stdClass Object ( [id] => 188943 [title] => Thomas Vinterberg: Živimo u vremenu lova na vještice [alias] => thomas-vinterberg-zivimo-u-vremenu-lova-na-vjestice [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Jedan od prvaka moderne danske kinematografije i pokreta “Dogma“ Thomas Vinterberg (“Proslava“, 1998.) nastojao je ne misliti puno o tome hoće li osvojiti europskog Oscara u nekoj od više kategorija za koje je njegov najnoviji projekt “Lov“ bio nominiran (najbolji film, režija, scenarij i muška uloga). S pojedinim se filmovima iz jake konkurencije na EFA-inoj dodjeli “Jagten“ već natjecao u Cannesu (npr. Hanekeov “Amour“) i osvojio nagradu za glumca Madsa Mikkelsena, kao i posebno priznanje Ekumenskog žirija.

Vinterberg je bio ponosan na to što je sve postigao dosad, odnosno da mu je Europska filmska akademija uopće platila put na Maltu. No, iako nam je tvrdio da se opustio i počeo uživati, da mu je svejedno pobijedio ili izgubio, ipak je priznao malu nervozu s obzirom na to da je, recimo, iz konkurencije vidio “Sramotu“ Stevea McQueena koja mu je bila “sjajna“. Tenzije su uspješno splasnule nakon što se Vinterberg popeo preuzeti statuicu za najbolji scenarij. Samo jedan europski Oscar na prvi se pogled čini skromnim, no treba reći da je “Lov“ zapravo jedini trijumfirao u nekima od pet najvažnijih kategorija (režija, film, muška i ženska uloga, scenarij) pored “Ljubavi“.
Mads MIkkelsen u sceni iz filma 'Lov'
- Prije 20 godina bio sam na prvom festivalu u životu, u Münchenu, gdje je jedna nagrada bila novčana, a druga podrazumijevala dvosatnu večeru s Wimom Wendersom. Osvojio sam ovu prvu, a sad bih Wima zamolio za večeru - izjavio je Vinterberg s pozornice u Valletti gledajući u Wendersa. U Vinterbergovu “Lovu“ sredovječni učitelj u vrtiću Lucas (Mads Mikkelsen) biva (krivo) optužen za zlostavljanje djeteta. Priča filma vuče korijene krajem devedesetih, nakon uspjeha Vinterbergova “Dogma“ klasika “Festen“. Tad mu je pristupio jedan danski psihijatar.

- Imao je studije o sličnim slučajevima diljem svijeta, uglavnom o sindromu lažnog sjećanja i izmišljenih uspomena. Rekao mi je: “Moraš snimiti film o ovome!“. Uzeo sam te papire i stavio ih sa strane, da bi im se vratio godinama poslije i ostao fasciniran koliko je to podatan materijal za film. Prepoznao sam naličje nekih tema postavljenih u “Proslavi“, dakle što se događa kad dijete optuži za zlostavljanje učitelja iz vrtića. To mi je bilo istovremeno veoma interesantno, uznemirujuće i jezivo. Osjetio sam da moram snimiti film - veli Danac.

» Lucas je zapravo žrtva suvremenog “lova na vještice“.

- Tako je. Ljudi se moralno osuđuju u svim vrstama medija. Danas je na snazi strahovita ksenofobija. Mnogi su nevini ljudi na meti samo zato što je netko rekao da bi mogli biti “nešto“, tipa pedofili. Odatle potječe izvorna ideja. Žrtve se kreiraju jer je to “podesno“. Ideja da uvijek mislimo kako djeca govore istinu, a zapravo ne govore, bila mi je alarmantna i također zanimljiva, temelj za veliku dramu. Dvije su različite žrtve opisane u ovom filmu. Jedna je, naravno, Madsov glavni lik. Vjerujem da takvih ljudi ima još diljem planeta - danas je sasvim normalno biti nevino optužen za nešto. Druga žrtva je djevojčica. Takva djeca su također gubitnici, bivaju poslani u psihijatara na preglede, ispituje ih se, tata im se možda tuče s nekim “krivcem“, plaču cijelo vrijeme, odrastaju u uvjerenju da su žrtve, kao da su doista to iskusili. Znači, gotovo sam na znanstvenom nivou osjetio da moram napraviti antitezu “Festena“ i eto - “Jagtena“.

