StoryEditorOCM
SlikarstvoRENOMIRANI UMJETNIK

Damir Markulin predstavio sedmu samostalnu izložbu i monografiju; Suvremenom teorijom brida do nove dimenzije percepcije

24. rujna 2024. - 16:40
Renomirani hrvatski umjetnik Damir Markulin otvorio je svoju najnoviju izložbu u izložbeno-galerijskom prostoru Studio 21  Sasa Buric/Cropix

U splitskoj galeriji "Studio 21" otvorena je izložba slika i skulptura  "Brid" te je predstavljena znanstveno-likovna monografija "Suvremena likovna teorija brida – nove dimenzije percepcije" autora dr. sc. Damira Markulina.

Ovo je Markulinova sedma samostalna izožba, a predstavio je 20-ak skulptura i ulja na platnu. Na otvaranju izložbe više od Markulinovih likovnih uradaka pažnju je privuklo predstavljanje njegove monografije u kojoj iznosi nove teorije o bridu pomoću kojeg se u likovnom umjetničkom stvaralaštvu ostvarenom djelu osigurava treća dimenzija.

O tomu su, predstavljajući Markulina, njegov životni put, likovna i znanstvena ostvarenja, na panel-raspravi govorili dr. sc. Miljenko Buljac, umirovljeni sveučilišni profesor, doc. dr. sc. Dubravka Kuščević i, naravno, sami autor, sve uz moderiranje dr. sc. Dore Derado Giljanović, koja je i kustosica izložbe.

Kada ste, zapravo, osjetili umjetnički zov?

– Još kao dijete radio sam skulpture. I danas imam sačuvane duboreze koje sam uz pomoć dlijeta radio u drvu. Životni put me, nažalost, zaokupio drugim poslovima pa je umjetnički poriv u meni stavljen na čekanje, što je potrajalo nekoliko desetljeća, ali je stalno tinjalo. U rijetkim trenucima slobodnog vremena radio sam povremene izlete u izradi skulptura i slika u mojemu Ruminu, u dijelu obiteljske kuće koja je samo 20-ak metara udaljena od mosta na Panju, dakle od rijeke Cetine. Kada sam otišao u mirovinu, posvetio sam se u potpunosti umjetnosti i mogu reći, bez lažne skromnosti, da sam vrlo plodonosan.

image
Privatni arhiv organizatora izložbe

Za vas kažu da ste polivalentni umjetnik jer koristite različite likovne materijale i primjenjujete više likovnih tehnika i postupaka?

– Takav sam, od toga ne mogu pobjeći jer je jače od mene. U kiparstvu preferiram različite vrste plemenitog kamena, najčešće mramor i granit, arhaično drvo, terakotu, te broncu, aluminij i čelik, a u slikarstvu najčešće ulje na platnu na srednjim i velikim dimenzijama.

Osim umjetničkog stvaralaštva, vaša praktična znanja i umijeća rezultirala su konstrukcijom rimske peći za keramiku?

– U jednom od mojih ciklusa istraživao sam neolitičko pečenje glinenih skulptura na otvorenoj vatri i pritom stvorio niz skulptura u terakoti. To me iniciralo na konstruiranje rimske peći za pečenje keramike i to samo prema dostupnim crtežima. Kao rezultat dobio sam peć u kojoj uspješno pečem glinene artefakte.

image
Sasa Buric/Cropix

Likovni kritičari za vas kažu da donosite osvježenje na suvremenoj likovnoj sceni?

– Ja radim ono što i kako volim, što izvire iz dubine moje osobnosti, a oni to vide, uspoređuju i ocjenjuju. Meni su na skulpturama od posebne važnosti učinci svjetla i sjene, a to se najbolje ističe upravo na mojim skulpturama na kojima sam primijenio teoriju brida, gdje sam postigao intenzivan i naglašen odnos svjetla i sjene, a kod slika dominira složeni odnos teksture impasto i lazuro uljanih namaza.

image

Izložba ‘Brid‘ Damira Markulina

Privatni arhiv organizatora izložbe

Koja tematika među vašim djelima je najzastupljenija?

