stdClass Object ( [id] => 138276 [title] => VREMEPLOV Kako je počeo rat na mom otoku: Brešanova pašta nenadmašan pulski hit [alias] => vremeplov-kako-je-poceo-rat-na-mom-otoku-bresanova-pasta-nenadmasan-pulski-hit [catid] => 295 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

“Aleksa, vrati se doma, skuvala sam ti paštašutu!“ - Matija Prskalo, “Kako je počeo rat na mom otoku” (1996.)

Katastrofalna situacija obilježila je posrnulu hrvatsku kinematografiju početkom i sredinom “ratnih“ devedesetih. Filmovi su bili mahom slabi i očajno gledani u kinima. Pula Film Festival nije uopće održan 1994., čemu je kumovala siromašna produkcija. Sramežljivi plamičak novog hrvatskog filma gorio je sve slabijim intenzitetom. Dvije godine kasnije, njegov plam pretvorit će se u (kratkotrajnu) vatru.

Uskrsnuli ‘šverceri’

Na 43. pulskom festivalu apsolutnom dominantom pokazao se “Kako je počeo rat na mom otoku“, duhoviti pogled na nasilan raspad Jugoslavije i rat u Hrvatskoj s njegova početka. Cjelovečernji igrani debi Vinka Brešana trijumfirao je 1996. u trima kategorijama: najbolja režija, sporedna ženska uloga Matije Prskalo i kostimografija.

Brešanov film bio je uvjerljivi osvajač nagrade publike i tako pobio teze kako “još nije vrijeme za komediju o Domovinskom ratu“. Pa ipak, baš zbog te teze Brešanu je prijetila zabrana prikazivanja u kinima u jesen iste godine. To je samo razbuktalo interes domaćih gledatelja i pretvorilo film u fenomen “par excellence“.

Kad je “Kako je počeo rat na mom otoku“ krenuo u distribuciju, publika od 7 do 77 strpljivo je čekala u višemetarskim redovima, kupovala ulaznice po većoj cijeni kod naglo uskrsnulih “švercera“, sve samo da ga pogleda na velikom ekranu. Odjek u kinima bio je izniman čak i za box-office rezultate hrvatskih filmova u bivšoj Jugoslaviji. Karta više za hrvatski film posljednji put se tražila koncem 1988., kad su “Život sa stricem“ i “Glembajevi“ zabilježili posjet od preko 100.000 gledatelja po filmu.

Otkako se Hrvatska osamostalila, gledanost je u državnoj kinomreži dosezala maksimalno od 40 do 60 tisuća gledatelja, koliko su, recimo, uspjeli privući “Priča iz Hrvatske“, “Vrijeme za...“, “Kontesa Dora“ i “Gospa“. Sasvim solidna cifra uzevši u obzir kvantitetu “Ispranih“, “Putovanja tamnom polutkom“, “Nausikaje“ i “Anđele moj dragi“ – zajedno su skupili svega 20.000 gledatelja. “Kako je počeo rat na mom otoku“ nadmašio je te brojke s lakoćom.

Pomeo je Brešan i najveće hollywoodske blockbustere 1996., “Dan nezavisnosti“, “Twister“, “Nemoguću misiju“, “Brisača“... Njegov film već je u prvih 19 dana prikazivanja dogurao do 103.098 gledatelja, i to na samo pet kopija. Moguće je da bi box-office total “Rata na mom otoku“ premašio i 400 tisuća gledatelja da je ritam eksploatacije filma u nacionalnoj kinomreži bio brži.

Svejedno, za jedan niskobudžetni film od 250.000 dolara, koji je nastao u dramskoj redakciji HTV-a i bio prebačen na 35mm-vrpcu, to je fascinantno postignuće, s čime se slaže i Brešan. – Iskreno, kad smo snimali film, rekli smo: “Ajmo se otvoriti publici.” Ja uvijek imam potrebu komunicirati s publikom. Međutim, bilo mi je apsolutno nevjerojatno da će film imati baš toliku gledanost. Brojke su za to doba, a i za danas, bile nezamislive.

