StoryEditor
ŽivotZanimljive ideje

Znate li kako izgleda svakodnevica sretnika koji dožive i kasne 90-e? Dugovječnost ovisi o ‘malim stvarima‘, pa i hrani i piću, ovo su važne navike

Piše J. V.
17. veljače 2020. - 22:50
Shutterstock

Iako je životni vijek ljudi danas znatno duži nego što je bio prije nekoliko stotina godina, postoje ona mjesta na svijetu čiji stanovnici nadilaze i novi prosjek.

"Plave zone" označavaju regije u kojima je to najizraženije - otoci Okinawa (Japan), Ikaria (Grčka), Sardinija (Italija), gradovi Loma Linda (Kalifornija) i Nicoya (Kostarika) predstavljaju područja čiji stanovnici, uglavnom, nemaju problema s preuranjenom smrtnošču, a često uđu i u kasne 90-e godine.

Ti sretnici stogodišnjaci imaju, tvrdi stručnjak koji stoji iza izraza "plave zone", Dan Buettner, i neke navike koje im osiguravaju dugovječnost. Kaže da bi svi, bez obzira na mjesto na Zemlji koje ih je dopalo za život, trebali slijediti te njihove "trikove". Navike su sljedeće:

1. Kreću se prirodno

Pri pomisli na riječ "tjelovježba", ono što mnogima prvo pada na pamet je znojenje u teretani ili zahtjevni satovi pilatesa. No najdugovječniji ljudi na svijetu, pokazala su istraživanja, naučili su uključiti fizičku aktivnost u svoju svakodnevicu. Ključna riječ je, naime, kretanje.

Često je najbolje ono laganog intenziteta. Šetnja do posla ili trgovine, rad u vrtu i kućanski poslovi ono su što bi vam moglo produljiti životni vijek. Čak i pripremanje obroka kod kuće. Bez da o tome razmišljate kao o prisilnoj aktivnosti, dakako. 

2. Pronašli su smisao

A smisao bi bio, ukratko, razlog zbog kojeg ujutro ustajete iz kreveta. Japanski termin "ikigai" ga najbolje opisuje - "sreća proizišla iz zaposlenosti aktivnostima koje nekome donose smisao i zadovoljstvo" bio bi najjednostavniji prijevod.

Jednom kad ste ju pronašli, promjene na bolje kreću redom. Poboljšava se kvaliteta sna, način razmišljanja postaje pozitivniji, lakše pristupate zadacima i lakše ih rješavate. Istraživanja su pokazala da oni koji su zadovoljni na ovoj, bazičnoj sferi života, žive i do sedam godina dulje.

3. Žive u zajednici

Neovisno o religiji, iako se pokazalo da ponekad ključnu ulogu imaju i vjerske zajednice i pripadanje istima. No druženje s bliskim osobama, provođenje vremena s obitelji, pa čak i jedenje obroka kod kuće, za zajedničkim stolom, značajno poboljšavaju kvalitetu života.

Komunikacija i socijalizacija tu su ključne. 

4. Bez stresa

Nije nikakva tajna da je stres uzročnih mnogih bolesti od kojih pati moderni čovjek. No nije ga lako izbjeći, ponekad je i nemoguće. Stoga ključan postaje način na koji ćete ga naučiti prevladati.

Primjerice, Sardinci imaju običaj poslije posla počastiti se pićem, a stanovnici Ikarije uživaju u popodnevnom snu. Budući da je stres neizbježan, jednostavno morate pronaći ventil i odvojiti barem sat vremena u danu samo za sebe i za - opuštanje.

5. Ne prejedaju se

Pretilost se danas sve češće povezuje s problemom prejedanja. Možete jesti zdrave obroke i cjelovite namirnice, no ako ste svoje tijelo naviknuli na prekomjernu konzumaciju pa i tijekom samo jednog oroka u danu, moguće da radite veliku štetu vlastitome tijelu.

Na japanskom otoku Okinawa postoji princip koji nazivaju "hara hachi bu", a znači, ukratko, da prestajete jesti kad ste 80% siti. Mozgu treba neko vrijeme da registrira puninu u želucu, stoga barem napravite pauzu jednom kad ste pojeli porciju. Konzumacija više manjih obroka u danu pokazala se zdravijom za organizam i probavni sustav. Vodi također i ka boljemu snu i sniženom indeksu tjelesne mase.

6. Jedu na biljnoj bazi

Iako se meso može pronaći na tanjurima osoba koje su stanovnici "plavih zona", njihova se prehrana bazira primarno na biljnim izvorima proteina i na manjim porcijama. Na otoku Okinawa stanovnici imaju dijetu bogatu sojom i tofuom, dok u ostalim dijelovima svijeta uživaju u povrću, naročito kukuruzu, tikvi, zelju, ali i grahoricama.

7. Umjereno konzumiraju alkohol

Iako ni u jednom od spomenutih područja alkohol nije zabranjen, istraživanja su pokazala kako njihovi stanovnici uživaju u alkoholu rijetko, najčešće tijekom druženja s prijateljima jednom tjedno. Na dnevnoj bazi ne piju, a ukoliko piju to je čaša vina. 

Budući je ovo piće bogato flavonoidima, možete se povesti njihovim principom. No zapamtite da je riječ o vrlo maloj količini.

8. Osjećaj pripadnosti

Čuli ste i prije onu "s kim si, takav si". Dokazano je da je loše raspoloženje gotovo zarazno, kao i loše navike. Osjećaj pripadnosti i ljubavi mogu stoga znatno poboljšati zdravlje. Ljudi u plavim zonama okruženi su često obiteljskim zajednicama, druženja su neizostavan dio njihova dana, a prijateljima su posvećeni i njeguju dugogodišnje prisne odnose.

Oni im pružaju emotivnu, financijsku i svaku drugu vrstu potpore.

9. Obitelj im je na prvom mjestu

Ne samo da su ekstremno povezani s partnerom, već stanovnici zona koje broje najdugovječnije pripadnike imaju jak odnos i sa starijima, a često i žive nedaleko obitelji, baka i djedova. Posvećeni su svojim obiteljima i znaju posložiti prioritete.

Izdvojeno

08. kolovoz 2020 01:49