StoryEditorOCM
PanoramaStazama poduzetništva

U srcu Primoštena već godinama postoji trgovina unikatnog nakita koju vodi Ivana, a pokrenula ju je sa svega 21 godinu

Piše PR
19. veljače 2024. - 14:37

Kad je danas 37-godišnja Zagrepčanka Ivana Mrduljaš upisivala fakultet, nije znala kako će je životni put odvesti stazama poduzetništva. Po struci magistra edukacije govorništva, danas u Primoštenu drži Art Shop Unique, u kojem prodaje unikatni nakit koji je sama vlastoručno izradila pod brendom Unicum Ornament. Nije joj žao što je studirala nešto čime se, eto, ne bavi izravno. Moram priznati kako su mi znanja i vještine koje sam stekla na studiju retorike danas vrlo korisna i primijenjiva u poslu. Osim toga, kroz studij sam dobila priliku dva semestra provesti na studentskim razmjenama u inozemstvu, što je još više rasplamsalo moju već postojeću ljubav prema putovanjima, objasnila nam je Ivana. Također, pokazalo se iznimno korisnim i to što govori nekoliko stranih jezika jer vrijeme od početka svibnja do kraja rujna provodi gotovo isključivo u kontaktu s gostima iz inozemstva.

Pet kratkih pitanja Ivani Mrduljaš:

Moj najveći poslovni izazov je pronaći sezonske radnike.

Najveća moja pobjeda je što se zadovoljni kupci vraćaju iz godine u godinu.

Za pet godina bit ću… i dalje u Art Shop Uniqueu, poboljšanom i unaprijeđenom.

Ono što bih voljela da sam na početku znala je… da se trebam manje živcirati jer će sve sjesti na svoje mjesto.

Na Uplift akademiji želim… steći nova znanja i vještine, kako bih podigla kvalitetu poslovanja.

Odrasla uz poduzetnički način razmišljanja

U odluci o pokretanju vlastitog posla dosta su imali prste njeni roditelji, koji su oboje poduzetnici. Odrastala sam uz poduzetnički način razmišljanja, tako da mi je sve to došlo dosta spontano. Oduvijek sam bila kreativna i kao dijete sam imala puno hobija kao što su ples, pjevanje, izrada nakita i slično. Poklopilo se tu par stvari koje su trebale kliknuti da me dovedu do ovoga gdje sam danas, prisjetila se Ivana. Pomoglo je i to što je njen otac iz Dalmacije pa je od rođenja svako ljeto provodila u Primoštenu, gdje imaju malu obiteljsku kuću na poluotoku, u starom dijelu grada. Kad je imala 21 godinu, roditelji su je pitali bi li pokušala u prizemlju kućice otvoriti trgovinu u kojem bi prodavala nakit koji je do tada izrađivala čisto iz svog gušta. Od tog trenutka hobi je postao biznis. Početak je bio dosta skroman, ali Ivana je svake godine izvan sezone razmišljala kako nešto iduće godine poboljšati i unaprijediti. Tako sam u posljednjih 16 godina izgradila brend, izbrusila svoje prodajne vještine, naučila osnove nekoliko stranih jezika koje koristim u prodaji, uredila dućan, poboljšala kvalitetu svojih proizvoda, otvorila web shop i naučila ponešto o marketingu, grafičkom dizajnu, fotografiji, knjigovodstvu i našim zakonima, nabrojala je.

Pomoć drugim umjetnicima

Već sam naziv dućana otvorenog 2008. godine daje naslutiti da se radi o unikatima i da će se unutra moći pronaći nešto posebno. Najbolje se prodaju proizvodi iz serije nakita od perlica bračkog kamena. S obzirom na to da su moji kupci većinom stranci, lijepo je što im mogu ponuditi da kući ponesu nešto izrađeno od prirodnog i lokalnog materijala, što je k tome još izrađeno ručno i njima pred očima, istaknula je Ivana. Osim bračkog kamena, koristi i druge visoko kvalitetne materijale kao što su poludragi kamen, nehrđajući čelik, srebro i drvo, a okušala se i u izradi suvenira od keramike te u slikanju vodenim bojama. Uz vlastite, nudi i proizvode drugih hrvatskih umjetnika i rukotvoraca, pazeći pritom da svi odabrani proizvodi ispune sljedeće uvjete: da su ručno izrađeni, visoko kvalitetni i da su proizvedeni u Hrvatskoj. Na taj način želim pomoći lokalnim umjetnicima i obrtnicima, istovremeno nudeći kupcima bolje i kvalitetnije proizvode. Mogu slobodno reći da se borim protiv masovno proizvedenih suvenira upitne kakvoće i porijekla koji su preplavili naše tržište. Drago mi je vidjeti da kupci to prepoznaju i cijene, rekla je Ivana.

