StoryEditor
Ljepotačudo za zdravlje

Tri razloga zbog kojih bi svakoga dana trebali pojesti barem jednu mrkvu

Piše PSD.
19. siječnja 2015. - 14:42
Prema autorici svjetskih bestselera o zdravom načinu života Jean Carper, mrkva je jedna od najsigurnijih namirnica za zaustavljanje raka, posebice onoga povezanog s pušenjem, uključujući rak pluća i gušterače.

Zanimljive studije pokazuju da uzimanje manjih količina mrkve može usporiti razvoj raka, kao i prekinuti mehanizam koji počinje pretvarati stanice u rastuće maligne nakupine.

Kad je Svjetski centar za istraživanje raka pregledao rezultate 206 istraživanja na ljudima, mrkva se uvijek pojavljivala na prvome mjestu među borcima protiv raka (zajedno sa zelenim povrćem, rajčicom, brokulom, keljom i cvjetačom).

Tako je švedska studija iz 1986. godine otkrila mrkvu kao jednu od dviju istaknutih prehrambenih barijera za rak gušterače, posebno opasan tumor povezan s pušenjem.

U studiji koju je napisala dr. Regina Ziegler, epidemiologinja s National Cancer Institute, muškarci koji su jeli samo dvije i pol mrkve dnevno (srednje veličine) bili su upola manje skloni raku pluća od onih koji je gotovo uopće nisu jeli.



Slično je tim sa State University of New York u Buffalou otkrio da je dnevna razlika u količini beta karotena između visokog i niskog rizika dobivanja raka pluća sadržana u jednoj mrkvi!

Jedenje samo jedne mrkve dnevno, kaže dr. Menkes, moglo bi spriječiti 15.000-20.000 tisuća smrti godišnje u SAD-u uzrokovane rakom pluća.

Čak i nakon višegodišnjeg pušenja, mrkva može umanjiti prijetnju raka usporavajući proces bolesti: beta karoten potiče enzime da obnavljaju oštećeni DNK. Flavoni apigenin i terpinol iz mrkve uzrokuju zaustavljanje staničnoga kruga kod stanica tumora, tj. umnožavanje stanica.

No, bila bi pogrešna pretpostavka da jedenje mrkve dopušta pušenje. Mrkva ne može spriječiti negativno djelovanje kontinuiranog napada cigaretnog dima na organizam. Tamo gdje mrkva može prepoloviti rizik, pušenje ga povećava 10 puta.

j.l., foto: shutterstock
Snižava razinu kolesterola

Pokazalo se da je mrkva dobra hrana kod tegoba s kolesterolom. U istraživanju provedenom na Harvardu 1993. godine, u kojemu je praćeno 87.000 medicinskih sestara tijekom osam godina, one koje su jele jednu mrkvu dnevno smanjile su rizik od moždanog udara za 68 posto u usporedbi s onima koje su jele jednu mrkvu mjesečno ili je uopće nisu jele.

Klasično istraživanje provedeno u Velikoj Britaniji pokazalo je da su ispitanici jedenjem dvije i pol mrkve svakog jutra za doručak smanjili kolesterol u prosjeku za 11 posto, što se može djelomično zahvaliti vlaknima koja sadrži, ali i beta karotenu. Beta karoten, kao i likopen, potiče enzime, ali koči one koji podižu razinu kolesterola.
Sprječava opstipaciju

Mrkva je jedno od najboljih sredstava za sprječavanje procesa truljenja u crijevima, a posebno je uspješna kod upale želuca i crijeva, zbog svojeg svojstva da stvara obilniju i mekšu stolicu vlaknima koja sadrži. Osobito je dobro kod zatvora kombinirati mrkvu s drugom hranom bogatom vlaknima, npr. pšeničnim mekinjama.

Povećanje mase stolice također može smanjiti mogućnost za dobivanje raka crijeva, jer su na taj način razrijeđene i kancerogene tvari i time im je smanjena mogućnost dodira sa stijenkama crijeva.

Osim toga, mrkva je bogata vrstom pektina, koji još imaju samo jabuke, a koji je važan u zaštiti crijeva. Budući da regulira stolicu povećavajući njezin obujam, osobito se preporučuje trudnicama i mladim majkama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. kolovoz 2022 02:31