stdClass Object ( [id] => 75554 [title] => Dejan Šorak: U nekom drugom vremenu moj bi film potukao rekorde [alias] => dejan-sorak-u-nekom-drugom-vremenu-moj-bi-film-potukao-rekorde [catid] => 295 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Sve presude hrvatskom filmu u kinima unaprijed su napisane i uglavnom su smrtne. I nisu posljedica ‘realizma’ nekog filma ili njegovih ‘lakih nota’

Kritika je na ovogodišnjoj Puli više mazila “Kenjca“ i “Crnce“, ali publika je zato jednoglasno bila na strani filmova “Vjerujem u anđele“ i “U zemlji čudesa“. Potonje ostvarenje Dejana Šorka - koje prati nasmrt bolesnu 9-godišnju djevojčicu Alicu (debitantica Marija Stjepanović) na njezinu proputovanju “zemljom čudesa“ - osvojilo je određena priznanja struke (Zlatna arena za spoorednu glumicu i kostimografiju), no nekako se najviše isticalo njegovo visoko drugo mjesto po glasovima publike.

U velikom intervjuu s doajenom hrvatske režije pokušali smo doznati hoće li publika u redovnoj distribuciji dati glas njegovu filmu i odlaskom u kina.

Ne’š ti ‘kazališnih režija’!

Koliko je Dean Šorak uopće daleko spreman ići za režiju nekog filma? Biste li prodali stan kao Nikša Sviličić za “Vjerujem u anđele”?

Za svoj film “Oficir s ružom“ prodao sam nešto mnogo vrjednije od stana, a to su sva autorska prava. A taj film je po cijelom svijetu zaradio milijune dolara.

Objavili ste par knjiga. Kako se lagodnije živi: od filma ili pisanja?

Lagodno se ne živi ni od filma ni od pisanja, ali je lagodnije pisati nego režirati film. Dok pišem, imam samo sebe i svoju maštu. Dok režiram film, problem je novac, mnoštvo ljudi, okolnosti, slučaj, meteorologija…

Zašto književnik Šorak i redatelj Šorak ne korespondiraju, odnosno kako to da nikad niste posegnuli za ekranizacijom nekog svog romana? Jesu li oni po vama filmični?

Moji su romani filmični, ali njihova bi ekranizacija bila preskupa i za kinematografiju mnogo bogatije od naše.

Zato, reklo bi se, korespondiraju Šorak kazališni redatelj i Šorak filmski redatelj - kritičari vam prigovaraju na kazališnoj režiji vaših filmova.

“Oficir s ružom“, s tri glumca u jednom stanu, bude prodan u više od 40 zemalja, samo u Indiji ga vide deseci milijuna ljudi, u japanskoj Osaki igra u pet kina… “Dva igrača s klupe“ svide se Robertu de Niru, uđu u službenu konkurenciju Tribecce, obiđu oko 40 festivala… Ne’š ti “kazališnih režija“! I jako bi me zanimalo, otkud ti neki kritičari znaju što je to kazališna režija, kad ne idu u kazalište.

U našem prvom intervjuu za pokojni filmski časopis “Hollywood” izjavili ste kako “glumci dođu i odu”. Međutim, Dora Lipovčan, Borko Perić i Tarik Filipović su došli da kod vas i ostanu - opet ste ih angažirali poslije “Dva igrača s klupe”. Zašto baš njih troje?

Ne sjećam se više konteksta toga “dođu i odu“, ali pretpostavljam da sam mislio na to kako filmski glumac, bez obzira na veličinu i kvalitetu uloge, nikad nije vezan za film u onoj mjeri u kojoj je vezan za kazališnu predstavu. To je i prirodno; kad glumca jednom snimiš, film mu je “snimio“ duh, lik, tijelo, i ne treba ti više. A svaka izvedba kazališne predstave ne može bez živog i pravog glumca. Dora, Borko i Tarik odlični su glumci s kojima mi je užitak surađivati, a imao sam za njih uloge u novom filmu.

Dora Lipovčan je ostvarila dosad najbolju ulogu. Koliko će joj “U zemlji čudesa” pomoći da postane otkriveni dragulj našeg filma i glumišta?

