StoryEditor
TrendU karanteni

Kad je budžet tanak, a ideja nema: ako vas od pitanja ‘što je danas za ručak‘ boli glava, imamo nekoliko savjeta za izgubljene

16. travnja 2020. - 10:50
Shutterstock

Izolacija, kućna karantena ili društveno distanciranje unutar vlastita četiri zida, kako god to nazivali, svodi se na isto. Prošlo je već, u nedostatku prikladnije riječi, "prilično" otkad smo se kao savjesni građani zaključali i prepustili na milost i nemilost ukućanima.

Toliko dugo da već možemo govoriti o nekim fazama kroz koje su oni najsavjesniji prošli. To su oni koji ne napuštaju kućni prag, osim u ljutoj potrebi.

Prvu fazu negiranja na svu sreću nismo kao narod odveli do krajnjih granica. Iako sumnjičavi i skloni zavjerama po prirodi, imali smo dovoljno strašan primjer iz bližeg susjedstva. Epidemiju koronavirusa shvatili smo ozbiljno na vrijeme, možda par dana u nevjerici komentirali vijesti s ukućanima. S "Jel ti moš ovo virovat" javljali smo se i na telefon. Nismo mogli, ali mjesec i "kusur" kasnije, itekako možemo.

Onda tipična faza ljutnje. Tko je kriv, kako ovo, zašto baš sad, pa sezona će, kako ću, kako ćeš... Nitko ništa ne zna, situacija je ozbiljna i opasna. Pridodajte i ekonomsku računicu stajanja kod kuće, gubitak izvora prihoda ili značajno smanjenje.

Sljedeća faza bila je zato idilična. Dok su iz svijeta stizale najstrašnije vijesti, Hrvatska se s epidemijom nosila uspješno. Period je ovo u kojemu su mnogi shvatili kako im je baš ovo sad savršena prilika da procvjetaju kod kuće, raspuste kosu, odmore se od svega, rade pilates na balkonu i uživaju u suncu dok ono ne zađe iza susjedne zgrade. Isprobavali su se recepti, kuhalo se, na telefon javljalo sada s "Koliko si ti kila dobio? Ja dva...".

Što je danas za ručak?

No ulaskom u ključni period organizacije u borbi, kad se mjere ne privode kraju i treba "izgurati", ušli smo i u fazu brige. Sad je već jasno da je ionako tanka ekonomska računica još tanja, a važnije je nego ikad kvalitetno jesti i čuvati zdravlje. Faza koju možemo nazvati "Što je danas za ručak?" mnogima zadaje glavobolju.

Kupovina hrane u vrijeme karantene tako postaje još stresnija nego inače. Ne samo da su prihodi smanjeni, već još uvijek niste odlučili odgovara li vam više kupnja na veliko ili tjedni odlasci u trgovinu, mozganje o izbjegavanju ljudi i pokušajima distanciranja u zatvorenom prostoru samo produbljuje pulsiranje u glavi dok pokušavate iskombinirati što više za što manje.

Savjete nutricionistkinje donosi CNN, a mi vam prenosimo najbolje ideje koje možete implementirati i u svoje načine. Glavno pitanje je - kako uštedjeti, ali kupiti nutrijentima bogatu hranu?

Držite se popisa

Prvo pravilo najvažnije je, ali i najbanalnije. Držite se spiska! Kod kuće napišite što vam sve treba kako biste kroz tjedan dana imali kvalitetne ručkove, doručke i večere i prekočite sve što nije na popisu. Pokušajte izračunati unaprijed i budžet koji će vam trebati, a ako premašuje cifru kojom raspolažete, krenite "rezati" već kod kuće.

Ako vam se pak čini veliki trošak kupovati na veliko, zaboravite na ti pravilo - planirajte iz tjedna u tjedan. I oni najsavjesniji koje smo spominjali na početku teksta jednom tjedno odu do dućana.

Jeftina, a bogata nutrijentima

Možda je vrijeme i da u prehranu uvedete neke namirnice za kojima inače niste ludi, ali možete ih povoljno iskoristiti za vrijeme karantene.

Tražite proteine, cjelovite žitarice, voće i povrće. Iako u ovim stresnim vremenima može biti teško odoljeti "junk" hrani, čipsu i čokoladi, imajte na pameti da je to hrana vrlo siromašna nutrijentima nakon koje ćete svakako ostati gladni. Koncentrirajte se na pripremu konkretnih obroka, umjesto na grickalice.

U kategoriju jeftine hrana, a bogate nutrijentima spadaju jaja, grahorice, kruh od cjelovitih žitarica, zobene pahuljice, pa čak i tortille od cjelovitog brašna te maslac od kikirikija. Isto tako, sva ova hrana se sporo kvari.

Limenke vam mogu izgledati privlačno, ali suhe grahorice koje možete kupiti "refužo" mnogo su isplativije. Pazite da kupujete kruh i tortille bez aditiva, a maslac od kikirikija neka bude bez šećera. Naći ćete ih na odjelima zdrave hrane pa birajte opciju za svoj budžet.

U grahorice spadaju, osim graha, slanutak i leća. Ukusna variva od nekoliko komada povrća, grahorice po želji i komada mesa mogu se jesti i dva dana. A nutrijenata ne nedostaje.

Zobene pahuljice uvijek su dobra opcija, pune su kalcija, vlakana i B-vitamina. Idealne za doručak s malo mlijeka i dodatkom maslaca od kikirikija. Možete ih koristiti i u slanim jelima, odlično se slažu sa spomenutim varivima ili ako treba zgusnuti neki umak.

Još par ideja

- umjesto pilećih prsa, potražite dijelove kokoši koji su značajno jeftiniji - batak i karabatak

- ako radite umak od mljevenog mesa, nadopunite ga kuhanom lećom i "rastegnite" jedan obrok na dva

- tražite voće i povrće koje je u sezoni (u pravilu je jeftinije)

- ne zaobilazite zamrzivače, puni su zdravih i cjenovno prihvatljivih opcija

- ako ste kupili voće u limenci, ne bacajte sok, dodajte ga smoothiejima

- ako ste kupili masline ili sir u ulju, koristite ga u salatama

- limenke grahorica sadrže aquafabu, vodu koja može poslužiti kao zamjena bjelanjcima

- krajeve povrća ne bacajte nego držite u zamrzivaču, a kad se nakupi, iskoristite ih u pripremi domaćeg temeljca ili juhe

- umjesto vrhnja za kuhanje u složencima koristite malo mlijeka u prahu

Izdvojeno

02. kolovoz 2020 18:09