StoryEditor
SpektarRUPERT MURDOCH

Čovjek koji je stvorio i srušio Donalda Trumpa: put do uspjeha posljednjeg medijskog mogula

Piše Marija Mlačić
22. studenog 2020. - 17:31
Brendan Smialowski/AFP

Jutro nakon što su se u SAD-u odigrali predsjednički izbori najbolji dokaz o pobjedi Joea Bidena nismo nalazili na nijednom njemu sklonom ili neutralnom glasilu. Koordinirane poruke s Fox Newsa, iz New York Posta i Wall Street Journala poručivale su svome favoritu, predsjedniku Donaldu Trumpu da bi odbijanje priznanja poraza značilo borbu protiv demokracije same zbog čega ga u tome ne mogu podržati.

Navedena televizija i novine sve su u vlasništvu News Corpa, globalne kompanije Ruperta Murdocha, jednog od najutjecajnijih ljudi na svijetu i definitivno najvećeg medijskog mogula na desnici koji je proteklih godina imao poprilično stabilne odnose s predsjednikom. Ipak, povijest je pokazala da on jako dobro čita ili diktira bilo aktualnosti pa smo iz njegove 'izdaje' mogli naslutiti da je s Trumpom zaista svršeno.

A tko je zapravo Murdoch koji je prije manje od 70 godinama posjedovao tek marginalne novine u Australiji i kako je stekao utjecaj od kojeg podozrijevaju svjetski političari pa i sam predsjednik Amerike?

Uvijek isti obrazac, od Australije do Amerike

Rupert Murdoch osebujna je ličnost, jedni ga cijene kao velikog radoholičara i mudrog investitora koji je od gotovo ničega postao jedan od najbogatijih ljudi svijeta.

Istovremeno ga drugi optužuju za tabloidizaciju medija, pripisuju mu odgovornost za populariziranje senzacionalističkog novinarstva koje više nego koketira s lažnim vijestima, a u Velikoj Britaniji je prošao i kroz suđenje zbog toga što su njegovi novinari hakirali mobitele političarima, zvijezdama i običnim ljudima, ucjenjivali ih te podmićivali državne službenike.

Murdoch se uspio oporaviti nakon te afere i danas u SAD-u ima isti značaj kakav je nekoć imao u Velikoj Britaniji, a i ondje je vratio dio stare moći.

image
Dennis Van Tine/AFP

Oni koji ga poznaju kažu da Murdocha pokreće motivacija nastala u njegovoj ranoj mladosti. Imajući tek 21 godinu kad mu je otac prerano umro od raka, Rupert se vratio iz Engleske sa studija na Oxfordu da preuzme obiteljski biznis, barem ono što je od njega ostalo. Zbog velikih poreza i dioničara koji su razdijelili velik dio očeva medijskog carstva njemu su ostale samo male novine u Adelaideu te se osjećao pokradeno.

To ga je navelo da pokaže svima što mu pripada i od malih novina ubrzo je nastalo carstvo koje je prestizalo ono Keitha Murdocha, njegova oca. U isto vrijeme odbacio je svoje prvo ime koje je bilo isto kao očevo i preuzeo srednje, Rupert po djedu s majčine strane te krenuo na put kojim će omogućiti da svi za njega čuju.

Ubrzo nakon što se stabilizirao u Australiji, što je u njegovom slučaju značilo gotovo pa monopoliziranje tržišta, počeo je s kupnjom medija na Novom Zelandu koja se tumači kao početak njegovih globalnih aspiracija. Ipak još važnije za proučavanje njegova uspjeha je da je već zarana vidljiv ponavljani modus operandi. Kupuje populističke novine ili one koje kupi pretvara u takve, zatim se širi i pribavlja 'ozbiljnije' novine i kao ključno za apsolutnu moć, naposljetku ulaže u televizijski program.

Možda i najznačajnija godina u Murdochovoj karijeri bila je 1968. kada je kupio britanski News of the World koji u tom trenutku ima tradiciju dužu od 120 godina. Dogodine uzima i The Sun, a obje će publikacije postati među najtiražnijima u zemlji.

The Economist ga je u jednom tekstu nazvao izumiteljem tabloida, a ta invencija dogodila se upravo na primjeru ovih kupnji. Od urednika je tražio politički senzacionalizam i estradnu vulgarnost premda se o obje teme izvještavalo simultano i na vrlo sličan način.

