TP Line iz Zadra dobitnik je ovogodišnjeg priznanja ”Zlatna kuna” Hrvatske gospodarske komore za najuspješnije poduzeće srednje veličine u Zadarskoj županiji u 2023. godini. Tvrtka koju je Tankerska plovidba pokrenula 2020. za obalni linijski promet u nepunih je pet godina od malog brodara s jednom linijom izrasla u flotu s pet modernih katamarana koji prometuju na dvije državne i tri sezonske linije na srednjem i južnom dijelu Jadrana. Iza sebe imaju 275 tisuća prevezenih putnika u 2023. godini, a u 2024. taj će promet dosegnuti oko 325 tisuća.
Svako priznanje je poticaj da budemo još bolji, a naša je želja širiti flotu i broj linija – kaže direktor Ivan Malik, dok nam pokazuje dio flote od pet modernih katamarana privezanih uz zadarsku rivu. Svaki katamaran – Kalelarga, Aenona, Anastazija, Arta i Proversa – održava po jednu liniju. Završetkom sezone u pogonu ostaju dva broda na državnim linijama, jedan je uvijek u pričuvi, a preostala dva se pripremaju za redovito godišnje održavanje.
Svih pet brodova stari su između jedne i osam godina. Katamarani razvijaju maksimalnu brzinu iznad 30 čvorova te mogu primiti od 200 do 315 putnika. Najmlađe su Kalelarga i Proversa koju su prije nešto manje od dvije godine izašle iz škvera u Indoneziji.
Priča o TP line počela je 2020. godine, kada se uprava najveće hrvatske brodarske kompanije suočila s brojnim izazovima uslijed pandemije korone. Kriza na globalnom brodarskom tržištu i otežane smjene pomoraca, koji su zbog karantene morali ostajati na brodovima duže od ugovora ili se nisu ni mogli ukrcati, doveli su do ocjene uprave da je posao za dio pomoraca iz naših krajeva postao vrlo izazovan i pomalo neatraktivan. Istovremeno su, u skladu sa svojom tradicionalnom poslovnom politikom, htjeli pružiti ruku našim ljudima da posao mogu naći na domaćem tržištu.
’Tankerska’ nove generacije
Snimali smo tržište i odabir je pao na dubrovački G&V line. To je bila mala kompanija s jednom državnom linijom i jednim plovilom, katamaranom Nona Ana iz 1990. godine, na liniji Dubrovnik-Šipan-Mljet. Tankerska je preuzela kompaniju i ugovor s državom te smo nastavili održavati subvencioniranu liniju. Ubrzo smo za tu liniju nabavili novi katamaran Aenona u tom trenutku star pet godina - priča Ivan Malik.
Po struci diplomirani ekonomist, Malik je do dolaska u Tankersku plovidbu prije devet godina, radio u financijama Tankerkomerca. Prelaskom u veću tvrtku počeo je s radom na tada tek pokrenutom projektu TNG (Tankerska next generation) te je bio zadužen za odnos s investitorima. Dolaskom pandemije dobiva priliku preuzeti operacije novo osnovane kompanije TP Line.
Prve su godine bila izazovne. Održali smo državnu liniju i krenuli u nabavku nove flote. Već 2023. imali smo pet brodova, odnosno katamarana. Najstarija Aenona plovi na državnoj liniji Dubrovnik-Šipan-Mljet koja ljeti određenim danima produžuje za Korčulu i Lastovo, a brod Anastazija je od 2021. angažiran na državnoj linija Dubrovnik-Korčula-Lastovo. To su ujedno jedine dvije linije koje dotiču Lastovo iz Dubrovnika, a do Lastova još vodi katamaran Jadrolinije iz Splita. Ostali brodovi voze na komercijalnim linijama: Split-Milna-Hvar-Korčula-Pomena-Dubrovnik, Dubrovnik-Korčula-Hvar-Milna-Split i Split-Hvar.
U izgradnju nove flote od 2020. do danas Tankerska je uložila između 25 i 30 milijuna eura. Istovremeno je broj zaposlenih značajno porastao, od desetak pomoraca i troje ljudi u administraciji kod preuzimanja G&V linea, na oko 50 pomoraca u sezoni, dok je broj zaposlenih u administraciji ostao gotovo isti. Naši su pomorci svojevrstan miks ljudi iz cijele Hrvatske, ali s najvećim naglaskom na zadarsku regiju. Među njima je dosta pomoraca koji su potekli na Tankerskoj na međunarodnoj sceni, stariji koji pred mirovinu žele doći bliže doma. Imaju smjene 15 plus 15, što im jako odgovara te, indikativno, mladi časnički kadar. To su najčešće mladi časnici s duge plovidbe koji su tek zasnovali obitelj i žele biti bliže kući dok obitelj ne stasa – govori Malik.
Tankerska iduće godine obilježava velikih 70 godina od svog postanka. Tradiciju i nagomilano iskustvo kao oblik kolektivnog znanja koje postoji unutar cijele današnje grupacije iskoristili su u pokretanju brodarske tvrtke za linijski promet koji nikad nije bio njihov temeljni biznis. Prilagodba je, kaže Malik, dobro prošla, poglavito među pomorcima. Lakše je, kaže u šali, prevesti naftu i rasuti teren nego ljude. „Putnici su – kaže - najvredniji teret, i sigurno je da su zahtjevniji od nafte ili rasutog tereta, a naši pomorci to najbolje znaju i trude se pružiti ruku...”
