StoryEditorOCM
ŠibenikŠOK I NEVJERICA

Šibenik trese prijevara: ‘Prijateljica je vraćala elektro-romobil, a onda su joj s kartice popalili malo bogatstvo!‘

Piše Zdravko Pilić
18. kolovoza 2023. - 13:50

Znate li onu našu, poznatu, domaću – "Ljudi smo, dogovorit ćemo se"?

Lako je s ljudima, i kad se dogovoriš, i kad se ne dogovoriš – barem znaš na čemu si. No, što kad imaš posla s "umjetnom inteligencijom". S kim ćeš se onda dogovarati i razgovarati? S njom razgovora, nema, nego samo – "Calenzi, bite!"

U stvari, ne moli te ona ništa, nego ti samo skida lovu s računa! Virtualno, "onlajn" samo što je lova prava, tvoja vlastita. Jedno od ovakvih, skoro pa naderalnih iskustava imala je u Šibeniku prijateljica Manje Rokov, koja ga je podijelila sa svojim pratiteljima na Facebooku.

- Upozorenje svima na električne romobile u Šibeniku. Prijateljica je putem aplikacije, a priko kartice platila svome ditetu uru vrimena vožnje romobilon. Cijena za taj gušt je 5 eura.

Kad je dite završilo vožnju, pokušalo je vratit romobil na platformu odakle ga je i uzelo. Međutim, to mu nije uspilo. To isto je pokušala i mama, ali bezuspješno. Mislili su da je možda platforma pokvarena pa su isto pokušali na istoj takvoj, samo malo dalje.

Trajalo je to neko vrime, prijateljica je putem aplikacije pokušala stiskat parking i stop, ali nije uspila. Naletija je čovik koji vozi nekakav vlakić i reka je da se radi o prevari.

image
Tom Dubravec/Cropix

U tom trenutku je otvorila svoje bankarstvo na mobitelu i vidila da joj je skinilo 70 eura. Nazvala je banku i blokirala karticu. Istog momenta joj je stiga mail s upozorenjen da je plaćanje zaustavljeno, a također, istog tog trenutka romobil se zaključa.

E da, zaboravila san napomenit da su romobili u vlasništvu firme "Zisch" iz Biograda na moru. Eto, tila san van skrenit pažnju da budete oprezni jer se pljačka di god se okreneš - napisala je na društvenoj mreži Manja Rokov vrlo čitan post.

Inače, električni romobili vrlo su popularno prijevozno sredstvo u Šibeniku, omiljeno ne samo kod djece, nego i turista, ali i domaćeg svijeta, svih onih kojima treba praktična i jednostavna komunikacija od točke A do točke B. Tako je bilo još od prije dvije godine, otkako su se pojavili u Krešimirovom gradu.

Već nakon prvog ljeta, 2021. godine, iz biogradske tvrtke "Zisch" bili su vrlo zadovoljni ostvarenim poslovnim rezultatima.

- Zadovoljni smo što je e-romobil tako dobro prihvaćen, iako je tijekom faze aklimatizacije bilo nekih izazova. Blisko surađujemo i u partnerstvu s Gradom Šibenikom želimo nastaviti senzibilizirati korisnike za pravilnu i obzirnu uporabu vozila – kazao je za internetski portal Šibenik.in direktor Sascha Alexandar Aplas iz Švicarske kada su prije dvije godine "planirali širenje po Hrvatskoj, s ciljem daljnjeg promicanja e-mobilnosti, u čemu im pomažu međunarodno iskustvo i najnovija tehnologija".

Izazovi o kojima je riječ odnosili su se vjerovatno na učestale pritužbe Šibenčana kako su električni romobili, koje je bilo moguće iznajmiti na nekoliko punktova u gradu, nalaze razbacani posvuda - po trotoarima, ispred pekara, po trgovima, rivi, pijaci. U gradskom Upravnom odjelu za komunalne poslove, na čiju adresu su počele dolaziti fotografije razbacanih vozila, koja se korisnici počeli ostavljati kojekuda, reagirali su pokušajima uvođenja reda.

Romobili su prvih dana bili parkirani na pet baznih stanica, na koje su se nakon korištenja trebali vratiti. To je pravilo međutim brzo promijenjeno, pa su se iznajmljena vozila, koja imaju GPS, što olakšava njihovo praćenje, mogla ostaviti bilo gdje, a tvrtka je angažirala i osobu koja ih je potom trebala skupljati po gradu. I vraćati na bazne stanice.

S Gradom, tadašnjim pročelnikom Antom Nakićem i Antom Ćipčićem iz Odjela za gospodarenje gradskom imovinom, tada je dogovoreno da to bude i češće, da se romobili skupljaju i tijekom dana, kako se ne bi događalo ono što se često znalo dogoditi – da Šibenčani moraju paziti da ne padnu preko njih dok šetaju po pločnicima, usred bijelog dana.

U svakom slučaju, to je dalo rezultata, pa se situacija s električnim romobilima ubrzo popravila. I dovela u kakav takav red koji traje do danas. I najnovijeg događaja koji je prenijela naša čitateljica.

A mi smo želeći čuti i drugi stranu, pokušali doći do nekog iz biogradskog "Zischa", želeći čuti i od njega što se dogodilo u konkretnom slučaju koji opisuje Manja Rokov.

- ‘Riječ je očito o problemu s aplikacijom koja se koristi za iznajmljivanje romobila, koja nije naša, nego od tvrtke "Bird", pa bi najbolje bilo da im gospođa napiše e-mail koji ima priložen, na tvrtku "Bird", s podacima kada se to dogodilo, koji je bio datum, vrijeme, koliko je vozila i koliko je platila, pa će joj oni to refundirati.

Ako bude nekih problema ili nejasnoća, može se obratiti i na e-mail tvrtke "Zisch" u Švicarskoj (info@e-zisch.ch), s istim tim podacima - kazao nam je kontakt čiji smo broj dobili u šibenskoj gradskoj upravi,  i koji je na pitanje što je on u biogradskoj tvrtki, kako ćemo ga titulirati, kazao da "on pomaže direktoru ovdje u Hrvatskoj". Iako ni njegov hrvatski jezik - unatoč domaćem prezimenu - nije Bog zna kakav. Ali je bio ipak dovoljan da se razumijemo.

No, tako je to danas, u vremenu "umjetne inteligencije", treba se naviknuti na komuniciranje preko raznoraznih EU-ovih jezika i njihovih mješavina, bluetootha, aplikacija, e-maila i pametnih telefona. Koji postaju sve pametniji, a mi sve – izluđeniji! I nigdje čovjeka da s njim popričaš, da mu se potužiš i barem izjadaš, nego i njega moraš tražiti "online", preko Facebooka.

27. travanj 2024 12:20