Svijet je pobenavio, okrenuo se naopačke, društvo se posve lišilo razuma, ili je s njega sišlo - red i raspored odrastanja, sazrijevanja i starenja kakvog poznajemo, ili smo poznavali, sam je sebe progutao; tamo gdje mu je bio rep, sad je glava.
‘Starci’ podjetinjuju, djeca hrle u ‘starost’
Tako imamo infantilne, stasale jedinke koje kako se primiču zreloj dobi, bježe od teških znamenki u zaklon k davno prohujaloj mladosti i adolescenciji – dok ‘starci’ tako igraju igrice, poziraju za Instagram i rade na ponovnom pronalasku sebe koje često znači da se misaono (tjelesno je to pak nemoguće) vraćaju u svoju 17.-tu, njihovi pomladci sve brže hrle u starost, ponašanjem dodajući si nepostojeće godine, u želji da se što prije dočepaju ozbiljnosti svijeta rezerviranog za odrasle.
Činjenica je da su mladi uvijek imitirali starije i da su potajno priželjkivali trenutak kad će se i njihovo ime uvući u ono društveno shvaćanje i poimanje sazrele osobe. Koje se očituje u njima pregršt bitnih primjera (koji to zapravo i nisu), primjerice, u promjeni oslovljavanja od strane neznanaca na ulici; stasanje iz “brace” ili “seke” u “tetu” ili “barbu”.
No činjenica je i da je granica između odraslih i djece sve neprimjetnija. Više nije tako fiksna, postaje probojna, i više se ne razlikuju različite siluete s obje njezine strane – djeca nalikuju na odrasle, odrasli, barem ponašanjem, na djecu.
Osmogodišnjakinje se mažu kremama za bore
Slijedom rečenog, određeni dio ljudi nije šokiran informacijom do koje je došao američki CNN, a koja je, obavijena neozbiljnim shvaćanjem, već neko vrijeme dio zbilje – djevojčice od svega devet godina, a posebno tinejdžerice i adolescentice, česti su posjetitelji drogerija.
Umjesto igralištima u potrazi za loptom, oni se gube među šarenim redovima Sephore (jedne od najpoznatijih i najcjenjenijih drogerija na europskom i američkom tlu), u potrazi za proizvodima za njegu kože i kozmetici koju su na TikToku, ili pak Instagramu, opjevali njihovi omiljeni influenceri.
Zbog toga su na društvenim mrežama među drugim generacijama dobili i pripadajući nadimak – Sephora Kids, prevedeno, Djeca Sephore. A prije će biti da su to Djeca Influencera, Djeca Tik Toka, ili, Djeca Koja Prebrzo Odrastaju. Čine to apsurdno brzo, a sam se proces odraslima čini potpuno nezaustavljivim.
Tako dakle djevojčice kupuju kreme čije su dvoznamenkaste cijene nerijetko i dvostruko veće od broja njihovih godina.
Omiljen im je retinol
A kako i ne bi bio, pored toliko TikTok influencerica koje se kunu u njega. Teško da ćete pronaći objavu na TikToku koja je usmjerena ka savjetovanju o dnevnoj beauty rutini, a da se retinol ne spomene barem jednom.
Retinol je oblik vitamina A koji se često koristi u proizvodima za njegu kože, ima ključnu ulogu u promicanju obnove kože i poboljšanju proizvodnje kolagena, što može pomoći u poboljšanju cjelokupne teksture i izgleda kože.
Osim toga, retinol je poznat po svojoj sposobnosti da smanji pojavu finih linija, bora i hiperpigmentacije, što ga čini popularnim izborom odraslih u borbi protiv starenja.
No fiziološke razlike u koži djece i tinejdžera čine ga neprikladnim za tu dobnu skupinu, ali i potencijalno opasnim. Ključna razlika je relativna tankost dječje kože u usporedbi s kožom odraslih, što je čini podložnijom iritacijama i kemijskim opeklinama snažnim aktivnim sastojcima poput onih koji se nalaze u serumu s retinolom.