Osobno, volio bih da me netko stigne, to bi mi bila velika motivacija, jer u meni tinja blagi natjecateljski duh (smijeh). Ma lako za mene, bilo bi to sjajno za čitav hrvatski film – govori nam redatelj kojemu se čini da je prošlo 30, a ne 15 godina od premijere (“Bilo je to jako davno!“). Brešan je pokazao sluh za ukus prosječnog gledatelja i napravio veliki iskorak na području komunikacije hrvatskog filma s publikom, posebice s obzirom na “kontroverznost“ njegova ostvarenja.

Priča, dakle, vraća publiku unatrag u 1991., u vrijeme kad je Hrvatski sabor, nakon prvih slobodnih parlamentarnih izbora, donio odluku o istupanju iz jugoslavenske federacije i osnivanju samostalne neovisne RH. Na teritoriju RH bile su vojarne savezne JNA, a fanatični “majori“, priznavajući samo zakon jugoslavenske federacije, uporno su ih odbijali predati, ignorirali su zahtjeve građana da napuste Hrvatsku i puste hrvatske mladiće koji su se u njima zatekli na odsluženju vojnog roka.

‘Malomišćanski’ likovi

Kako naslov filma sugerira, radnja je locirana na jedan majušni jadranski škoj, na koji dolazi Blaž Gajski (Vlatko Dulić) kako bi sina (Leon Lučev) izvukao iz vojarne. Stanje na otoku je, pak, izvanredno. Aleksa Milosavljević (Ljubomir Kerekeš), “drug major jugoslovenske armije“, minirao je “magacine“ tako da bi mogao “dići u vazduh i vojarnu i pola grada“ ako ga se nastavi nagovarati na predaju, odnosno izdaju po njegovim riječima.

Gajski pristaje na smionu ideju – prerušavanje u uniformu višeg časnika okupatorske JNA, pukovnika Kostadinovića, kako bi spasio sina i Aleksi preoteo oružje. U međuvremenu, mještani se ne žele obeshrabriti i organiziraju priredbe na pozornici ispred vojarne kako bi pjesmama/recitacijama smekšali “ludog Aleksu“, nepokolebljivog u odluci, iako mu “muzika srce cepa“.

Likovi su u filmu nerijetko groteskni, a njihov je raspon širok – od militarističkih macho primitivusa do mršavih redikula iz “maloga mista“ koji oponašaju bildere iza pozornice. Otac i sin Brešan vješto su ih (o)karakterizirali. Jasno, imali su veliku pomoć u mikroglumački rafiniranim ulogicama (Predrag Pređo Vušović, Ivan Brkić, Goran Navojec, Rene Bitorajac, Mladen Vulić...). Nezaboravan je i Ivica “Servantes“ Vidović kao “ludi pjesnik“ sklon sjeti, kao i Senka Bulić u ulozi Aleksine “prijateljice“ Spomenke.

Možda najnezaboravnija je Matija Prskalo koja, u tijelu majorove žene Lucije, izgovara čuvenu rečenicu “Aleksa, vrati se doma, skuvala sam ti pašta šutu!“ i zamalo ga uspijeva privoliti na puštanje vojnika da se, tipično ženski, nije sjetila njegova “kurvanja“ sa Spomenkom i izbeštimala mu sve po spisku. To je samo jedna u nizu pamtljivih replika iz filma (“Što govori“, pita Brkićev lik Pređinog, a ovaj mu dodaje dalekozor i kaže “Evo ti pa slušaj!“) koji obiluje i fizičkim gegovima, poput Navojčeve “razbibrige“ u vidu simulacije seksa s dvojicom vojnika.

Od komedije do tragedije

Vinko Brešan
– Otprilike znam na kojim će se mjestima ljudi smijati kad organiziram gegove. Često se ne dogodi reakcija kad očekujete i obratno. Znao sam da će se ljudi smijati na “Aleksa, vrati se...“, ali nisam imao predodžbu da će to baš ući u jezik – priznaje Brešan, dodavši kako na filmu ništa ne bi mijenjao. – Imam dojam kao da je film režirala neka druga osoba, ne ja, jer sam se otad promijenio i postao drugi čovjek. Ipak, nema se što promijeniti.

To sam ja u tom vremenu. Trebao bih promijeniti sebe tada, pa tek onda film – veli redatelj. “Kako je počeo rat na mom otoku“ je doista film trenutka i jednog vremena. Bilo je to razdoblje žeđe za (celuloidnim) odmakom od crne svakodnevice i vidanjem još svježih ratnih rana. A smijeh je najbolji lijek protiv traumatičnog iskustva.