– Tu, u izboru tematike, nisam strogo definiran mada bi se moglo reći da dominiraju duhovne, emocionalne i povijesne teme, a u nemalom dijelu apstraktne silnice osobne imaginarne zbilje. Kroz svoja djela nastojim prikazati kompleksnost ljudskog bitka i snagu proživljenog na svjesnoj i podsvjesnoj razini.

Iako ste u zreloj stvaralačkoj dobi kada bi se očekivao smiraj kroz odabrani smjer, vi stalno propitkujete i mijenjate?

– Pripisuju mi sklonost kreativno-umjetničkom istraživanju i stalnom propitkivanju mojega likovnog narativa i umjetničkog vođenja u stalno otvorenom procesu. To je vjerojatno tako, mada se ja ne zamaram na tu temu već idem tamo gdje me ponese ideja.

image
Sasa Buric/Cropix

Osim kroz skulpture i slike, od kojih ste dio prikazali i na ovoj sedmoj po redu samostalnoj izložbi, vi ste posebno zaokupljeni likovnom teorijom brida što vas je, u tom kontekstu, odvelo u znanstvene vode?

– To je, rekao bih, posljedica moje stvaralačke znatiželje koja je generirala nemir i nagnala me na traženje odgovora. Ta priča o suvremenoj likovnoj teoriji brida kroz nove dimenzije percepcije je, zapravo, moj doktorski rad koji sam proširio i dopunio te predstavio najširoj stručnoj i ostaloj javnosti kroz moju znanstveno-likovnu monografiju.

Možete li, u najkraćem, predstaviti monografiju?

– Kako se radi o doktorskoj disertaciji iz područja likovne umjetnosti, ona je podijeljena u tri cjeline kroz koje prezentiram teorijski i empirijski dio istraživanja. Treći dio obiluje nizom likovnih priloga koji objašnjavaju provedeno istraživanje i predstavljaju glavnu okosnicu empirijskog dijela rada. Istraživanje sam proveo među svim učenicima sinjskih gimnazija Dinka Šimunovića i Franjevačke klasične gimnazije.

Izložba će ostati otvorena do 4. listopada.

Tko je Damir Markulin?

Rođen je 1966. godine u Sinju, od oca Mirka i majke Mande rođene Tomašević iz Gospića. Obiteljski korijeni su mi u selu Ruminu, općina Hrvace, a prebivalište u Sinju. Poslije završene osnovne škole bio je pitomac u vojnoj gimnaziji, a potom i na vojnoj akademiji JNA gdje se obrazovao o elektronici i računarstvu.

Nakon završenog školovanja 1988. godine, u Zadru, odbio je obući uniformu oficira JNA te se, uz jednomjesečne peripetije koje su uključivale i pritvor, izborio za život u civilu. Zaposlio se u sinjskim srednjim školama kao nastavnik računarstva i obrane, a godinama je bio profesionalni visoki časnik MUP-a.

Na početku velikosrpske agresije na Hrvatsku uključuje se u postrojbe ZNG-a, a od listopada 1991. pristupa u sastav 126. brigade. Od 1994. godine prelazi u MUP u kojemu u policijskim upravama Sisak i Split obavlja niz odgovornih dužnosti, sve do odlaska u mirovinu 2016. godine. Ima čin brigadira u miru. Završio je dopunski pedagoško-psihološki studij na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Splitu. A doktorsku disertaciju "Primijenjena teorija brida u oblikovanju skulpture i njezin utjecaj na vizualnu percepciju recipijenta", uz mentorstvo prof. dr. sc. Maje Dedić Hrvanović, obranio je na Pedagoškom fakultetu Europskog univerziteta Brčko distrikt. Uz ovu monografiju, koja je u stvarnosti prošireni i dopunjeni doktorski rad, Markulin je izradio više stotina kiparskih i slikarskih djela u različitim likovnim medijima.

image
Sasa Buric/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. rujan 2024 16:41