Nimalo. Otkrivenim draguljem našeg filma i glumišta ne postaje se dobrom filmskom ulogom, nego tako da neka cura “odsapuna“ stotinjak epizoda, obiđe jednako toliko “evenata“ i ima barem tri skandalozne veze.

Igrači s klupe - Goran Navojec, Tarik Filipović i Borko Perić

Stječe se dojam da ste fascinirani ženama na filmu. Najprije Ksenija Pajić, sada Dora Lipovčan...

Od malena sam fasciniran ženama na filmu. Sa šest godina obožavao sam Brigitte Bardot u “Babette ide u rat“.

S druge strane, rijetko surađujete s dječjim glumcima. Kako vam je bilo režirati debitanticu Mariju Stjepanović? I kako ste znali da je upravo ona vaša “Alisa u zemlji čudesa”?

Izgledalo je nemoguće u jednoj maloj zemlji poput naše naći curicu od devet godina, koja treba igrati ulogu u kojoj gotovo da nema ništa dječje i djetinjasto, već je riječ o glumačkim zadacima teškim i za jednu Kseniju ili Doru. No, moja asistentica Branka Turkalj koja je otkrila i Kseniju, našla je idealnu Alicu, što su potvrdile probe i pokusna snimanja.

S Marijom Stjepanović nisam redateljski radio kao s djetetom, već na isti način kao sa Ksenijom ili Dorom. Objašnjavao sam sadržaj scene, svaku nijansu i značenje, a njezina inteligencija i talent mogli su sve razumjeti i odglumiti.

Ipak, u jednoj sceni čujemo da Alica nije dobila ime po Alisi, a njezino putovanje baš i ne uključuje Bijeloga zeca i Šašava klobučara. Dakle, film treba gledati kao antibajku?

Film treba gledati kao film i ne treba ga trpati u žanrove pod svaku cijenu. Naslov “U zemlji čudesa“ podsjeća na slavnu bajku s kojom ovaj film nema nikakve veze, osim što je riječ o usamljenoj djevojčici, bačenoj u strani svijet koja pokušava preživjeti. U mom filmu ima poneke bajkovite atmosfere, film je dirljiv i zanimljiv kao prava bajka.

Mislite li da biste mogli snimiti klasičnu bajku iz ovog materijala?

Sigurno bih mogao, ali bila bi to šteta za ovaj film. Volio bih snimiti jednu pravu filmsku bajku, ali vjerojatno nikad neću, jer njihova je produkcija jako skupa.

Što, primjerice, očekujete od nadolazeće “Alise u Zemlji čudesa” u režiji Tima Burtona?

Očekujem zanimljiv film odličnog režisera. Trailer na internetu izgleda vrlo obećavajuće.

Letalna doza svekolikog crnila

Film ste nam svojedobno opisali kao “radost i uzbuđenje stvaranja nekih fiktivnih svjetova drukčijih i ljepših od stvarnog”. Svijet u filmu “U zemlji čudesa” nije fiktivan, a ni ljepši od stvarnog - Zemlja čudesa je depresivna Hrvatska.

Pod “fiktivan“ mislim da je riječ o plodu moje mašte, a pod “ljepši od stvarnog“ mislim da su iz njega izbačeni dosadni dijelovi, a ne da je “uljepšan“. Neki kip nije dobar ili loš zato što je od mramora, drva ili gline, nego njegova kvaliteta ovisi o darovitosti kipara.

Na prvi pogled u mom filmu postoji neka, kako velite, “depresivna Hrvatska“, ali to je samo podloga za film koji nije ni malo depresivan, nego upravo suprotno. Publika plješće “na otvorenoj sceni”, smije se, veseli, i na kraju plače, ne od jada i čemera, nego od ganuća. Nesporazum s onima koji ne znaju što će s filmom ako ga ne strpaju u neku ladicu jest u tome da je “U zemlji čudesa“ film s djetetom u glavnoj ulozi, ali to nije dječji film.

Prvi put na filmu - Marija Stjepanović (“U zemlji čudesa”)

Zbog čega ste odlučili natopiti film društvenim crnilom poraća, počev od kriminala, PTSP-a, prostitucije i pedofilije do skupljanja plastičnih boca po kontejnerima?

