Prvi rezultati učinka cjepiva protiv recidiva raka debelog crijeva i gušterače ohrabruju - kaže riječki imunolog prof.dr.sc Zlatko Trobonjača

Piše Ivica Marković
17. lipnja 2023. - 10:51
Prof. dr. Zlatko Trobonjača: Maligni tumori nastaju kao posljedica mutacija u staničnim proteinima odgovornima za kontrolu rasta i diobe stanicaMatija Đanješić/Cropix

Znanstvenici su proizveli cjepivo koje bi moglo pomoći u sprječavanju recidiva, odnosno ponovne pojave dva najsmrtonosnija raka u svijetu.

Riječ je o cjepivu namijenjenom raku koji uzrokuje mutacija gena KRAS, a preliminarno istraživanje testiralo je njegove učinke kod ljudi s rakom debelog crijeva i gušterače. Prvo istraživanje na ljudima otkrilo je da cjepivo, koje je razvila tvrtka "Elicio Therapeutics", pokazuje potencijal za smanjenje rizika od recidiva kod svih pacijenata kojima je uklonjen tumor, ali koji još uvijek u krvi imaju markere raka.

Znanstvenici koji su proveli istraživanje kazali su za Daily Mail da bi, iako su potrebne mnogo opsežnije studije kako bi se potvrdila učinkovitost lijeka, ovo cjepivo moglo poboljšati stopu preživljavanja kod raka debelog crijeva i raka gušterače (čija stopa preživljavanja nakon pet godina iznosi samo 12,5 posto).

Za razliku od drugih eksperimentalnih cjepiva protiv raka u razvoju, ovo se ne treba prilagođavati svakome pacijentu, što ga čini dostupnijim i jeftinijim. Stručnjaci su testirali cjepivo na 25 pacijenata koji su imali rak gušterače ili debelog crijeva.

Svima su kirurški odstranjeni tumori, ali još uvijek su u krvi imali biomarkere raka, što dovodi do velikog rizika od povratka bolesti.

"To je razdoblje u kojem osoba koja, nažalost, nije izliječena ima u svom sustavu najmanju količinu raka", rekao je Pashtoon Kasi, direktor Istraživanja raka debelog crijeva na fakultetu Weill Cornell Medicine u SAD-u.

Nakon tretmana visokom udjelu pacijenata (77 posto) smanjila se razina biomarkera, dok kod 33 posto njih u krvi više nije bilo biomarkera raka.

Kako izgleda tretman?

U cjepivu se koriste dva peptida, G12D i G12R. Oni se vežu za albumin, protein u tijelu koji prenosi masne kiseline do limfnih čvorova. Albumin pomaže cjepivu da putuje izravno do limfnih čvorova, pri čemu aktivira imunosni sustav. Ovo se razlikuje od drugih peptidnih cjepiva, navodi Kasi, jer slična cjepiva imaju zaobilazan put, odnosno putuju do organa kojima nisu potrebna i pritom se razgrađuju.

Cjepivo se prigodom tretmana ubrizgava u obje ruke i noge, odnosno daju se ukupno četiri injekcije tjedno tijekom četiri tjedna, a zatim je pauza prije početka tromjesečnog docjepljivanja. Faza docjepljivanja je neophodna jer nakon nekog vremena slabi imunosni odgovor na cjepivo.

Matija Đanješić/Cropix

O ovom cjepivu, koje navodno pomaže u sprječavanju recidiva kod raka debelog crijeva, odnosno gušterače, koji se smatra najgorim mogućim karcinomom, porazgovarali smo s prof. dr. sc. Zlatkom Trobonjačom, imunologom sa Sveučilišta u Rijeci.

– Maligni tumori nastaju kao posljedica mutacija u staničnim proteinima odgovornima za kontrolu rasta i diobe stanica. Jedan od najvažnijih proteina koji kontrolira diobu i množenje stanica naziva se Ras, a među njima razlikujemo nekoliko podvrsta nazvanih K-Ras, H-Ras i N-Ras. Oko 20 do 30 posto karcinoma ima mutirane Ras proteine, pri čemu je primjerice K-Ras najčešće mutirani onkoprotein u različitim malignim bolestima među ljudima.

