StoryEditor
PanoramaIZLAŽE U LONDONU

Yoko Ono briljantna je u karijeri udovice, u 88. godini teška je 750 milijuna dolara. Fatalna ljubav počela je svađom, a drugi muž joj je zbog drogiranja s Lennonom oduzeo i sakrio kćer. Našla ju je 23 godine kasnije

20. rujna 2021. - 14:21

Čitavih 55 godina od one sudbonosne 1966. kad je upoznala Johna Lennona, Yoko Ono ponovo izlaže u Londonu i to, za razliku od Indica galerije koja je pred više od pola stoljeća ugostila tada nepoznatu Japanku, u prestižnoj Whitechapel galeriji.

Prije 55 godina je na izložbi nazvanoj "Unfinished Paintings and Objects" prvi put izložila i seriju razbijenih pa ponovno sastavljenih porculanskih šalica.

Sada, sve do 2. siječnja, na izložbi "Mend Piece" isključivo se bavi "popravljanjem stvari", kako i sam naslov izložbe sugerira.

Prije 55 godina Yoko Ono je u Londonu srela Lennona i taj susret je odredio ne samo njezinu karijeru, koja i bez Johna traje do dana današnjeg i njezina 88. rođendana.

Ta 1966. bila je godina kad je izišao "Revolver", sedmi studijski album The Beatlesa, s hitovima tipa "Yellow Submarine" i "Good Day Sunshine", godina kad je Lennon već bio zvijezda. Između njega i Yoko izbila je "ljubav na prvu svađu".

A onda su propali Beatlesi

Jedan od njezinih radova bio je obični zid, a od posjetitelja se tražilo da u njega ukucaju po jedan čavao. Yoko je zabranila Lennonu da bude prvi koji će ga zakucati, on je inzistirao na tome te se razvila prilično živa diskusija, nakon koje je ona popustila.

Počeli su se viđati vrlo brzo, premda su oboje bili već u braku s drugim ljudima, on sa Cynthijom s kojom je imao sina Juliana, a ona s Anthonyjem Coxom, jazz-glazbenikom.

Tek dvije godine kasnije, Yoko i Lennon vjenčali su se na Gibraltaru, u ožujku 1969., Beatlesi su se razišli samo godinu kasnije, a Sean Ono Lennon rođen je na Johnov 35. rođendan, šest godina nakon vjenčanja svojih roditelja.

image
Yoko Ono i danas nosi oznaku 'grobarice Beatlesa'
/AFP


Prije toga je, međutim, Anthony Cox – Yoko je bila udana i prije njega za kompozitora Toshi Ichiyanagija – zatražio skrbništvo nad njihovom kćeri Kyoko Chan Cox, tvrdeći kako su Lennon i Yoko nestabilni, da se drogiraju, da žive neuredno te je u svome zahtjevu i uspio.

Osmogodišnju Kyoko sud povjerava ocu, koji nestaje i s njom i s novom suprugom, pridružuje se nekom kršćanskom fundamentalističkom kultu, svi žive "underground", nedostupni, pa Yoko svoju kćer Kyoko uspijeva naći tek 23 godina poslije.

Živjela kao Rosemary

Kyoko je, naime, svih tih godina živjela pod imenom Rosemary, a sama je odlučila upoznati svoju majku kad je i sama trebala postati majka.

Ipak, kako je davno kazao upravo John Lennon, ona je i danas "najpoznatija nepoznata umjetnica", koja usprkos zavidnoj, uspješnoj i hvaljenoj umjetničkoj karijeri nosi oznaku "one kuje zbog koje su se raspali Beatlesi".

image
AFP


Od odgovornosti za taj "zločin" amnestirao ju je čak i Paul McCartney, istina s nekoliko desetljeća zakašnjenja, pa se ta oznaka "grobarice Beatlesa", čini se, ne može popraviti ni danas.

No mogu se popraviti porculanske šalice i tanjuri. U Whitechapel galeriji Yoko Ono, kao i na mnogim istovrsnim izložbama širom svijeta, posjetiteljima nudi da sami sjednu i poprave razbijeno posuđe te ga, ukoliko su zadovoljni postignutim rezultatom, izlože na policama uza zidove galerije i tako trajno postanu dio neobičnog fundusa.

Riječ je o tehnici, ali i filozofiji koja se u Japanu, domovini Yoko Ono, prakticira još iz vremena šoguna, a koja se naziva kintsugi.

No za razliku od japanske prakse koja za popravak šalica koristi, osim ljepila, i zlato kako bi se podcrtala teza kako popravljene stvari nisu manje vrijedne nego da, dapače, postaju dragocjene upravo zbog svoje očigledne krhkosti, u Whitechapel galeriji nema zlata.

image
Izložba 'Mend Piece' afirmira filozofiju kako razbijene stvari - i životi - mogu ponovnim stvaranjem postati bolje
/WHITECHAPEL GALERY

Tu su konop, ljepilo, traka i škare pa je prilično teško zamisliti kako bi s tim alatom nevješte ruke posjetitelja mogle kreirati veću vrijednost od one koja je u samom porculanu koji je za izložbu isporučio ugledni engleski proizvođač Burgess & Leigh, čija povijest seže sve do 1851. godine.