Upravo to mu je omogućilo da novine postanu snažno političko oružje, posebno nakon što je 1981. kupio Times i Sunday Times, u drugoj fazi širenja svoga carstva upoznatoj na australskom primjeru, kupnji ozbiljnih novina.

Odjednom je njegova podrška nekom političaru gotovo pa osiguravala pobjedu na izborima jer se bez zadrške blatila njegova oporba. U novinama u vlasništvu News Corpa selektivno su se pojavljivali seks skandali i afere kandidata za koje nije htio da se domognu vlasti. Te želje nisu bile nužno ideološki potkovane već vođene osobnim interesima.

Političari su se našli ucijenjeni - ili će ispuniti uvjete koje im postavlja ili su im šanse za pobjedu ozbiljno smanjene, ako ne i uništene.

Ne valja ipak posve zanemariti Murdochov svjetonazor koji svakako utječe na uredničke politike njegovih novina, a danas već ulazi u domenu alt righta, tj. nove radikalne desnice koja koketira s fašizmom zapakiranim u novo ruho. Od samog početka mogu se identificirati osnovne karakteristike njegova medijskog djelovanja, a to je ideologija slobodnog tržišta i protivljenje liberalnoj pristranosti u drugim javnim medijima.

Uz to se uredničke odluke svih njegovih novina razgranatih diljem svijeta donose na globalnoj razini pa se stvara specifičan odnos spram međunarodne politike.

Uvijek uz Margaret Thatcher

Očekivano i u skladu s opisanim, njegovu podršku je svojim politikama zaslužila Margaret Thatcher. No i njihov odnos je bio zasnovan na uzajamnim interesima. Ona je njemu dopustila da kupi Times i Sunday Times usprkos zakonima koji su sprječavali monopoliziranje medija, do čega je u ovom slučaju došlo, a on njoj obećao da će udariti na sindikate koji su joj zadavali probleme. Slično je postigao i kroz podršku Ronaldu Reaganu u Americi koji se zauzvrat poništio zabranu posjedovanja televizijske stanice i novina na istom tržištu. Uz to mu je definitivno godila konzervativna revolucija koju je u ekonomskom smislu provodio ovaj dvojac 80-ih.

image
Vrlo su česti prosvjedi protiv Trumpa i njegovih medija
 
Timothy A. Clary/AFP

Da je interes ipak glavni vladar Murdochova djelovanja pokazalo se kada je sklopio neočekivani 'pakt' s laburistom Tonyjem Blairom i podržao njega na parlamentarnim izborima 1997. umjesto bivšeg torijevskog premijera Johna Mayora koji mu je postao 'neposlušan'.

Istina je da je Blair stranku pomaknuo s ljevice više prema centru, a jedan od uvjeta podrške News Corpa Blairu bilo je jamčenje da se valuta, tj. funta neće zamijeniti eurom bez referenduma čime se u društvo putem medija polako uvodio euroskepticizam. Nigel Farage, jedan od predvodnika Brexita, za BBC-ev dokumentarac o Murdochu je iznio stav kako britanskog izlaska iz Europske Unije ne bi nikada bilo bez ovog dogovora čime se povijesno pripremio teren za ono što se dogodilo dva desetljeća poslije.

Blair i Murdoch jedno drugom su se i privatno svidjeli čim su se upoznali. Osim na političkoj, povezali su se i na osobnoj razini te je Blair ušao u krug njegovih bliskih ljudi. Nakon što se Murdoch vjenčao s novom ženom, zaposlenicom u ogranku njegove kompanije u Hong Kongu, Wendy Deng, Blair je postao kum njihovoj starijoj kćeri.

Njihov brak imao je brojne probleme, a njegovi sinovi su ga uvjeravali i da je ona kineska špijunka. Kada su se rastali u medijima se počelo spekulirati da je uzrok njena afera s Blairom. Isto nije nikada potvrđeno, ali njih dvojica nakon toga nisu nastavili prijateljstvo. Do tada se ipak već pokazalo kako su politički vrh i mediji postali u potpunosti pomiješani, međutim za razliku od našeg iskustva u kojem politika ponekad sugerira novinama o čemu pisati, u ovom slučaju na snazi je suprotna dinamika.

Novi premijer 2009. postat će David Cameron i to zahvaljujući osobnom prijateljstvu s ljudima bliskima Murdochu. U predizbornoj kampanji on je dobio podršku News Corpa umjesto Blaira što je značilo samo jedno.

Premijer je zauzvrat kao komunikacijskog stručnjaka uzeo bivšeg urednika iz Murdochovih novina News of the World i kao uvijek, ispunio uvjet da neće stati na kraj širenju njegova carstva, drugim riječima, eliminirat će pravni okvir koji ga u tome sprječava.

