StoryEditor
Trend‘THE GREAT‘

Ako ste voljeli Miljenicu, ovo je serija za vas. Ili bi barem trebala biti. Pogledali smo sagu o Katarini Velikoj, pronašli joj prednosti i mane...

Piše Marko Njegić
8. lipnja 2020. - 17:49

Kostimirani povijesni filmovi doživjeli su prekretnicu 2018. kad je u kina stigla "Miljenica" Yorgosa Lanthimosa. Romantično-komična nevinost ekranizacija romana Jane Austen ("Ponos i predrasude", "Razum i osjećaji") ili "Zaljubljenog Shakespearea" bačena je kroz prozor kraljevskog dvorca zajedno s konzervativnošću karakterističnom za dramskija ostvarenja tog tipa.

Anarhični i subverzivni "The Favourite" opustio je uske korzete kostimiranog žanra, odjenuo romantiku i dramu u ruho crne komedije, pokrenuo statičn(ij)u kameru i stavio likovima u usta manje ukočene dijaloge. Više ništa nije bilo isto nakon Lanthimosova filma, svojevrsnog spoja "Opasnih veza", "Marije Antoanete" i "Sluškinje", posebice kad je "Miljenica" dobila deset nominacija za Oscara.

Da je "The Favourite" ostavio trajan utjecaj jasno je kad se pogleda friška serija "The Great" u produkciji Hulua. "Velika" je očiti pokušaj da televizija kapitalizira na valu "Miljenice", tj. emulira njezin nešto drukčiji pristup povijesti i povijesnim ličnostima. Nakon engleske kraljice Ane Stuart, sad je došao red na rusku caricu Katarinu Veliku.

Katarina je portretirana u mladim danima (nadahnuto je glumi Elle Fanning) kako bi se serija "The Great" razlikovala od nedavne HBO-ove "Catherine The Great" s Helen Mirren, ako ne od filma "The Favourite" s kojim ima direktne poveznice. Kreator "Velike" je za Oscara nominirani scenarist "Miljenice" Tony McNamara, inače autor istoimenog kazališnog komada iz 2008., prerađenog u tekst serije, a glavnu mušku ulogu, ruskog cara Petra III., igra Nicholas Hoult, viđen i u Lanthimosovu uratku.

Kao što je film mahom stolovao u Stuartičinoj rezidenciji, serija je uglavnom smještena upravo na Petrov dvor. Tamo dolazi Katarina kao nevinija i lakovjernija inačica lika Emme Stone iz "The Favourite". Fanning osvaja od prvih kadrova: ljulja se na ljuljački i govori prijateljici kako će se udati za ruskog cara i postati carica Rusije.

Koliko je nevina i naivna sugerira njezina romantična vizija prve bračne noći. Dakako, seks ispada krajnja suprotnost od maštanja, što smo mogli očekivati nakon upoznavanja Petra koji je sve samo ne "delikatna duša", ali i Katarinina dolaska na dvor, kad njegov spletkarski nastrojeni nadbiskup (Adam Godley) osobno provjeri je li njezina "barijera probivena".

'Not great, not terrible'

"Lezite", kaže nadbiskup i ovlaži svoje prste. Scena crta sliku serije: seks, nasilje, spletkarenje, žderanje, povraćanje i vršenje nužde sastavni je dio života na dvoru gdje obitavaju političke životinje (naglasak na "životinje") i sve to gotovo danonoćno rade uz poklič "Huzzah".

U takvom okruženju mlada Katarina gubi doslovnu i simboličnu nevinost. Ona je poput ulaštene cipelice u blatu i od junakinje kostimirane romantične komedije postaje žena koja razmišlja o tome da zasjedne na tron, stvori snažnu Rusiju i promijeni svijet, zbog čega kuje urotu protiv Petra zajedno sa sluškinjom Marial (dobra Phoebe Fox) i šačicom istomišljenika.

Moderna feministička strujanja kontra seksizma ojačavaju seriju "The Great" koja povijesti pristupa uz dosta pjesničke slobode. "Povremeno istinita priča" povremeno sijevne istinskom odličnošću, manifestiranom kroz postojane glumačke partije i neke pamtljive scene, npr. prilikom montaže Katarininog ljubovanja s ljubavnikom i prizora Petra kako leži sam na kipu s likom njegova oca, nedostižnog uzora, otprilike kao što je to film za seriju.

Nažalost, "Velika" nije "velika" kao Lanthimosov film, premda to žarko želi biti i njoj se mili u "Miljeničinoj" svili. Pohvalno je da serija nema dlake na jeziku, ali nedostaje joj odmjerenosti i suptilnosti u povijesnoj anarhiji i subverziji. Ilustracije radi, "The Great" se ne zadovoljava samo s time da prikaže sačuvani mumificirani leš pokojne Petrove majke, nego će netko taj leš kasnije i oskrvnuti.

Prekomjernosti karakteriziraju načelno intrigantnu seriju koja je u konačnici "not great, not terrible", da uporabimo serijski rječnik "Černobila" koji obuhvaća i Katarinu Veliku i Ivana Groznog. Sve to postupno dovodi do zasićenja materijala i repetitivnosti. Gubi se efekt kad po tko-zna-koji-put vidimo ili čujemo neku prostotu ili ono "Huzzah", iako je ovo potonje prilično zgodan i zarazan "ponavljajući geg".

Film je u svega dva sata rekao sve što je mogao reći, a serija to rasteže na devet sati i postaje redudantna. Trajanje se počinje osjećati već oko četvrte/pete epizode od njih deset. Gledatelju dođe da organizira "drinking game" i svaki put kad čuje "Huzzah" drmne čašicu votke na eks kako bi lakše podnio minutažu. Huzzah?

SERIJA: The Great; povijesna komična drama; SAD/Velika Britanija/Australija, 2020. KREATOR: Tony McNamara ULOGE: Elle Fanning, Nicholas Hoult OCJENA: ***

item - id = 1025440
related id = 0 -> 1159379
related id = 1 -> 1159053
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. siječanj 2022 07:23