StoryEditorOCM
Showbiz‘OTVORENO‘ na htv-u

Tonči Huljić otkrio što je Baby Lasagni pisao tijekom glasanja u finalu Eurosonga! ‘Žiri je imao priliku raditi dar mar‘

Piše SCENA SD
14. svibnja 2024. - 08:09

Kojim se kriterijima žiriji na Eurosongu vode u ocjenjivanju, te je li glazba bila u sjeni politike? O tome su sinoć u HTV-ovoj emisiji "Otvoreno" govorili Tomislav Štengl, šef hrvatske delegacije na Eurosongu, Aleksandar Dragaš, glazbeni kritičar "Jutarnjeg lista", Aleksandar Kostadinov, bivši komentator prijenosa Eurosonga i bivši šef hrvatske delegacije na Eurosongu, te Tonči Huljić, glazbenik, skladatelj i producent, te aktualni suradnik Baby Lasagne.

Aleksandar Dragaš je priznao kako mu je bilo jako simpatično kada je Marko, Baby Lasagna, na dočeku na Trgu rekao da su oni "samo klinci".

- On je sam napisao pjesmu, snimio, odabrao frendove, svoju zaručnicu, koji su sve to radili s njim. Ostaje pitanje može li se, kod nas definitivno, to pretočiti u jednu potencijalno veliku karijeru, jer Marko je vrlo mlad i to mu je jako veliki adut. Nadam se, donekle na tragu "Maneskina", talijanskog pobjednika od prije par godina, da se može možda napraviti nešto slično diljem Europe - ocijenio je Dragaš.

Aleksandar Kostadinov osvrnuo se na žiri.

- Svaki žiri ima pravo ovisno o pravilima, a pravila za žiriranje na Eurosongu dopuštaju doslovce sve! Glasuju za koga isključivo oni žele i nema nikakvih ograda, niti procesa postupanja. Nije samo da su fanovi nesretni, imate uzbunu po društvenim mrežama, stalno se nešto piše, ali i ozbiljni, ja ih zovem seniori, koji su godinama radili iz tog kruga EBU-a Euroviziju, isto imaju direktne poruke EBU ne samo zbog žiriranja, nego i zbog mnogih drugih stvari koje profesionalci primjećuju.

Osobno mislim da netko tko je po televotingu peti, a to je ovogodišnji pobjednik, ne može imati pobjedu koju osigura žiri! Naprosto brojke, matematika ne daju to pravo - ocjenjuje Kostadinov.

Tonči Huljić rekao je kako se dogodilo ono čega se pribojavao.

- Kada je Marko skočio na 58 posto na kladionicama, nakon izvedbe u finalu, to je bila otežavajuća okolnost za žiri. Velika je blagodat organizatora festivala kada ima alibi pjesmu. Alibi pjesma ove godine je nesumnjivo bila Nemo. To znači - imate odličnog izvođača, dečko odlično pjeva, odlično je to izveo, pjesma je vrlo neobična, i sklepana je samo s jednom funkcijom - išla je na pobjedu. I vi tog trenutka imate priliku da radite dar-mar, sugerirajući diskretno žirijima što bi bilo pametno radi recentne situacije kakva je.

Činjenica je da se EBU nije baš najbolje snašao u situacijama koje su ih zadesile na ovom festivalu - problem Izrael-Hamas, Ukrajina-Rusija.

Osvrnuo se i na veliki broj 12-ica koje je dobio Nemo.

- Ne znam tko je u povijesti dobio toliki broj 12-ica, u ovom novom vremenu Eurosong natjecanja, otkad sudjeluje i publika i žiri. To je u najmanju ruku čudno, istaknuo je.

image
Ivana Grgić/Cropix

- Negdje po sredini glasovanja, javljao sam Marku: Ovo je super! Tada smo bili na 5. mjestu, a zaostajali smo jedno 70-80 bodova. Sve do 100 bodova je bilo dostižno i moglo se prestić i očekivano je bilo da se prestigne. Međutim, ovoliki broj 12-ca... ja ne znam tko je u povijesti dobio!

