stdClass Object ( [id] => 597341 [title] => Umjetnost je puna novih fenomena u koje profesori nisu upućeni. Nagovaram Nadu Beroš da napiše opsežniji vodič kroz suvremene umjetničke prakse, kaže Anabel Zanze [alias] => umjetnost-je-puna-novih-fenomena-u-koje-profesori-nisu-upuceni-nagovaram-nadu-beros-da-napise-opsezniji-vodic-kroz-suvremene-umjetnicke-prakse-kaze-anabel-zanze [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

U splitskoj Galeriji umjetnina otvorena je samostalna izložba radova Anabel Zanze (1971., Dubrovnik) nazvana "Napinjanje teksta", a koju kustoski potpisuje Sandra Križić Roban.

U popratnom tekstu najave naznačeno je kako "osim što gledamo slike Anabel Zanze, poželjet ćemo ih i čitati, no ta nas želja neće daleko odvesti."


Otvorili ste izložbu neobičnog naziva...


– Izložbu je imenovala kustosica Sandra Križić Roban. Meni se on dopada zbog više razloga. Tipografski gledano, naslov je lijep: odnos riječi, njihova dužina, raspored slova.

Slikarici koja slika slova, to je važno. Također je i paradoksalan. Na podokvir ili, kolokvijalno, blindramu slikari napinju platno kako bi na njemu mogli slikati.

Napinjati tekst na podokvir slike nije moguće. Ali ako Sandrinu sintagmu shvatimo figuralno, onda ona izriče misao: (i) tekst je slika.


Kakve ste radove donijeli u Split i koliko njih?

– Stotinu je djela u depou. Ne znam hoće li svi završiti na zidovima, no toliko smo ih, ispomažući se tlocrtom, Sandra, Mirna Horvat i ja odlučile donijeti.

U rasponu od 1996. do 2019., od najranijih kolaža, preko velikih ulja i akrila iz gotovo svih ciklusa koje sam tijekom godina radila, do najnovijih djela.

Te slike i ti ciklusi: Blokovi, Skraćenice, Vrste riječi, Rubriciranje, Rasteri, Citati, Grisaillesi, Palimpsesti, Uvećanja, Crop i drugi "napinju se" u svojoj vizualno-komunikološko-tipografskoj sprezi.


U kojoj ste se mjeri, stvarajući radove za ovu izložbu, oslanjali na vlastite tekstove? U kojoj su mjeri tekstovi slike i u kakvoj su doživljajnoj relaciji pročitani i "odgledani" sadržaji?


– Vlastite tekstove ne ispisujem na slikama. U kojoj su mjeri tekstovi slike i slike tekstovi, stvar je promatrača. Moja namjera nije da tekst na slici funkcionira kao tekst u knjizi, kao kopija stranice knjige.

U pravilu, ja tekst komadam, kolažiram, fragmentiram. Kao što Oton Gliha po svojim slikama, nekim svojim instinktom, rasprostire sive gromače/međe, tako ja, slijedeći vlastite instinkte, po platnima rasprostirem slova, riječi i rečenice.

Čitanje s razumijevanjem

Svoju ste nedavno objavljenu knjigu "Pogled iznutra" podnaslovili "Čitati s razumijevanjem". Treba li danas publici priručnik za lakše razumijevanje likovnog, ali i literarnog štiva?


Nada Beroš je napisala dva vodiča kroz suvremenu umjetnost, za djecu viših razreda osnovnih škola. Nastavnici likovnog odgoja trudili su se nabaviti ih kako bi sami iz njih učili.

I ja sam vlastite primjerke Nadinih knjiga posuđivala ljudima drugih struka, koji dotad nisu uspjeli ostvariti odnos sa suvremenim umjetninama.

Nedvojbeno je da su naši građani u edukativnom procesu ostali zakinuti za to "čitanje s razumijevanjem"; nedostatna je satnica umjetničkih predmeta, kao i stručna i udžbenička literatura.

Profesorima – kojima do umirovljenja treba više od četrdeset godina radnog staža – potrebna su stručna usavršavanja.

U umjetnosti se neprekidno javljaju novi fenomeni o kojima bi oni trebali predavati, a to mogu jedino ako su u njih upućeni.

Ja sam vlastiti "priručnik" vođena unutarnjim porivom napravila, a Nadu Beroš nagovaram da napiše opsežniji vodič kroz suvremene umjetničke prakse.      


Već neko vrijeme priprema se novi Zakon o umjetnicima. Kakvo je vaše mišljenje o položaju samostalnih umjetnika, osobito likovnih, u nas?


– Iz Zajednice kažu da će tri četvrtine umjetnika, bude li se uveo donji limit godišnjeg dohotka, izgubiti svoj status.

Nadam se da ga neće uvoditi. Ionako smo na egzistencijalnome rubu, deziluzionirani.

Tržište ne postoji, osim za rijetke sretne suvremenike i neke klasike moderne, koji su pokojnici pa ionako od tih lukrativnih transakcija nemaju ništa.

Nezahvalna je situacija ranih devedesetih nagnala Julija Knifera na egzil u Pariz. Taj ga je očajnički potez pozicionirao na mapu najvažnijih umjetnika Europe.

