StoryEditor
Trendšto gledati

Tri napete serije jedva čekaju razbiti vašu dosadu: provjerite zašto svi bruje o ovim eksplozivnim naslovima, jednog smo pogledali među prvima

Piše Trend
11. travnja 2020. - 19:25

Pitate li se što gledati, a ne pitate li se, pitat ćete se kad-tad, otvorili ste pravi članak. Kako nas i same muči isto pitanje, odgovor smo potražili kod filmskog kritičara Slobodne Dalmacije, Marka Njegića. A on nam je odmah krenuo hvaliti seriju Run, koju je imao priliku pogledati među prvima u Hrvatskoj. Mi, obični smrtnici, moći ćemo ju gledati tek od sutra.

- Prve tri epizode su nešto najbolje ikad - nahvalio je naš filmski kritičar novi projekt autorice hvaljenog Fleabaga, premda priznaje da je, nakon što je radnja pomalo skrenula u drugi žanr i njegovo ushićenje pomalo splasnulo. No svakako preporučuje gledanje.

Evo što piše o seriji koja ga je oduševila.

Izvorno naslovljena "Run", romantično-komično-trilerska serija ima jednostavnu i efektnu premisu. Nekadašnji ljubavnici sklopili su prije 15 godina pakt da će poslati jedno drugome kratku SMS poruku "RUN" ukoliko im ikad dođe da pobjegnu iz trenutnog života i ostave sve; ako drugi uzvrati na isti način unutar 24 sata, naći će se na newyorškom kolodvoru Grand Central, tjedan dana putovati Amerikom i odlučiti hoće li opet biti zajedno.

Serija ima i dvoje dobrih glumaca u glavnim ulogama - Domhnalla Gleesona i Merritt Wever. Jednog običnog jutra, život Ruby Richardson (Wever) okrenut će se naglavačke kad sjedeći u automobilu nakon kupovine dobije poruku od bivšeg dečka iz fakultetskih dana Billyja Johnsona (Gleeson). U poruci, dakako, piše "RUN".

Ruby utipka "RUN" i krene na avion za New York naći se s Billyjem na Grand Central Stationu i ispuniti dogovor dan 15 godina ranije. To je to, nema nazad. Ili možda ima? Oboje napuštaju trenutne živote i kreću na put u neizvjesno, posebice ona. "Imam život s posljedicama, nismo učinili ništa što ne mogu povući", nećka se Ruby.

Ubrzo otkrivamo da Ruby ima supruga i dvoje djece (odaje to fotografija na zaslonu mobitela), no stara ljubav zaborava nema. Možda bi imala da nije još uvijek neugasle iskre među njima. Gleeson je žanrovski/romantično iskusniji ("Pravi trenutak", "Brooklyn"), ali Wever je ugodno iznenađenje, upravo neodoljiva. Kemijska iskra među njima je opipljiva i fenomenalna.

Stara ljubav na novi način, protagonisti ponovno zaljubljeni kao nekoć. No, romantična komedija/drama u četvrtoj i petoj epizodi daje se u bijeg u generički kvazi-"Killing Eve" triler kad postane jasno da jedno od njih ne bježi samo od emotivne prošlosti.

 - Trilerska komponenta djeluje neprirodno onoliko koliko je prirodna kemija među akterima i krajnje je nepotrebna prtljaga likovima računajući već prisutnu dramsku, odnosno uzbuđenja koja prate nečiju odluku da se naprasno odšeta iz svog života. Ipak, za ukupan dojam treba kompletirati još tri nepogledne epizode - mišljenja je Njegić, a cijelu kritiku serije Run možete pročitati ovdje.

Drugi prijedlog je Amazonova osmodijelna serija "Nula Nula Nula", koja po Markovom mišljenju, zaslužuje biti slavljena i gledana kao "Narcos" pa ju svrstava u sam vrh, uz bok serijama "Outsider", "Westworld 3", "Devs" i "The Plot Against America". 

Režija daje seriji "touch" velikog filma, osobito izvrsnim spojem fotografije svog kućnog snimatelja Paola Carnere i glazbe Mogwaija, osobito kad treba oslikati/ozvučiti egzotične scene u Africi/Sahari.

Utemeljen na bestseleru Roberta Saviana (Gomorra), "Nula Nula Nula" pripovijeda tri priče rasprostranjene na tri kontinenta i povezane kokainskom niti preko jedne goleme pošiljke iz Amerike u Europu koja će krenuti po zlu.

Redatelj Stefano Sollima (raz)otkriva kompleksan mehanizam internacionalne trgovine kokainom (proizvodnja, distribucija) koji prethodi konzumaciji, a talijanskim mafijašima i meksičkim kartelima pridodani su američki biznismeni također žedni moći.  Amerikanci smatraju kako nisu "dileri" nego "brodo-prijevoznici" budući da tankerom prevoze kokain (stvoren u Meksiku) za Italiju, a ono što govore nije daleko od istine s obzirom na ekonomski vitalni i unosni biznis s drogom.

"Ovim što radimo održavamo svijet ekonomije živim. Mi smo pokretači globalne ekonomije", smatra Edward Lynwood (Gabriel Byrne), predstavljen u prvoj sceni prve epizode koja podsjeća na otvaranje kultnog filma "Privedite osumnjičene", moguće i zbog glumca kao poveznice.

U "sređivanju posla" Edwardu pomaže njegova kćer Emma (Andrea Riseborough) koja svojim likom i djelom subvertira karakterizaciju žena u sličnim krimi serijama mačo mentaliteta. Emma je kičma serije, jedan od najvažnijih protagonista pored njezina brata Chrisa (Dane DeHaan) kojeg će uključiti u posao nakon smrti oca i odvesti ga u avanturu do Senegala i Maroka, uključujući susret s džihadistima.