Neki smo dan moja asistentica Branka i ja išli u Interfilm, i pokraj haustora jedna pristojna gospođa pretraživala je kontejner za smeće, što je mnogo strašnije od toga da beskućnik zvan Roma u mom filmu čini to isto. Ta siromašna gospođa koja, da bi preživjela, kopa po smeću draži mi je i zanimljiviji filmski lik od neke posvuduše koja kopa po polici s parfemima.

Uopće zanimljiv je jedan naš paradoks; novinari i mediji, svaki nas dan obasipaju s letalnim dozama svekolikog crnila, a kad ono bude upotrijebljeno tek kao podloga jednoj filmskoj priči, neka se pera zgražaju nad takvim prikazom “naše stvarnosti“, poput članova ideoloških komisija kasnog socijalizma.

Dokad će ratne reperkusije odzvanjati hrvatskim filmom?

Važno je da hrvatskim filmom odzvanja autorski talent. Uvijek ponavljam da na filmu nisu važne teme već način kako se one filmski oblikuju. To “društveno crnilo poraća“, kako ga vi nazivate, samo je pozornica moje priče o sudbini jedne djevojčice. Da ostanemo u teatarskom žargonu, publika ne dolazi gledati pozornicu, niti pozornica određuje kvalitetu i vrstu predstave koja će se na njoj odigravati.

Mislite li da snažna doza realizma može presuditi “U zemlji čudesa” u kinima koja, začudo, u očekivanoj mjeri, nije uspio napuniti ni lakonotniji film “Vjerujem u anđele”?

Sve presude hrvatskom filmu u kinima unaprijed su napisane i uglavnom su smrtne. I nisu posljedica “realizma“ ili “lakih nota“, već toga da gotovo nitko više ne ide u kino. U posljednjih mjesec-dva na svim najvećim svjetskim hitovima, od Tarantina (“Nemilosrdni gadovi“) do Almodovara (“Slomljeni zagrljaji“) ili “Crvene stijene“ Johna Wooa, bilo bi nas oko desetak u kinu.

Potpuni je kuriozitet da kao filmski autor, na nekoj svojoj zatvorenoj projekciji, nikad nisam bio doslovno SAM u dvorani, kao i nedavno na projekciji inače odličnog horora “Siroče“. Tomu je razlog skupa kinoulaznica, izlazak u kino prestao je imati društveno značenje kao nekad, klinci su od malena naviknuti na mali PC ekran, ljudi doma imaju kućna kina, sve prepržene DVD kopije imaju kvalitetu originala, a dio domaće kritike uporno je ogađivao hrvatski film. A, prije svega, danas nema komercijalnog uspjeha filma bez industrije propagande, za koju hrvatski film nema novca.

Priznali ste nam onomad – inicijalno, u povojima, svaki projekt pokušavate zamisliti kao gotov film suočen s publikom. Kako će “U zemlji čudesa” proći u sučeljavanju s publikom?

U prvim sučeljavanjima prošao je fantastično. Prepuna pulska arena pljeskala je “na otvorenoj sceni“, a na kraju je ekipa doživjela ovacije. Film je primljen od publike najbolje od svih mojih filmova, pa čak bolje od “Oficira s ružom“. “U zemlji čudesa“ čudesno djeluje na publiku koja je dirnuta i ganuta, a gledajući film dobro se zabavlja.

Sve se to ponovilo i pred prepunom dvoranom međunarodnog filmskog festivala u Montpellieru, gdje su mi članovi TV ekipa pričali kako im je bilo teško uzimati izjave od publike, koliko su ljudi doslovno – plakali na kraju filma. U nekim drugim okolnostima i nekom drugom vremenu, moj film bi potukao rekorde gledanosti

Što je vama uopće važnije - dobra prođa na kinoblagajnama ili nazočnost filmskim festivalima?

Važno mi je da je film dobar, da nadživi vrijeme u kojem je nastao, da ga ljudi uvijek iznova žele gledati, da se o njima i desetljećima poslije piše na blogovima kao što je slučaj s “Malom pljačkom vlaka“, “Oficirom s ružom“, a tim putem kreću i “Dva igrača s klupe“.

Taj je film u kinima skupio tek koju tisuću gledatelja, ali i danas je Internet prepun njegovih DVD-a, a u drugom repriznom TV emitiranju, bio je tek koju desetinku slabiji od “Milijunaša“. Stjecajem okolnosti, i dobro je da je tako kad ne može biti drugačije, Hrvatska je televizija postalo ono najveće i pravo kino hrvatskog filma.

