StoryEditorOCM
Šibeniku novom ruhu

Ponovno otvorena benzinska crpka na šibenskoj rivi: pogledajte kako izgleda objekt INA-e oko kojeg se zadnjih godina lome politička koplja

Piše Branimir Periša
11. kolovoza 2021. - 11:24

Otvorena je arhitektonski i sadržajno obnovljena benzinska crpka na šibenskoj obali. To i ne bi bila naročita vijest da se zbog toga poslovnog objekta Ine zadnjih nekoliko godina nisu lomila koplja gradske politike, mitraljiralo gradonačelnika Željka Burića, pa čak i sudovalo na Vrhovnom sudu, a sve zato da na mjestu crpke kojoj je Županijska lučka uprava u međuvremenu produžila koncesiju na daljnjih 20 godina – bude parking za novi gradski hotel Bellevue preko puta.

Svako malo unatrag četiri-pet godina izlijetala bi ta crpka kao avet iz ormara, pa je njeno konačno otvaranje u novom i dopadljivom modernističkom ruhu zadnji čin halabuke koja ju je pratila.

Zato je valjda i glasnogovornička služba Ine odgovarajući na naš upit, PR-ovski lepršavo objavila da je "višemilijunski objekt dizajniran u skladu s visokim urbanističkim, arhitektonskim, konzervatorskim i sigurnosnim zahtjevima... uklopljen u vizuru gradske rive te je svojim izgledom jedinstven u maloprodajnoj mreži Ine na cjelokupnom domaćem tržištu.

image
Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix

Ponovno omogućujemo opskrbu kalitetnim gorivima te robom široke potrošnje s kopna i mora na kupcima prihvatljivoj lokaciji, a u sklopu nove, gastro usluge Fresh Corner posjetitelji na raspolaganju imaju napitke, te svježe pripremljene sendviče i sladolede" – navodi se u odgovoru s logičnom namjerom da se ime kompanije i crpke koja je bila šibenskim kamenom spoticanja vezuje ne za prošla prepucavanja, nego isključivo za novo razdoblje poslovanja nakon nemalog ulaganja u obnovu starog, tipiziranog objekta.

Uostalom, INA u tim događajima, kojima su ritam udarali Zoran Popović i Ante Mioč, vlasnici hotela Bellevue, nije imala nikakvu ulogu, osim što se spominjala u nezgodnom kontekstu. Kompanija je naime, s Gradom Šibenikom i nekadašnjim TEF-om još 2014. sklopila nagodbu prema kojoj bi Ina uklonila benzinske crpke na Vanjskom i na obali za što bi je gradska uprava obeštetila s 13 milijuna kuna isplaćenih u dvije rate.

Dio istog sporazuma odnosio se na obvezu Burićeve uprave da Ini osigura novu lokaciju za crpku na obali. S navedenim milijunima gradska uprava imala bi – barem što se tiče obveza prema Ini - slobodne ruke da nastavi s planiranim investicijama na prostoru TEF-a, danas oslobođenog svih tereta. No, ma koliko da je glatko išlo s uklanjanjem crpke na Vanjskome, nova lokacija za crpku na šibenskoj obali kompaniju nije zadovoljila.

Ina je tada neslužbeno najavila da gradsku upravu oslobađa od obveze isplate četiri milijuna kuna ukoliko joj se obnovi koncesija za crpku na istom mjestu narednih 20 godina, kako je gradonačelnik Burić potkraj 2016. izjavio pred gradskim vijećem. Tada je prvi put zakuhalo s traženjima Popovića i Mioča poduprtih dijelom oporbe da na mjestu crpke bude hotelski parking.

Ako im je Burić prije toga i mogao neslužbeno obećati kako će se zauzeti da na tome mjestu bude parkiralište, u okolnostima kada je Ina odbila ponudu za novu lokaciju crpke na gatu Vrulje, gradonačelnikovo soliranje izvan odluke gradskog vijeća donijelo bi štetu proračunu od 4 milijuna kuna što nikom nije padalo na pamet.

- Crpka ni u jednoj varijanti ne ostaje u ovakvom obliku, nego je produženje koncesije uvjetovano arhitektonskom prilagodbom objekta, izjavio je tada Burić o onome čemu danas svjedočimo. I dodao:

- Da ja nisam podržavao izgradnju hotela Bellevue na rivi, Popović i Mioč ne bi uspjeli u namjeri a mene nitko u ovim godinama, medijskim pritiscima i politikantstvom neće natjerati na nezakonite postupke!

Kasnije se stvar zakomplicirala kada je 2017. gradskom vijeću dostavljen na izglasavanje prijedlog izmjena GUP-a u kojem je greškom izostavljena grafička oznaka benzinske crpke na obali, no i svih ostalih crpnih postaja u gradskom okružju, međutim u pismenom dijelu plana bile su navedene, te je Gradsko vijeće kasnije zakonito izglasalo ispravak tehničke greške u GUP-u, bez obveze da se provede cijeli postupak predviđen za izmjene i dopune plana.

No, kao u onoj televizijskoj reklami, to još nije bilo sve, nego se dodatno zapetljalo. Kada im nije donijelo ploda upozorenje gradskom vijeću da je ispravak nezakonit, kako su tvrdili Popović i Mioč, tada su se, prisnaženi autoritetom Društva arhitekata obratili Ministarstvu graditeljstva i prostornog uređenja da bi epilog uslijedio tek četiri godine poslije, prije sedam mjeseci. Tada je Vrhovni sud presudio u korist gradske uprave i to je, konačno, bila točka na 'i', čemu je Ina s otvaranjem obnovljene crpke ovih dana dodala 'šlag na tortu'.

Doduše, dio javnosti mišljenja je da crpki tu nije mjesto budući da među ostalim prekida obalnu šetnicu i stvara dodatne prometne zastoje, premda je dragocjeni servis nautičarima, pored pomorske crpke Lukoila novijeg datuma u uvali Duboka na drugoj strani zaljeva.

Gradska uprava međutim, ocjenjuje tu benzinsku puno tamnijim tonovima. U dokumentu Procjena rizika od najvećih nesreća koji je dijelom Strategije razvoja crpna postaja na rivi i bivša na Vanjskom istaknute su "mjestom najveće opasnosti za živote ljudi i imovine u krugu većem od 300 metara."

Na to su se dobrim dijelom pozivali Popović i Mioč u svojim zahtjevima, međutim, smetnuli su s uma da u tim dokumentima nema obvezujećeg roka do kojeg bi gradska uprava trebala ukloniti spomenute crpke iz gradskog središta; ono što se dobilo na Vanjskom, nije uspjelo na rivi.

28. travanj 2024 11:13