Dvojbeno je bi li “Kako je počeo rat na mom otoku“ postao istureni razbijač prokletstva negledanosti hrvatskog filma da ga Brešan nije mudro realizirao kao tada rijetko komunikativan domaći proizvod, u tradiciji populističkih ex-YU komedija, “Malog mista“ i čeških humoreski, s ozbiljnom temom predstavljenom kroz humoristički diskurs za (naj)širi puk.

No, za jednu komediju vjernu poštapalici “Samo veselo...“, film završava kao tragedija, uz opipljivi osjećaj boli zbog nadolazećih događaja neukrotiva nasilja u simboličnoj sceni smrti “ludog pjesnika“ pokošena mecima pobjesnjelog Alekse. Krvavi tragovi iz završnice odvest će Brešana na mračni put “Svjedoka“ i “Nije kraj“, drama koje s njegovim prvijencem tvore veoma zanimljivu trilogiju o Domovinskom ratu.

MARKO NJEGIĆ

Povratak korijenima

•• “Kako je počeo rat na mom otoku” je osvojio nagradu na filmskom festivalu u Cottbusu i proglašen je najboljim hrvatskim filmom od 1990. do 2000. od strane kritike i čitatelja u časopisu “Hollywood”, a na najutjecajnijoj Internet stranici IMDb ima ocjenu 7,5.

•• neki govore da je Brešanov debi vidjelo od 330 do 380 tisuća gledatelja; redatelj nam je rekao da je točan broj 342.

•• Brešan je potvrdio status hitmejkera s drugijencem “Maršal” (2000.), o duševnom bolesniku koji misli da je Tito, a najavio nam je da se vraća komediji s filmom “Svećenikova djeca”.

Tučnjava legionara

Bilo je milijun anegdota sa seta. Evo jedne koju nisam ispričao. Snimali smo u blizini šibenskog kanala i spavali u Primoštenu. Dijelili smo hotel s Legijom stranaca iz Bosne, dosta čudno društvance (smijeh). Tad sam prvi put vidio što je prava masovna tučnjava kad su se dohvatili legionari i shvatio koliko su američki filmovi stilizirani. U tih 45 sekundi podjednako su letjele i stolice i šake – prisjetio se Brešan.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Apsolutno nevjerojatno mi je bilo da će film imati baš toliku gledanost. Brojke su za to doba, a i za danas, bile nezamislive. Osobno, volio bih da me netko stigne, to bi mi bila velika motivacija, jer u meni tinja blagi natjecateljski duh - govori nam re [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2011-07-21 09:43:36 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2011-07-22 08:06:20 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2011-07-21 11:01:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3654 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 295 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja filma i televizije. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, reflektor, film, tv, tv program [secure] => 0 [page_title] => Reflektor [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2011/07/21/reflektor/BRESAN00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x230" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 295 [name] => Reflektor [alias] => reflektor [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4253791 Threads: 2 Questions: 130827135 Slow queries: 56167 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 3944793 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 50 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/reflektor ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/reflektor/vremeplov-kako-je-poceo-rat-na-mom-otoku-bresanova-pasta-nenadmasan-pulski-hit-138276 [printLink] => /sd-plus/reflektor/vremeplov-kako-je-poceo-rat-na-mom-otoku-bresanova-pasta-nenadmasan-pulski-hit-138276?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 189823 [name] => vinkobrešan [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => vinkobresan [link] => /tag/vinkobresan ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Apsolutno nevjerojatno mi je bilo da će film imati baš toliku gledanost. Brojke su za to doba, a i za danas, bile nezamislive. Osobno, volio bih da me netko stigne, to bi mi bila velika motivacija, jer u meni tinja blagi natjecateljski duh - govori nam re [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => VREMEPLOV Kako je počeo rat na mom otoku: Brešanova pašta nenadmašan pulski hit [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-13-08-04-33-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/07/21/reflektor/BRESAN00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/07/21/reflektor/BRESAN00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

“Aleksa, vrati se doma, skuvala sam ti paštašutu!“ - Matija Prskalo, “Kako je počeo rat na mom otoku” (1996.)