Vruća scena iz “Oficira s ružom” - Dragana Mrkić i Ksenija Pajić

Korisni savjeti Krste Papića

Vaš umjetnički savjetnik na “U zemlji čudesa” bio je Krsto Papić. Kakvi su bili njegovi “umjetnički savjeti”?

- Krsto Papić nije bio moj umjetnički savjetnik, već umjetnički savjetnik Ministarstva kulture. A kao klasik hrvatskog filma i moj dragi kolega dao mi je korisne i darovite savjete.

Oscare dobivaju kvalitetni filmovi

Držite li još uvijek da je u prosječnom vesternu 50-ih bilo više sloja i pameti nego u mnogim današnjim oscarovskim filmovima?

- Na sreću to se više ne odnosi na oscarovske filmove, nego na hollywoodske mainstream produkcije. Oscare danas ipak dobivaju visokokvalitetni filmovi poput “Bit će krvi“.

Robert de Niro je neodoljivo skroman

S “Dva igrača s klupe” bili ste na Tribecca Film Festivalu. Kakvo vam je bilo to iskustvo?

- Neponovljivo iskustvo meni osobno, ali nepoznato za hrvatsku javnost. Domaći su se mediji obilato bavili estradnim dijelom newyorške priče “Dva igrača s klupe“, ali do danas nitko nije objavio odlične kritike od “New York Timesa“, do “Varietya“. •• Jeste li upoznali De Nira ili Scorsesea? - Upoznao sam De Nira na svojoj projekciji. Privatno, De Niro je neodoljivo skroman.

Opasna snimanja

Na snimanju “Male pljačke vlaka” bili ste ranjeni u oko. Jeste li doživjeli nešto slično na setu nekog drugog filma?

- Snimajući “Vrijeme ratnika“ nasred Kupe malo je falilo da me pregazi gliser.

Gašenje dvaju ‘Hollywooda’

Je li po vama film manje zastupljen u (tiskanim) medijima otkako se ugasio časopis “Hollywood“, o čemu se govorilo nedavno u HTV-ovoj emisiji “Posebni dodaci”?

- Nisam gledao tu emisiju, pa ne mogu komentirati. Nažalost, ugasila su se dva “Hollywooda“: jedan od posljednjih Mohikanaca kvalitetnog filmskog časopisa, te moj omiljeni istoimeni kafić.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Sve presude hrvatskom filmu u kinima unaprijed su napisane i uglavnom su smrtne. I nisu posljedica ‘realizma’ nekog filma ili njegovih ‘lakih nota’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NAKON VRLO DOBRE RECEPCIJE NA PULI, POSLJEDNJI PROJEKT JEDNOG OD NAJPOZNATIJIH HRVATSKIH REDATELJA OD OVOG ČETVRTKA KREĆE U KINA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2009-11-11 10:53:31 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2009-11-11 11:06:53 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2009-11-12 11:51:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 14394 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 295 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja filma i televizije. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, reflektor, film, tv, tv program [secure] => 0 [page_title] => Reflektor [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2009/11/12/reflektor/Dejan00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x263" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 295 [name] => Reflektor [alias] => reflektor [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7513125 Threads: 3 Questions: 1606792434 Slow queries: 4768653 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110675751 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 33 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/reflektor ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/reflektor/dejan-sorak-u-nekom-drugom-vremenu-moj-bi-film-potukao-rekorde-75554 [printLink] => /sd-plus/reflektor/dejan-sorak-u-nekom-drugom-vremenu-moj-bi-film-potukao-rekorde-75554?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Sve presude hrvatskom filmu u kinima unaprijed su napisane i uglavnom su smrtne. I nisu posljedica ‘realizma’ nekog filma ili njegovih ‘lakih nota’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NAKON VRLO DOBRE RECEPCIJE NA PULI, POSLJEDNJI PROJEKT JEDNOG OD NAJPOZNATIJIH HRVATSKIH REDATELJA OD OVOG ČETVRTKA KREĆE U KINA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Dejan Šorak: U nekom drugom vremenu moj bi film potukao rekorde [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-12-06-49-22-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/11/12/reflektor/Dejan00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/11/12/reflektor/Dejan00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}
Sve presude hrvatskom filmu u kinima unaprijed su napisane i uglavnom su smrtne. I nisu posljedica ‘realizma’ nekog filma ili njegovih ‘lakih nota’

