Notice: Undefined property: stdClass::$video in /var/www/f04-2024.slobodnadalmacija.hr/web/components/com_ocm/models/item.php on line 775

Notice: Undefined property: stdClass::$video in /var/www/f04-2024.slobodnadalmacija.hr/web/components/com_ocm/models/item.php on line 775
StoryEditorOCM
PanoramaJUNAK S ISTOKA

Odlazak legende akcije, proslavio je mnoge borilačke face: umro je još 2022., a za smrt se doznalo tek ove godine

Piše Marko Njegić
4. rujna 2024. - 18:05

Neopjevani junak s Dalekog istoka otišao je s ovoga svijeta – Corey Yuen (r. 1951.), hongkonški redatelj borilačkih filmova te koreograf i koordinator akcije, prava legenda na tom polju.

Nedavno je obznanjeno da je Yuen preminuo još 2022. od posljedica korone, ali njegova smrt nije dospjela u javnost na zahtjev obitelji. Da je Yuen umro doznalo se tek dvije godine kasnije, kad je to saopćio Jackie Chan, glumac koji je s njim nastupao u trupi Pekinške opere.

Iako Yuen, koji je i sam karijeru počeo kao glumac, nije ”otkrio” Chana, radio je kao koordinator kaskadera na njegovim ranim filmovima poput ”Pijanog majstora” (i nizu kung fu akcića sedamdesetih), a mnoge akcijsko-borilačke face upravo ovom čovjeku duguju karijeru.

image

Dao je prvu veću ulogu Van Dammeu u ‘Nema povlačenja, nema predaje‘

Balcor Film Investors/new Worl/Collection Christophel Via Afp

On je 1985. dao Jean-Claudeu Van Dammeu dotad najveću ulogu u ”martial arts” filmu ”Nema povlačenja, nema predaje”, i to ruskog negativca, svojevrsnu karatašku verziju boksača Ivana Drage iz ”Rockyja IV” protiv kojeg će se boriti novi američki ”karate kid” u tumačenju Kurta McKinneyja, nakon što ga je trenirao duh Brucea Leeja.

Yuen je bio i sam povezan s duhom Leeja kao (nekreditirani) ko-redatelj ”Posljednje igre smrti 2” s kojom je režijski i debitirao, a ”No Retreat, No Surrender” je, uzgred, njegov prvi američki film i do kraja karijere balansirao je posao između Istoka i Zapada kao transporter akcije, radeći i na velikim azijskim i hollywoodskim blockbusterima poput ”Crvene stijene” Johna Wooa i ”X-Mena”. 

Michelle Yeoh i Cynthia Rothrock dobile su, također 1985., prve glavne uloge baš u njegovom policijskom akciću ”Yes, Madam!”. Rothrock je 1986. s Yuenom snimila i još žešću akciju ”Righting Wrongs”, kao i npr. ”Nema povlačenja, nema predaje 2” (1987.) u kojem je otkrio i Lorena Avedona te nastavak koncipirao kao akcijsko-borilački ratni film u stilu ”Nestalih u akciji” i ”Ramba II”, samo s više tučnjave i negativcem u nabildanom tijelu Matthiasa Huesa (također otkriće; znate ga po kasnijem nastupu u SF akciću ”Dark Angel” s Dolphom Lundgrenom).

image

Yuen priprema glumicu Jaime Pressly za akcijsku scenu ‘DOA-e‘

/Photo12 Via Afp

Omogućio je Stephenu Chowu jedan od njegovih prvih hitova “All For The Winner” i pretvorio tajvansku glumicu Shu Qi u akcijašicu u filmu ”So Close”, hongkonškoj verziji ”Charliejevih anđela”, da bi joj dao i ulogu u ”Transporteru” s kojim je, konačno, najavio Jasona Stathama kao vodećeg akcijskog junaka novog milenija i s njime surađivao na nastavcima.

Munjeviti Jet Li također može biti vječno zahvalan Yuenu: režirao je glumčev klasik ”Legenda o Fong Sai-Yuku” i bio koreograf njegovih borbi na filmovima ”Smrtonosno oružje 4”, ”Romeo mora umrijeti”, ”Jedan jedini”, ”Zmajev poljubac”, ”Plaćenici”...

Akcijsko-borilačke koreografije s potpisom Yuena bile su intuitivne, kreativne, zaigrane i energične, čak i ako filmovi nisu bili posve takvi, a nije nikad podlegao računalno generiranim scenama, premda je u zoru milenija dobro procijenio da će CGI biti budućnost filmske akcije. 

Teško je odabrati najbolju, ali možda bi to bila briljantna ”krv, znoj i nafta” tučnjava iz prvog ”Transportera”. Na vrhuncu naftom natopljene scene Statham natakne pedale bicikle na cipele kako bi mogao kružnim udarcima nogom nalemati desetak negativaca da pritom ne prokliže.

Posljednji film koji je Yuen režirao bio je ”DOA: Dead or Alive”, ekranizacija videoigre u kojoj je od nekoliko glumica (Jaime Pressley, Devon Aoki, Holly Valance...) pokušao napraviti novu Yeoh i Rothrock. Nije uspio, ali režirao je jednu od najseksi akcijskih sekvencija novog milenija.

Tip u odijelu pokucao je na vrata hotelske sobe gdje se nalazi junakinja Christie (Valance) s namjerom da je uhiti i zatječe je omotanu ručnikom nakon tuširanja. Ona traži da joj doda gaćice, a zatim i grudnjak, što će on i napraviti nataknuvši žensko donje rublje na cijev pištolja.

Udarcem nogom Christie izbija grudnjak i pištolj iz ruku tipa. Dok donje rublje i oružje lete u vis, heroina skida ručnik sa sebe i toplesirana sređuje nekoliko muškaraca u njegovoj pratnji, taman na vrijeme da uskoči u grudnjak i uhvati pištolj u padu. Punokrvna yuenovska akcijska scena.

image

Holly Valance, grudnjak i pištolj

/Photo12 Via Afp
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. studeni 2024 10:36