Katastrofalna situacija obilježila je posrnulu hrvatsku kinematografiju početkom i sredinom “ratnih“ devedesetih. Filmovi su bili mahom slabi i očajno gledani u kinima. Pula Film Festival nije uopće održan 1994., čemu je kumovala siromašna produkcija. Sramežljivi plamičak novog hrvatskog filma gorio je sve slabijim intenzitetom. Dvije godine kasnije, njegov plam pretvorit će se u (kratkotrajnu) vatru.

Uskrsnuli ‘šverceri’

Na 43. pulskom festivalu apsolutnom dominantom pokazao se “Kako je počeo rat na mom otoku“, duhoviti pogled na nasilan raspad Jugoslavije i rat u Hrvatskoj s njegova početka. Cjelovečernji igrani debi Vinka Brešana trijumfirao je 1996. u trima kategorijama: najbolja režija, sporedna ženska uloga Matije Prskalo i kostimografija.

Brešanov film bio je uvjerljivi osvajač nagrade publike i tako pobio teze kako “još nije vrijeme za komediju o Domovinskom ratu“. Pa ipak, baš zbog te teze Brešanu je prijetila zabrana prikazivanja u kinima u jesen iste godine. To je samo razbuktalo interes domaćih gledatelja i pretvorilo film u fenomen “par excellence“.

Kad je “Kako je počeo rat na mom otoku“ krenuo u distribuciju, publika od 7 do 77 strpljivo je čekala u višemetarskim redovima, kupovala ulaznice po većoj cijeni kod naglo uskrsnulih “švercera“, sve samo da ga pogleda na velikom ekranu. Odjek u kinima bio je izniman čak i za box-office rezultate hrvatskih filmova u bivšoj Jugoslaviji. Karta više za hrvatski film posljednji put se tražila koncem 1988., kad su “Život sa stricem“ i “Glembajevi“ zabilježili posjet od preko 100.000 gledatelja po filmu.

Otkako se Hrvatska osamostalila, gledanost je u državnoj kinomreži dosezala maksimalno od 40 do 60 tisuća gledatelja, koliko su, recimo, uspjeli privući “Priča iz Hrvatske“, “Vrijeme za...“, “Kontesa Dora“ i “Gospa“. Sasvim solidna cifra uzevši u obzir kvantitetu “Ispranih“, “Putovanja tamnom polutkom“, “Nausikaje“ i “Anđele moj dragi“ – zajedno su skupili svega 20.000 gledatelja. “Kako je počeo rat na mom otoku“ nadmašio je te brojke s lakoćom.

Pomeo je Brešan i najveće hollywoodske blockbustere 1996., “Dan nezavisnosti“, “Twister“, “Nemoguću misiju“, “Brisača“... Njegov film već je u prvih 19 dana prikazivanja dogurao do 103.098 gledatelja, i to na samo pet kopija. Moguće je da bi box-office total “Rata na mom otoku“ premašio i 400 tisuća gledatelja da je ritam eksploatacije filma u nacionalnoj kinomreži bio brži.

Svejedno, za jedan niskobudžetni film od 250.000 dolara, koji je nastao u dramskoj redakciji HTV-a i bio prebačen na 35mm-vrpcu, to je fascinantno postignuće, s čime se slaže i Brešan. – Iskreno, kad smo snimali film, rekli smo: “Ajmo se otvoriti publici.” Ja uvijek imam potrebu komunicirati s publikom. Međutim, bilo mi je apsolutno nevjerojatno da će film imati baš toliku gledanost. Brojke su za to doba, a i za danas, bile nezamislive.

Osobno, volio bih da me netko stigne, to bi mi bila velika motivacija, jer u meni tinja blagi natjecateljski duh (smijeh). Ma lako za mene, bilo bi to sjajno za čitav hrvatski film – govori nam redatelj kojemu se čini da je prošlo 30, a ne 15 godina od premijere (“Bilo je to jako davno!“). Brešan je pokazao sluh za ukus prosječnog gledatelja i napravio veliki iskorak na području komunikacije hrvatskog filma s publikom, posebice s obzirom na “kontroverznost“ njegova ostvarenja.