Kritika je na ovogodišnjoj Puli više mazila “Kenjca“ i “Crnce“, ali publika je zato jednoglasno bila na strani filmova “Vjerujem u anđele“ i “U zemlji čudesa“. Potonje ostvarenje Dejana Šorka - koje prati nasmrt bolesnu 9-godišnju djevojčicu Alicu (debitantica Marija Stjepanović) na njezinu proputovanju “zemljom čudesa“ - osvojilo je određena priznanja struke (Zlatna arena za spoorednu glumicu i kostimografiju), no nekako se najviše isticalo njegovo visoko drugo mjesto po glasovima publike.

U velikom intervjuu s doajenom hrvatske režije pokušali smo doznati hoće li publika u redovnoj distribuciji dati glas njegovu filmu i odlaskom u kina.

Ne’š ti ‘kazališnih režija’!

Koliko je Dean Šorak uopće daleko spreman ići za režiju nekog filma? Biste li prodali stan kao Nikša Sviličić za “Vjerujem u anđele”?

Za svoj film “Oficir s ružom“ prodao sam nešto mnogo vrjednije od stana, a to su sva autorska prava. A taj film je po cijelom svijetu zaradio milijune dolara.

Objavili ste par knjiga. Kako se lagodnije živi: od filma ili pisanja?

Lagodno se ne živi ni od filma ni od pisanja, ali je lagodnije pisati nego režirati film. Dok pišem, imam samo sebe i svoju maštu. Dok režiram film, problem je novac, mnoštvo ljudi, okolnosti, slučaj, meteorologija…

Zašto književnik Šorak i redatelj Šorak ne korespondiraju, odnosno kako to da nikad niste posegnuli za ekranizacijom nekog svog romana? Jesu li oni po vama filmični?

Moji su romani filmični, ali njihova bi ekranizacija bila preskupa i za kinematografiju mnogo bogatije od naše.

Zato, reklo bi se, korespondiraju Šorak kazališni redatelj i Šorak filmski redatelj - kritičari vam prigovaraju na kazališnoj režiji vaših filmova.

“Oficir s ružom“, s tri glumca u jednom stanu, bude prodan u više od 40 zemalja, samo u Indiji ga vide deseci milijuna ljudi, u japanskoj Osaki igra u pet kina… “Dva igrača s klupe“ svide se Robertu de Niru, uđu u službenu konkurenciju Tribecce, obiđu oko 40 festivala… Ne’š ti “kazališnih režija“! I jako bi me zanimalo, otkud ti neki kritičari znaju što je to kazališna režija, kad ne idu u kazalište.

U našem prvom intervjuu za pokojni filmski časopis “Hollywood” izjavili ste kako “glumci dođu i odu”. Međutim, Dora Lipovčan, Borko Perić i Tarik Filipović su došli da kod vas i ostanu - opet ste ih angažirali poslije “Dva igrača s klupe”. Zašto baš njih troje?

Ne sjećam se više konteksta toga “dođu i odu“, ali pretpostavljam da sam mislio na to kako filmski glumac, bez obzira na veličinu i kvalitetu uloge, nikad nije vezan za film u onoj mjeri u kojoj je vezan za kazališnu predstavu. To je i prirodno; kad glumca jednom snimiš, film mu je “snimio“ duh, lik, tijelo, i ne treba ti više. A svaka izvedba kazališne predstave ne može bez živog i pravog glumca. Dora, Borko i Tarik odlični su glumci s kojima mi je užitak surađivati, a imao sam za njih uloge u novom filmu.

Dora Lipovčan je ostvarila dosad najbolju ulogu. Koliko će joj “U zemlji čudesa” pomoći da postane otkriveni dragulj našeg filma i glumišta?

Nimalo. Otkrivenim draguljem našeg filma i glumišta ne postaje se dobrom filmskom ulogom, nego tako da neka cura “odsapuna“ stotinjak epizoda, obiđe jednako toliko “evenata“ i ima barem tri skandalozne veze.

Igrači s klupe - Goran Navojec, Tarik Filipović i Borko Perić

Stječe se dojam da ste fascinirani ženama na filmu. Najprije Ksenija Pajić, sada Dora Lipovčan...