Dužobalnu liniju Split-Milna-Hvar-Korčula-Pomena-Dubrovnik, prođemo u pet sati. Rive su u tim lukama razmjerno male, iskrcaj treba biti brz, a tu su i drugi brodovi i gužva. Sigurno nije lagan posao. Ali ljudi su se prilagodili. Ponosni smo na njih i nastojimo to popratiti kroz kompetitivna primanja – ističe direktor TP Linea.
Linijski prijevoz
Kad se 2022. godine uključio u projekt, TP line je imao samo dvije državne linije. U 2022. su krenuli u razvoj komercijalnih linija te napravili vrlo dobru pripremu za nadolazeće godine, od izrade web-shopa, aktivnosti na društvenim mrežama, Google oglašavanja, lansiranja nagrađivane mobilne aplikacije, do suradnje s stranim i domaćim agencijama. Sve je to rezultiralo velikim pomacima, pa su prihodi porasli sa 6,2 u 2022. na 7,3 milijuna eura u 2023., uz ostvarenu dobit od oko pola milijuna eura. Upravo za taj rezultat ove godine su nagrađeni s ”Zlatnom kunom”, a u 2024. su još više rasli, na oko 8,5 milijuna eura. Riječ je o velikom rastu s obzirom da se broj linija i broj plovila u tri zadnje godine nije mijenjao.
Procjena Uprave da Tankerska uđe u linijski prijevoz pokazala se opravdanom. Broj putnika na državnim i komercijalnim linijama iz godine u godinu raste. Na to je utjecala prije svega naša flota i pomorci, ali i online prodaja, mobilna aplikacija i suradnja s agregatorima, stranim kućama koje preprodaju karte na različitim tržištima u cijelom svijetu. Izvan sezone prodajemo karte putnicima izvan Europe koji planiraju svoja putovanja unaprijed. U Hrvatsku dolaze na ljeto s itinerarom putovanja koji uključuje i prijevoz s našim katamaranima. Prisutni smo na društvenim mrežama, korisnici prepoznaju našu podršku, vrlo je jednostavno doći do informacije o našim linijama i kupiti karte – naglašava.
Brodske veze koje održava TP Line nalaze se na području od Splita do Dubrovnika. Uključuju li planovi za širenje poslovanja i uvođenje novih linija na zadarskom području ili Kvarneru?
Mi bismo kao domaća kuća željeli biti prisutni i na zadarskom tržištu. Sigurno postoji komercijalni potencijal nekih linija, ali sigurno manje nego između Splita i Dubrovnika. Naime, tu se radi o različitom profilu gostiju. Na sjevernom Jadranu i Kvarneru više je automobilskih gostiju, dok su južnije više avionski gosti. Mi smo produžena ruka avioprijevoza, naši gosti većinom dolaze avionom. Prema podacima iz 2023. godine, na komercijalnim linijama na Jadranu godišnje se preveze oko 900 tisuća putnika. Od toga se preko 90 posto preveze na području između Splita i Dubrovnika.
Što se tiče širenja, radili smo analize raznih vrsta i definitivno bi se voljeli pojaviti na zadarskom području. Ali ako se to dogodi, prije će to biti kroz neku državnu subvencioniranu liniju nego kroz komercijalnu.
Poslovanje izvan sezone
Hoće li jedna od njih biti i brodska linija između Zadra i Ancone, nije isključeno, ali ona pak iziskuje određene pretpostavke, upozorava Ivan Malik.
Linija Zadar-Ancona bi nam bila interesantna, ali traži dublju tržišnu analizu i podršku lokalne samouprave s obje strane Jadrana. Krenuti u takav projekt samo na komercijalnoj bazi treba biti spreman određeno vrijeme biti ”u crvenom” da bi se takva linija etablirala te da bi mogla privući korisnike – objašnjava.
Slično razmišlja o dužobalnom prijevozu od Rijeke do Dubrovnika, koju vidi kao interesantnu ideju iz perspektive putnika, ali koja ne bi mogla opstati bez podrške države, s točkom razdvajanja u Zadru ili Šibeniku i transferom putnika, opskrbom gorivom, smjenama pomoraca...
Imali smo upit od zainteresiranih subjekata za međunarodne linije između Dubrovnika i Crne Gore, odnosno Dubrovnika i Barija pa i između Splita i Pescare, i Venecije i Istre. Razmatramo sve mogućnosti. Želja je proširiti poslovanje izvan sezone na još koju državnu liniju što bi nam dalo stabilnost poslovanja tijekom cijele godine. U takvim okolnostima možemo si priuštiti da dva-tri broda budu u komercijalnim linijama, a preko zime mogu biti zamjena. Radili bi šest mjeseci godišnje, od Uskrsa do kraja listopada. Opet, potrebno je optimalno procijeniti kada početi, a kada završiti sezonu, da ne počneš prerano i ne završiš prekasno, odnosno da ne voziš prazan. Ali opet ništa na štetu putnika, kojima se trudimo uvijek ponuditi maksimalnu uslugu kroz što duže razdoblje – poručuje direktor TP Linea.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....