Htjela bih da novi zakon potakne poduzetnike na investiranje u umjetnine, da oživi praksa otkupa za muzejsko-galerijske zbirke, da se stvori platforma kojom bi se hrvatska umjetnost prezentirala svijetu.

Trendi je studij menadžmenta u kulturi, dajte da vidimo te menadžere na djelu!

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => satnica je nedostatna [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2019-04-05 16:26:57 [created_by] => 3118 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2019-04-05 16:26:57 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2019-04-05 20:00:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 65 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/Images\/2019\/04\/05\/Kultura\/10928380.jpg","\/Archive\/Images\/2019\/04\/05\/Kultura\/10928382.jpg","\/Archive\/Images\/2019\/04\/05\/Kultura\/10928378.jpg","\/Archive\/Images\/2019\/04\/05\/Kultura\/10928393.jpg","\/Archive\/Images\/2019\/04\/05\/Kultura\/10928392.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1335"},{"size0":"1920x1271"},{"size0":"1920x1277"},{"size0":"1920x1156"},{"size0":"1920x1257"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 19 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8252619 Threads: 1 Questions: 1700679735 Slow queries: 5076349 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 112902666 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 33 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/umjetnost-je-puna-novih-fenomena-u-koje-profesori-nisu-upuceni-nagovaram-nadu-beros-da-napise-opsezniji-vodic-kroz-suvremene-umjetnicke-prakse-kaze-anabel-zanze-597341 [printLink] => /kultura/umjetnost-je-puna-novih-fenomena-u-koje-profesori-nisu-upuceni-nagovaram-nadu-beros-da-napise-opsezniji-vodic-kroz-suvremene-umjetnicke-prakse-kaze-anabel-zanze-597341?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => satnica je nedostatna [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Umjetnost je puna novih fenomena u koje profesori nisu upućeni. Nagovaram Nadu Beroš da napiše opsežniji vodič kroz suvremene umjetničke prakse, kaže Anabel Zanze [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3118 [name] => Eda Vujević [username] => eda.vujevic [email] => eda.vujevic@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$fqFkFA4bWh0UxKvTp8AlaewNrIgF32memX1V0YZbOBaPoPk52RrGG [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/eda-vujevic-3118 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1636 [gender] => m [description] => [image] => 1636.jpeg [url] => [group] => 4 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1636.jpeg ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/04/05/Kultura/10928380.jpg [galleryCount] => 5 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/04/05/Kultura/10928380.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/04/05/Kultura/10928382.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/04/05/Kultura/10928378.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/04/05/Kultura/10928393.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/04/05/Kultura/10928392.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

U splitskoj Galeriji umjetnina otvorena je samostalna izložba radova Anabel Zanze (1971., Dubrovnik) nazvana "Napinjanje teksta", a koju kustoski potpisuje Sandra Križić Roban.

U popratnom tekstu najave naznačeno je kako "osim što gledamo slike Anabel Zanze, poželjet ćemo ih i čitati, no ta nas želja neće daleko odvesti."


Otvorili ste izložbu neobičnog naziva...


– Izložbu je imenovala kustosica Sandra Križić Roban. Meni se on dopada zbog više razloga. Tipografski gledano, naslov je lijep: odnos riječi, njihova dužina, raspored slova.

Slikarici koja slika slova, to je važno. Također je i paradoksalan. Na podokvir ili, kolokvijalno, blindramu slikari napinju platno kako bi na njemu mogli slikati.

Napinjati tekst na podokvir slike nije moguće. Ali ako Sandrinu sintagmu shvatimo figuralno, onda ona izriče misao: (i) tekst je slika.


Kakve ste radove donijeli u Split i koliko njih?

– Stotinu je djela u depou. Ne znam hoće li svi završiti na zidovima, no toliko smo ih, ispomažući se tlocrtom, Sandra, Mirna Horvat i ja odlučile donijeti.

U rasponu od 1996. do 2019., od najranijih kolaža, preko velikih ulja i akrila iz gotovo svih ciklusa koje sam tijekom godina radila, do najnovijih djela.

Te slike i ti ciklusi: Blokovi, Skraćenice, Vrste riječi, Rubriciranje, Rasteri, Citati, Grisaillesi, Palimpsesti, Uvećanja, Crop i drugi "napinju se" u svojoj vizualno-komunikološko-tipografskoj sprezi.


U kojoj ste se mjeri, stvarajući radove za ovu izložbu, oslanjali na vlastite tekstove? U kojoj su mjeri tekstovi slike i u kakvoj su doživljajnoj relaciji pročitani i "odgledani" sadržaji?


– Vlastite tekstove ne ispisujem na slikama. U kojoj su mjeri tekstovi slike i slike tekstovi, stvar je promatrača. Moja namjera nije da tekst na slici funkcionira kao tekst u knjizi, kao kopija stranice knjige.

U pravilu, ja tekst komadam, kolažiram, fragmentiram. Kao što Oton Gliha po svojim slikama, nekim svojim instinktom, rasprostire sive gromače/međe, tako ja, slijedeći vlastite instinkte, po platnima rasprostirem slova, riječi i rečenice.