Od malena sam fasciniran ženama na filmu. Sa šest godina obožavao sam Brigitte Bardot u “Babette ide u rat“.

S druge strane, rijetko surađujete s dječjim glumcima. Kako vam je bilo režirati debitanticu Mariju Stjepanović? I kako ste znali da je upravo ona vaša “Alisa u zemlji čudesa”?

Izgledalo je nemoguće u jednoj maloj zemlji poput naše naći curicu od devet godina, koja treba igrati ulogu u kojoj gotovo da nema ništa dječje i djetinjasto, već je riječ o glumačkim zadacima teškim i za jednu Kseniju ili Doru. No, moja asistentica Branka Turkalj koja je otkrila i Kseniju, našla je idealnu Alicu, što su potvrdile probe i pokusna snimanja.

S Marijom Stjepanović nisam redateljski radio kao s djetetom, već na isti način kao sa Ksenijom ili Dorom. Objašnjavao sam sadržaj scene, svaku nijansu i značenje, a njezina inteligencija i talent mogli su sve razumjeti i odglumiti.

Ipak, u jednoj sceni čujemo da Alica nije dobila ime po Alisi, a njezino putovanje baš i ne uključuje Bijeloga zeca i Šašava klobučara. Dakle, film treba gledati kao antibajku?

Film treba gledati kao film i ne treba ga trpati u žanrove pod svaku cijenu. Naslov “U zemlji čudesa“ podsjeća na slavnu bajku s kojom ovaj film nema nikakve veze, osim što je riječ o usamljenoj djevojčici, bačenoj u strani svijet koja pokušava preživjeti. U mom filmu ima poneke bajkovite atmosfere, film je dirljiv i zanimljiv kao prava bajka.

Mislite li da biste mogli snimiti klasičnu bajku iz ovog materijala?

Sigurno bih mogao, ali bila bi to šteta za ovaj film. Volio bih snimiti jednu pravu filmsku bajku, ali vjerojatno nikad neću, jer njihova je produkcija jako skupa.

Što, primjerice, očekujete od nadolazeće “Alise u Zemlji čudesa” u režiji Tima Burtona?

Očekujem zanimljiv film odličnog režisera. Trailer na internetu izgleda vrlo obećavajuće.

Letalna doza svekolikog crnila

Film ste nam svojedobno opisali kao “radost i uzbuđenje stvaranja nekih fiktivnih svjetova drukčijih i ljepših od stvarnog”. Svijet u filmu “U zemlji čudesa” nije fiktivan, a ni ljepši od stvarnog - Zemlja čudesa je depresivna Hrvatska.

Pod “fiktivan“ mislim da je riječ o plodu moje mašte, a pod “ljepši od stvarnog“ mislim da su iz njega izbačeni dosadni dijelovi, a ne da je “uljepšan“. Neki kip nije dobar ili loš zato što je od mramora, drva ili gline, nego njegova kvaliteta ovisi o darovitosti kipara.

Na prvi pogled u mom filmu postoji neka, kako velite, “depresivna Hrvatska“, ali to je samo podloga za film koji nije ni malo depresivan, nego upravo suprotno. Publika plješće “na otvorenoj sceni”, smije se, veseli, i na kraju plače, ne od jada i čemera, nego od ganuća. Nesporazum s onima koji ne znaju što će s filmom ako ga ne strpaju u neku ladicu jest u tome da je “U zemlji čudesa“ film s djetetom u glavnoj ulozi, ali to nije dječji film.

Prvi put na filmu - Marija Stjepanović (“U zemlji čudesa”)

Zbog čega ste odlučili natopiti film društvenim crnilom poraća, počev od kriminala, PTSP-a, prostitucije i pedofilije do skupljanja plastičnih boca po kontejnerima?

Neki smo dan moja asistentica Branka i ja išli u Interfilm, i pokraj haustora jedna pristojna gospođa pretraživala je kontejner za smeće, što je mnogo strašnije od toga da beskućnik zvan Roma u mom filmu čini to isto. Ta siromašna gospođa koja, da bi preživjela, kopa po smeću draži mi je i zanimljiviji filmski lik od neke posvuduše koja kopa po polici s parfemima.