Priča, dakle, vraća publiku unatrag u 1991., u vrijeme kad je Hrvatski sabor, nakon prvih slobodnih parlamentarnih izbora, donio odluku o istupanju iz jugoslavenske federacije i osnivanju samostalne neovisne RH. Na teritoriju RH bile su vojarne savezne JNA, a fanatični “majori“, priznavajući samo zakon jugoslavenske federacije, uporno su ih odbijali predati, ignorirali su zahtjeve građana da napuste Hrvatsku i puste hrvatske mladiće koji su se u njima zatekli na odsluženju vojnog roka.

‘Malomišćanski’ likovi

Kako naslov filma sugerira, radnja je locirana na jedan majušni jadranski škoj, na koji dolazi Blaž Gajski (Vlatko Dulić) kako bi sina (Leon Lučev) izvukao iz vojarne. Stanje na otoku je, pak, izvanredno. Aleksa Milosavljević (Ljubomir Kerekeš), “drug major jugoslovenske armije“, minirao je “magacine“ tako da bi mogao “dići u vazduh i vojarnu i pola grada“ ako ga se nastavi nagovarati na predaju, odnosno izdaju po njegovim riječima.

Gajski pristaje na smionu ideju – prerušavanje u uniformu višeg časnika okupatorske JNA, pukovnika Kostadinovića, kako bi spasio sina i Aleksi preoteo oružje. U međuvremenu, mještani se ne žele obeshrabriti i organiziraju priredbe na pozornici ispred vojarne kako bi pjesmama/recitacijama smekšali “ludog Aleksu“, nepokolebljivog u odluci, iako mu “muzika srce cepa“.

Likovi su u filmu nerijetko groteskni, a njihov je raspon širok – od militarističkih macho primitivusa do mršavih redikula iz “maloga mista“ koji oponašaju bildere iza pozornice. Otac i sin Brešan vješto su ih (o)karakterizirali. Jasno, imali su veliku pomoć u mikroglumački rafiniranim ulogicama (Predrag Pređo Vušović, Ivan Brkić, Goran Navojec, Rene Bitorajac, Mladen Vulić...). Nezaboravan je i Ivica “Servantes“ Vidović kao “ludi pjesnik“ sklon sjeti, kao i Senka Bulić u ulozi Aleksine “prijateljice“ Spomenke.

Možda najnezaboravnija je Matija Prskalo koja, u tijelu majorove žene Lucije, izgovara čuvenu rečenicu “Aleksa, vrati se doma, skuvala sam ti pašta šutu!“ i zamalo ga uspijeva privoliti na puštanje vojnika da se, tipično ženski, nije sjetila njegova “kurvanja“ sa Spomenkom i izbeštimala mu sve po spisku. To je samo jedna u nizu pamtljivih replika iz filma (“Što govori“, pita Brkićev lik Pređinog, a ovaj mu dodaje dalekozor i kaže “Evo ti pa slušaj!“) koji obiluje i fizičkim gegovima, poput Navojčeve “razbibrige“ u vidu simulacije seksa s dvojicom vojnika.

Od komedije do tragedije

Vinko Brešan
– Otprilike znam na kojim će se mjestima ljudi smijati kad organiziram gegove. Često se ne dogodi reakcija kad očekujete i obratno. Znao sam da će se ljudi smijati na “Aleksa, vrati se...“, ali nisam imao predodžbu da će to baš ući u jezik – priznaje Brešan, dodavši kako na filmu ništa ne bi mijenjao. – Imam dojam kao da je film režirala neka druga osoba, ne ja, jer sam se otad promijenio i postao drugi čovjek. Ipak, nema se što promijeniti.

To sam ja u tom vremenu. Trebao bih promijeniti sebe tada, pa tek onda film – veli redatelj. “Kako je počeo rat na mom otoku“ je doista film trenutka i jednog vremena. Bilo je to razdoblje žeđe za (celuloidnim) odmakom od crne svakodnevice i vidanjem još svježih ratnih rana. A smijeh je najbolji lijek protiv traumatičnog iskustva.

Dvojbeno je bi li “Kako je počeo rat na mom otoku“ postao istureni razbijač prokletstva negledanosti hrvatskog filma da ga Brešan nije mudro realizirao kao tada rijetko komunikativan domaći proizvod, u tradiciji populističkih ex-YU komedija, “Malog mista“ i čeških humoreski, s ozbiljnom temom predstavljenom kroz humoristički diskurs za (naj)širi puk.