Čitanje s razumijevanjem

Svoju ste nedavno objavljenu knjigu "Pogled iznutra" podnaslovili "Čitati s razumijevanjem". Treba li danas publici priručnik za lakše razumijevanje likovnog, ali i literarnog štiva?


Nada Beroš je napisala dva vodiča kroz suvremenu umjetnost, za djecu viših razreda osnovnih škola. Nastavnici likovnog odgoja trudili su se nabaviti ih kako bi sami iz njih učili.

I ja sam vlastite primjerke Nadinih knjiga posuđivala ljudima drugih struka, koji dotad nisu uspjeli ostvariti odnos sa suvremenim umjetninama.

Nedvojbeno je da su naši građani u edukativnom procesu ostali zakinuti za to "čitanje s razumijevanjem"; nedostatna je satnica umjetničkih predmeta, kao i stručna i udžbenička literatura.

Profesorima – kojima do umirovljenja treba više od četrdeset godina radnog staža – potrebna su stručna usavršavanja.

U umjetnosti se neprekidno javljaju novi fenomeni o kojima bi oni trebali predavati, a to mogu jedino ako su u njih upućeni.

Ja sam vlastiti "priručnik" vođena unutarnjim porivom napravila, a Nadu Beroš nagovaram da napiše opsežniji vodič kroz suvremene umjetničke prakse.      


Već neko vrijeme priprema se novi Zakon o umjetnicima. Kakvo je vaše mišljenje o položaju samostalnih umjetnika, osobito likovnih, u nas?


– Iz Zajednice kažu da će tri četvrtine umjetnika, bude li se uveo donji limit godišnjeg dohotka, izgubiti svoj status.

Nadam se da ga neće uvoditi. Ionako smo na egzistencijalnome rubu, deziluzionirani.

Tržište ne postoji, osim za rijetke sretne suvremenike i neke klasike moderne, koji su pokojnici pa ionako od tih lukrativnih transakcija nemaju ništa.

Nezahvalna je situacija ranih devedesetih nagnala Julija Knifera na egzil u Pariz. Taj ga je očajnički potez pozicionirao na mapu najvažnijih umjetnika Europe.

Htjela bih da novi zakon potakne poduzetnike na investiranje u umjetnine, da oživi praksa otkupa za muzejsko-galerijske zbirke, da se stvori platforma kojom bi se hrvatska umjetnost prezentirala svijetu.

Trendi je studij menadžmenta u kulturi, dajte da vidimo te menadžere na djelu!

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>






[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/umjetnost-je-puna-novih-fenomena-u-koje-profesori-nisu-upuceni-nagovaram-nadu-beros-da-napise-opsezniji-vodic-kroz-suvremene-umjetnicke-prakse-kaze-anabel-zanze-597341 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=39f2abaf4a2509618a110f14754fc4740d93fe1d [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Umjetnost+je+puna+novih+fenomena+u+koje+profesori+nisu+upu%C4%87eni.+Nagovaram+Nadu+Bero%C5%A1+da+napi%C5%A1e+opse%C5%BEniji+vodi%C4%8D+kroz+suvremene+umjetni%C4%8Dke+prakse%2C+ka%C5%BEe+Anabel+Zanze&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fumjetnost-je-puna-novih-fenomena-u-koje-profesori-nisu-upuceni-nagovaram-nadu-beros-da-napise-opsezniji-vodic-kroz-suvremene-umjetnicke-prakse-kaze-anabel-zanze-597341 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fumjetnost-je-puna-novih-fenomena-u-koje-profesori-nisu-upuceni-nagovaram-nadu-beros-da-napise-opsezniji-vodic-kroz-suvremene-umjetnicke-prakse-kaze-anabel-zanze-597341 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => satnica je nedostatna [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturasatnica je nedostatna

Umjetnost je puna novih fenomena u koje profesori nisu upućeni. Nagovaram Nadu Beroš da napiše opsežniji vodič kroz suvremene umjetničke prakse, kaže Anabel Zanze

5. travnja 2019. - 22:00

U splitskoj Galeriji umjetnina otvorena je samostalna izložba radova Anabel Zanze (1971., Dubrovnik) nazvana "Napinjanje teksta", a koju kustoski potpisuje Sandra Križić Roban.

U popratnom tekstu najave naznačeno je kako "osim što gledamo slike Anabel Zanze, poželjet ćemo ih i čitati, no ta nas želja neće daleko odvesti."


Otvorili ste izložbu neobičnog naziva...


– Izložbu je imenovala kustosica Sandra Križić Roban. Meni se on dopada zbog više razloga. Tipografski gledano, naslov je lijep: odnos riječi, njihova dužina, raspored slova.

Slikarici koja slika slova, to je važno. Također je i paradoksalan. Na podokvir ili, kolokvijalno, blindramu slikari napinju platno kako bi na njemu mogli slikati.

Napinjati tekst na podokvir slike nije moguće. Ali ako Sandrinu sintagmu shv...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. svibanj 2024 22:14