StoryEditor
Trendpogrešna praksa

‘Puno toga što radite sasvim je pogrešno‘: nutricionistkinja nam je objasnila što sada treba jesti, a što izbjegavati, razbila je i mit o vitaminu C

17. ožujka 2020. - 22:02

Nemojte se prejedati energetski bogatom hranom, upozorila je nutricionistkinja Dragana Olujić u videu sa savjetima za prehranu za podizanje imuniteta u ovim izazovnim trenutcima, koji je objavila na svojoj Facebook stranici te na Instagram profilu.

Kako ćemo, po svemu sudeći, sve više vremena provoditi u zatvorenom prostoru, prednost bismo trebali dati svježem voću, povrću, mahunarkama, uglavnom hrani male energetske vrijednosti, a visoke nutritivne. Od peciva, slatkiša i slične hrane samo ćemo dobiti višak masnog tkiva koje je aktivator upalnih procesa, upozorava Dragana Olujić u snimci koju možete vidjeti u nastavku.

Povodom video snimke zamolili smo nutricionistkinju nešto podrobnije savjete pa evo konkretnijih preporuka. Još jednom je istaknula važnost izbjegavanja prekomjernog unosa hrane, jer to nas, upozorava, neće, kako neki vjeruju, ojačati i tako sačuvati od zaraze niti nam dati snage za eventualnu borbu s virusom. 

Šok za organizam

Nagli povećan unos hrane za organizam je šok, objasnila je Olujić, jer na njega nije naviknuti, a poseban je šok za probavni sustav, čije je normalno funkcioniranje od velike važnosti za imunitet.

- Ne prejedajte se, to nije nikakva zaštita, a nagli prirast masnog tkiva izrazito stimulira upalne procese i otvara prostor za komplikacije i duže trajanje bolesti. Sada nam treba hrana bogata nutrijentima, a ne energetski gusta hrana koja je, osim toga, potpuno neprikladna za ovo doba godine  - objasnila je Olujić.

Umjesto mesu, krumpiru, tjestenini i sličnim namirnicama kojima su mnogi, sudeći po praznim policama u trgovinama, napunili smočnice i hladnjake, prednost treba dati povrću i voću, a kako voće stajanjem ne bi znatno izgubilo na nutritivnoj vrijednosti, nutricionistkinja nam je ponudila dva rješenja.

Kako sačuvati vitamine

Od voća možemo iscijediti veću količinu soka pa ga kratko pasterizirati na 100 stupnjeva. Nekoliko trenutaka na visokoj temperaturi ponešto će, doduše, uništiti vitamine, no još više bi ih 'ishlapilo' stajanjem.

Pasteriziranjem štitimo sok od mikroorganizama koji su prirodno prisutni na voću i uzrokuju kvarenje napitka pa ga na ovaj način možemo sačuvati i do dva tjedna. Na ovaj način možemo pripremiti i do deset litara soka, što je sasvim dovoljno za manju obitelj za dva tjedna.

Takva je opcija vrlo zgodna za one koji nemaju zamrzivač većeg kapaciteta, primjećuje Olujić, a onima koji imaju više mjesta u 'ledu' savjetuje da dio voća narežu na komade i zamrznu ili da kupe zamrznute mješavine voća za smoothieje koje zatim mogu miksati u napitak ili dodavati drugoj hrani.

Olujić ističe da je još jedna uobičajena praksa poprilično uzaludna, a to je preventivno uzimanje velikih doza vitamina C.

- Mega doze imaju smisla tek kad bolest nastupi jer preventivno djelovanje vitamina C ne može se mjeriti s njegovim snažnim terapijskim djelovanjem, jer ima sposobnost skratiti trajanje bolesti. Ono što bi sad imalo smisla uzimati kao preventivu su multivitamini, jer kad nam je organizam u općenito dobroj formi lakše će se obraniti od infekcija - rekla je i dodala kako rečeno za vitamin C vrijedi i za betaglukan: uzimati ga ima smisla tek ako se zarazimo.

Vrlo važan detalj

Govoreći o smanjenju izgleda od infekcije dotakla se jedne stavke na koju se obično zaboravlja. Premda sad svi puno pažnje posvećuju pranju ruku i njihovoj dezinfekciji uz pomoć gelova, virusi nam u organizam ulaze i kroz usta te kroz sluznicu.

image
Goran Mehkek/Hanza Media

- Viruse iz usta treba sprati u želudac uz pomoć tekućine, jer tamo će ih uništiti kiselina. Povećana količina tekućine izuzetno nam je bitna u ovakvoj situaciji, kako za ispiranje virusa iz usta tako i za hidraciju organizma i njegovo opće stanje - navela je naša sugovornica.

Viruse sa sluznice nosa možemo ukloniti ispiranjem fiziološkom otopinom, upućuje Olujić, na što primjećujemo kako je Svjetska zdravstvena organizacija objavila kako nema dokaza da se ispiranje sluznice pokazalo učinkovitom prevencijom.

Moć domaće juhice

Prema njenom mišljenju, u ovakvoj situaciji nema smisla čekati i tražiti provjerene dokaze da ovakav postupak djeluje nego ga je bolje primijeniti. Naškoditi nam, tvrdi, neće, a pomoći može.

Dođe li ipak do bolesti, pitamo sugovornicu, postoji li način da uz pomoć hrane, napitaka i dodataka skratimo njeno trajanje. Osim gore spomenutih vitamina C, betaglukana i vode, Olujić ističe da se korisnom pokazala domaća juha od piletine, jer se kuhanjem te namirnice oslobađaju aminokiseline korisne za brže ozdravljenje. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. srpanj 2022 09:45