StoryEditor
ZdravljeDobro se obucite

Vježbanje na otvorenom tijekom niskih temperatura ima brojne blagodati za zdravlje: poslušajte savjete Japanaca, najdugovječnijih ljudi na svijetu

Piše PSD
21. prosinca 2020. - 11:10
Shutterstock

S obzirom na puno vremena provedenog u kući s istim ljudima i zatvaranje svih sportskih objekata gdje smo kroz treninge imali ispušni ventil, može se činiti da bi uskoro mogli puknuti po šavovima. Praznici koliko god bili veseli, ove godine mogu za sobom donijeti jednu dozu stresa pa vam preporučujemo da uvedete neku dnevnu rutinu kako biste ga se riješili. Vježbanje na otvorenom po hladnijem vremenu može zvučati odbojno, a li zapravo je jako zdravo, a ako je vjerovati jednim od najdugovječnijih naroda na svijetu, Japancima, pomaže i u produljenju života, piše Elemental.

Profesor i direktor laboratorija na Kalifornijskom sveučilištu u San Francisku Shingo Kajimura kaže da Japanci često vježbaju zimi te da smatraju da ih to sprječava od odlaska doktoru, a pokazalo se i zašto to ima smisla. Kajimurin laboratoriji istražuje metaboličke procese, energetski balans i funkciju masnih stanica u tijelu. Izlaganje hladnoći i treninzi na otvorenom mogu biti korisni iz više od jednog razloga. Drhtanje kojim na niske temperature reagira naše tijelo pojačava potrošnju kalorija jer je riječ o energetski napornom procesu. Povećano sagorijevanje kalorija pomaže u mršavljenju, ali to nije jedini razlog za odluku o primjerice trčanju ili brzom hodanju tijekom hladne siječanjske večeri ili ranoga jutra.

Istraživanjima se otkrilo da provođenje vremena vani za vrijeme niskih temperatura pomaže promjeni masnih stanica iz bijelih, koje se smatraju nezdravima pa i opasnima za tijelo, u bež, koje su metabolički aktivne i služe kao gorivo.Ova konverzija pomaže da se organizam aklimatizira na hladnije okruženje i povećava potrošnju energije u mirovanju, tj. količini kalorija koje čovjek sagorijeva samo sjedeći ili ležeći. Bež masnoće mogu ograničiti nagle promjene šećera u krvi i samim time se boriti protiv poremećaja poput dijabetesa. Riječ je o teoriji za koju treba dodatnih dokaza, ali po svemu sudeći da se naslutiti da je riječ o valjanoj pretpostavci.

Vrućina ne samo da je umarajuća jer se više znojimo i postajemo malaksali već smanjuje i sportske performanse.  Vježbanje samo po sebi zagrijava tijelo, ako se toplina akumulira jer je okoliš također topao intenzitet treninga se smanjuje. Niže temperature u tome su idealne jer tijelo može sve resurse posvetiti treningu, a ne regulaciji temperature koja se otpušta u okolinu i prirodno hladi organizam.

Opasnost koju treninzi na niskim temperaturama nose tiču se uglavnom respiratornog sustava. Ubrzanjem rada srca trebamo i više kisika te nam se ubrzava i disanje. Ako su temperature jako niske, što pak nije čest slučaj na Mediteranu, može doći do peckanja i osjećaja pritiska u prsima te osjećaja suhoće u grlu. Tijekom trčanja prekrijte usta šalom ili maskom i nipošto nemojte ulaziti u zagrijane prostorije dok vam se dah nije vratio u potpunosti u normalu. Ako bol postane prejaka, usporite, izmjenjujte faze brzog hodanja i polaganog trčanja dok se pluća ne adaptiraju na novu situaciju.

Tjelovježba na hladnoći može biti opasna za osobe koje pate od kardiovaskularnih problema. Profesor Kajimura objašnjava da tijelo, kada je izloženo hladnoći, po prirodi sužava krvne žile što može dovesti do povećanja krvnog tlaka. Osobe kojima je povišeni tlak opasan, neka radije ne riskiraju ili se prije posavjetuju s liječnikom.

Kada se sve zbroji i oduzme, ako zaštitite svoja pluća od suhog i hladnog zraka i nemate srčane mane tjelovježba na otvorenom zimi trebala bi imati vrlo povoljan učinak na vaše zdravlje, a uzmemo li u obzir i blagodati koje će imati na vaše mentalno stanje preporučujemo da se pokrenete već danas. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

27. veljača 2021 12:50