Osobito je česta mutacija K-Ras proteina u karcinomima gušterače i pluća, i to najčešće na 12. mjestu u proteinu, čime se na tome mjestu zamjenjuje aminokiselina glicin aspartatom (G12D) ili cisteinom (G12C) ili argininom (G12R). Najčešća je G12D mutacija K-Ras proteina i nalazi se u oko 40 posto karcinoma gušterače – kazuje dr. Trobonjača.

Ras proteini funkcioniraju tako da se pale i gase.

– Kad su aktivirani, potiču stanicu na diobu, no ubrzo nakon toga se ugase. Mutirani Ras proteini postaju trajno aktivni, neprekidno potiču stanicu na aktivaciju, vodeći stanice u nekontrolirano množenje i nastanak raka. Pokušaji inaktivacije tako trajno aktivnih Ras proteina išli su od proizvodnje tzv. cikličkih peptida koji su ulazili u maligne stanice, vezali se na G12D mutaciju K-Ras proteina i blokirali ga.

Ovi su rezultati postignuti u in vitro uvjetima na staničnim linijama, no nije mi poznato jesu li istraživanja nastavljena u kliničkim uvjetima. Naime, veliki je problem terapije peptidima što se oni nakon ulaska u ljudsko tijelo razgrađuju djelovanjem enzima koje nazivamo proteaze, kojih nema u in vitro uvjetima – govori dr. Trobonjača.

Privatna tvrtka "Elicio Therapeutics", u pokušajima terapije karcinoma gušterače i debelog crijeva, koristi peptide na potpuno novi način.

– Pripremili su peptide od K-Ras proteina s G12D i G12C mutacijama te ih upakirali s fosfolipidnim strukturama (amfifilične ili amfipatične tvari, skraćeno AMP) zajedno s nukleotidnim CpG (citozin + poli gvanin odsječci DNK) motivima.

Po injiciranju u ljudski organizam, AMP fosfolipidi se vežu na albumine krvne plazme, pa se AMP – peptid – CpG strukture duže zadržavaju u cirkulaciji, čime im se omogućava doprema do limfnih čvorova, odnosno do imunosnih stanica. AMP štiti i peptide od degradacije proteazama. U konačnici, K-Ras peptidi s G12D i G12R mutacijama stimuliraju imunosne stanice u limfnim čvorovima, a tu imunosnu reakciju CpG motivi pojačavaju dvadesetak puta. Tako se stvaraju aktivirane, efektorske imunosne stanice, sposobne prepoznati mutirane K-Ras proteine i u drugim dijelovima organizma, odnosno na malignim stanicama gdje god bile, napadati ih i ubijati – kaže dr. Trobonjača.

Medicina neprestano vodi borbu protiv tumora

Afp

Tvrtka "Elicio Therapeutics" objavila je rezultate Faze 1 (početne, prve faze) kliničkih ispitivanja na ljudima nazvane AMPLIFY-201 o rezultatima primjene peptidnih cjepiva protiv K-Ras proteina s G12D i G12R mutacijama (ELI-002 studija).

– Rezultati su pokazali snažan K-Ras specifični imunosni odgovor koji je induciran u 87 posto bolesnika s prosječnim pojačanjem od 56 puta. Do sada su u navedena klinička istraživanja ulazili ljudi s minimalnom ostatnom bolesti, odnosno oni kojima je K-Ras mutirani karcinom gušterače i debelog crijeva odstranjen, ali su tumorski markeri i dalje pokazivali prisutnost malignih stanica u tijelu.

Rezultati ELI-002 studije pokazuju značajno smanjenje koncentracije tumorskih markera među tretiranim ljudima, kao i nekih kojima su markeri pokazali nestanak tumora – kazuje dr. Trobonjača.

Hoće li se u budućnosti ovo cjepivo registrirati?

– Hoće li ovo istraživanje dovesti do razvoja registriranog cjepiva protiv karcinoma gušterače i debelog crijeva, još je uvijek prerano reći, no istraživanja dosta obećavaju, to više što je tvrtka "Elicio Therapeutics" najavila proizvodnju novog cjepiva s peptidima 7 najčešćih mutacija K-Ras proteina – zaključuje prof. dr. sc. Zlatko Trobonjača.

28. travanj 2024 05:43