StoryEditor
ŽivotInformatika na groblju

Online posmrtna počast: i pokojnici dobili profil na društvenoj mreži

Piše PSD.
3. prosinca 2013. - 12:30
Virtualna era koja danomice napreduje nije zahvatila samo sve segmente života, nego i – smrti. On-line memorijali su virtualne stranice posvećene uspomeni na pokojnika, i kao takve postoje već nekoliko godina u Americi. Iz Hrvatske je, međutim, krenula “bonus-ponuda”, u kojoj nije uključena samo ta posmrtna počast putem svojevrsnog virtualnog profila, nego i kartica s kodom.

To je, zapravo, mala naljepnica koja se može aplicirati na grobno ili memorijalno mjesto, te na taj način povezati tu lokaciju izravno s memorijalnom stranicom. Naljepnica se, naime, može skenirati preko mobilnog uređaja na koji se prethodno snimi besplatna aplikacija za skeniranje QR barkodova ili preko NFC-a, najnovije tehnologije koja omogućuje povezivanje mobitela s web-stranicom memorijala samim približavanjem uređaja naljepnici. Pristup je moguć, dakako, i preko računala na internetskoj stranici www.memorium.me. Administrator stranice, dakle, netko je od bliskih osoba pokojnika, a pristup istoj – na kojoj se može upaliti virtualna svijeća, ili napisati pokoja nježna riječ – ograničen je lozinkom.

Ponuda na ‘Fejsu’

Sve to ponuđeno je nedavno preko oglasa na društvenoj mreži Facebook od tvrtke Vitae memoria (na latinskom: “sjećanje na život”), koja je kreirala on-line memorijal naziva Memoruim, na kojemu se može i potpuno besplatno kreirati i memorijalna stranica o preminulome, a po simboličnoj cijeni od 149 kuna kupiti i spomenuta naljepnica, kojom će se stranica izravno povezati i s grobnim mjestom. Iza tog inovativnog projekta stoji, rekosmo, tvrtka iz Zagreba, kojoj su na čelu dvojica autora aplikacije, Robert Kovačević i Amir Hodžić. a poslom, koji kane proširiti na cijelu Europu, a posebice regiju bivše Jugoslavije, simbolično su krenuli na Dan mrtvih, i tijekom ta tri tjedna prikupili stotinjak članova, odnosno prodali tridesetak naljepnica s popratnim memorijalima.

Za ovakav oblik trajne uspomene, napominju, nije potrebno veliko informatičko umijeće: tek internetska veza kojom će se moći pristupiti web-stranici www.memorium.me, na kojoj korisnika upute vode kroz administrativni postupak. Budući da smo njihov oglas vidjeli na Facebooku, zanimalo nas je je li riječ o svojevrsnom “profilu” pokojnika na specijaliziranoj društvenoj mreži. Grubo rečeno, da. Ipak, FB je društvena mreža za žive, aktivne ljude koji je ažuriraju sami. Naravno, od osnutka Facebooka, prema statistikama, preminulo je najmanje trideset milijuna ljudi, i oni prema propozicijama imaju pravo posmrtno zadržati svoj profil ako rodbina prijavi da je korisnik preminuo. No on ostaje “zamrznut” takav kakav jest, u njega se ne može ništa više upisivati, niti komentirati – pojašnjava Robert Kovačević iz “Memoriuma”, te nastavlja:

Atraktivno iseljenicima

- S druge strane, on-line memorijal je itekako “živ”, preko njega se rodbina, ako je rasuta po svijetu, može obavijestiti o godišnjici smrti ili rođenja dragoga pokojnika, i to je osobito važno upravo za iseljenike koji ne mogu fizički doći na grob. Recimo, mojoj baki kad dođe na groblje najvažnije je vidjeti koliko je bilo upaljeno svijeća od prošlog puta, budući da one govore o posjetiteljima posljednjeg počivališta. Na ovaj način moći će se upaliti i virtualna svijeća, te razgledati posjete i riječi upućene preminulome – kazuje naš sugovornik. No, kakva je zarada od tog projekta, izuzev prodaje naljepnica s kodovima?

- Sama naljepnica vrlo je otporna na vremenske utjecaje i ima neograničen rok trajanja, ali može je se fizički uništiti baš kao što se može oskvrnuti grob, ukrasti cvijeće iz vaze i slično. Zato mi besplatno šaljemo još jednu rezervnu naljepnicu s detaljnim uputama, a u dogledno vrijeme, kad skupimo veću kritičnu masu korisnika besplatnog memorijala, računamo na prodaju različitih grobnih usluga poput održavanja grobnog mjesta, kreiranja videa od fotografija, po uzoru na one koji neki korisnici i sami osmisle na memorijalu, i slično. Dakle, zasad radimo više iz entuzijazma i zbog marketinga nego zbog novca. Ipak je riječ o projektu koji je pionirski na razini cijele Europe – podvlači sugovornik.

Lenka Gospodnetić


Aplikacije za slavne

Smrt nije samo dio života, nego i nezanemariva privredna grana, smatra Kovačević. Zagrebačko groblje Mirogoj je mjesto koje posjeti značajan dio turista. Budući da na njemu grobno mjesto ima puno slavnih osoba, preko kodnih aplikacija posjetitelji će se moći bolje uputiti o liku i djelu pokojnog velikana. Zapravo je ideja za cijeli ovaj projekt i potekla nakon smrti jedne od najpopularnijih pokojnica, Lady Di. Očekujemo da će rodbina naših slavnih pokojnika iz regije, poput Toše Proeskog primjerice, također pokazati interes za ovaj projekt, koji će njegovim fanovima omogućiti trajnije sjećanje. A budući da je tema još uvijek svježa i osjetljiva, nismo išli agresivnom kampanjom – obzirno će Kovačević.







Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. kolovoz 2022 03:30