» Koliko je film utemeljen u stvarnim slučajevima, a koliko u fikciji?


- Prije svega, trebamo biti svjesni da je ovo ponajprije fikcija. Slučajevi koje sam čitao su mnogo gori. Scena u kojoj djevojčica biva ispitivana puna je prljavih detalja, govore se stvari djetetu koje nikad ne biste zaboravili da ih čujete. No, ta je scena transkript pravog života. Film upire u društvo u kojem su ljudi nevino optuženi. Želio sam s Madsovim likom biti blizak, ostati blizu njega koliko je god moguće, ali zanimalo me je i igrati se s njegovom krivnjom, što je usput bilo vrlo teško. Publika čeka da igra počne i konstantno traži znakove krivnje. Zato u filmu svaki put postavljamo kameru na način da lik izgleda malčice kriv - objektiv je malo iznad, malo ispod njega.

» Kako komentirate da se protiv Lucasa dižu njegovi donedavno najbolji prijatelji?

- Mislim da oni rade najbolje što mogu, odnosno postupaju iz najboljih namjera. Zbog straha da se nešto dogodilo najmlađima. Kad sam čitao o sličnim slučajevima, došao sam do intrigantnih podataka. Jednom kad je dijete svjedočilo da se “to“ dogodilo, što god ono reklo naknadno, policija (još) uvijek vjeruje u prvi iskaz, jer smatra da se sad boji optuženog pa poriče itd. To mi je bilo dobro za film. U protivnom, da ne vjeruju u prvi iskaz djeteta, film bi trajao 17 minuta (smijeh).

» Sporedni likovi također su minuciozno karakterizirani. Kako ste ih iznijansirali?


- Devedeset posto mog rada sastoji se od kreiranja života oko svih likova u filmu. Oni imaju prošlost, rituale, prijateljstva, snove o budućnosti, tajne jedne među drugima. Imaju život. Uzimam puno vremena da kreiram mjesto za njih, a ovdje je to Danska, domaće tlo. Mislim da moja zemlja postaje prezaštitnički nastrojena u vezi s djecom, što neposredno dovodi do viktimizacije i izolacije. Kad odvodimo djecu u vrtić, rečeno nam je da ne smijemo zakačiti pojas za vezivanje u autu, jer bi se mogli udaviti u slučaju nesreće. Naravno da sam zabrinut da bi im se to moglo dogoditi, ali se još više brinem zbog te overprotekcije. Ne možemo djecu zaštititi od života kao takvog.

Joaquin Phoenix i Claire Danes - 'Sve zbog ljubavi'
» Prvi put ste surađivali s najvećom danskom glumačkom zvijezdom Madsom Mikkelsenom. Koliko se Mads promijenio od početka do kraja snimanja?

- Uglavnom pišem uloge za specifične glumce. Nadao sam se da ću dobiti Madsa i bio presretan kad je postao dio filmske ekipe. Zaslužio je biti zvijezda, zgodan je, snažan, pametan, marljiv. Nikad nisam vidio nekog tako profesionalnog. Plakao je cijeli dan na isti način dok je klapa udarala više puta. Dugo smo radili i razvijali lik, rekreirali njegov “personality“. Proces je bio zadivljujući. Postavljao mi je pitanja od ranog jutra do kasne večeri. To sam i htio, to je scenarij iz snova za redatelja. Ja tako radim s glumcima. Pripremamo uloge debelo prije početka snimanja, imamo svađe, diskusije, probe, smijemo se, koji put opijemo, improviziramo, sve da se približimo liku i uronimo u njega. Tek kad se kamere upale, možemo se malo opustiti. Mads predstavlja ultimativnog skandinavskog čovjeka. Bilo mi je zanimljivo vidjeti kako će zadržati dignitet, a da ne bude nasilan. Lik Lucasa napisan je kao junak radničke klase, poput De Nira u “Lovcu na jelene“...

