
Već sama odluka da život s kopna (u najproduktivnijim godinama) "presadi" na otok, složit će se čitatelji, "mirita" priču. No, ono što je Dijana Žderić-Baković donijela svojim dolaskom na Brač, moglo bi se čak bez pretjerivanja nazvati svojevrsnom otočnom renesansom na pomolu.
Naime, ta je energična, izrazito motivirana i darovita četrdesetogodišnjakinja, nakon što je kao regionalna menadžerica jedne bankarske kuće ostvarila nevjerojatno produktivne poslovne rezultate - i na toj funkciji dala otkaz - upustila se u nemirne vode privatnog poduzetništva, ali i "pod svoje" uzela upravljanje nad više bračkih općina kao koordinatorica lokalnog razvoja.
Mogla je - bilo bi svakako manje stresno - možda registrirati OPG, uzgajati masline i urediti koji apartmančić za ziherašku "cimer-fraj" šemu. U miru odgajati kćerkicu i uživati u neradnim zimama na sunčanom otoku između mora i zvijezda. Ne, njoj vrag ne da mira, osnovala je Dijana poduzetnički centar Aktiva, prvi potporni centar na ikad otvoren na bilo kojem otoku splitskog arhipelaga, a svojom najvećom poslovnom vrlinom smatra prepoznavanje potencijala u ljudima.
Timski je igrač, upravljanje ljudskim resursima i u bankarskom ju je sektoru, u onom "prošlom životu" dovelo do menadžerice s vrhunskim rezultatima, a i sad je, veli, okružena sjajnim timom.
Blizu i daleko od mora
Ipak, skromno kaže da je njezin najveći uspjeh u životu kćer Maša, najdraža joj "mrvica" koju je dobila u ljubavi s trinaest godina mlađim životnim partnerom i svojim velikim osloncem Ivom Bakovićem, Bračaninom na čijoj djedovini u Gornjem Humcu grade projekt komprimiran u uzbudljiv naziv "SHE-house". Već njihova veza je jedan životni projekt koji pomiče granice, mijenja "mindset" izvan konvencionalnih okvira, a sama kuća priča je za sebe.
Osebujna je, SHE-house namijenjena je komercijalnoj eksploataciji no na uistinu intrigantan pa i smion način. To je superluksuzna kuća u ruralnom okruženju, usred drače i kamenjara, istodobno blizu i daleko od mora, a uprkos svojoj avangardnoj filozofiji koja ju prožima u isti mah promovira povratak iskonu, pače, ženskom iskonu!
No, vratimo se još malo na inicijativu sposobne Dijane Žderić, čiji vrhunac i najveće postignuće svakako nije jedna (čak i ovako izvanserijska) kuća za odmor. Ona je rodonačelnica pokreta "Ruralne žene" u partnerstvu s Ana Marijom Grabovac (poznata vinarska familija) iz Prološca, dvije žene u najboljim godinama snažnom nevidljivom niti tkaju veze između jednako ruralnih, prvoloptaški podcijenjenih no ujedno blistavih "nebrušenih dragulja", ruralnih sredina Imotske krajine i škoja, Brača.
Žderić-Baković i Grabovac vjeruju u potencijal kojega može prepoznati samo vizionarsko oko poput Dijanina, razviti netko tko je u prošlosti bio u stanju podignuti na profitabilnu, potentnu razinu poslovanje malomišćanskih bankarskih poslovnica na koljenima.
Ponikla iz siromašne obitelji
Dijana je super-cura rijetkoga kova, ponikla iz siromašne patchwork-obitelji iz Drašnica, jedne od onih koje se nisu obogatile na turizmu (što je, da se razumijemo, legitimno), njeni su preživljavali od ribarenja. Dijanin put teško je prepričljiv u jednom tekstu, a kao formalna zapreka tijekom napredovanja često joj se spočitavala činjenica da nema diplomu.
Studiranje je za nju jednostavno bio neizvediv luksuz, Dijana se direktno nakon srednje škole bacila u vatru posla, a rezultati koje je postizala morali su začepiti usta čak i najokorjelijim zlobnicima. Čak i onima koji su ih, u jalu i nemoći, pokušavali osporiti. Zvuči poznato?
- Oduvijek sam izvan standarda, šokiram i "imam muda" biti ono što jesam: žena, poduzetnica bez filtera. Imam priliku gledati oko sebe svakojake "poduzimatelje" i javne osobe koji odrađuju stvari bez elana, ili pucaju na brzu zaradu. Prevelik je fokus na novcu, a premalo želje da se radi održivo, da nešto ostane iza nas. Takvi projekti brzo propadaju, njihovi su nositelji uglavnom muškarci - primjećuje Žderić.
Ta promotorica ženske poduzetničke inicijative radi u tandemu, uz spomenutu Grabovac, i sa imenjakinjom Dijanom Šabić, a kroz pokret Ruralna žena (u fazi osnutka) pokušava i ono što se zove "jačanje mindseta" žena, kao i infrastrukture koja će upravo žene pogurati u nastojanjima da na otoku, u Zagori ili bilo kojoj drugoj ruralnoj sredini stvore i plasiraju proizvod.
Želimo ohrabriti žene
- Želimo "dati ruke" ženi koja želi nešto stvoriti u ruralnoj sredini: kuću za odmor, umjetničku galeriju, osmisliti vlastiti prehrambeni ili neki drugi proizvod uz naglasak na lokalno i tradicijsko nasljeđe koje može itekako izgledati moderno i biti konkurentno na tržištu. Otvoreni smo za sve ideje iza kojih stoje dobre namjere, a pogotovo želimo ohrabriti žene da se izraze, izađu iz okvira, iz kuhinje. Da ne budu samo "one koje čiste apartmane" i kuhaju za familiju.
Ženska snaga može pomaknuti planine; to najbolje znaju samohrane majke. Često se događa da žene budu "majke i očevi", ili da vode neki objekt koji "glasi" na njihova supruga. Ironično, ali tako je i u slučaju SHE-housea; no, nema straha, u planu nam je izgradnja muškog pandana, HE-housea. Taj će biti na moje ime - namiguje dalmatinska poduzetnica.
No, ni to nije sve, Dijanina firma bavi se konzaltingom kao "core businessom", kao i klasičnim računovodstvom i financijama. Što reći nego, ukratko, žena zna s novcem, ima ideje i elana. Njoj je Brač - Manhattan.
Sofisticirani oblik prostitucije
Eh da; k tomu i izgleda kao neka protagonistica Sexa&grada, dotjerana, zgodna; druga bi na njenom mjestu influensala, reklamirala kapi za kapi za rast trepavica na bazi bračkog maslinovog ulja, možda kupaće kostime. Ubirala novac već svojom pojavnošću.
Dijana to naziva sofisticiranim oblikom prostitucije. Gologuzo zarađivanje na tijelu.
- Svakodnevno smo bombardirani na instagramu fotografijama takozvanih influencerica, nekakvih voditeljica, pjevačica i inih "javnih osoba" koje skoro pa sasvim obnažene reklamiraju neki proizvod.
Nitko ne zna što vode, niti poznaju i jednu njihovu pjesmu, ali eto ta je pjevačica/voditeljica/influencerica dobila honorar za čučanje bez odjeće na snijegu, ili je dobila večeru i besplatno noćenje za sebe i onoga koji je fotografira.
Žene se ne bi trebale razodijevati zbog novca; ne govorim ovo iz želje da moraliziram; jednostavno držim da svaka žena vrijedi puno više od "one stvari" - veselo, ali "s ozbiljnim nakanama" zbori Dijana, bračka "nevjesta s mudima".