Uopće zanimljiv je jedan naš paradoks; novinari i mediji, svaki nas dan obasipaju s letalnim dozama svekolikog crnila, a kad ono bude upotrijebljeno tek kao podloga jednoj filmskoj priči, neka se pera zgražaju nad takvim prikazom “naše stvarnosti“, poput članova ideoloških komisija kasnog socijalizma.

Dokad će ratne reperkusije odzvanjati hrvatskim filmom?

Važno je da hrvatskim filmom odzvanja autorski talent. Uvijek ponavljam da na filmu nisu važne teme već način kako se one filmski oblikuju. To “društveno crnilo poraća“, kako ga vi nazivate, samo je pozornica moje priče o sudbini jedne djevojčice. Da ostanemo u teatarskom žargonu, publika ne dolazi gledati pozornicu, niti pozornica određuje kvalitetu i vrstu predstave koja će se na njoj odigravati.

Mislite li da snažna doza realizma može presuditi “U zemlji čudesa” u kinima koja, začudo, u očekivanoj mjeri, nije uspio napuniti ni lakonotniji film “Vjerujem u anđele”?

Sve presude hrvatskom filmu u kinima unaprijed su napisane i uglavnom su smrtne. I nisu posljedica “realizma“ ili “lakih nota“, već toga da gotovo nitko više ne ide u kino. U posljednjih mjesec-dva na svim najvećim svjetskim hitovima, od Tarantina (“Nemilosrdni gadovi“) do Almodovara (“Slomljeni zagrljaji“) ili “Crvene stijene“ Johna Wooa, bilo bi nas oko desetak u kinu.

Potpuni je kuriozitet da kao filmski autor, na nekoj svojoj zatvorenoj projekciji, nikad nisam bio doslovno SAM u dvorani, kao i nedavno na projekciji inače odličnog horora “Siroče“. Tomu je razlog skupa kinoulaznica, izlazak u kino prestao je imati društveno značenje kao nekad, klinci su od malena naviknuti na mali PC ekran, ljudi doma imaju kućna kina, sve prepržene DVD kopije imaju kvalitetu originala, a dio domaće kritike uporno je ogađivao hrvatski film. A, prije svega, danas nema komercijalnog uspjeha filma bez industrije propagande, za koju hrvatski film nema novca.

Priznali ste nam onomad – inicijalno, u povojima, svaki projekt pokušavate zamisliti kao gotov film suočen s publikom. Kako će “U zemlji čudesa” proći u sučeljavanju s publikom?

U prvim sučeljavanjima prošao je fantastično. Prepuna pulska arena pljeskala je “na otvorenoj sceni“, a na kraju je ekipa doživjela ovacije. Film je primljen od publike najbolje od svih mojih filmova, pa čak bolje od “Oficira s ružom“. “U zemlji čudesa“ čudesno djeluje na publiku koja je dirnuta i ganuta, a gledajući film dobro se zabavlja.

Sve se to ponovilo i pred prepunom dvoranom međunarodnog filmskog festivala u Montpellieru, gdje su mi članovi TV ekipa pričali kako im je bilo teško uzimati izjave od publike, koliko su ljudi doslovno – plakali na kraju filma. U nekim drugim okolnostima i nekom drugom vremenu, moj film bi potukao rekorde gledanosti

Što je vama uopće važnije - dobra prođa na kinoblagajnama ili nazočnost filmskim festivalima?

Važno mi je da je film dobar, da nadživi vrijeme u kojem je nastao, da ga ljudi uvijek iznova žele gledati, da se o njima i desetljećima poslije piše na blogovima kao što je slučaj s “Malom pljačkom vlaka“, “Oficirom s ružom“, a tim putem kreću i “Dva igrača s klupe“.

Taj je film u kinima skupio tek koju tisuću gledatelja, ali i danas je Internet prepun njegovih DVD-a, a u drugom repriznom TV emitiranju, bio je tek koju desetinku slabiji od “Milijunaša“. Stjecajem okolnosti, i dobro je da je tako kad ne može biti drugačije, Hrvatska je televizija postalo ono najveće i pravo kino hrvatskog filma.

Vruća scena iz “Oficira s ružom” - Dragana Mrkić i Ksenija Pajić

Korisni savjeti Krste Papića

Vaš umjetnički savjetnik na “U zemlji čudesa” bio je Krsto Papić. Kakvi su bili njegovi “umjetnički savjeti”?