» Jeste li se ugledali na Ciminov “The Deer Hunter“, s obzirom na naslov vašeg filma, simbolične scene lova itd.?

- Volim “Lovca na jelene“ jednako kao što volim “Fanny i Alexander“ i još neke stare filmove koji me uvijek inspiriraju. No, iskreno, nisam mislio puno o filmu, koliko o ulozi De Nira. Rekao sam si da se moram maknuti od tog filma i ne smijem mu biti blizu, a onda je “Lov“ došao kao naslov. Nisam pretjerano ponosan na njega, ali je “catchy“ i distributeri ga vole, iako je moja najmlađa kći skužila priču filma u pet minuta (smijeh).

» Koji bi bio idealan naslov filma?

- Nemam ga! Da imam, stavio bih neki drugi (smijeh).

» Što se događa s Lucasom na kraju filma, ostavljate publici na razmišljanje?

- Da, zovemo to “završetkom francuskog filma“, jer tjera na razmišljanje (smijeh). Sve je na publici. Interesantno je da sam organizirao testnu projekciju i na kraju filma pitao okupljene što se s Lucasom događa poslije. Dvije trećine audotorija dalo mu je dobru budućnost, kao, preselio se u drugi grad s novom obitelji, nikad se više neće vratiti u staro mjesto, ima novi život i tome slično. Znanstveno je ovo sretan kraj, ali nisam siguran da će ga baš svi tako pročitati.

» Jeste li možda pomišljali na to da ubijete Lucasa?

- Mislio sam na to neko vrijeme, ali u nekom trenutku film je odlučio sam za sebe da ga održi na životu. U procesu pisanja dođete do točke gdje se nadate da će film sam (s)naći načina da vam otkrije najbolji kraj i uspio je u tome. Jednostavno, ne bih mogao prežaliti da je Lucas stradao na kraju.

Thomas Vinterberg i Marko Njegić nakon dodjele europskog Oscara
» Je li vaš kontroverzni kolega “dogmaš“ Lars von Trier vidio film? Još uvijek se družite?

- Lars je bio u montažnoj sobi i pročitao je scenarij. Još uvijek imamo dobru interakciju kao i prije, na koncu smo i dalje u istoj kompaniji (Zentropa, op.a.). Tako mi to radimo u Danskoj. Vrlo je mala zajednica filmaša u našoj zemlji pa pomažemo jedni drugima. Nekad se natječemo, ali generalno se pomažemo. I ideje su nam besplatne. Ako promijenimo jedno drugome neke stvari u scenariju, scenarij je još uvijek njegov. Tako radimo. Možda zato gledate u jaku filmsku industriju. Imamo snažnu potporu države, ali osjećaj zajedništva je ono što nas drži.

» Je li vam Lars išta govorio o njegovu novom projektu “Nimfomanijak“?

- Radije to pitajte njega, ako vam bude htio odgovoriti (smijeh.)

» Europska filmska akademija ove je godine proslavila 25. godišnjicu postojanja. Koliko se europski film razvio i napredovao u međuvremenu?

- Situacija se poboljšala jako za europski film, osobito u novom mileniju. Mnoge su europske zemlje počele gledati svoje filmove, ne samo američke. Kad razgovaram s američkim kolegama, ljubomorni su i zavidni na dobre filmove koji nastaju na Starom kontinentu. Europski je film danas blizu nezavisnoj sceni koja je bila na snazi u Americi tijekom devedesetih. U Americi je ta scena poljuljana, a u Europi stamenija no ikad.

» U Americi ste 2003. snimili jedan film - “Sve zbog ljubavi“ sa Joaquinom Phoenixom, Claire Danes i Seanom Pennom. Biste li ponovili to iskustvo?