Dodao je kako je Eurosong zamišljen kao natjecanje skladatelja i pjesama. Međutim, smatra kako se danas to pretvorilo u sve, samo ne u to.

- Četiri odlične pjesme su se našle na okupu. Rim Tim Tagi Dim i Marko, Francuska, Italija i Švicarska. Da nije situacija sa Izraelom takva kakva je, i on bi bio vrlo visoko plasiran i vjerojatno bi pikirao na pobjedu. Sve ostalo pretvorilo se u jedan džumbus.

Imali smo pentagrame, sotoniste, horor filmove, golotinje. Mislim da je publika počela ekstremniji pristup izvođenja i ekstremniju politizaciju Eurosonga u svrhu promocije rodne ideologije, premjerivati i zato je Engleska završila s nulom, iako je izvođač koji je predstavljao Veliku Britaniju, gotovo svaku treću emisiju, gost Graham Nortonu, koji je voditelj i komentator za BBC.

Tako da premalo govorimo o pjesmama, a previše o svemu onome što je dovelo do toga da sljedeće godine ovaj Eurosong ide u Švicarsku, u neutralnu zemlju koja će pokušati iskontrolirati situaciju.

Dodao je i kako je reagirala i Ursula von der Leyen, jer je EBU zabranio korištenje europske zastave na Eurosongu.

- Jedine zastave koje su bile dozvoljene su bile zastave Pridea i zastave zemalja koje su se takmičile. A europska zastava je bila zabranjena. Dosta čudnih odluka, nesnalaženja, ali treba postaviti pitanje - što bi bilo da nije bilo Baby Lasagne i koliko bi ga još žiri obarao da je ostala Nizozemska? - upitao je Huljić.

Tomislav Štengl se osvrnuo na politizaciju Eurosonga.

- Eurosong sa sobom ne bi trebao nositi politiku, ali politika je neizbježan faktor koji se uvijek pojavljuje jer na takvoj platformi koja služi za promociju, ne samo pjesama i izvođača, nego cijelih država nemoguće je da politika nema neki utjecaj. Ove godine zbog situacije u Izraelu problemi su krenuli od samog starta, već od desetog mjeseca prošle godine.

Jedan veliki dio Europe je imao proteste i tražilo se da se Izrael izbaci iz natjecanja, međutim, EBU je odlučio drugačije. Je li to dobro ili nije, svatko može zaključiti kako hoće, ali očigledno je to stvorilo i u samom glasanju nekakve situacije, rekao je.

Dodao je kako je izraelska delegacija cijelo vrijeme bila izolirana i da se nije znalo gdje spavaju.

image
Tobias Schwarz/Afp

- Protesti u Malmöu su bili zadnjih tjedan dana, skoro svaki dan, naročito na dan finala. Probali su čak doći i do arene, pa je su nastali neki skandali, odvođenja, nošenja ljudi u marice itd. Uglavnom to nije bila nimalo ugodna situacija, ali ona se nije reflektirala u samoj dvorani, osim u par elemenata - na jednoj presici gdje je baš nizozemski predstavnik reagirao na izraelsku predstavnicu, pa se to smatralo dosta neprikladnim.

Ostalo je sve funkcioniralo dobro po tom pitanju, rekao je Štengl koji smatra da je politika najveći upliv imala u samom glasanju i to u glasanju publike.

- Glasovi koje je dobio Izrael, koji su bili stvarno veliki i oni su bili jedini koji su prešli 300 bodova u televotingu, sigurno ne bi bili takvi da nije bilo angažiranja oko promocije države ili popravljanja njihovog imidža, kako god to možemo nazvati.

Ti glasovi koji su otišli Izraelu, najvjerojatnije bi jedan dio otišao Baby Lasagni, jedan dio nekim drugim izvođačima, ali pretpostavljam da bi, od te sume od 300 glasova, mi dobili dovoljno da na kraju pobijedi Baby Lasagna - zaključio je šef HTV-ove delegacije na Eurosongu, Tomislav Štengl.

image
Tobias Schwarz/Afp
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. studeni 2024 00:41