U to vrijeme suprotno svim očekivanja na čelo firme stavljen je Rupertov mlađi sin James. Prvorođena kći Elizabeth, koja je u svemu najviše nalikovala ocu udaljila se od njega nakon što se udala za praunuka Sigmunda Freuda koji je otvoreno kritizirao njenu obitelj i njihove poslove, što je ubrzo počela raditi i ona.

Srednji brat Lachlan tada je već bio zaposlen na Fox Newsu u New Yorku pa je otac pokušao crnu ovcu obitelji koja do tada nije obavljala važnije funkcije uvesti u posao. Usprkos osjećaju o njihovoj nedodirljivosti stvari će ubrzo postati vrlo komplicirane za čitavu kompaniju, a ispostavit će se da James nije dorastao zadatku koji mu je povjeren.

Od samih početaka novinari ni urednici nisu prezali ni pred čim kako bi dobili informacije koje će prodavati novine. Jedna od metoda bila je laganje i prenapuhivanje činjenica.

Ako bi pojedinac odlučio tužiti bilo mu je to krajnje neisplativo jer je moćna kompanija sebi mogla priuštiti ono što drugi ne, duge sudske procese i najbolje britanske odvjetnike. Ipak, to nije moglo trajati vječno i tako je došao trenutak u kojem su našli pogrešnog neprijatelja.

Pad je počeo s Mosleyom

Max Mosley britanski je milijunaš, celebrity i direktor Formule 1 koji ima neobično naslijeđe, majka mu je bila Hitlerova prijateljica, a otac vođa britanskih fašista. Tabloid je došao do informacije da je Mosley uživao u orgijama, ali su dodali da je njihova tema bila nacistička. Mosleyu je bilo iznimno stalo da se dođe do istine kako je riječ o izmišljotini, a nakon što je tužbu dobio odlučio je financijski pomoći svima koji odluče na sličnoj osnovi tužiti kompaniju.

Paralelno se počelo razotkrivati da u potrazi za sočnim detaljima iz privatnih života političara i zvijezda, novinari unajmljuju privatne istražitelje i hakere da kradu privatne podatke s njihovih osobnih mobitela i podmićuju policajce.

K tome je jedna od osoba uključenih u te operacije upravo bila u kabinetu premijera što je natjeralo novinare The Guardiana da istraže cijeli slučaj. Javnost pak nije pretjerano empatizirala s ljudima za koje ionako smatra da su privilegirani, ali došao je okidač i za njihov bijes kada se otkrilo da su novinari hakirali mobitel 13-godišnje djevojčice nakon što je nestala i nikada više nije pronađena živa.

Uslijedilo je ispitivanje Ruperta i Jamesa, a žrtveno janje i jedina osoba koja je završila iza rešetaka bio je premijerov savjetnik.

Ostali su se branili neznanjem, ali su ipak morali ugasiti najprodavanije novine News of the World. Nakon toga je srozan ugled Ruperta Murdocha, a James nikada više neće raditi za nijednu firmu u njegovu vlasništvu, štoviše i privatno će se od njega udaljiti.

Za sada nije sigurno mogu li se ove optužbe ograničiti na Veliku Britaniju s obzirom na svjedočanstva bivših zaposlenika američkog Fox Newsa.

U suradnji s bivšim savjetnikom za odnose s javnošću republikanskih predsjednika Rogerom Ailesom, Murdoch je 1996. pokrenuo televizijski kanal Fox News za koji je usprkos skepticima odlučeno da će se obraćati samo desnoj, republikanskoj publici.

Kao krilaticu televizije uzeli su riječ 'balans' sugerirajući da su sve ostale vijesti pretežno liberalne i da Americi treba konzervativna protuteža.

Pod tim motom stvoren je program koji je plasirao jednodimenzionalne vijesti, zapravo prenoseći subjektivne stavove urednika i manipuliranjem javnosti.

Od samog početka svi reporteri i voditelji dobivali su naputke kako obrađivati teme, što izbjegavati čak i koje izraze koristiti kako bi stvarali atmosferu napetosti i panike u kojoj su lakše promovirali svoju ideologiju. Prekršeni su svi kodeksi novinarskog izvještavanja i prestalo se s prenošenjem činjenica, umjesto njih gledatelji su malo po malo postali izloženi isključivo Ailesovim paranojama.