- Bih! Premda, znate, imam konstantnu dilemu želim li raditi samo svoje filmove, bili dobri ili loši, ili se želim upustiti u utrku za karijerom. Rekao bih da je najvažnije ostati sebi dosljedan, neovisno o kvaliteti. No, opet, često se pitam je li moguće snimiti osobni film na stranom jeziku. Konstantno vodim debatu o tome sa samim sobom.

marko njegić

Dogma 95

Dogmu, ogoljenu formu filmaštva, uspostavila je sredinom devedesetih, 1995., grupa mladih danskih redatelja na čelu s Larsom von Trierom i Thomasom Vinterbergom, stavljajući naglasak na tradicionalne kinematografske vrijednosti u smislu priče, glume, zvuka, kamere (iz ruke) itd., bez uporabe tehnologije i specijalnih efekata. Dok je prvi snimio “Idiote“ (1998.), potonji je iste godine dao izniman obol tom avangardnom pokretu s filmom “Proslava“, crnohumornom dramom o obiteljskom “reunionu“ koja je osvojila EFA-inu nagradu za najbolje “otkriće“. Danski redatelj pokazao je talent u kratkometražnim filmovima koji su prethodili “Festenu“, napose “Boy Who Walked Backwards“ (1994.) o dječaku koji nakon smrti brata otkriva kako može vratiti vrijeme hodajući unatrag. 43-godišnji Vinterberg snimio je još nekoliko manje-više cijenjenih filmova (“Treća laž“, “Sve zbog ljubavi“, “Draga Wendy“, “Submarino“), no golemi uspjeh “Proslave“ ponovio je tek s “Lovom“ na kojem je scenaristički opet surađivao s Tobiasom Lindholmom (“Submarino“). Dvojac dobro surađuje jer je njihova ljubav prema stvarnosti “vrlo opipljiva“.



Predstava u slavu alkohola

Thomas Vinterberg trenutačno priprema kazališnu predstavu u slavu - alkohola.
- Dolazim iz male zemlje u kojoj ljudi vole piti, jer alkohol oslobađa um. Doista, ako pogledate povijest svijeta, odnosno što su sve postigli ljudi koji su voljeli popiti, to je nevjerojatno. Interesantno mi je da možete povećati život od alkohola, ali i od njega umrijeti - rekao nam je Vinterberg.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ljudi se moralno osuđuju u svim vrstama medija. Danas je na snazi strahovita ksenofobija. Mnogi su nevini ljudi na meti samo zato što je netko rekao da bi mogli biti ‘nešto’, tipa pedofili. Odatle potječe izvorna ideja mog filma 'Lov' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => europski oskarovac i prvak danske ‘Dogme’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2012-12-21 23:17:07 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2012-12-21 23:46:31 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2012-12-22 09:52:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3801 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4407184 Threads: 2 Questions: 140186054 Slow queries: 59632 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4186328 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 46 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/thomas-vinterberg-zivimo-u-vremenu-lova-na-vjestice-188943 [printLink] => /kultura/thomas-vinterberg-zivimo-u-vremenu-lova-na-vjestice-188943?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 233397 [name] => europskioscar [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => europskioscar [link] => /tag/europskioscar ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ljudi se moralno osuđuju u svim vrstama medija. Danas je na snazi strahovita ksenofobija. Mnogi su nevini ljudi na meti samo zato što je netko rekao da bi mogli biti ‘nešto’, tipa pedofili. Odatle potječe izvorna ideja mog filma 'Lov' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => europski oskarovac i prvak danske ‘Dogme’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Thomas Vinterberg: Živimo u vremenu lova na vještice [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-15-02-41-07-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => templates/site/images/no_image.png [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [galleryCount] => 0 [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Jedan od prvaka moderne danske kinematografije i pokreta “Dogma“ Thomas Vinterberg (“Proslava“, 1998.) nastojao je ne misliti puno o tome hoće li osvojiti europskog Oscara u nekoj od više kategorija za koje je njegov najnoviji projekt “Lov“ bio nominiran (najbolji film, režija, scenarij i muška uloga). S pojedinim se filmovima iz jake konkurencije na EFA-inoj dodjeli “Jagten“ već natjecao u Cannesu (npr. Hanekeov “Amour“) i osvojio nagradu za glumca Madsa Mikkelsena, kao i posebno priznanje Ekumenskog žirija.