Birokracija nije bila bauk

Rado se prisjeća vremena kad je tek pravila prve nesigurne korake, ne bi li vidjela kako se razvijala zajedno s projektom. Od same ideje do otvaranja dućana prošlo je svega par mjeseci. No, dućan iz 2008. i današnji značajno se razlikuju. Početne investicije bile su minimalne i podrazumijevale su uređenje prostora i kupovinu kase. Krenula sam jako skromno i promjene su se događale postepeno, ali kupce bi svake godine dočekalo nešto novo. Firma nikad nije premašila troje zaposlenih jer se radi o mikropoduzeću, no od početka sam imala i podršku obitelji, što mi je uvelike olakšalo posao. S vremenom je to počelo izgledati sve ozbiljnije. Kad sam završila fakultet, već mi je bilo jasno da ništa osim ovoga ne želim raditi, ustvrdila je Ivana.

Priznala je kako je u početku imala jako malo iskustva s prodajom. To je nadoknađivala strastvenim izrađivanjem nakita, a nije ni zazirala od hvatanja u koštac s birokracijom, što obično poduzetnicima zadaje najviše glavobolja. Valjda sam štreberski tip jer volim da je sve uredno, pa sam krenula proučavati što je sve uopće potrebno da pokrenem biznis. Danas sam zahvalna što sam sve to sama izučavala jer sada imam to u malom prstu i bez straha mogu naprijed u nove pobjede, naglasila je Ivana.

Gerilski počeci

U početku je bilo teško naučiti potencijalne kupce da uopće imaju što tražiti u maloj sporednoj ulici. Tada u Primoštenu nije bilo puno suvenirnica. Ako se dobro sjećam, osim mene samo je još jedna trgovina nudila ručno rađene suvenire. Ljudi su doslovno morali zalutati u moju ulicu da bi me našli", prisjetila se Ivana tih ranih dana. To ju je navelo da posegne za gerilskim marketingom i postavi svoje kamene putokaze po Primoštenu, koji su se toliko dobro uklopili u okoliš da ih do dan danas nitko nije pomaknuo s mjesta. Isprva joj je bilo jako neugodno hvaliti proizvode koje je sama izradila. Trebalo je proći par godina dok nije svladala kako prodavati i pritom ne osjećati nelagodu. Danas joj je teško prisjetiti se točno u čemu je bio problem jer je u međuvremenu potpuno promijenila percepciju. Sad s užitkom govorim ljudima o tome kako izrađuje nakit i koliko je ponosna na to. Ali to ne znači da izazova i dalje nema. Recimo, pronalaženje sezonskih zaposlenika jedan je od njih. Problem vjerojatno leži u tome što osoba mora biti spremna preseliti se u Primošten na pet mjeseci, tako da obično zaposlim mlade ljude i studente koji do sljedeće sezone već imaju neke druge planove. To znači da puno puta trebam osobe pripremati za posao, znajući da će ostati na radnom mjestu samo jednu sezonu, opisala je Ivana. Premda se radi o, uvjetno rečeno, gospodskom poslu - barem u usporedbi s fizički zahtjevnijim poslovima - ljudi bi ipak radije radili kao konobari zbog napojnica.

Inicijative, ideje i iskustvo

Najvećim uspjehom smatra to što joj se već šesnaestu godinu za redom vraćaju zadovoljni kupci. Sretna sam što je moj rad prepoznat i cijenjen. To me motivira da im sljedeći put ponudim još više, istaknula je. Vjeruje kako će za pet godina i dalje raditi u Art Shop Uniqueu, koji će do tada biti unaprijeđen i poboljšan, naravno. Trenutno radi na kreiranju potpuno nove serije proizvoda. Obećala nam je kako će nam otkriti o čemu se radi kad za to dođe vrijeme. U zadnje vrijeme više je vremena i energije usmjerila na web shop, zato što želi malo oživiti posao i van turističke sezone. Uvjerena je kako će joj nova znanja i vještine koja će steći tijekom Uplift akademije pomoći da se popne stepenicu iznad u kvaliteti poslovanja. Kod predavanja mi se najviše sviđa što su interaktivna i mnogo vremena provodimo rješavajući razne zadatke u grupama. Oduvijek sam bolje učila kroz praktičnu primjenu, tako da mi ovaj omjer teorije i prakse jako odgovara. Jako sam uzbuđena oko izrade vlastitog projekta sa svojim timom jer sam osmislila društveno koristan projekt za koji zaista želim da krene uskoro u realizaciju. Sviđa mi se što sam okružena ljudima koji pršte od inicijative, ideja i iskustva. Društvo je toliko ugodno da smo svi već u raspravama oko raznih poslovnih suradnji i privatnih druženja. Za sada je Uplift akademija premašila moja očekivanja, a čini mi se da najbolji dio tek stiže, zaključila je Ivana.

Više o Mastercardovom projektu Uplift, stipendistima Uplift akademije kao i razne tematske članke i intervjue možete pronaći na stranici uplift.hr

image
Tomislav Miletic/pixsell/Pixsell
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
31. prosinac 2024 23:31