Obitelj je u fokusu i u talijanskom segmentu priče, ambijentiranom u Kalabriju, kamo likovi čekaju pošiljku kokaina iz Meksika/Amerike za daljnju distribuciju po svijetu. U prvom planu su legendarni mafijaš Don Minu (Adriano Chiaramida) i njegov unuk Stefano (Giuseppe De Domenico) koji žarko želi preuzeti djedov posao, makar po cijenu njegova umorstva. Ipak, velika pošiljka kokaina ide u korist djedu koji i sam ima mudrosti za podijeliti, tipa "razočaranje ne poznaje milost". 

U ovom (najmračnijem) segmentu serija je svojevrsni meksički "Sicario", u talijanskom kombinacija svih mafijaških filmova, od "Kuma" preko "Gomorre" do "Izdajnika", a u totalu serijski "Traffic".

Serija je ovo u koju doista vrijedi investirati osam sati dragocjenog vremena. "ZeroZeroZero" je narativno fokusiran i nije nikad dosadan dok isprepleće priče i likove koje/i su istinski zanimljivi, za razliku od standardnih serija s čestim posezanjem za nezanimljivim narativnim i karakternim digresijama, vjeruje naš kritičar, a cijelu kritiku možete pročitati ovdje.

Treći prijedlog je SF triler Devs, prva nova, originalna serija koja se od 5. ožujka u jednotjednom ritmu ekskluzivno “streama” na Huluu kao dio Disneyjeve FX On Hulu inicijative. “Devsu” pristaje epitet “originalan” kao rijetko kojoj novijoj seriji zato što iza nje stoji Alex Garland, jedan od najoriginalnijih (SF) filmaša današnjice. Garland se proslavio romanom “Žal” koji je početkom novog milenija Danny Boyle pretočio u film s Leonardom DiCapriom u glavnoj ulozi. Potom je debitirao kao scenarist s apokaliptičnom zombi pričom “28 dana kasnije” u Boyleovoj režiji.

Suradnja s Boyleom se nastavila na scenariju za “Sunshine”, SF koji je Garlandu postao najdraži žanr. Početkom 2010-ih napisao je scenarij za novog “Dredda” i ostvario odličan redateljski prvijenac filmom “Ex Machina”. Nakon drugijenca “Annihilation” i sada serije “Devs” Garland se nameće za vodećeg SF vizionara današnjice uz ili iza Denisa Villeneuvea (“Arrival”, “Blade Runner 2049”; nadolazeći “Dune”).

FX On Hulu nije mogao vrbovati boljeg čovjeka za nastupnu seriju koja je treći ovogodišnji televizijski SF nakon “Altered Carbon 2” i “Westworld 3”. Tvrdokorni filmofili i fanovi SF-a obožavaju Garlandovu ambicioznu kombinaciju intelekta i filozofije unutar šire znanstvene fantastike. Njegove filmove, posebice “Uništenje”, ne možete gledati pospani ili preko oka tipkajući usput poruke na “whatsappu”, a takva je i ova serija.

“Devs” je tematski i vizualno preambiciozan da bi se tako “ofrlje” konzumirao i čovjek mora biti u “filmu” za gledanje. Ova serija aktivira mozak umjesto da ga pušta na pašu u “no-brainer” stilu i njezinu centralnu misteriju Garland čitavo vrijeme potencira, odbijajući otkriti kamo točno “Devs” ide.

A centralna misterija je sljedeća. Lily Chan (Muzino) radi kao inženjerka softvera u tehnološkoj kompaniji “Amaya” pod vodstvom tajnovitog Foresta (komičar Nick Hofferman u ozbiljnoj ulozi), nazvanoj po njegovoj pokojnoj kćerki čiji se golemi kip nalazi u dvorištu natkrivajući okolna stabla. Zaplet starta kad Forest u supertehnološkom ogranku kompanije, nazvanom “Devs”, angažira Lilyna dečka Sergeja (Karl Glusman; “Ljubav” Gaspara Noea) za rad na tajnom projektu o kojem ne smije nikome ništa reći pa ni njoj, a on nakon prvog radnog dana nestane, odnosno nadređeni ga naizgled ubiju i to “prema van” prikažu kao samoubojstvo.

Sergejeva djevojka sluti da to nema smisla, da nema šanse da bi se on polio benzinom i zapalio, stoga kreće u potragu za objašnjenjem što se točno dogodilo i zašto, te ima li kakve veze s “Devsom”. Vrlo brzo doznaje da je, izgleda, Sergej bio industrijski (ruski) špijun i otkriva da je njegovo samoubojstvo samo “cover story”, što seriju odvodi na teren paranoidnog zavjereničkog trilera sedamdesetih kakve je radio Alan Pakula u kombinaciji s modernim “techno thriller” strujanjima.

SF je, svejedno, jezgra priče, s temama odnosa čovjeka i tehnologije, slobodne volje..., a najzanimljivije je postupno otkrivanje prave prirode istraživanja unutar “Devsa” čiji zaposlenici rabe konstrukcije kojima se može opisati sama serija - “ništa nije čudnije od stvarnosti”, “svemir je determinističan”, “transcedentalno čudno”.

Zaintrigirani? Cijelu kritiku možete pročitati ovdje, a seriju pogledati već večeras. Uživajte.

#PREPORUKE SERIJA#OSTAJEMDOMA

Izdvojeno

9. svibnja 2020. - 08:34