Vinterberg je bio ponosan na to što je sve postigao dosad, odnosno da mu je Europska filmska akademija uopće platila put na Maltu. No, iako nam je tvrdio da se opustio i počeo uživati, da mu je svejedno pobijedio ili izgubio, ipak je priznao malu nervozu s obzirom na to da je, recimo, iz konkurencije vidio “Sramotu“ Stevea McQueena koja mu je bila “sjajna“. Tenzije su uspješno splasnule nakon što se Vinterberg popeo preuzeti statuicu za najbolji scenarij. Samo jedan europski Oscar na prvi se pogled čini skromnim, no treba reći da je “Lov“ zapravo jedini trijumfirao u nekima od pet najvažnijih kategorija (režija, film, muška i ženska uloga, scenarij) pored “Ljubavi“.
Mads MIkkelsen u sceni iz filma 'Lov'
- Prije 20 godina bio sam na prvom festivalu u životu, u Münchenu, gdje je jedna nagrada bila novčana, a druga podrazumijevala dvosatnu večeru s Wimom Wendersom. Osvojio sam ovu prvu, a sad bih Wima zamolio za večeru - izjavio je Vinterberg s pozornice u Valletti gledajući u Wendersa. U Vinterbergovu “Lovu“ sredovječni učitelj u vrtiću Lucas (Mads Mikkelsen) biva (krivo) optužen za zlostavljanje djeteta. Priča filma vuče korijene krajem devedesetih, nakon uspjeha Vinterbergova “Dogma“ klasika “Festen“. Tad mu je pristupio jedan danski psihijatar.

- Imao je studije o sličnim slučajevima diljem svijeta, uglavnom o sindromu lažnog sjećanja i izmišljenih uspomena. Rekao mi je: “Moraš snimiti film o ovome!“. Uzeo sam te papire i stavio ih sa strane, da bi im se vratio godinama poslije i ostao fasciniran koliko je to podatan materijal za film. Prepoznao sam naličje nekih tema postavljenih u “Proslavi“, dakle što se događa kad dijete optuži za zlostavljanje učitelja iz vrtića. To mi je bilo istovremeno veoma interesantno, uznemirujuće i jezivo. Osjetio sam da moram snimiti film - veli Danac.

» Lucas je zapravo žrtva suvremenog “lova na vještice“.

- Tako je. Ljudi se moralno osuđuju u svim vrstama medija. Danas je na snazi strahovita ksenofobija. Mnogi su nevini ljudi na meti samo zato što je netko rekao da bi mogli biti “nešto“, tipa pedofili. Odatle potječe izvorna ideja. Žrtve se kreiraju jer je to “podesno“. Ideja da uvijek mislimo kako djeca govore istinu, a zapravo ne govore, bila mi je alarmantna i također zanimljiva, temelj za veliku dramu. Dvije su različite žrtve opisane u ovom filmu. Jedna je, naravno, Madsov glavni lik. Vjerujem da takvih ljudi ima još diljem planeta - danas je sasvim normalno biti nevino optužen za nešto. Druga žrtva je djevojčica. Takva djeca su također gubitnici, bivaju poslani u psihijatara na preglede, ispituje ih se, tata im se možda tuče s nekim “krivcem“, plaču cijelo vrijeme, odrastaju u uvjerenju da su žrtve, kao da su doista to iskusili. Znači, gotovo sam na znanstvenom nivou osjetio da moram napraviti antitezu “Festena“ i eto - “Jagtena“.