- Krsto Papić nije bio moj umjetnički savjetnik, već umjetnički savjetnik Ministarstva kulture. A kao klasik hrvatskog filma i moj dragi kolega dao mi je korisne i darovite savjete.

Oscare dobivaju kvalitetni filmovi

Držite li još uvijek da je u prosječnom vesternu 50-ih bilo više sloja i pameti nego u mnogim današnjim oscarovskim filmovima?

- Na sreću to se više ne odnosi na oscarovske filmove, nego na hollywoodske mainstream produkcije. Oscare danas ipak dobivaju visokokvalitetni filmovi poput “Bit će krvi“.

Robert de Niro je neodoljivo skroman

S “Dva igrača s klupe” bili ste na Tribecca Film Festivalu. Kakvo vam je bilo to iskustvo?

- Neponovljivo iskustvo meni osobno, ali nepoznato za hrvatsku javnost. Domaći su se mediji obilato bavili estradnim dijelom newyorške priče “Dva igrača s klupe“, ali do danas nitko nije objavio odlične kritike od “New York Timesa“, do “Varietya“. •• Jeste li upoznali De Nira ili Scorsesea? - Upoznao sam De Nira na svojoj projekciji. Privatno, De Niro je neodoljivo skroman.

Opasna snimanja

Na snimanju “Male pljačke vlaka” bili ste ranjeni u oko. Jeste li doživjeli nešto slično na setu nekog drugog filma?

- Snimajući “Vrijeme ratnika“ nasred Kupe malo je falilo da me pregazi gliser.

Gašenje dvaju ‘Hollywooda’

Je li po vama film manje zastupljen u (tiskanim) medijima otkako se ugasio časopis “Hollywood“, o čemu se govorilo nedavno u HTV-ovoj emisiji “Posebni dodaci”?

- Nisam gledao tu emisiju, pa ne mogu komentirati. Nažalost, ugasila su se dva “Hollywooda“: jedan od posljednjih Mohikanaca kvalitetnog filmskog časopisa, te moj omiljeni istoimeni kafić.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/reflektor/dejan-sorak-u-nekom-drugom-vremenu-moj-bi-film-potukao-rekorde-75554 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=c7e2ff12f11cefdcab4459c29bb9f849329b0079 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Dejan+%C5%A0orak%3A+U+nekom+drugom+vremenu+moj+bi+film+potukao+rekorde&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Freflektor%2Fdejan-sorak-u-nekom-drugom-vremenu-moj-bi-film-potukao-rekorde-75554 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Freflektor%2Fdejan-sorak-u-nekom-drugom-vremenu-moj-bi-film-potukao-rekorde-75554 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Sve presude hrvatskom filmu u kinima unaprijed su napisane i uglavnom su smrtne. I nisu posljedica ‘realizma’ nekog filma ili njegovih ‘lakih nota’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NAKON VRLO DOBRE RECEPCIJE NA PULI, POSLJEDNJI PROJEKT JEDNOG OD NAJPOZNATIJIH HRVATSKIH REDATELJA OD OVOG ČETVRTKA KREĆE U KINA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
ReflektorNAKON VRLO DOBRE RECEPCIJE NA PULI, POSLJEDNJI PROJEKT JEDNOG OD NAJPOZNATIJIH HRVATSKIH REDATELJA OD OVOG ČETVRTKA KREĆE U KINA

Dejan Šorak: U nekom drugom vremenu moj bi film potukao rekorde

Piše PSD.
12. studenog 2009. - 12:51
Sve presude hrvatskom filmu u kinima unaprijed su napisane i uglavnom su smrtne. I nisu posljedica ‘realizma’ nekog filma ili njegovih ‘lakih nota’

Kritika je na ovogodišnjoj Puli više mazila “Kenjca“ i “Crnce“, ali publika je zato jednoglasno bila na strani filmova “Vjerujem u anđele“ i “U zemlji čudesa“. Potonje ostvarenje Dejana Šorka - koje prati nasmrt bolesnu 9-godišnju djevojčicu Alicu (debitantica Marija Stjepanović) na njezinu proputovanju “zemljom čudesa“ - osvojilo je određena priznanja struke (Zlatna arena za spoorednu glumicu i kostimografiju), no nekako se najviše isticalo njegovo visoko d...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. svibanj 2024 08:49