On se postepeno počeo rješavati svih koji su mu se na bilo koji način pokušali usprotiviti. U redakciju i urede postavio je kamere i postao opsjednut kontrolom nad svim svojim zaposlenicima zbog čega je naposljetku dolazio i u sukobe s članovima obitelji Murdoch.

Lachlan koji se ponajviše slaže s desnim stavovima svoga oca zaposlen je u Foxu, ali su između Ailesa i njega oduvijek postojali antagonizmi. Jedan od sporova bilo je i izvještavanje nakon 9/11. Busheva administracija iskoristila je stanje straha nakon terorističkih napada da bi osigurala potporu javnosti za invaziju na Irak, a u tome je ključnu ulogu odigrao Fox News.

Bez konkretnih dokaza počelo se opetovano govoriti da Sadam Husein posjeduje nuklearno oružje, a s obzirom na napade insinuiralo se i da bi ih mogao iskoristiti. Istovremeno je Murdoch nagovorio britanskog premijera Blaira da podrži rat u Iraku na što su se onda nadovezali urednici svih Murdochovih novina diljem svijeta zbog čega je ostvaren dojam kako postoji unisona međunarodna podrška za Bushevu odluku.

Druga velika uloga Fox Newsa je bezrezervna podrška predsjedniku Trumpu otkako je postao republikanski kandidat na predsjedničkim izborima prije četiri godine. Ponekad se zato zaboravlja da se Murdoch i javno protivio njegovoj nominaciji i na Twitteru ga optužio da sramoti svoje prijatelje i samu Ameriku.

Ipak, nakon što je ušao u utrku promijenio je stav jer je htio po prvi put sebi omogućiti u SAD-u ono što je godinama imao u Britaniji, a to je direktan pristup najvišoj osobi u politici. I u Londonu se tada nakon godina izbivanja iz javnosti nakon afere s hakiranjem i podmićivanjem involvirao oko izlaska iz EU za što je uvijek gajio nade.

Trump je pobijedio na izborima, a Brexit je izglasan na referendumu. Ipak njegov najveći uspjeh, navodi njegov biograf Michael Wolf koji je u razgovorima s njim proveo veliku količinu vremena, bila je kupnja Wall Street Journala. Iako je dao otkaz velikom broju urednika nije ga srozao na razinu Fox Newsa, kao ni New York Timesa, također u njegovu vlasništvu.

Zbog klime u svađi sa sinom

Za njega su ozbiljne novine u SAD-u oduvijek bile konačan cilj nakon kojeg je prodao veliku količinu svjetskih TV kanala i publikacija i ostavio si najvažnije, američke, britanske i australske. U 'smiraj' života preuzeo je vodstvo Fox newsa gdje trenutno radi kao urednik. Na tu poziciju došao je nakon što je Robert Ailes optužen da je seksualno zlostavljao i silovao više desetaka žena na radnome mjestu.

Stravične optužbe dovele su do njegova otpuštanja koje mu je sa zadovoljstvom obznanio Lachlan kojemu je oduvijek umanjivao autoritet i ponižavao ga.

Njih dvojica, otac i sin danas rade zajedno pa je Rupert ostvario i svoj najveći san, da kompaniju ostavi jednom od svoje djece kao što je njemu trebao otac.

S gotovo 90 godina on ipak ne odstupa sa svoje pozicije, a kontroverznim stavovima i dalje uznemiruje velik dio javnosti. Jedna od stvari koja mu se najviše predbacuje, posebno u Australiji, a zbog koje praktički ne razgovara s drugim sinom Jamesom je negiranje klimatskih promjena što je, uzme li se u obzir njegov još uvijek izniman utjecaj, opasno po čitav svijet.

Ipak čak i u slučaju da njegovi stavovi nisu toliko radikalni i u kontradikciji s modernom znanošću, postavlja se pitanje kako takva vrsta medijskog monopola, neovisno o slaganju sa svjetonazorima koje određeni mediji iznose, utječe na demokratske procese.

Njemački milijarder Peter Kramer nazvao je to 'lošim transferom moći' s izabranih političara na bogataše koji nemaju ni približno sličnu odgovornost. Oni nemaju dojam kako mogu raditi sve što žele, oni to uistinu mogu.

Koji bi se to političar uspio izvući nakon afere i manjih razmjera od onih koje je pretrpio Murdoch? Sreća je barem u tom slučaju što se njega naziva i posljednjim medijskim mogulom kakvi sada već polako uistinu pripadaju prošlosti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

25. studeni 2020 00:48