StoryEditor
Životnikad nije kasno

Zašto je seks važan za muško zdravlje? Donosimo popis namirnica i savjete kako učiniti seksualni život boljim te povećati plodnost

24. listopada 2020. - 19:57
Shutterstock/ilustracija

Jeste li znali da 40 posto muškaraca starijih od 40 godina u određenom trenutku ima problema sa održavanjem i postizanjem erekcije i da se starenjem taj postotak povećava tako da sa 70 god, 70 posto njih ima erektilnu disfunkciju!? S druge strane aktivan seksualni život značajno utječe na ukupno zdravlje i nikad nije kasno poduzeti neke vrlo jednostavne korake kako bi se seksualni život učinio bogatijim.

Što najčešće uzrokuje erektilnu disfunkciju - ED, podsjeća, dr. Lejla Kažinić Kreho, magistrica nutricionizma i voditeljica Nutrition Diagnostic centra u Zagrebu.

- Nekoliko je faktora koji ugrožavaju mušku plodnost. To su: višak kilograma, prevelik unos alkohola, pušenja zbog oštećenja krvnih žila, stres, depresija i uznemirenost, nedovoljno tjelesne vježbe, ateroskleroza i dijabetes te bubrežna oboljenja. Jednostavno rečeno, zdrav seksualni život čuva muško zdravlje i zbog toga je važno upoznati sve razloge zbo kojih je seks važan za muškarca, što potvrđuju i rezultati istraživanja provedenih na prestižnim sveučilištima:

- Seks čuva zdravlje srca i krvnih žila - istraživanja potvrđuju da seks dva do tri puta tjedno i više može prepoloviti rizik od srčanog infarkta ili moždanog udara (2001.god, Queens Sveučilište) za razliku od onih koji ga prakticiraju samo jedanput mjesečno.

- Smanjuje stres i prirodni je lijek za nesanicu: tijekom spolnog odnosa proizvode se endorfini - hormoni zadovoljstav dok nakon spolnog odnosa raste razina oksitocina koji djeluje kao snažan sedativ te je idealan lijek protiv nesanice.

- Seks jača samopouzdanje prema rezultatima istraživanja sa Sveučilišta Texas, objavljeno u Archives of Sexual Behaviour.

- Jača obrambeni sustav: seks jedan do dva puta tjedno se povezuje sa povećanim stvaranjem antitijela imunoglobulin A ili IgA koji djeluju zaštitno kod prehlade ili gripe.

- Pomaže pamćenje: prema američkim znanstvenicima, za vrijeme orgazma se ubrzava cirkulacija krvi do maksimuma i time se unutarnji organi i mozak opskrbljuju kisikom što poboljšava pamćenje i razmišljanje.

- Seks čuva zdravlje prostate te smanjuje rizik od karcinoma.

Naime, čini se da učestalost ejakulacije i to naročito u dvadestim godinama života muškarca čuva prostatu prema istraživanju znanstvenika iz Australije (objavljeno u British Journal of Urology International) dok prema američkim znanstvenicima istraživanje (objavljeno u Journal of American Medical Association) češća ejakulacija i to 21 put i više mjesečno smanjuje rizik od karcinoma prostate i kod starijih muškaraca.

Naravno, pri tome morate voditi računa da seks prakticirate sa svojim stalnim partnerom jer prema istraživanjima čest seks sa različitim osobama povećava za 40 posto rizik obolijevanja od seksualno prenosivih infekcija.

- Seks je izvrsna tjelovježba koja pomaže u održavanju tjelesne težine, ali i mršavljenju jer ubrzava otkucaje srca sa prosječnih 70 na 150 što je slično kao i kada podižete utege, dok 15 minuta seksa troši oko 100 kalorija.

- Seks čuva kosti, jača mišiće te potiče proizvodnju muškog hormona testosterona što pozitivno utječe na zdravlje kostiju, te zateže mišiće bedara, ruku, zdjelice i trbuha.

Muška neplodnost i prehrana

Jedan od sedam parova ima problem sa začećem a muška neplodnost je odgovorna za otprilike polovicu slučajeva neplodnosti što naravno nema nikakvog utjecaja na mušku spolnu moć. Što je zapravo razlog muške neplodnosti? Ženska neplodnost već se godinama proučava, stoga liječnici s većom sigurnošću mogu dijagnosticirati uzrok neplodnosti kod žena nego kod muškaraca kod kojih je uzročnik najčešće ostaje nepoznat.

No, posljednja istraživanja sugeriraju da bi genetska alteracija mogla biti uzrok opstrukcije proizvodnje sperme kod inače zdravog muškarca.