No, za jednu komediju vjernu poštapalici “Samo veselo...“, film završava kao tragedija, uz opipljivi osjećaj boli zbog nadolazećih događaja neukrotiva nasilja u simboličnoj sceni smrti “ludog pjesnika“ pokošena mecima pobjesnjelog Alekse. Krvavi tragovi iz završnice odvest će Brešana na mračni put “Svjedoka“ i “Nije kraj“, drama koje s njegovim prvijencem tvore veoma zanimljivu trilogiju o Domovinskom ratu.

MARKO NJEGIĆ

Povratak korijenima

•• “Kako je počeo rat na mom otoku” je osvojio nagradu na filmskom festivalu u Cottbusu i proglašen je najboljim hrvatskim filmom od 1990. do 2000. od strane kritike i čitatelja u časopisu “Hollywood”, a na najutjecajnijoj Internet stranici IMDb ima ocjenu 7,5.

•• neki govore da je Brešanov debi vidjelo od 330 do 380 tisuća gledatelja; redatelj nam je rekao da je točan broj 342.

•• Brešan je potvrdio status hitmejkera s drugijencem “Maršal” (2000.), o duševnom bolesniku koji misli da je Tito, a najavio nam je da se vraća komediji s filmom “Svećenikova djeca”.

Tučnjava legionara

Bilo je milijun anegdota sa seta. Evo jedne koju nisam ispričao. Snimali smo u blizini šibenskog kanala i spavali u Primoštenu. Dijelili smo hotel s Legijom stranaca iz Bosne, dosta čudno društvance (smijeh). Tad sam prvi put vidio što je prava masovna tučnjava kad su se dohvatili legionari i shvatio koliko su američki filmovi stilizirani. U tih 45 sekundi podjednako su letjele i stolice i šake – prisjetio se Brešan.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/reflektor/vremeplov-kako-je-poceo-rat-na-mom-otoku-bresanova-pasta-nenadmasan-pulski-hit-138276 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=9ffc17adb5aa2a3856ac3cd7e4c2141af616c2ec [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=VREMEPLOV+Kako+je+po%C4%8Deo+rat+na+mom+otoku%3A+Bre%C5%A1anova+pa%C5%A1ta+nenadma%C5%A1an+pulski+hit&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Freflektor%2Fvremeplov-kako-je-poceo-rat-na-mom-otoku-bresanova-pasta-nenadmasan-pulski-hit-138276 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Freflektor%2Fvremeplov-kako-je-poceo-rat-na-mom-otoku-bresanova-pasta-nenadmasan-pulski-hit-138276 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Apsolutno nevjerojatno mi je bilo da će film imati baš toliku gledanost. Brojke su za to doba, a i za danas, bile nezamislive. Osobno, volio bih da me netko stigne, to bi mi bila velika motivacija, jer u meni tinja blagi natjecateljski duh - govori nam re [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM

VREMEPLOV Kako je počeo rat na mom otoku: Brešanova pašta nenadmašan pulski hit

Piše PSD.
21. srpnja 2011. - 13:01

“Aleksa, vrati se doma, skuvala sam ti paštašutu!“ - Matija Prskalo, “Kako je počeo rat na mom otoku” (1996.)

Katastrofalna situacija obilježila je posrnulu hrvatsku kinematografiju početkom i sredinom “ratnih“ devedesetih. Filmovi su bili mahom slabi i očajno gledani u kinima. Pula Film Festival nije uopće održan 1994., čemu je kumovala siromašna produkcija. Sramežljivi plamičak novog hrvatskog filma gorio je sve slabijim intenzitetom. Dvije godine kasnije, njegov plam pretvorit će se u (kratkotrajnu) vatru.

Uskrsnuli ‘šverceri’

Na 43. pulskom festivalu apsolutnom dominantom pokazao se “Kako je počeo rat na mom otoku“, duhoviti pogled na nasilan raspad Jugoslavije i rat u Hrvatskoj s njegova početka. Cjelovečernji igrani debi Vinka Brešana trijum...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. svibanj 2024 10:04