» Koliko je film utemeljen u stvarnim slučajevima, a koliko u fikciji?


- Prije svega, trebamo biti svjesni da je ovo ponajprije fikcija. Slučajevi koje sam čitao su mnogo gori. Scena u kojoj djevojčica biva ispitivana puna je prljavih detalja, govore se stvari djetetu koje nikad ne biste zaboravili da ih čujete. No, ta je scena transkript pravog života. Film upire u društvo u kojem su ljudi nevino optuženi. Želio sam s Madsovim likom biti blizak, ostati blizu njega koliko je god moguće, ali zanimalo me je i igrati se s njegovom krivnjom, što je usput bilo vrlo teško. Publika čeka da igra počne i konstantno traži znakove krivnje. Zato u filmu svaki put postavljamo kameru na način da lik izgleda malčice kriv - objektiv je malo iznad, malo ispod njega.

» Kako komentirate da se protiv Lucasa dižu njegovi donedavno najbolji prijatelji?

- Mislim da oni rade najbolje što mogu, odnosno postupaju iz najboljih namjera. Zbog straha da se nešto dogodilo najmlađima. Kad sam čitao o sličnim slučajevima, došao sam do intrigantnih podataka. Jednom kad je dijete svjedočilo da se “to“ dogodilo, što god ono reklo naknadno, policija (još) uvijek vjeruje u prvi iskaz, jer smatra da se sad boji optuženog pa poriče itd. To mi je bilo dobro za film. U protivnom, da ne vjeruju u prvi iskaz djeteta, film bi trajao 17 minuta (smijeh).

» Sporedni likovi također su minuciozno karakterizirani. Kako ste ih iznijansirali?


- Devedeset posto mog rada sastoji se od kreiranja života oko svih likova u filmu. Oni imaju prošlost, rituale, prijateljstva, snove o budućnosti, tajne jedne među drugima. Imaju život. Uzimam puno vremena da kreiram mjesto za njih, a ovdje je to Danska, domaće tlo. Mislim da moja zemlja postaje prezaštitnički nastrojena u vezi s djecom, što neposredno dovodi do viktimizacije i izolacije. Kad odvodimo djecu u vrtić, rečeno nam je da ne smijemo zakačiti pojas za vezivanje u autu, jer bi se mogli udaviti u slučaju nesreće. Naravno da sam zabrinut da bi im se to moglo dogoditi, ali se još više brinem zbog te overprotekcije. Ne možemo djecu zaštititi od života kao takvog.

Joaquin Phoenix i Claire Danes - 'Sve zbog ljubavi'
» Prvi put ste surađivali s najvećom danskom glumačkom zvijezdom Madsom Mikkelsenom. Koliko se Mads promijenio od početka do kraja snimanja?

- Uglavnom pišem uloge za specifične glumce. Nadao sam se da ću dobiti Madsa i bio presretan kad je postao dio filmske ekipe. Zaslužio je biti zvijezda, zgodan je, snažan, pametan, marljiv. Nikad nisam vidio nekog tako profesionalnog. Plakao je cijeli dan na isti način dok je klapa udarala više puta. Dugo smo radili i razvijali lik, rekreirali njegov “personality“. Proces je bio zadivljujući. Postavljao mi je pitanja od ranog jutra do kasne večeri. To sam i htio, to je scenarij iz snova za redatelja. Ja tako radim s glumcima. Pripremamo uloge debelo prije početka snimanja, imamo svađe, diskusije, probe, smijemo se, koji put opijemo, improviziramo, sve da se približimo liku i uronimo u njega. Tek kad se kamere upale, možemo se malo opustiti. Mads predstavlja ultimativnog skandinavskog čovjeka. Bilo mi je zanimljivo vidjeti kako će zadržati dignitet, a da ne bude nasilan. Lik Lucasa napisan je kao junak radničke klase, poput De Nira u “Lovcu na jelene“...

» Jeste li se ugledali na Ciminov “The Deer Hunter“, s obzirom na naslov vašeg filma, simbolične scene lova itd.?