Naime, najnovije istraživanje objavljeno u rujnu 2010. u američkom časopisu za humanu genetiku (American Journal of Human Genetics) sugerira da bi gen NR5A1 mogao biti odgovoran za kvalitetu sperme kod nekih muškaraca te da bi neki oblici muške neplodnosti mogli biti indikator blagih abnormalnosti u razvoju testisa. S druge strane istraživanja sugeriraju i da je danas sve više muškaraca pod stresom, provode duge sate u uredu što im sve zajedno umanjuje šanse da upoznaju onu ’pravu’, i postanu očevi u mlađim godinama.

Kako muškarac stari tako se i kvaliteta sperme mijenja i to zahvaljujući dobrim dijelom eksponiranosti ksenoestrogenima.

Naime, ksenoestrogeni ili vanjske uzrurpirajuće estrogenske kemikalije danas su postali velik problem današnjeg života i zbog toga je on u fokusu velikog broja istraživanja. Pokazalo se da muškarac ako je duže vrijeme izložen njihovom utjecaju nije samo u opasnosti da mu ove štetne vanjske kemikalije pogoršaju kvalitetu sperme već i povećaju rizik od karcinoma testisa i prostate.

Činjenica je da je neplodnost kod parova u porastu osobito u posljednjih nekoliko desetljeća, ali vrlo često bez utvrđenog uzroka.

Što činiti? Nadati se da će se začeće dogoditi i čekati!? Naravno da ne. Nego kada medicina ne može pronaći fiziološki razlog tada treba dobro promisliti koliko zdravo i kvalitetno hranite svoje tijelo, kakav je vaš generalni nutricijski profil i koliko ste pod stresom?! Možda baš tu leže uzroci vaše neplodnosti!

Strategija za povećanje muške plodnosti

-Tjelesna težina i raspoređenost masti utječu na mušku plodnost - kao i kod žena tako i kod muškaraca zdrava tjelesna težina potiče plodnost te je važno da ako sada imate problema sa viškom tjelesne težine poradite na promjeni životnog stila što će naravno biti kombinacija tjelovježbe i pravilne prehrane.

Prekomjerna težina može utjecati na plodnost, ali isto tako loše utječe i premalo kilograma pa su muškarci čiji je indeks tjelesne težine - ITM ispod 20, često neplodni i bilo bi važno da se udebljaju i postignu određeni energetski suficit. Zdrava tjelesna težina će kod muškarca itekako utjecati na kvalitetu njegove sperme!

- Oprez sa alkoholom - stres je čini se karakteristika 21. stoljeća te mnogi muškarci da bi se opustili upravo posežu za alkoholom kao načinom opuštanja. Muška plodnost i prevelik unos alkohola ne idu zajendo te ako pokušavate začeće dobro bi bilo da prestanete piti bar 3 mjeseca ili da alkohol smanjite na najmanju moguću mjeru - ne više od jedne do dvije čaše alkohola dnevno.

- Pušenje - kod muškaraca alkohol i cigarete obično idu zajedno pa je ova kombinacija zasigurno na vrhu ljestvice štetnijih kada se radi o muškoj plodnosti. Iako će neki kazati da pušenje ne utječe na broj spermatozoida, ali istina je da može oštetiti DNA sperme te ako pokušavate začeće kao i sa alkoholom pauzirajte najmanje 3 mjeseca.

- Tuširajte se, zaboravite toplu kadu. Zvuči vam čudno jer ležanje u toplom jacuzziju vam je navika i način opuštanja s partnericom. Ali ako ste sada na nekom romantičnom vikendu i možda želite da baš sada osnujete obitelj, izbjegavajte uživanje u jacuzziju jer može izazvati suprotan učinak.

Novije istraživanje sa Kalifornija Sveučilišta pokazalo je da vruća kupka i izležavanje u toploj kadi muškarca čini neplodnim. Više od 45 posto muškaraca nakon što su 3 do 6 mjeseci prestali koristiti toplu vodu su poboljšali plodnost, a čak za 491 posto broj aktivnih spermatozoida!

- Oprez i sa laptopom, ne zagrijavajte tijelo njime predugo ga držeći u krilu.

- Smanjite razinu stresa, jer on ne utječe loše samo na mušku plodnost već je odgovoran i za mušku impotenciju. Opuštajte se maksimalno, slušajući omiljenu glazbu, prakticirajte vježbe disanja, tai chi i naravno redovito se bavite tjelovježbom jer nakon nje ćete se osjetiti opuštenije i pojačati cirkulaciju!