Ove fiziološke razlike igraju ključnu ulogu u tome kako koža reagira na proizvode za njegu kože. Epidermis, krajnji vanjski sloj kože, kod djece je tanji, što ga čini propusnijim. Ova povećana propusnost povećava rizik od neželjenih reakcija na jake tvari koje se nalaze u formulacijama za njegu kože odraslih. Osim toga, djeci nedostaje potpuno razvijena funkcija barijere koja dolazi s godinama, što znači da njihova koža može teško podnositi određene aktivne sastojke.
Cvjeta profit poznatih brendova
Generacija Alpha, kao što je već rečeno, opsjednuta je kupnjom proizvoda koji obećavaju koži vratiti mladost, kao što su retinol, jake kiseline za piling ili skupe hidratantne kreme, tonika i seruma dizajniranih za smanjenje učinaka starenja.
Sve to naravno, ide u prilog nabujalim prodajnim rezultatima među djecom razvikanih brendova, poput primjerice, kalifornijskog kozmetičkog brenda e.l.f. Cijene dionica tvrtke e.l.f., koja kotira na burzi, u posljednje su vrijeme rapidno skočile. Tijekom prošle godine, cijena dionice e.l.f.-a porasla je 203%, prema Marketwatchu.
A te skokovite cijene dionica izravan su rezultat enormnog rasta prodaje e.l.f.-a, kojem su ponajviše pridonijeli upravo “tweensi”, ciljana grupa marketinškog tima ovog brenda.
Marketing usmjeren ka mlađoj demografskoj skupini možda je samo u korelaciji s ovim rastom u cijeloj industriji, ali određeni stručnjaci tvrde da veza postoji, a e.l.f. je samo jedan primjer fenomena tween-kozmetike i njege kože koji se odvija šire. Mnoge tvrtke u industriji ljepote i njege kože ciljaju na sve mlađe kupce i kao rezultat toga ostvaruju veliku prodaju.
Nije problem samo u kozmetici
Djevojke koje sa svojih petnaest godina, i barem pet slojeva teške šminke izgledaju kao da im je dvadeset i pet više nisu rijetkost, rijetkost su nažalost, postale djevojke i djevojčice, koje izgledaju upravo tako - kao djevojčice.
Djevojčice od svega desetak godina također, već rade i svoje prve umjetne, gelirane i akrilne, duge nokte, kojima ni olovku uhvatiti ne mogu kako bi valjalo, no bez obzira na to, takva slika postaje sve češći prizor među školskim klupama nižih razreda osnovne škole.
Propust je djelom i roditeljske, odgojne prirode, no odveć je poznato da je u današnjem društvu uloga roditelja u odgoju djece postala gotovo pa beznačajnom, nažalost, oni su tu više nešto poput “stilske figure”, dok se uloga autoriteta prenijela na influencere, društvene mreže i kojekakve osobe, poznate samo po tomu što su poznate.
Ipak, potonje ne možemo kriviti za sve češće prizore primjerice, razgolićenih sedmogodišnjakinja koje sve češće s roditeljima ruku pod ruku gradom šetaju u oskudnim majičicama izrezanim do pupka, tako da im je cijeli trbuh vidljiv.
Takvo oblačenje, netko će se složiti, netko ne, nije primjereno ni odrasloj djevojci, a kamoli djetetu koje je tek "zinulo" na svijet, koji je, sad ćemo se svi složiti, poprilično izopačen. Pa se postavlja pitanje – zbog čega roditelji žure da svojoj djeci uskrate da budu djeca?
Zbog čega od djece prave odrasle osobe, i zbog čega u djetinjstvo bjesomučno utiskuju nepripadajuće komadiće svijeta odraslih? Ako se i ne osjećaju krivima, ili pak imaju dojam da im je u usmjeravanju svoje djece dodijeljena pasivna uloga, ili im pak oteta ona glavna, pitanje je - zašto odgoj bez pobune predaju u ruke društvenih mreža i kojekakvih influencera?