StoryEditorOCM
ZanimljivostiMEMENTO JOŠKA ČELARA

Tri života jednog broda: Oni su kao ljudi, nakon njih ostaju samo uspomene

Piše Joško Čelar
26. ožujka 2017. - 18:44

U ovome mementu objavljujemo dvije fotografije jednoga te istog broda s dva imena iz osamdesetih i devedesetih godina prošloga stoljeća. Obje su snimljene u Trajektnoj luci Primošten, danas izvan funkcije.  Ovo je uzbudljiva priča iz njihova doba.
Riječ je o razdoblju kad je u hrvatskome priobalju bio u velikome usponu priobalni međunarodni brodski promet. Slike imaju i neko gotovo simbolično značenje, jer se tada više po moru plovilo, negoli po cestama vozilo.

Na prednjoj snimci je brod- trajekt "Tiziano", talijanske zastave, upravo prije partence za Pescaru. Dovozio je talijanske turiste u primoštenske hotele, ali je služio i putnicima sa susjednih obala. Zanimljivo je, da "Tiziano" nije "ticao" Šibenik, već su to radili drugi, također talijanski brodovi također s imenima slikara, "Andrea Mantegna" i Gentile da Fabriano".

Primošten se uspio izboriti da mu "Tiziano" pristaje u uvalu podno Kremika. To govori i o tome koliko je to mjesto već tada duboko zagazilo u europski turizam.

"Tiziano" je sagrađen 1970. godine u talijanskome brodogradilištu Cantiere navale Aqania SA u Cantieri. Bio je luksuzno opremljen i mogao je primiti 900 putnika i 70 vozila s plovnom brzinom od 18 čvorova.

Njega je pak Jadrolinija kupila 1993. davši mu ime "Ivan Zajc", a održavao je istu rutu kao i ranije s imenom "Tiziano". Mi smo ga snimili na jednom od njegovih prvih sezonskih dolazaka u Primošten i otud na dočeku broda toliko svijeta. Bila je to prava pomorsko-turistička fešta.



Ali, "Zajca" je pratila zla kob. Dana 25. studenoga 1995. oko 4.40 ujutro, na redovitoj liniji Rijeka - Dubrovnik lijevim bokom u dužini od 15 metara nasukao se na južnu stanu otočića Malta, širine oko 100 metara, između Drvenika Malog i Drvenika Velikog u trogirskim vodama, znatno skrenuvši s kursa.

Na brodu je bilo 78 putnika i 57 članova posade, te u hangaru 22 osobna automobila i tri kamiona. Spašavanje putnika i materijalnih dobara trajalo je cijeloga jutra, ali nije bilo ozlijeđenih. Među putnicima se našla i sestra ovog novinara sa suprugom koji su se vraćali iz Italije.

Nitko međutim nije ni slutio, da je prijetila velika opasnost od eksplozije 100 tona goriva iz dva spremnika oštećena pri nasukavanju. Da je do toga došlo, brod bi odletio u zrak. U toj havariji je to bila neviđena sreća… Koliko je poznato, za nesreću nitko nije kazneno odgovarao.

"Zajc" je, što de našega brodara tiče, nakon njegove obnove, u Hrvatskoj završio svoju karijeru godine 2009. kad je prodan turskoj tvrtki Ufuk Denizcilik iz Trabzona, dobivši ime "Besyildiz". Kasnije mu se, pak, na Sredozemlju gubi trag.
Eto, brodovi su kao i ljudi. Nakon njih ostaju - uspomene.

27. travanj 2024 12:45