Šogunska tehnika

Povijest "popravljanja šalica", odnosno kintsugi umijeće najčešće se dovodi u vezu s japanskim šogunom koji je živio u 15. stoljeću u Kyotu. Navodno, šogun Ashikaga Yoshimasa je jednom razbio svoju najdražu šalicu za čaj i poslao je u Kinu da je kineski obrtnici poprave.

Koliko god šalica vrijedila, danas bi bilo nezamislivo slati je preko bijela svijeta na popravak, ali ne i tada. I ne u Japanu.

Ceremonija čaja bila je dragocjen trenutak mira, vrijeme posvećeno susretu sa samim sobom, ali i susretu s prijateljima te se velika pažnja pridavala svakom detalju, zbog čega se iz čajne ceremonije razvila i posebna estetika.

Nezadovoljan što mu se šalica iz Kine vratila s ružnim kopčama, nedostojnim njegova ukusa, šogun Ashikaga Yoshimasa obratio se domaćim obrtnicima.

image
Povijest 'popravljanja šalica', odnosno kintsugi umijeće seže u 15. stoljeće


Tako su oni, znajući da je naručitelj osoba najvišeg ranga, odlučili smisliti nešto do tada neviđeno – pukotine između komada porculana popunili su lakiranom smolom i zlatom u prahu, naglašavajući tako mjesto loma i pretvarajući ga u sastavni dio šalice koji joj daje dodatnu ljepotu i vrijednost.

Ova je tehnika ubrzo stekla velik broj poštovatelja pa bi imućni ljudi ponekad i namjerno razbijali vrijedne keramičke predmete da bi ih se moglo popraviti zlatnim nitima. To radi i Yoko Ono – razbija šalice te ih potom sastavlja.

Posjetitelji dovršavaju

– Prije 55 godina, na izložbi u galeriji Indica gotovo svaki rad je bio osmišljen tako da se dovrši postupcima posjetitelja – kaže Cameron Foote, kustos izložbe u Whitechapel galeriji.

– Takvi postupci su, uostalom, ustoličili Yoko Ono kao važnu umjetnicu u razvoju Fluxusa i konceptualne umjetnosti. Njezina opsežna karijera od tada se proteže kroz performanse, pisanje, vizualnu umjetnost, eksperimentalnu glazbu i film.

Ova izložba oslanja se na japansku tradiciju kintsugija, umjetnosti popravljanja lomljene keramike lakom pomiješanim s plemenitim metalima poput zlata i srebra. Taj postupak njeguje lom kao važan dio povijesti objekta, umjesto da ga nastoji prikriti, te fizički čin popravka pretvara u metaforu za drugu vrstu popravljanja koja se odvija u umu i zajednici – dodaje kustos.

image
Izložba 'Mend Piece' postavljena je sve do siječnja iduće godine
/WHITECHAPEL GALERY


Eric Andersen, danski suvremeni umjetnik i pionir intermedijalne umjetnosti šezdesetih godina prošlog stoljeća, s grupom istomišljenika u kojoj je bila i Yoko Ono, bio je dio art pokreta poznatog kao Fluxus. Riječ je o međunarodnom umjetničkom pravcu, bliskom dadaizmu, koji nastoji ujediniti glazbu, umjetnost, književnost i gledatelje.

Tom Gotovac i veza

Prvi "fluxus" festival, koji se smatra i početkom te umjetničke pojave, zbio se 1962. u Wiesbadenu, potom su se festivali održavali u Kopenhagenu, Parizu, Düsseldorfu i New Yorku, a u raznim dijelovima svijeta održavaju se i danas.

U Hrvatskoj se za pojam "fluxusa" vezuje Tom Gotovac i, primjerice, grupa Gorgona. Eric Andersen upoznao je Yoko Ono šezdesetih godina u New Yorku, prije negoli je upoznala Lennona.

–​ Yoko je bila dio te mreže. Sjećam se da je cijelo vrijeme sjedila u krevetu jer nije htjela izići van i gledati performanse drugih umjetnika, prisjetio se Anderson prije nekoliko godina u jednom intervjuu.

Nervozna i ljubomorna

– Bojala se da će biti bolji od njezina. Bila je jako nervozna i ljubomorna na druge. No, nije trebala biti, jer je radila jako dobre radove koji su bili spoj intermedijalne umjetnosti i japanske haiku poezije.

image
Yoko Ono danas ima punih 88 godina i 'teži' više od 750 milijuna dolara
/AFP/GETTY IMAGES


U to vrijeme nije imala samopouzdanja. Dobila ga je kasnije kad je upoznala Lennona. No, tada je napustila umjetničku scenu i nismo se više viđali... – kazao je Andersen.

Tek nakon Lennonove smrti, nakon onog kobnog 8. prosinca 1980. godine, Yoko se vratila svojoj karijeri, ali – da se ne zavaravamo – posvetila se i karijeri udovice koja joj na ime naslijeđenih autorskih prava osigurava iznimno ugodan život.

Navodno, njezina je novčana "specifična težina" poprilična i danas iznosi oko 750 milijuna dolara. Može si priuštiti svakodnevno razbijanje i najfinijeg porculana!

item - id = 1128676
related id = 0 -> 1134474
related id = 1 -> 1129875
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. listopad 2021 09:04