prvenstveno nije dobro za djecu.
Puno mi više znači razumijevanje gradiva negoli štrebanje, pa ako učenik pogodi bit, za mene je to naučena lekcija. Imam iste kriterije za sve i kad to naglas izgovorim, na početku nailazim na sumnjičavost kod učenika. Vrlo brzo se uvjere u istinitost mojih riječi i gradimo odnos povjerenja i međusobnog uvažavanja. Ako je neki učenik prošle godine prolazio s dovoljnim uspjehom, ja mu neću uskratiti mogućnost da ove godine bude odličan, ako je odličan. Dapače, to me veseli!
Možda je i to jedan od razloga zašto profesor Stipe nema problema ni s učenicima ni s roditeljima. Vršnjačkog nasilja u njegovom razredu nema, a međusobno poštovanje je minimum koji traži. Isto pravilo vrijedi i na razini škole.
Zanimljiva predavanja
- Danaṣ̌nje generacije su mnogo zrelije negoli su bile prethodne. Informiranije su, kritičnije u razmišljanju i mi kao profesori moramo ići ukorak s vremenom. Uvijek u predavanja dodam neka videa s YouTubea da učenicima približim gradivo koje obrađujemo.
Vizualizacija čini sadržaj zanimljivijim i dodatno ga obogaćuje, pa je takav sadržaj nešto što stalno nudim, ali ga ne tražim u povjerama znanja. Ljeta provodim tražeći fotografije i videa za buduće prezentacije, pa mi godišnji odmor najčešće prolazi radno.
Planirate li se kandidirati za ravnatelja škole?
- Nisam o tome razmišljao, no siguran sam da bih smislio nekoliko inovativnih ideja da sam na toj poziciji. Zasad sam zadovoljan svojom ulogom u školi i mislim da smo dobar kolektiv - podvukao je.
Profesor Stipe Martinović je humanist, profesor, a nadasve čovjek dosljednih kriterija što njegovi učenici poštuju i cijene. Pozivi na kavu i večere dokaz su toga, a rođendanska torta koju dobije od učenika najbolja je moguća zahvala i čestitka. Odnositi se prema svima ravnopravno i s poštovanjem nije nastavni predmet, već se uči od čovjeka koji je i sam takav, stoga će Stipina škola za život ostati u sjećanju svih njegovih učenika čak i kad dobrano zagaze u život bez škole.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....