- Smanjite unos kave i kofeinskih napitaka, a najbolja odluka bi bila da ih apsolutno prestanete konzumirati barem mjesec ili dva.

- Ne pretjerujte sa unosom integralnih namirnica kao što su smeđi kruh, tjestenina, riža jer sadrže fitate, tvari koje pogoršavaju apsorpciju cinka - temeljni mineral kada je riječ o muškoj plodnosti!

- Pijte zeleni čaj - jednostavno zato jer potiče plodnost, podiže energiju te jača muško zdravlje.

Jedite top namirnice za plodnost - brokule zbog folne kiseline, citrusno voće zbog vitamina C, jedite hranu bogatu cinkom i vitaminom E, jedite sir zbog vitamina A.

- Birajte ekološko - kada god možete birajte ekološke namirnice jer na taj način minimalizirate unos ksenoestrogena - vanjskih uzurpirajućih estrogenskih kemikalija u koje spadaju pesticidi, herbicidi...

- Izbjegavajte namirnice pakirane u plastiku, plastični pribor za jelo, pijte vodu iz staklene, a ne plastične boce jer i na taj način izbjegavate kontakt sa ksenoestrogenima.

- Birajte organsku kozmetiku.

- Izbjegavajte duboko prženu hranu te hranu sa roštilja na ugljen.

- Svedite na minimum unos konvencionalnih mlječnih proizvoda i mlijeka jer tako smanjujete unos sintetičkih antibiotika i hormona rasta koji mogu narušiti vaš hormonalni status te konzumirajte samo one čije podrijetlo vam je poznato.

Top namirnice za mušku plodnost

Iako pripravci za određena stanja imaju značajan benefit ipak uvijek naglašavam da je mnogo bolje unijeti nutrijente kroz hranu jer će se tako oni i najbolje apsorbirati u tijelu. Kada god možete pametno birajte namirnice a sada evo i liste namirnica koji će poboljšati vašu plodnost:

- Namirnice bogate vitaminom A - juneća i teleća jetrica, mrkva, kupus, slatki krumpir - batat, mango, brokule, marelice, mango, rajčica.

- Namirnice bogate vitaminom E - suncokretove sjemenke, kikiriki, sesamove sjemenke, srdela, divlja pastrva, grašak.

- Namirnice bogate vitaminom C - crvena paprika, brokula, cvjetača, jagode, zelena salata, limun, kivi, grejp, rajčica.

- Namirnice bogate argininom - orašasti plodovi - bademi, lješnjaci, orasi, čokolada, mlijeko i mliječni proizvodi, morski plodovi, zob, slanutak, kokos.

- Namirnice bogate manganom - ananas, maline, borovnice, bamija, jagode, grožđe, smeđa riža, špinat, cikla, celer, tempeh, avokado, alfalfa, začin kardamon.

- Namirnice bogate B6 vitaminom - špinat, pečena pileća prsa, pečena pureća prsa, riža, pšenični proizvodi, pistaci, začini kao što je crvena paprika i češnjak u prahu, nemasno svinjsko meso, žitarice ili sojini proizvodi. (Za vegane i vegeterijance najbolje je da ovaj vitamin uzimaju putem za njih posebno formuliranih vitaminsko-mineralnih pripravaka obogaćenih vitaminom B12).

- Namirnice bogate B12 vitaminom - ekološko crveno meso, jetrica, divljač, jakovska kapica, kamenice, pureće i pileće meso, morski rakovi, haringa, divlja pastrva.

- Namirnice bogate esencijalnim masnim kiselinama - plava riba kao što je srdela, skuša, divlja tuna, divlji losos, divlja pastrva, laneno ulje, orasi, svježi tofu, bučino ulje, orahovo ulje, ulje noćurka.

- Namirnice bogate l-karnitinom - ekološko meso, orašati plodovi, bučine sjemenke, brokule, šparoge.

- Namirnice bogate kromom - zeleno lisnato povrće, rajčica, integralni kruh, zobene pahuljice, šljive, crni papar, crveni luk.

- Namirnice bogate selenom - riba i morski plodovi, brazilski orasi, ekološko svinjsko i juneće meso, shitake gljive.

-Namirnice bogate cinkom - kamenice, korijen đumbira, pekan orasi, žumanjak, juneća i teleća jetrica, ekološka junetina, kakao, tamna čokolada, bučine sjemenke kikiriki, tahini - sesamov namaz, ekološka janjetina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

29. studeni 2020 20:33