- Volim “Lovca na jelene“ jednako kao što volim “Fanny i Alexander“ i još neke stare filmove koji me uvijek inspiriraju. No, iskreno, nisam mislio puno o filmu, koliko o ulozi De Nira. Rekao sam si da se moram maknuti od tog filma i ne smijem mu biti blizu, a onda je “Lov“ došao kao naslov. Nisam pretjerano ponosan na njega, ali je “catchy“ i distributeri ga vole, iako je moja najmlađa kći skužila priču filma u pet minuta (smijeh).

» Koji bi bio idealan naslov filma?

- Nemam ga! Da imam, stavio bih neki drugi (smijeh).

» Što se događa s Lucasom na kraju filma, ostavljate publici na razmišljanje?

- Da, zovemo to “završetkom francuskog filma“, jer tjera na razmišljanje (smijeh). Sve je na publici. Interesantno je da sam organizirao testnu projekciju i na kraju filma pitao okupljene što se s Lucasom događa poslije. Dvije trećine audotorija dalo mu je dobru budućnost, kao, preselio se u drugi grad s novom obitelji, nikad se više neće vratiti u staro mjesto, ima novi život i tome slično. Znanstveno je ovo sretan kraj, ali nisam siguran da će ga baš svi tako pročitati.

» Jeste li možda pomišljali na to da ubijete Lucasa?

- Mislio sam na to neko vrijeme, ali u nekom trenutku film je odlučio sam za sebe da ga održi na životu. U procesu pisanja dođete do točke gdje se nadate da će film sam (s)naći načina da vam otkrije najbolji kraj i uspio je u tome. Jednostavno, ne bih mogao prežaliti da je Lucas stradao na kraju.

Thomas Vinterberg i Marko Njegić nakon dodjele europskog Oscara
» Je li vaš kontroverzni kolega “dogmaš“ Lars von Trier vidio film? Još uvijek se družite?

- Lars je bio u montažnoj sobi i pročitao je scenarij. Još uvijek imamo dobru interakciju kao i prije, na koncu smo i dalje u istoj kompaniji (Zentropa, op.a.). Tako mi to radimo u Danskoj. Vrlo je mala zajednica filmaša u našoj zemlji pa pomažemo jedni drugima. Nekad se natječemo, ali generalno se pomažemo. I ideje su nam besplatne. Ako promijenimo jedno drugome neke stvari u scenariju, scenarij je još uvijek njegov. Tako radimo. Možda zato gledate u jaku filmsku industriju. Imamo snažnu potporu države, ali osjećaj zajedništva je ono što nas drži.

» Je li vam Lars išta govorio o njegovu novom projektu “Nimfomanijak“?

- Radije to pitajte njega, ako vam bude htio odgovoriti (smijeh.)

» Europska filmska akademija ove je godine proslavila 25. godišnjicu postojanja. Koliko se europski film razvio i napredovao u međuvremenu?

- Situacija se poboljšala jako za europski film, osobito u novom mileniju. Mnoge su europske zemlje počele gledati svoje filmove, ne samo američke. Kad razgovaram s američkim kolegama, ljubomorni su i zavidni na dobre filmove koji nastaju na Starom kontinentu. Europski je film danas blizu nezavisnoj sceni koja je bila na snazi u Americi tijekom devedesetih. U Americi je ta scena poljuljana, a u Europi stamenija no ikad.

» U Americi ste 2003. snimili jedan film - “Sve zbog ljubavi“ sa Joaquinom Phoenixom, Claire Danes i Seanom Pennom. Biste li ponovili to iskustvo?

- Bih! Premda, znate, imam konstantnu dilemu želim li raditi samo svoje filmove, bili dobri ili loši, ili se želim upustiti u utrku za karijerom. Rekao bih da je najvažnije ostati sebi dosljedan, neovisno o kvaliteti. No, opet, često se pitam je li moguće snimiti osobni film na stranom jeziku. Konstantno vodim debatu o tome sa samim sobom.

marko njegić

Dogma 95

Dogmu, ogoljenu formu filmaštva, uspostavila je sredinom devedesetih, 1995., grupa mladih danskih redatelja na čelu s Larsom von Trierom i Thomasom Vinterbergom, stavljajući naglasak na tradicionalne kinematografske vrijednosti u smislu priče, glume, zvuka, kamere (iz ruke) itd., bez uporabe tehnologije i specijalnih efekata. Dok je prvi snimio “Idiote“ (1998.), potonji je iste godine dao izniman obol tom avangardnom pokretu s filmom “Proslava“, crnohumornom dramom o obiteljskom “reunionu“ koja je osvojila EFA-inu nagradu za najbolje “otkriće“. Danski redatelj pokazao je talent u kratkometražnim filmovima koji su prethodili “Festenu“, napose “Boy Who Walked Backwards“ (1994.) o dječaku koji nakon smrti brata otkriva kako može vratiti vrijeme hodajući unatrag. 43-godišnji Vinterberg snimio je još nekoliko manje-više cijenjenih filmova (“Treća laž“, “Sve zbog ljubavi“, “Draga Wendy“, “Submarino“), no golemi uspjeh “Proslave“ ponovio je tek s “Lovom“ na kojem je scenaristički opet surađivao s Tobiasom Lindholmom (“Submarino“). Dvojac dobro surađuje jer je njihova ljubav prema stvarnosti “vrlo opipljiva“.



Predstava u slavu alkohola

Thomas Vinterberg trenutačno priprema kazališnu predstavu u slavu - alkohola.
- Dolazim iz male zemlje u kojoj ljudi vole piti, jer alkohol oslobađa um. Doista, ako pogledate povijest svijeta, odnosno što su sve postigli ljudi koji su voljeli popiti, to je nevjerojatno. Interesantno mi je da možete povećati život od alkohola, ali i od njega umrijeti - rekao nam je Vinterberg.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] => [OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/thomas-vinterberg-zivimo-u-vremenu-lova-na-vjestice-188943 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=b372c67b1c7b9202b3b0f834eb1cee603dcb66a8 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Thomas+Vinterberg%3A+%C5%BDivimo+u+vremenu+lova+na+vje%C5%A1tice&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fthomas-vinterberg-zivimo-u-vremenu-lova-na-vjestice-188943 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fthomas-vinterberg-zivimo-u-vremenu-lova-na-vjestice-188943 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ljudi se moralno osuđuju u svim vrstama medija. Danas je na snazi strahovita ksenofobija. Mnogi su nevini ljudi na meti samo zato što je netko rekao da bi mogli biti ‘nešto’, tipa pedofili. Odatle potječe izvorna ideja mog filma 'Lov' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => europski oskarovac i prvak danske ‘Dogme’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturaeuropski oskarovac i prvak danske ‘Dogme’

Thomas Vinterberg: Živimo u vremenu lova na vještice

Piše PSD.
22. prosinca 2012. - 10:52
Jedan od prvaka moderne danske kinematografije i pokreta “Dogma“ Thomas Vinterberg (“Proslava“, 1998.) nastojao je ne misliti puno o tome hoće li osvojiti europskog Oscara u nekoj od više kategorija za koje je njegov najnoviji projekt “Lov“ bio nominiran (najbolji film, režija, scenarij i muška uloga). S pojedinim se filmovima iz jake konkurencije na EFA-inoj dodjeli “Jagten“ već natjecao u Cannesu (npr. Hanekeov “Amour“) i osvojio nagradu za glumca Madsa Mikkelsena, kao i posebno priznanje Ekumenskog žirija.

Vinterberg je bio ponosan na to što je sve postigao dosad, odnosno da mu je Europska filmska akademija uopće platila put na Maltu. No, iako nam je tvrdio da se opustio i počeo uživati, da mu je svejedno pobijedio ili izgubio, ipak je priznao malu nervozu s...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 04:41